Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-20/17:34

Ett av glädjeämnena med en ny hoj är att få göra iordning den - fixa, kontrollera och förbättra...
Då fungerar garaget som ett mycket bra SPA. Tyvärr har jag inte BMWMats nivå på garaget så några bullar blir inte bakade... :o
Intressant notera att trots att en RT ser ungefär likadan ut år efter år så märker man små detaljförbättringar på flera ställen.
Det ökända rostproblemet har man (försökt) lösa med en bättre tätande bakre gummibälg samt en vattenavtappningsventil på undersidan svingröret. Den som är flitig med högtryckstvätten lyckas nog ändå få in vatten på fel ställe...
Dock kan jag med besvikelse konstatera att insmörjningen av kardanknutarnas splineskopplingar inte utförs som jag tycker är godkänt! Helt torrt! Men nu har kardanaxeln varit loss och kopplingarna är välsmorda.
Ett mycket befogat tips: Se till att kardanaxelkopplingarna smörjs vid nästa servicetillfälle!
Men alla reglage och även kåpglasets höja/sänka - maskineri är föredömligt smort och justerat.
"Arbetet" fortsätter...
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-20/17:41

Trevligt att höra om den nya "familjemedlemmen" Roger ! ;)
(Skulle det smaka med nybakade bullar, så vet du vart du skall åka, du är alltid välkommen, så sörj inte för avsaknad av ugn i din verkstad).

En sak hade varit trevlig, det är om du har några bilder på det hela.
Om du har möjlighet och lust, så är det alltid roligt att se ditt arbete och din hoj.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-20/17:55

Grattis Roger :D

Det är intressant det där med rost och vatten som kryper in, också rent allmänt, då tänker jag på hur jag och kanske många med mig resonera, man provar och allt verkar funka även om man tycker at man kollar upp efteråt och är försiktig, så är det tydligen så att vissa saker kan man inte "bara lista ut" utan behöver lite djupare kunskap, försöker lyssna och lära teoretiskt ;)

Håller med Mats att bilder vore trevligt 8-)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-21/08:09

Grattis Roger avs nya hojen
Precis hämtat hem min nya 1250 rs och njuter med samma aktiviteter som du .
Monterat sprutskydd motor Clash puckar framgaffel samt baksving,innerskärm bak ,rampluggar Navi etc.
Hade tur och fick köpa alla dessa delar samt wunderlich lågsadel samt maratonruta till ett mkt just pris av en som sålt sin rs.
Väntar nu på lite väder för att börja köra in min ögonsten.blir spännande då det är en viss skillnad mot de cyklar jag haft och kört på tills nu(Honda cbx1000 ,900 f2).
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-21/08:28

Mats Sandgren skrev:Grattis Roger avs nya hojen
Precis hämtat hem min nya 1250 rs och njuter med samma aktiviteter som du .
Monterat sprutskydd motor Clash puckar framgaffel samt baksving,innerskärm bak ,rampluggar Navi etc.


Bara att få gratulera, måste vara en härlig känsla att pyssla med en ny hoj.
Var dock noga med infettningen av kardanens splines mot slutväxel och växellåda, såsom Roger beskrev.
Har själv råkat ut för en maskin av äldre modell där splinsen var torra, hojen hade inte gått många mil, men jag fick byta kardanaxel då dom invändiga splinsen var förstörda av nötning.
Slutväxelns ingående axel till pinjongen hade dock klarat sig då härdningen tydligen var något hårdare än kardanstångens splines.

Jag har aldrig hört någon som har smort sig fattig, så plocka isär och kontrollera hur smörjningen ser ut på din nya hoj Mats.

Med all välmening - BmwMats

P.S. Bild bifogas på hur illa splinsen var på den här kardanaxeln jag beskrev ovan.
OBS, bara ett par tusen mil hade denna rullat då jag fick byta.
Bedrövligt att inte BMW har bättre eller högre kvalitétskrav under sin produktion. :(
Bilagor
IMG_2376.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-21/09:32

Betr rampluggar:
Det är snyggt med rampluggar, men de stänger inne vatten och påskyndar korrosion. Bättre utan plugg.

Betr smörja kardanaxelsplines:
Man ska kanske inte ge sig på arbetet med att smörja kardanaxelns kopplingar om man inte är en någorlunda van mek. Det finns enklare jobb än att få ihop grejerna efter smörjningen... (Bara i all välmening...)

Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav CG Arvidsson » 2022-04-03/08:54

Håller med. Den främre knuten är jobbig att få på plats. Ta hjälp av någon att föra upp kardanaxeln bakifrån. Då har man båda händerna till att rikta in den främre mot växellådan. Denna kanske inte behöver smörjas lika ofta, då den inte rör sig axiellt pga.låsringen som håller den på plats. Och snåla inte med tätningsfettet bakre gummibäljens anliggningsytor.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav mumkas » 2022-04-03/09:27

Roger Gross skrev:Betr rampluggar:
Det är snyggt med rampluggar, men de stänger inne vatten och påskyndar korrosion. Bättre utan plugg.

Vänliga hälsningar,
Roger Gross


Kör bara med packväskor någon gång per år på min R1200R, så jag tog dän fästet och monterar när det behövs. Funderade just på detta med öppna hål in i ramen som blir resultatet. Inte plugga alltså?

M v h
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-04-03/12:15

Hej Janne,
Om du tar bort skruvar och därmed öppnar upp till ramrörens inre är det jätteviktigt att 1. Spruta in tunnflytande rostskyddsolja samt 2. Täta hålen.
Om vatten kommer in i ramrören och fryser vintertid kan frostsprängning uppstå. För att inte tala om försvagande, invändig korrosion. Vissa GS-modeller har fästskruvar för toppboxhållaren i bakramrörens bakdel. Sällan helt tätt vid nämnda skruvar. Vatten rinner in och samlas i bakramen vid nedre, främre ramfästpunkten i huvudramen. Ett antal bakramar har frostsprängts sönder - BMW har varit hyggliga och bytt bakramar på garanti.
Lämplig förebyggande åtgärd: Lossa de bakre skruvarna och spruta in rostskyddsolja. Täta skruvarnas ytor mot ramrören.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav mumkas » 2022-04-04/17:15

Roger Gross skrev:Lämplig förebyggande åtgärd: Lossa de bakre skruvarna och spruta in rostskyddsolja. Täta skruvarnas ytor mot ramrören.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross


Hej Roger,

Oljan fixade jag direkt och en del rann ut i botten av ramen, så någon dränering måste det finnas. Ska kika om jag hittar korta skruvar med samma gänga och kullrig skalle för att plugga hålen med. Hur gör BMW om någon köper en hoj utan monterade fästen? Pluggas ramen då?

M v h
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-04-04/20:28

Hej Janne,
Problemet med frostsprängda bakramar har främst förekommit på de GS-modeller som har toppboxstödet monterat i änden på bakramsrören. De modellerna har inte någon möjlighet till dränering i botten av rören.
Hur det ser ut utan väskhållare på din BMW-modellvet jag inte - rimligtvis är fästhållen tätade med en passande skruv!?
Bra att rostskyddsoljan kunde krypa fram i nederänden av din hojs bakramsrör.
Invändig korrosion i stålrörsramar/centralstöd är inte alls ovanligt - rören saknar ju helt invändigt rostskydd.
Det förekommer att i övrigt bra hojar måste skrotas p g a rostförsvagade ramar eftersom det är ekonomiskt oförstånd att byta ram. Om det överhuvudtaget finns nya ramar som reservdel...
I fallet med BMW är det främst centralstödet man bör hålla koll på. Vatten kommer in i stödets överkant men kommer sedan inte ut. Speciellt gamla K-hojar med centralstödsrör tätade med en gummiplugg är utsatta. Rosten tar på materialet och plötsligt brister stödet och hojen välter.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst