Gr moto avgassystem

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Gr moto avgassystem

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-17/19:52

Hej nyvunna vänner.har precis köpt en 1250 rs och är inte helt övertygat att jag gillar den stora kromade dämparen.funderar på något slip on och hittar gr moto på e bay under 3000:- vilket känns billigt jmf med acrapovic och en del andra.är det någon på forumet som sett ett gr moto system och hört ljudet etc?
Vilka system har ni bytt till och era tankar kring de?
Tacksam för lite tips och tankar
Med vänlig hälsning,
Mats
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav Roger Gross » 2022-02-17/20:35

En mc-tillverkare vill ha motorns vridmomentkurva så hög och jämn som möjligt och samtidigt innehålla lagkrav vad gäller ljudnivå. Man kan också - oavsett mc-fabrikat - konstatera att den totala avgassystemvolymen blivit allt större under senare år. BMW:s stora, kromade ljuddämpare ser inte ut som den gör p g a designönskemål. Storleken är helt enkel nödvändig för att få optimala och lagliga motoregenskaper.
Jämförande tester visar att ett byte till annat slip-on än original ger en mindre fördelaktig vridmomentkurva.
Ju mindre ljuddämparvolym desto sämre motoregenskaper. Att det låter högre/väsnas mera tilltalar en del - dock inte alla. Fler och fler vägavsnitt i Alperna och Tyskland spärras för motorcyklister med ljudnivån som argument.
Själv sätter jag gärna på en Akrapovicdämpare MED dB-killer monterad. Ljudnivån blir inte högre men ljudkaraktären passar bra på en boxer. Dessutom har AKRAPOVIC en passform som är helt outstanding vilket definitivt inte de billigare ljuddämparna har. Man får vad man betalar för...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-18/03:17

Liksom herr Gross ovan så sitter Akrapovic på hojen.
I mitt fall ett komplett lagligt helsystem (E/CE) från Akrapovic i titan, dvs inte enbart slip-on/slutburk.
Tillräckligt tyst under långa händelselösa mil på tex motorväg, men öppnar upp hårresande lagligt mysigt på slingriga vägar med frekventa upp/nedväxlingar.
Ljudbilden är mer fokuserad på bredd (muller) än höjd (skrik).
Något lägre vikt, lite mer av både hk och Nm, och inget evigt putsande av krom.
Utmärkt kvalité. Bara dessa vackra svetsfogar kan få baguetten att rycka till.
Slipper bekymra mig över att förstöra för den laglydiga omgivningen, medtrafikanters framtid, eller vara orolig när det är dags för besiktning.
Ingen s.k. mappning nödvändig.

Om bara slip-on/slutburk från Akrapovic så är fördelarna jämfört med BMW:s original en något mysigare laglig ljudbild, mest vid frekventa upp/nedväxlingar, men annars enbart av estetiskt intresse (liksom för alla slip-ons/slutburkar).

Om du väljer annat fabrikat än Akrapovic se till att även detta är E/CE-märkt för att förhindra att vägarna stängs för övriga motorcyklister.


//Loud pipes don't save lives
(vetenskapligt bevisat)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav F800åkare » 2022-02-18/07:31

Jag satte en GPR carbon på min k1300s, den är godkänd ich har bpde katalysator samt db killer båda avtagbara om man vill. K1300 har ju den där mekaniska centilen i avgassystemet så med eller utan db killer gör just ingen skillnad.

Kostade ca 4500kr.

En akra slipon skulle kosta 17000kr. Ha ha, inte en chans på denna sida pärleporten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav MichaelWa » 2022-02-18/09:52

Akra även på min boxer 1250 då jag tycker den dämparen passar bäst, storleken/designen passar hojen enligt mig.
Började med Slip-on och följde senare upp med resterande för att få ett helsystem från Akrapovic i titan, grymt coolt med färgningen av systemet...
Jag tycker det är svårt få ljud från en boxer men Akrat ger ett trevligt mulligt ljud och inget skrik vrål ljud.
Blev dock lite missnöjd över helsystemets passform då det inte va helt 100:a, även bruxen har mer att önska...
Akrapovic system och slip-on är dyra men det går att "fynda", köpte min burk på rea och headern under blackFriday och fick ned kostnaden ordentligt.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav Roger Gross » 2022-02-18/11:52

jag har just monterat ett hel-AKRA i titan på min nya 1250RT.
Upplever passformen som helt perfekt. Det lite pilliga är att ansluta reglervajrarna till avgasspjället - trångt och med stora händer, men så småningom är allt på plats. Spjällets lagringar riktigt smorda, så även reglagevajrarna.
Blev lite konfunderad när inte spjället gjorde en öppna-stänga - rörelse när tändningen slogs till. Men nu på årsm -22 har man ändrat så att spjället motioneras med intervall och inte vid varje start. Väldig skillnad i kvalitet på ett AKRA-spjäll och originalrörsspjället. Men ett AKRA-rör är i och för sig inte helt gratis... :mrgreen:
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav dpiu1 » 2022-02-18/13:50

Roger Gross skrev:Spjällets lagringar riktigt smorda, så även reglagevajrarna.

Vad smörjde du spjällets lagring med, eller menar du kanske att det var riktigt smort från fabrik? Blir ju rätt varmt där.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav Roger Gross » 2022-02-18/17:07

Spjällets lagringar smörjer jag från insidan avgasröret. Först ett par droppar WD40 för att "öppna upp". Därefter petar jag ner KERAMISKT FETT i lagringen. Keramiskt fett är helt fritt från metaller och alltså problemfritt vad gäller galvanisk korrosion. Dessutom mycket värmetåligt. Köps billigast på BILTEMA.
BMW:s vajrar får INTE smörjas med mineralolja. Vajern löper i en teflonstrumpa för att minska friktionen. Mineralolja förstör teflonstrumpan. Teflonsmörjmedel är rätt. Finns på sprayburk - kanske även på BILTEMA.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Gr moto avgassystem

Inläggav dpiu1 » 2022-02-18/17:33

Ok, tack för utförligt svar. Ska se över mina spjäll också och ev. förbättra smörjningen.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst