Ett av glädjeämnena med en ny hoj är att få göra iordning den - fixa, kontrollera och förbättra...
Då fungerar garaget som ett mycket bra SPA. Tyvärr har jag inte BMWMats nivå på garaget så några bullar blir inte bakade...
Intressant notera att trots att en RT ser ungefär likadan ut år efter år så märker man små detaljförbättringar på flera ställen.
Det ökända rostproblemet har man (försökt) lösa med en bättre tätande bakre gummibälg samt en vattenavtappningsventil på undersidan svingröret. Den som är flitig med högtryckstvätten lyckas nog ändå få in vatten på fel ställe...
Dock kan jag med besvikelse konstatera att insmörjningen av kardanknutarnas splineskopplingar inte utförs som jag tycker är godkänt! Helt torrt! Men nu har kardanaxeln varit loss och kopplingarna är välsmorda.
Ett mycket befogat tips: Se till att kardanaxelkopplingarna smörjs vid nästa servicetillfälle!
Men alla reglage och även kåpglasets höja/sänka - maskineri är föredömligt smort och justerat.
"Arbetet" fortsätter...
Mvh,
Roger Gross