Bror Gårdelöf skrev:Tråkigt att läsa - och jag har inget att anföra till BMW Motorrads försvar.
Men - om du fortsätter åka BMW, efter att allt detta retts ut, har jag ett tips utifrån egen erfarenhet (RT 2019).
Jag har också "alltid" bromsat med både fram- och bakbroms, vilket inte var ett dugg problematiskt (även om det inte var nödvändigt på förra hojen, en K 1200 RS, 2002, med servo och delintegralbromsar).
Men på den nya lade jag märke till, att om jag både drog in handtaget och trampade på pedalen, började pedalen pulsera. Bromssystemet sade till mig: "Stör mig inte, när jag optimerar inbromsningen!"
Så jag har lärt om.
Roger Gross skrev:Hej Mats,
Aldrig roligt när det krånglar!
Det jag tänker på när jag läser dina rader är
- Claessons har en mycket bra BMW-verkstad med erfaren personal
- Kommer man med en blåanlöpt bromsskiva drar verkstaden öronen åt sig. Antingen har det körts mycket på racerbana eller har ett felaktigt beteende använts vid bromsning. En inte ovanlig orsak till kärvande bakbroms är att silikonfettet som finns i gummibälgen i okets framkant försvunnit genom bortspolning, dvs för intensivt tvättande med högt tryck.
- Att bromsskivor slår sig eller slits till olika tjocklek är tyvärr ganska vanligt oavsett mc-fabrikat.
- Låt bli bakbromsen vid normal körning. Som Bror skriver längre upp i tråden är BMW:s bromssystem mycket sofistikerat: Vid försiktig körning/svag inbromsning väljer hojen endast bakbromsen även om du endast bromsar med handen. Vid hårdare körning/hårdare inbromsning ansätts bakbromsen aningen före frambromsen. Detta för att "sätta" hojen och att stabilisera den. Men det stora bromsjobbet görs givetvis av frambromsen. Jag använder fotbromsen endast om jag t ex ska vända på grusunderlag. Då vill jag inte att framhjulet bromsar. Fram t o m årsm -21 bromsar både fram -och bakbroms via bromshandtaget. Endast bakbromsen med bromspedalen. Tyvärr har detta ändrats till årsmodell -22. Numera påverkar även bromspedalen frambromsen. (EU-ide')
- Märkligt att bromsarna skulle kärvat av bromsklotsdamm och på så kort körsträcka. Har jag lyckligtvis inte råkat ut för.
Släng dit en ny bakbromsskiva och låt bli fotbromsen så löser det sig. Att gummibälgen på bakre oket är fyllt med silikonsmörja fixar BRA BMW-verkstäder på servicen.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Måns Ulveståhl skrev:Svårt det där med fabriksfel kontra individuell körstil (självförvållat).
Brembo-bromsar? Fabrikatet har ju hoppat lite fram och tillbaka på GS.
Jag hade/har samma Brembo-bromsar som på GS på både min RS-17 och RS-20, och har aldrig haft problem med varken bromsdamm eller skivor.
Både klossar och skivor håller enligt utlovat intervall.
Däremot vet jag att det kan bli en ovana att "vila" foten på bromspedalen, speciellt om man är ny/nygammal på en hoj med skräckblandad förtjusning.
Upptäckte själv detta när jag med färskt körkort och nyinköpt hoj började ge mig ut på vägarna.
Annars lätt för någon att se som kör bakom.
Jag fick säga till mig själv att ta bort foten.
Det är bättre att var förberedd för inbromsning via handbromsen än att vara redo med foten på bakbromsen.
Fredric Fredricson skrev:En del menar att man skall ansätta bakbromsen strax innan för att stabilisera hojen...
Fredric Fredricson skrev:i normal trafik är det knappast nödvändigt.
Fredric Fredricson skrev:Och, som nån påpekat, så har GSen hjälpsystem som ser till att det blir "rätt" om man bara använder handbromsern.
Fredric Fredricson skrev:BMW-klubben, SMC och en del andra klubbar har s.k. avrostning fram på vårkanten. Då tränar man bland annat på bromsning från relativt hög fart (50+) till stillastående, nåt man i princip aldrig gör annars om man inte råkar i en paniksituation. Jag kan kraftigt rekommendera avrostning, om inte annat för att det är kul.
F800åkare skrev:Bromsar jag hårt med min hoj och ens nuddar fotbromsen så går abs in på bakhjulet, den har ju redan max bromsverkan iom integralfunktionen.
Mats Jönsson skrev:F800åkare skrev:Bromsar jag hårt med min hoj och ens nuddar fotbromsen så går abs in på bakhjulet, den har ju redan max bromsverkan iom integralfunktionen.
Det får jag testa på min hoj när jag kör ensam. Har inte märkt detta med passagerare. Eller så har jag inte bromsat tillräckligt hårt, än.
Mats Jönsson skrev: Inte nödvändigt men använder man tekniken i ”vardagen” så sätter den sig i ryggmärgen och finns där när man behöver den som bäst.
Denna teknik har jag lite svårt för då den är diffus. Den hjälper mig utan att jag vet/känner hur mycket den hjälper till.
fredde 7 skrev:Fredrik Fredricsson: Vad exakt menar du med att en MC bromsar sämre än en bil? begreppet är ju tanklöst?
Fredrik J skrev:För att nu återgå till TS problem
Visst är det surt att sånt händer, men att bromsskivor slår sig och blir skeva är ju trots allt sånt som händer. Att BMW inte per automatik tar det på garantin förstår jag, särskilt om orsaken inte är uppenbart material eller funktionsfel. I åtminstone 9 fall av 10 som kommer in på MC-verkstad med skeva bromsskivor skulle jag gissa att orsaken är handhavandefel av operatören. Vad som är orsaken i ditt specifika fall förefaller vara oklart.
Själv väljer jag att inte låta oförutsedda hojkostnader påverka min glädje över att köra hoj, har funnit att det är ett roligare förhållningssätt
Vänta bara tills en ESA stötdämpare ger upp utanför garanti eller försäkring och du inte har tid att hitta ett alternativ till ny BMW orginaldel...
fredde 7 skrev:åter till bromssträckan.. oavsett vilka kurser ni gått, vilka lärare ni haft och vad de vill påvisa.
Fysikens lagar gäller även här. Rörelseenergi och friktion. Allt annat är nonsens och ovidkommande, alltså tanklöst.
/Fredrik
Bror Gårdelöf skrev:Mats: Denna tråd kokar ner till två saker:
1. Din dystra erfarenhet med bromsarna. Orsaken kan jag av förklarliga skäl inte diskutera.
Bror Gårdelöf skrev:2. Optimal bromsteknik på en ny BMW - använda pedalen eller inte? När du fått fason på bromsarna, lär du märka, om pedalen pulserar, när du bromsar. Gör den det, så vet du varför. Bromssystemet är konstruerat så.
F800åkare skrev:Bromsar jag hårt med min hoj och ens nuddar fotbromsen så går abs in på bakhjulet, den har ju redan max bromsverkan iom integralfunktionen.
Fredric Fredricson skrev:Du skall stanna så fort det går och på asfalt med hyfsade däck på en GS borde inte bakbromsen göra nån som helst skillnad. På grus eller med grus på asfalten så kan givetvis bakbromsen göra nytta, men det är oftast på asfalt som paniksituationer uppstår.
Vi, eller i alla fall jag, råkar väldigt sällan ut för paniksituationer så tillfället att öva är i regel på avrostningar. Man kan och borde givetvis öva lite på egen hand då och då men.....
Sen finns det ju andra saker att göra, som att alltid ha koll på "smitvägar" där man kan smita vid sidan av en bil som tvärbromsar (en hoj bromsar sämre än en bil), hålla rediga avstånd mm.
Jag kan rekommendera youtubekanalen DanDanTheFireman om man vill ha lite teori om hur man skall köra säkert, Se t.ex. https://youtu.be/9wDfVgo1GCk.
Fredrik J skrev:För att nu återgå till TS problem
Visst är det surt att sånt händer, men att bromsskivor slår sig och blir skeva är ju trots allt sånt som händer. Att BMW inte per automatik tar det på garantin förstår jag, särskilt om orsaken inte är uppenbart material eller funktionsfel. I åtminstone 9 fall av 10 som kommer in på MC-verkstad med skeva bromsskivor skulle jag gissa att orsaken är handhavandefel av operatören. Vad som är orsaken i ditt specifika fall förefaller vara oklart.
Själv väljer jag att inte låta oförutsedda hojkostnader påverka min glädje över att köra hoj, har funnit att det är ett roligare förhållningssätt
Vänta bara tills en ESA stötdämpare ger upp utanför garanti eller försäkring och du inte har tid att hitta ett alternativ till ny BMW orginaldel...
Roger Gross skrev:Betr bromsteknik: Man kan teoretisera länge om vilken bromsteknik som är bäst. BMW:s integralbromssystem är konstruerat för att ge föraren maximal assistans. Vid mycket försiktig bromsning använder systemet bakbromsen även om endast handbromsen används. Vid hård inbromsning ansätts bakbromsen aningen före frambromsen. (Fortfarande om enbart handbromsen används.) Vid panikbromsning, dvs om bromshandtaget dras in jättehårt och snabbt ansätts frambromsen med vis mjukhet för att inte däcket ska direkt släppa från underlaget. Allt detta i kombination med ett ABS-system med oslagbart fin/högfrekvent reglering. Tanken är att även en oerfaren förare ska få optimal bromseffekt. Systemet ger gemene man kortast bromssträcka om föraren drar in handbromsen hårt och snabbt. Jag är övertygad om att Valentino Rossi kan bromsa ännu effektivare, men BMW:s bromssystem är konstruerat för oss vanliga mc-förare.
Alltså: Använd enbart handbromsen och resultatet blir mycket bra.
Betr bromsskivor: BMW och även andra fabrikat byter en hel del bromsskivor på garantin. I BMW:s fall är den vanligaste orsaken till en pulserande inbromsning att skivorna genom slitage blivit olika tjocka. Verkstaden mäter skivtjockleken med mikrometermått runt om bromsytan. Vid viss tjockleksdifferans byts skivan. Att skivan slagit sig och blivit vind är oftare ett handhavandefel och mindre vanligt. Den använda skivfastsättningen i navet med fjäderbrickor har gjort underverk.
Att skivorna slits och blir olika tjocka beror på att de är 4,5 mm tjocka och enligt min mening för tunna. Vid hård inbromsning "ormar sig" skivan axiellt när den av hjulets rotation matas in i ett bromsok som håller emot dvs bromsar skivan. Ormningen medför att skivan pressas olika hårt mot vänster resp höger bromsbelägg. Så småningom blir resultatet olika skivtjocklek och en pulserande inbromsning. Jag har bytt otaliga skivor genom åren. Dock ersätter jag BMW:s 4,5 mm Bremboskivor med Brembos skivor med tjockleken 5,0 mm och problemet är löst. Ofattbart att inte BMW MOTORRAD väljer de tjockare skivorna. CARPIMOTO i Italien är duktiga på Bremboprodukter - både vad gäller sortiment, priser och service. (I race-sammanhang används ofta skivor med en tjocklek på 5,5 mm)
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Vid vanlig körning på svenska vägar ansätts inte bromsarna särskilt hårt. Inspirerad alpkörning med passagerare och semesterlast är något helt annat...
fredde 7 skrev:F800 och TS: Med ert resonemang och er förvridna verklighet av nämda naturlagar så skulle en fullastad långtradarel per automatik ha kortare bromssträcka än en mc och även bil.
Detta blir sista inlägget i just detta ämne då vi är på helt olika planeter vad gäller gravitation mm...
fredde 7 skrev:åter till bromssträckan.. oavsett vilka kurser ni gått, vilka lärare ni haft och vad de vill påvisa.
Fysikens lagar gäller även här. Rörelseenergi och friktion. Allt annat är nonsens och ovidkommande, alltså tanklöst.
/Fredrik
Tur för dejfredde 7 skrev:Har ju belagt mig själv med tunghäfta;)
Olof Eriksson skrev:Tur för dejfredde 7 skrev:Har ju belagt mig själv med tunghäfta;)
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst