Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Stephan Hansson » 2021-09-10/12:58

Hej

Jag var inne på Elit MC i Göteborg i måndags och pratade med en säljare om att köpa en ny F750GS med leverans till våren. Vi diskuterade bl.a. utrustning och jag frågade om de hade en hoj för provkörning, vilket de hade. Då jag körde bil sa jag att jag skulle komma förbi senare i veckan med min nuvarande hoj och provköra när jag hade full utrustning på mig. "Inga problem" fick jag till svar. På onsdag när jag ringde för att "boka" provkörning fick jag av samma säljare till svar att "tyvärr, den finns inte kvar längre". Minst sagt snopen lyckades jag dock få provkört en 750GS på ett annat ställe och har även fått en offert därifrån. Jag tänkte dock att jag slänger in en offertförfrågan även till Elit via mejl. Egentligen hade jag gjort det muntligen redan på måndagen men säljaren på Elit hade inte återkommit.
Bara en kort stund efter det jag skickat iväg min offertförfrågan till Elit återkom deras VD med följande svar:

Hej Stephan,


Vad kul att du kom till oss och vill köpa hoj här på ELiT. Dessvärre har vi avslutat vår försäljning av BMW, vi kan däremot hjälpa dig med offert på en Ducati eller KTM.



Med vänlig hälsning / Best regards

______________________________
Robin Pecillo

Interim VD


Någon här som visste att det var på gång?

//Stephan
Stephan Hansson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-05-17/09:11

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-09-11/07:51

Ikke har jeg visst eller lest noe om dette.

Men jeg har tenkt mitt, etter å ha fulgt deres Facebook-side. Der har det i det siste handlet nesten utelukkende om Ducati og KTM. Jeg undrade hvorfor de tilsynelatende ikke reklamerte for BMW lenger. Og her kom altså forklaringen.

Nå undrer jeg hva som hender med garantien som skal gjelde for min hoj som jeg kjøpte der i 2018, En BMW GSA. 2 års garanti, men ELIT MC forlenger den til 5 år om man tar alle service hos dem. Den gjelder vel ikke lenger da?

Det blir lenger og lenger mellom BMW MC-forhandlere. For mitt vedkommende blir det Bike i Trollhättan som gjelder i fremtiden, og for meg er det forsåvidt like greit med tanke på reiseveg. For meg var det best når GMC i Karlstad solgte BMW MC. Det er en dårlig utvikling å legge ned så mange
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Haavee » 2021-09-11/09:25

Jag hörde om det här i Tisdags samt att en nygammal BMW återförsäljare är på ingång. :D
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Sahlin » 2021-09-11/14:58

Odd Arne Kjørstad skrev:Ikke har jeg visst eller lest noe om dette.
Det blir lenger og lenger mellom BMW MC-forhandlere. For mitt vedkommende blir det Bike i Trollhättan som gjelder i fremtiden, og for meg er det forsåvidt like greit med tanke på reiseveg. For meg var det best når GMC i Karlstad solgte BMW MC. Det er en dårlig utvikling å legge ned så mange

Det är likadant här nere i söder. Gerts Motor i Ängelholm har också slutat sälja BMW men har dock kvar auktoriserad serviceverkstad. Orsaken att Gerts fick sluta var att BMW har bestämt att man enbart ska sälja via handlare med stora "flotta varuhus". Tråkig attityd :cry:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav BmwMats » 2021-09-11/19:29

Hoppas nästan på att hugade spekulanter bojkottar BMW, så märks det direkt att försäljningsvolymen gått ner radikalt.
Därefter gör dom en analys på vad som orsakat detta ras och vidtar åtgärder genom att ånyo ge små trevliga handlare möjligheten att sälja deras produkter...

Vill man fortsätta att köra BMW så finns det ju hur mycket begagnat som helst på marknaden :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-09-15/12:45

Da var det slut:

På Facebook og egen webside berettar de at de legger ned hele företaget.

https://elitmc.se/
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav BmwMats » 2021-09-15/13:41

Tragiskt att BMW inte längre vill låta "mindre" företag och firmor sälja deras produkter längre. :(
Allt skall vara så "fancy" och flott, känner igen detta från tiden då SAAB ville exponera sina produkter och fokuserade på en målgrupp med inkomster som vare sig du eller jag bara kan fantisera om. :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Roger Gross » 2021-09-15/13:59

Om vi utgår ifrån att utvecklingen på åf-sidan är gjord med eftertanke och en fast övertygelse om att det blir ännu bättre än nuläget - då kanske vi ska ge de inblandade en chans att visa om/hur de kan uppfylla våra krav/önskemål... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Kovlingen » 2021-09-15/14:56

Odd Arne Kjørstad skrev:Da var det slut:
På Facebook og egen webside berettar de at de legger ned hele företaget.
https://elitmc.se/

Det gäller att visa att det är flashiga lokaler och gratis kaffe :shock: :?
"Snyggare lokaler =mera casch"
Jag bara skrattar åt dessa tydliga vinkligar.
Gå in på en affär och försök påverka prisbilden :shock:

Det finns de som gärna visar att de har köpt hojar för flera tusen S-pesetas .
Jag är inte en i detta gäng utan kör som jag vill (om inte polisen vill annat) .
Får väl köpa nått annat för pengarna :mrgreen: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-15/20:27

Det var väl någon annan befintlig/ny återförsäljare på västra sidan av Sverige som lovade att de kunde göra allt bättre och sälja mer än Elite MC, och var beredda att satsa det kapital som krävdes?

Fast Elite MC tycks ha gjort ett gott jobb så varar inget för evigt.
Tyvärr.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Hova » 2021-09-23/16:38

Ett förtydligande: Det är inte så att Elit MC bara ”beslutat att lägga ner” - företaget begärdes i konkurs den 14 september och just nu kan den som är sugen på att utveckla sin mc-hobby till något större lägga ett bud på konkursboet.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Hova » 2021-10-05/17:22

Och nu ligger diverse specialverktyg och diagnosinstrument för BMW, KTM, och Ducati ute på konkursauktion. Slutdatum 18/10 …
https://www.netauktion.se/auktion/elit- ... diagnostik
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav fredde 7 » 2021-10-05/18:12

Mycket fina saker för oss BMW vänner.
Någon som tänkt buda?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Hova » 2021-10-05/20:09

Och det kommer mer. Nu har dom lagt ut diverse reservdelar och kläder också.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Leslie Ronnstam » 2024-04-22/14:40

BMW biter sig själva i handen med tanke på den bristande kvaliten på nyare hojar som bara blir värre och värre samtidigt som priserna trissas upp. Sen vill man inte låta "lokala handlare" sköta försäljning. Det finns andra märken som är både billigare och bättre. BMW är på väg göra om Mercedes misstag på bilsidan när de gick ihop med Chrysler 1998 och körde kvaliten i botten mot snabba aktieutdelningar till ägarna....
Leslie Ronnstam
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-10-11/09:14

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav BrooklynS » 2024-04-22/15:12

Leslie Ronnstam skrev:BMW biter sig själva i handen med tanke på den bristande kvaliten på nyare hojar som bara blir värre och värre samtidigt som priserna trissas upp. Sen vill man inte låta "lokala handlare" sköta försäljning. Det finns andra märken som är både billigare och bättre. BMW är på väg göra om Mercedes misstag på bilsidan när de gick ihop med Chrysler 1998 och körde kvaliten i botten mot snabba aktieutdelningar till ägarna....
Vilken bristande kvalitet avser du?

Jag måste säga att BMW fortfarande gör bra motorcyklar. 8300 mil nu på min 1200GSA utan några särskilda problem. Har servat och smort kardanen samt bytt gaffeltätningar, inte konstigt med tanke på att jag kör mycket offroad med packning.
I bekantskapskretsen finns hyfsat många dito med betydligt fler mil och utan större problem.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-04-22/18:16

Många som klagar på nya hojar verkar köra äldre BMW-hojar.
Är det inte påståenden om sämre kvalité så är det gnäll om servicekostnader.
Svårt att ta den kritiken på allvar om personen i fråga inte ens äger en ny hoj att jämföra med.

Själv kommer jag nästa år att ge mig på min tredje sprillans nya BMW utan några betänkligheter.
Båda felfria 3000+ mil/hoj (R1200RS-17 och R1250RS-20).
Skulle trots allt något problem dyka upp så brukar BMW alltid fixa det utan kostnad med sina garantier.

Däremot kan även jag gnälla.
Jag är fortfarande sur över att inkörningsservice efter 100 mil fortfarande inte ingår i nyhojspriset likt den gör för BMW:s bilar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Elit MC i Göteborg slutar som återförsäljare av BMW

Inläggav Magnus Mörtling » 2024-04-25/12:16

Måns Ulveståhl skrev:Däremot kan även jag gnälla.
Jag är fortfarande sur över att inkörningsservice efter 100 mil fortfarande inte ingår i nyhojspriset likt den gör för BMW:s bilar.


Kan hända att jag köpt några nya hojar genom åren och det hade varit en bra service att få dem färdigt inkörda.
Den BMW bil jag köpt ny behövde ingen inkörning lyckligtvis.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst