Snart börjar mc-säsongen...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-09/22:00

Jovisst kommer det en mc-säsong även i år. Många gör mer eller mindre omfattande renoveringar under vintern. Och all respekt för dem! Men många, kanske de flesta, har hojar som inte kräver renovering. De har servat hojen innan den gick i ide. Möjligen kan det behövas en vaxning och lite puts.
Men det finns ett par åtgärder som definitivt gör nytta på alla hojar.
- Smörj alla fjädringskomponenters glidytor med WD40, dvs ta lite WD40 på fingrarna och bestryk fjädringens blanka glidytor Pumpa därefter fjädringen upp och ner ett par gånger så får friktionsytorna välgörande underhåll.
Härigenom hålls fjädringens radialtätningar fräscha, glider lättare med en bättre fungerande fjädring som resultat.
Är hojen försedd med ESA måste tändningen vara på för att öppna stötdämparventilerna - om inte är fjädringen helt stum och orörlig. Glöm inte styrdämparen...
- Ladda batteriet en gång per månad. Även om batteriet är frånkopplat hojen sker en självurladdning. Tidigare hade man som tumregel att ett batteri tappar en procent/dygn i laddning. Lite olika beroende på batterikvalitet, typ och förvaringstemperatur. Ibland kan man läsa att vissa inte laddar batteriet på hela vintern och att det går bra. Det går kanske - men det går INTE bra. Batteriets livslängd kortas definitivt. Vissa batteriladdare är extra duktiga när det gäller regenerering/avsulfatering av batteriet. Tänk då på att inte koppla bort laddaren bara för att den säger "fulladdat". Låt laddaren hänga kvar ytterligare en dag så ger den batteriet det där lilla extra som en regenerering innebär.
Se ovanstående som ett par små men välmenta tips,
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Sahlin » 2022-02-09/23:46

Tack för tipsen Roger! Det du nämner om stötdämparna har jag aldrig tänkt på men kommer att fixa detta. Sedan kan jag bara hoppas att hojen rullar på som tänkt eftersom jag fått bytt packboxen till balansaxeln. Inget som jag ville ge mig på själv så det kostade en slant, men samtidigt hoppas jag nu på mång felfria mil.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-10/07:13

Som novis tar jag till mig detta, tack för tipset!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-10/08:40

Till Rogers tips ovan kan läggas, att det optimala, vad gäller batteriladdning, är att koppla bort laddaren helt från hojen efter genomförd laddning, så som Roger beskriver. Moderna hojars elektronik är komplicerad, och det finns en LITEN risk, att hojens elektronik lurar laddaren. Då kan resultatet bli, att batteriet laddas ur baklänges via laddaren på kort tid.
Kopplas laddaren bort, elimineras den lilla risken. Så dra ur kontakten ur hojen efter något dygn.

Jag har kört med denna modell i två vintrar. Willie är snart tre år gammal, och spontanurladdningen i det kyliga men frostfria garaget är cirka 0,5 procentenheter per dygn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav fredde 7 » 2022-02-10/11:35

Är verkligen WD 40 en hit här? drar det inte till sig damm/smuts som sliter ut packbox.....?
Själv brukar jag enbart se till att dessa ytor är så rena och torra som möjligt, efter tvätt etc...

Vid renovering av tex gaffelben brukar jag svepa över glidytorna med scotchbrite, all annan antifriktionsbehandling anser jag vara av ondo.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-10/16:36

Hej Fredde,
Vad gäller bästa skötsel av fjädringskomponenter så har jag i tråden endast redogjort för vad jag fått till mig via kontakter hos ÖHLINS. De poängterar särskilt att insmörjningen är viktig efter tvätt. Även gäller rekommendationen just WD40 - inte andra universalsmörjor som oftast har fotogen som största beståndsdel.
Det du skriver om damm på gaffelbenen är helt rätt - det är glidytornas förbannelse. Men trots skrapringar o dylikt så kvarstår ändå alltid en tunn oljefilm som binder damm.
Mitt tips syftar till att ge radialtätningar och skrapringar ett längre liv. Just vinterstilleståndet resulterar i många läckande fjädringssystem just för att tätningarna torkar fast på gaffelbenen. När fjädringen sedan börjar röra på sig vid första vårturen kan tätningen gå sönder och börja läcka.
Sammantaget delar jag inte din uppfattning om hur fjädringen bäst sköts - men du gör självfallet som du vill med din hoj... :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav fredde 7 » 2022-02-10/19:31

Roger: Menar de på Öhlins att WD 40 är bra för att fräscha upp packboxar och skrapringar?
Eller att hålla innerbenen rostfria/rena? kanske bådadera?
Detta låter jättekonstigt i mina öron, allt annat än torrt o rent låter konstigt i avseende på underhåll.

Om Öhlins som sysslar mycket med tävlingsverksamhet använder WD 40 för att minska friktionen på dessa glidytor under en kort tid (en tävling) så köper jag det till fullo, kan säkert få avsedd effekt. och då är inte livslängden anledningen utan prestandan.
Kan det vara detta din kontakt syftade till?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav BmwMats » 2022-02-10/19:50

Om det kan vara av intresse, så smörjer även jag in mina gaffelben med ett mycket tunt lager olja/fett (använder oftast vanlig gaffelolja) och fuktar in benen, samt motionerar gaffel upp/ned en gång/månad så tätningarna håller sig fuktiga och inte torkar ut.

Innan vårens första färd torkar jag av gaffelbenen från överflödig olja/fett.
(Även om gaffelbenen SER spegelblanka ut, så mikroskopiskt finns det en massa ojämnheter vilka bibehåller lite olja/fett i dess porer), vilket smörjer och håller tätningarna fina och mjuka.

Mina få ören till diskussionen - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-10/21:04

Rekommendationen gäller att hålla fjädringskomponenternas glidytor rena SAMT ge tätningarna den lilla smörja som WD40 ger. Jag stryker på WD40 med fingrarna, pumpar fjädringen ett par gånger. Därefter torkar jag bort överflödet. Efter en tvätt är glidytorna alldeles för avfettade för att tätningar ska må bra.

Det BMWMats skriver anser jag vara en vettig rutin, möjligen kan jag tycka att fett är väl tjockt. WD40 kryper genom sin låga viskositet in i alla porer och utrymmen. Men självklart torkar man bort överflödet. Oavsett är en teleskopgaffel en riktig "skitpump". Trots tätningar och skrapringar kommer vägdammpartiklar ner i gaffeloljan. Därför oljan ska bytas med visst intervall. Vill minnas att BMW rekommenderar en 3000-milaintervall. Gummidamasker på gaffelbenen är givetvis en fördel. Bra som skydd mot fluglik, men damm letar sig ändå in.
Så ser jag på problemet...
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-11/10:05

Sedan är väl detta "problem" inget större problem om gaffeloljan ska bytas var 3000:e mil?
För den genomsnittlige motorcyklisten tar det mer än 10 år att nå 3000 mil.
(För någon i BMW-klubben möjligen bara ett par år)
Därmed inte sagt att eget underhåll ska undvikas.

Ett större "problem" verkar vara alla som klagar över läckage pga troliga trasiga tätningar/skrapringar på nya/nyare hojar när det inte är läckage utan väl insmörjda gaffelben och/eller i kombination med smuts?
Eget underhåll skulle i så fall också förhindra/minska att sådana "smutsiga" klagomål dyker upp.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2022-02-11/10:15, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav fredde 7 » 2022-02-11/10:14

Roger: Jag ber om ursäkt att jag inte förstod att glidytorna torkades torra igen innan färd, för mig gör det hela skillnaden;).

Bmw Mats: Låter som ett mycket bra och tydligt förfarande, gaffelolja som du använder verkar ju onekligen väl lämpat till ändamålet.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-11/12:44

Vad gäller gaffelolja har den en väsentligt högre viskositet än WD40 - detta för att tröga upp gaffelrörelserna. Ju högre viskositet desto trögare gaffel. Denna högre viskositet är inget som helst plus i sammanhanget - gaffeloljan har helt enkelt svårare nå alla punkter en lättflytande olja når.

En mycket vanlig orsak till läckande gaffelben är fasttorkade fluglik - de river sönder både skrapringar och tätringar. När jag tankar brukar jag också slänga ett öga på gaffelbenen. Sitter det döda flugrester där så torkar jag bort dem. Papper finns på macken och färska fluglik lossnar lätt...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav fredde 7 » 2022-02-11/21:46

Roger: En annan aspekt av det hela kan ju vara:
WD 40 kanske man inte vill ha inuti gaffeln? hade man velat det hade de väl tillsatt den i gaffeloljan från början?;)

Aspekt två: läcker gaffeln på grund av uttorkade packboxar borde man ha servat den för länge sedan...
3000mil är i min bok alldeles för länge, vartannat år eller 1500mil, det som inträffar först hade jag kört på.

Aspekt tre: använder man SKFs gröna packbox o skrapring kommer de aldrig torka ihop...den är bra mycket bättre än standard.

.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-11/22:21

Hej Fredde,
- Håller med dig - WD40 vill man inte ha i gaffeloljan. Därför man enbart fuktar gaffelbenen.
- 3000 mil är BMW:s rekommendation betr de teleskopgafflar de använder. Såklart ännu bättre göra det oftare.
- Har ingen erfarenhet av de tätningar du skriver om. Är dock övertygad att min rekommendation att fukta gaffelbenens glidyta är bra även där.

Det jag skriver är tips jag fått från de som har fjädringskomponenters skötsel som yrke.
Jag litar oreserverat på deras kompetens.
Självfallet ska du sköta dina grejer som du finner bäst - det är ju din plånbok som tas i anspråk för skötseln av dina grejer.
jag förmedlar enbart tips från sakkunnigt håll.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Claes Jonsson » 2022-02-15/11:45

Bra med tipset att motionera fjädringskomponenter lite då och då på vintern.
Det har jag inte tänkt på.

Glad blir jag när jag läser om SKF:s gröna packboxar och skrapringar.
Just till dom bytte jag för snart två år sedan på min F800GS -13, med drygt 4500 mil på mätaren.
Lämnade in lösa gaffelben på Tibro MC och gick en promenad i området under tiden.
Dom tog bara cirka 1000:- för arbetet, men med alla delar inklusive nya glidbussningar slutade väl kalaset på cirka 3500:-

Väl värt pengarna för det blev som en ny hoj.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav BmwMats » 2022-02-15/16:33

Claes Jonsson skrev:Bra med tipset att motionera fjädringskomponenter lite då och då på vintern.
Det har jag inte tänkt på.


Har ett litet tips som jag använder mig utav på mina fordon gällande uppställning över vintern eller snarlik garagering:

Har gjort ett Excelark där jag kan bocka av exempelvis att batteriet är kontrollerat och laddat samt laddningsstatus, motionerar bromsar fram och bak så att kolvar och ventiler i bromssystemet får jobba.
Frikopplar och känner på bromswire/hydraulik.
Motionera stötdämparna och gunga fordonets främre och bakre del.
Uppstart / alternativt dra runt motorn utan tändning på, lägg i högsta växel och dra runt hjulet med handkraft så maskineriet får snurrat lite.

Övrig service och underhåll enligt schema, insmörjning av gaffelben som även Roger Gross beskrev är att förebygga problem. Jag lyfter alltid på dammskydden och droppar i/fettar in olja eller fett.

Så här håller jag ordning på mina K75'or så jag inte glömmer bort något underhållsmoment, speciellt vintertid som hojarna inte brukas.

Hoppas att detta kan vara något användbart tips för någon av forummedlemmarna ?

Se mitt Excelark:
Bilagor
IMG_5991.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-15/17:47

Hej BMWMats,
Förstår att du måste ha ordning på underhållet i o m att du tycks köra i alla väder.
Men jag saknar punkten STYRLAGER... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav BmwMats » 2022-02-15/17:57

Roger Gross skrev:Hej BMWMats,
Förstår att du måste ha ordning på underhållet i o m att du tycks köra i alla väder.
Men jag saknar punkten STYRLAGER... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G


Tack Roger, men styrlagren har jag ordning på i det vanliga serviceschemat / intervallerna. :)
Mycket fett är min melodi gällande styrlagren, i de fall det är möjligt så trycker jag i rejält med kullagerfett i dessa.
K75 har dock en friktionsbricka vid styrlagret som dock inte skall ha för mycket fett om jag förstått det korrekt.
Tror det gäller K100 av dom tidigare modellerna också.

Eller missuppfattade jag dig Roger, du kanske hade någon annan tanke med "Punkten STYRLAGER" ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-15/18:18

Hej,
Snarare jag som missuppfattade ditt serviceschema... :mrgreen:
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav BmwMats » 2022-02-15/21:33

Roger Gross skrev:Hej,
Snarare jag som missuppfattade ditt serviceschema... :mrgreen:
//Roger G


Okej, inget serviceschema, bara en påminnelseschema för det som behöver "motioneras" varje månad... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav CG Arvidsson » 2022-02-16/11:18

Tyvärr är vägarna lite saltblöta idag, så det blev ingen tur med min Scorpion. Nu har jag bytt brånslespridarna och bränsletrycksregulator. Oj vilken skillnad det blev på motorgång och gasrespons samt mindre vibrationer. Spridarna är en specialmodell som jag köpt i Tyskland hos Tills.de De gamla har rullat ca. 8000 mil och kommer från en K1100 RS. När det blir lite varmare så blir det skinnluva på och en provtur.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav BmwMats » 2022-02-16/12:34

CG Arvidsson skrev:Tyvärr är vägarna lite saltblöta idag, så det blev ingen tur med min Scorpion. Nu har jag bytt brånslespridarna och bränsletrycksregulator. Oj vilken skillnad det blev på motorgång och gasrespons samt mindre vibrationer. Spridarna är en specialmodell som jag köpt i Tyskland hos Tills.de De gamla har rullat ca. 8000 mil och kommer från en K1100 RS. När det blir lite varmare så blir det skinnluva på och en provtur.


Trevligt, bara att gratulera till det väl utförda arbetet !

Behöver du hjälp med att justera in spjällhusen mha "Mimmimeter", så vet du vart du kan vända dig ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav DaK » 2022-02-16/17:44

CG Arvidsson skrev: När det blir lite varmare så blir det skinnluva på och en provtur.

Det är rätt! En skinnluva är mycket stryktåligare än en hjälm :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Snart börjar mc-säsongen...

Inläggav CG Arvidsson » 2022-02-16/20:16

Eftersom den klassas som trehjulig motorcykel som har dubbla störtbågar krävs inte hjälm. Vid regn kan det vara skönt med en hjälm. Sedan sitter man fastspänd med fyrpunktsbälten. Väderkartorna brukar studeras noga innan längre utflykter. :D
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst