Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-16/16:36

Idag råkade bilen parkeras med påslaget halvljus, så när vi återkom, var det inte en chans att få igång den. En vänlig medtrafikant och startkablar löste problemet.
Detta inträffade nära vår bostad, så jag körde hem hustrun och sonen och tog därefter en runda för att ladda upp batteriet ordentligt.
Eftersom jag inte har en aning om, hur lång en sådan runda bör vara, tog jag i ordentligt - och resultatet är än så länge problemfritt.
Vet någon på Forum hur lång runda, som behövs? Jag förstår, att svaret beror på bl a batteriets kondition - men på ett ungefär?
Detta inträffade alltså på en bil, men problemet kan ju även uppträda på en hoj, så jag hoppas på nådiga moderatorer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-07-16/17:12

Efter att verkstaden råkat ladda ur batteriet helt på både min förra bil (max två år gammal) så blir mitt svar ToR Uppsala ca 12 mil.

Samma sak drabbade min ATV, men då räckte det med ToR Upplands-Väsby ca 2 mil.

Nu behöver du inte köra till Uppsala, eller exakt 12 mil, men batteriet fungerade smärtfritt efteråt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-17/19:46

Kunde du alltså mäta batteriets laddningsgrad i båda fallen och därmed avgöra, hur långt du behövde köra, ellergjorde du som jag - höftade?

Jag körde 8 - 10 mil, och det blev bra. Efter dagens hemresa på drygt 40 mil lär det väl definitivt vara fulladdat.

Hade detta inträffat hemma, skulle jag ha skippat gårdagens vända och kopplat in hojens batteriladdare. Det hade förstås tagit sin tid, men det borde ha gått.
Men när det hände, befann vi oss i Kivik - utan laddare - och det verkade föga genomtänkt att bjuda in tjuvar genom att annonsera på nätet, att vi var bortresta. Nu har vi kommit hem.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-07-17/21:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-07-17/19:47

Totalt ovetenskapligt och med en gnutta killgissning om vad som verkar rimligt.
I daglig drift när allt är som det skall laddar en bilgenerator med några få ampere (4-5 som riktvärde) eftersom batteriet är ganska fulladdat.
När batteriet har dränerat så gissar jag att vi talar om 15-30A som kan gå till batteriet. Grund gör detta, en bilgenerator ger mellan 60-150A beroende på vilken bil den sitter i, det finns säkert avvikelser men ta det som ett riktvärde.
Förbrukning är ett antal lampor, om vi talar om H4 exvis, 2*55W + lite bakljus och sedan all motorelektronik stereo, sätesvärme etc etc. Låt oss gissa 500W. P/U=I, W/V = A med andra ord. 500W/12V = 42A

Kvar borde finnas 15 - 30 A för att driva en laddström om det behövs. Har du 15 A så kan man förenklat säga att du "får i" 15Ah Ampertimmar per timma, vilket batteri brukar mätas i. Kolla ditt batteris storlek och räkna så vet du sedan.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-17/21:08

Tack, Magnus.
Det är måhända signifikativt för dagens bilindustri? I bilens bruksanvisning står inte en rad om vare sig batteri- eller generatorkapacitet! "Generator" finns inte ens i registret! Men problemet verkar löst.

Jag inser också, att frågan om körsträcka förmodligen är fel ställd. Rimligen avgör körtiden. Eftersom jag befann mig på Österlen, kunde jag hur som helst se mig om i vackra omgivningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-07-17/22:24

Bror,

Jag höftade.
Eftersom både bilen och ATV:n startade dagen efter så kan jag säga att jag höftade hyggligt rätt.
Att man även kan adressera frågan vetenskapligt som herr Webmeister gör är trevligt men oj så tråkigt - ungefär som att läsa förarmanualen.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-19/10:27

Jag är en sån där konstig kurre, som faktiskt läser bruksanvisningar - även om det numera alltför ofta handlar om att försöka läsa fullständigt oläsliga sådana! Idiotin med flersidiga varningar för allt, innan man kommer till pudelns kärna, gör, att läsaren tröttnar på vägen - om det över huvud taget finns någon kärna att komma fram till efter varningarna!

I föreliggande fall verkar gissning enligt ovan vara, vad som återstår - i alla fall så länge man inte stör verkstaden med frågor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur långt köra för att återuppladda batteriet?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-07-19/12:29

Under min bilkarriär har vi alltid sagt att det krävs 15-20 mil körning för att ladda ett hyfsatt tomt batteri till fullt

Och visst har jag kört slut på ström med mina äldre bilar jag ägt. Bilar där man slog på lyset manuellt.Köpte tillslut en laddare...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst