Underhållsladdning

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Underhållsladdning

Inläggav Kent Fält » 2022-12-15/13:14

Hej, jag har en BMW-laddare 71 60 7 688 864 (strömförsörjningsapparat) och undrar om jag kan använda den som underhållsladdare och låta den vara påslagen kontinuerligt under vintern.
Kent Fält
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2022-04-27/12:48

Re: Underhållsladdning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-15/18:30

Enligt laddarens egen bruksanvisning är svaret ja.
Jag köpte en sådan till min K 1200 RS, 2002 - inköpt i november 2007. Den stod inkopplad hela vintrarna t o m mars 2011, och det fungerade utmärkt. Hojens originalbatteri fungerade klanderfritt till maj 2015. Det hade nog gått att köra med resten av den säsongen också - men eftersom jag skulle åka till Korsika, bytte jag. Det hade kanske inte varit så lätt att hitta ett nytt batteri där nere, ifall det gamla hade gett upp just då.

MEN - under årsträffen 2011 fick alla åhörare tipset, att om möjligt stötladda batterierna under vintern en - två gånger per månad och sedan koppla bort laddaren. Martin Sandh på Kenneths MC i Göteborg vet, vad han pratar om, så jag har följt det rådet sedan dess - även om jag inte minns varför detta rekommenderades. Å andra sidan har jag hojen i villagaraget, så det är ingen nämnvärd arbetsbelastning att plugga i laddaren ett dygn varannan helg.

Har du samma möjlighet att lätt och behändigt koppla in laddaren en - två gånger per månad och koppla ur den, när batteriet är fulladdat, rekommenderar jag den metoden. Men om du har hojen parkerad på annan plats, som inte nås så lätt, kan den enligt såväl bruksanvisningen som min personliga - högst begränsade - erfarenhet stå inkopplad hela vintern.

OBS! "Koppla bort" skall tolkas bokstavligt, dvs laddarens plugg skall dras ur hojens kontakt. Sitter pluggen kvar i hojkontakten, samtidigt som laddarens stickpropp dras ur väggen, kan batteriet laddas ur bakvägen, genom laddaren!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning

Inläggav Kent Fält » 2022-12-16/11:54

Tack Bror! För ett uttömmande och kristallklart svar :)
Önskar dig i förtid en God Jul!
Kent Fält
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2022-04-27/12:48

Re: Underhållsladdning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-16/13:42

Det var så lite.

Dito, dito.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst