BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Roger Gross » 2022-01-20/10:09

För året 2021 finns nu en sammanställning över hur BMW:s hojar sålts på olika marknader:
Total försäljning till slutkund året 2021 blev 194261 enheter. (169272 året 2020)
Det gångna årets försäljning är den bästa i företagets historia.

- Italien...........16034 enheter
- Spanien.........12616
- Frankrike.......19887
- Tyskland........25976
- Kina.............14309
- Indien ...........5191
- USA.............16030
- Brasilien.......11150
- Storbrittanien..9263
R1250GS/GSA såldes i över 60000 enheter trots otillräcklig produktionskapacitet.
Även R1250RT samt de fyra R18-modellerna ökar kraftigt.
R-modellena står för drygt hälften av den totala försäljningen.
Den första hojen i M-serien - M1000RR - såldes i 1070 ex.
Stark efterfrågan på K1600 efter modelluppdateringen.
BMW MOTORRAD lovar flera spännande modellanseringar till andra halvåret i år och det står F, M och R som förstabokstav i modellbeteckningen... :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-25/13:41

Motorcyklar står för enbart ca 2,5% av försäljningsvärdet, och ca 3,0% av vinsten totalt inom BMW AG.
Vi får vara tacksamma för att BMW AG fortsätter med detta för BMW AG lilla affärsområde.

Vilken är då BMW AG:s största inkomstkälla?
Åter igen "Financial Services" - större än både bilar och motorcyklar tillsammans.
Mer lönsamt att låna ut pengar än att tillverka bilar och motorcyklar :?

Oavsett vad, nya försäljningsrekord både för BMW:s bilar och motorcyklar.
Även BMW-ägda Rolls Royce slog försäljningsrekord.

Jag gissar att Bror uppdaterade både sin motorcykel och bil året som gick :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Roger Gross » 2022-01-25/13:53

BMW MOTORRAD är små i BMW-koncernen men hävdar sig bra vinstmässigt. MOTORRAD anses även starkt bidra till den image BMW AG vill ha.
Utan bil -och mcaffärerna finns inget underlag för Financial Services eftersom det är pengarna från fordonsförsäljningen man lånar ut till en bra räntesats.
Dock skulle jag inte bli förvånad om MOTORRAD i en framtid tillhör en helt annan företagsgrupp... men detta är mina egna spekulationer...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-25/14:00

Till Måns: Nej, bil och hoj har inte bytts.
Min åsikt om Willie torde vara känd på Forum, och trots (en man som heter) Oves förtrytsamma utrop: "Har du köpt en Renault? En fransk bil!", är hustrun och jag mycket nöjda med Capturen.

En ren sinkadus är, att hoj och bil är perfekt färgmatchade!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-25/15:29

Roger Gross skrev:Utan bil -och mcaffärerna finns inget underlag för Financial Services eftersom det är pengarna från fordonsförsäljningen man lånar ut till en bra räntesats.


Självklart är det så, men i stället för att försöka pruta på fordonets pris där lägre marginaler existerar skulle fler kunder som finansierar via BMW se till att pruta på räntan. Där finns det bevisligen mycket prutmån.

Roger Gross skrev:Dock skulle jag inte bli förvånad om MOTORRAD i en framtid tillhör en helt annan företagsgrupp... men detta är mina egna spekulationer...
//Roger


Jag hoppas inte det, men generellt brukar det räcka att en ny CEO tillträder under en pågående kristid med besparingskrav som tycker det ska fokuseras enbart på "kärnverksamheten", och vips lär det säljas diverse mindre obetydliga verksamheter/affärsområden.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-25/15:45

Appropå nya hemliga modeller så hoppas jag på en M1300RS, eller varför inte överge boxermotorn helt, och ge sig på en lättare M900RS/M1000RS?
Bara kardanen får vara kvar.
Fast då ekonomer styr lär det knappast hända utan en kedja lär väl tyvärr bli den billigare lösningen för alla framtida modeller.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav GSven » 2022-01-25/16:04

Måns Ulveståhl skrev:Appropå nya hemliga modeller så hoppas jag på en M1300RS, eller varför inte överge boxermotorn helt, och ge sig på en lättare M900RS/M1000RS?
Bara kardanen får vara kvar.
Fast då ekonomer styr lär det knappast hända utan en kedja lär väl tyvärr bli den billigare lösningen för alla framtida modeller.

En försmak har vi fått: underhållsfri….
M endurance kedja, se tex här https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... -endurance
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Roger Gross » 2022-01-25/17:05

Boxermotorn lever sannolikt ett mycket säkert liv inom BMW-familjen. Radtvåor, radtreor och radfyror har ju många tillverkare i sitt program. Boxermotorn är både tung och dyr i produktion men utan tvekan ett BMW-signum! I sitt ShiftCam-utförande är boxern dessutom en riktigt välartad motor... I det utförande boxern kommer som nästa års modell blir den ytterligare förfinad - nya motorn bench-marked med nuvarande 1250 och bättre i precis allt. Möjligen kan man säga att en större slagvolym inte i alla avseenden är ett plus. Med boxerns inbördes förskjutning av de båda cylindrarna uppstår vibrationer som inte kan tas bort med balansaxlar. Ju större cylindervolym desto mer vibrationer. Vi vill ha fram en boxer på 800 cm3 och med kompressor - där får vi en riktigt fin motor...
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Olof Eriksson » 2022-01-25/21:44

Roger Gross skrev:Vi vill ha fram en boxer på 800 cm3 och med kompressor - där får vi en riktigt fin motor...
Vänliga hälsningar
Roger G

Ja den skulle bli kul att få köra. Håller tummarna på att det kommer en inom ett par tre år.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-27/00:16

Turbo har ju i princip tagit över på BMW på bilsidan.
Min BMW 428 har en tvåliters fyra men ger ett vrid på 350Nm, vilket alltså motsvarar en sugmotor på runt tre och en halv liter. Skillnaden är att max vrid är stadigt 350Nm från 1250 rpm till 4800 rpm. Samtidigt drar den kanske 2dl mer per mil i motorvägsfart++ än min S1000R.

En turbomotor har möjlighet att ge betydligt bättre egenskaper än vad en sugmotor kan så visst skulle en, säg, 600cc med turbo kunna klassa ut vilken litermotor som helst. Men dels är det kanske aldeles för dyrt att ta fram en sådan och dels är det ganska få MC-åkare som skulle vara intresserade av en mindre motor som drog mindre bensin.

Kawa gör ju flera kompressor-hojar men dom är dels ganska tunga (40-50kg tyngre än motsvarande literhoj) och dels verkar det mest handla om effekt. Kanske kommer nån japan med en kompressor/turbo hoj med mindre motor och samma effekt, fast jag håller inte andan...
Och blir det nån så gissar jag på Yamaha, jag tycker dom har verkat gladast att prova nytt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-27/08:51

Det där är intressant. I bilvärlden är det ju numera inte ovanligt med små turbomotorer i småbilar - som vår Renault Captur med 898-kubiks trepip, brett vridmoment och 90 pållar på topp. Den går jämnt och fint, med orrigt motorljud, och är snål på soppa.
Idén med en liten, kompressormatad motorcykelmotor har jag inte filosoferat särskilt mycket över tidigare, men kombinationen len gång, bred vridmomentkurva och tillräcklig toppeffekt låter inte dumt alls.

Fast - en och annan hoj med dessa karaktäristika finns ju redan. Frågan är, om tillverkarna tänker lägga pengar på att konstruera kompressor-/turbomotorer till annat än högprestandamaskiner.
Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Roger Gross » 2022-01-27/09:28

Mindre slagvolym och färre cylindrar ger lägre inre friktionsförluster dvs spar energi.
Med modern motorstyrteknik kan man nå det bästa från två världar. Hög effekt, bred vridmomentkurva samt låg bränsleförbrukning. Allt påverkbart av förarens gasglädje...
Stora förbränningsrum som i dagens boxermotorer har sina nackdelar - vibrationer, begränsat effektuttag.
Den idealiska storleken på en tvåcylindrig boxer har visat sig ligga runt 800 cm3. Lägre inre förluster (friktions- och pumpförluster). Ett förbränningsrum som medger höga emissionskrav. Men för att nå effekt och vridmoment på en attraktiv nivå krävs en turbo eller kompressor. Boxermotorn är idealisk i sin layout för att stoppa till en kompressor. Motorn är platt och kompressorn platsar perfekt ovanpå. Lätt ordna drivningen av kompressorn dessutom.
Den som lever får se...
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-27/09:40

Dessutom har ju BMW stolta traditioner med kompressormatade boxrar - från före kriget.
YouTubevIdeon, där Casey Stoner kör en sådan hoj, årsmodell 1929 med stel bakram, på Goodwood, säger det mesta. Han tar in ett försprång på långt över 17 sekunder - på en mer än tjugo år yngre Norton Manx, vars vägegenskaper var legendariska för sin tid.
Nortonstånkan räcker helt enkelt inte till, och det är lätt att se, vilket sagolikt drag BMW:n har ut ur kurvorna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav BmwMats » 2022-01-27/11:01

Nu kanske fler förstår varför jag är sugen på att färdigställa detta projekt som jag påbörjade för några år sedan.
750cc, trecylindrig och underbar hoj i grund och botten.

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... bo#p223466

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-27/13:09

Jag tror mig ha läst någon artikel, där en japansk(?) biltillverkare hävdade, att den optimala cylindervolymen skulle ligga kring 333 kubikcentimeter. "Sedan är det bara att bygga motorn med så många cylindrar, som man vill ha."

Hur relevant påståendet är, har jag ingen aning om, och inte heller, om det gäller även för överladdade motorer - men 400 kubik per boxercylinder ligger inte så rasande långt ifrån.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav BrooklynS » 2022-01-27/13:24

…och vi skall nog också vara realistiska nog att inse att nästa generation blir den sista innan elmotorerna helt tar över. På bilsidan är det redan färdigt, förbränningsmotor är 1900-tal.

2025 lanseras GS med eldrift. Någon som sätter emot?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Kovlingen » 2022-01-27/14:33

BrooklynS skrev:…och vi skall nog också vara realistiska nog att inse att nästa generation blir den sista innan elmotorerna helt tar över. På bilsidan är det redan färdigt, förbränningsmotor är 1900-tal.

Ja hugeda mej . Bara för att du har köpt en "Gretabil" .

Citat : PUBLICERAT20/12/2021 AV MATHS NILSSON
Därför spränger han sin Tesla med 30 kg dynamit
Finländaren Tuomas Katainen var långt ifrån nöjd med sin Tesla. Det slutar med att han spränger sin Tesla Model S med 30 kilo dynamit.
– De ringde och sa att det enda som gick att göra med bilen var att byta batteri. Det skulle kosta över 200 000 kronor. Jag sa att jag kommer och hämtar bilen och nu spränger jag den, säger Tuomas.
Slut citat .

Funderar på vart du kan köpa billig dynamit Stefan 8-) :lol:
(Men tråden gäller visst året 2021 :? ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav MichaelWa » 2022-01-27/15:32

BrooklynS skrev:
2025 lanseras GS med eldrift. Någon som sätter emot?


Har inte det varit uppe redan en GS hybrid, batteriet va en del av tanken men skulle gå plocka ur och då istället rymma mer bensin.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW MOTORRAD summerar försäljningsåret 2021...

Inläggav Kovlingen » 2022-01-27/16:11

Ska vi ändå snacka priser var det väl billig EL som gjorde att elvärmda hus blev billigt .
Ja just det ja . När många anslöt till detta billiga el så var det ju kört (LURAD) .
Där sitter man i norra-norraland och gnäller när inte priset ökar
Det är bara vänta och se hur det blir :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst