När ingick MC körkort i B körkortet?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Peter Nordlund » 2023-05-05/17:25

Hej

Jag hamnade idag i en för mig konstig diskussion med en god vän...

Han sa något i still med att "jag ångrar att jag inte tog MC kort när jag hade chansen att få det på köpet i samband med b körkortet"

Och jag svarade ett det måste du ha missförstått för det ingick inte för mig och jag är ett är äldre än dig!
(Jag född 1967 tog körkort 1985 och han född 1968)
Och när jag opponerar mig och säger att jag tror han har fel blir jag osäker för han säger att "jag är inte ensam om att veta att detta var fallet"

Så kan någon med säkerhet hjälpa oss? vem har rätt och var hittar jag bevis på detta?

Han säger att han hade möjlighet att få lätt mc på körkortet, inte tung.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-05/19:34

De som tog sitt bilkörkort (B) före den 1 januari 1976 fick ett mc-körkort (A) på köpet.
Ni är båda för unga för att ha kunnat nyttja detta.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Peter Nordlund » 2023-05-06/06:21

Måns Ulveståhl skrev:De som tog sitt bilkörkort (B) före den 1 januari 1976 fick ett mc-körkort (A) på köpet.
Ni är båda för unga för att ha kunnat nyttja detta.


Var hittar jag belägg för detta? jag har googlat men inte hittat någon plats som jag lita fullt ut på.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav DaK » 2023-05-06/07:35

Måns Ulveståhl skrev:De som tog sitt bilkörkort (B) före den 1 januari 1976 fick ett mc-körkort (A) på köpet.
Ni är båda för unga för att ha kunnat nyttja detta.

Det stämmer inte riktigt. På den tiden tillverkades körkortet i förväg, och delades ut direkt efter en godkänd uppkörning. Gränsen för "cornflakes A" var att körkortet tillverkades 1975. Jag har bekanta vars körkort är utfärdade 1976 som har AB kort utan att ha tagit MC-kort.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-06/08:41

Till Peter: Transportstyrelsen utfärdar körkort - och borde ha koll på historiken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Peter Nordlund » 2023-05-06/09:02

Bror Gårdelöf skrev:Till Peter: Transportstyrelsen utfärdar körkort - och borde ha koll på historiken.

Har mejlat dom redan, vi får se om och vad dom svarar :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Sahlin » 2023-05-06/21:24

Så här stod det i en artikel i SVD 2004:
"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning."
https://www.svd.se/a/1da62ab7-35f6-3ccc-8c10-cfadfd5b9cc1/fa-aldre-forare-i-mc-olyckor

Således har Måns rätt, men det är ju även som DAK skriver att körkorten tillverkades i förväg och då kunde det bli lite "konstigheter".
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-07/05:18

Första motionen om att separera vad vi känner till i dag som A och B inkom 26 januari 1973 från Erik Hovhammar (M).
Motion 1973:926.

Enligt gällande regler äger den som innehar körkort för bil rätt att även
framföra motorcykel. Körkortsreformen medför ingen ändring härvidlag.
Detta måste emellertid anses föga tillfredsställande, eftersom det förutsätter
att färdigheter i bilkörning automatiskt innebär acceptabel förmåga
och kunnighet då det gäller motorcykelköming. Det är inte svårt att inse
att denna förutsättning är orimlig då de båda fordonsslagen så avsevärt
skiljer sig från varandra.


Med stöd av vad ovan anförts hemställs att riksdagen hos Kungl. Maj:t anhåller om förslag syftande till att
särskilt körkort för motorcykel införs.


En liknande motion inkom även den 26 januari 1973 från Bengt Börjesson (C), Rune Gustavsson (C), samt Alfred Håkansson (C).
Motion 1973:1356.

24 januari 1975 inkom en ny motion från Maj-Britt Theorin (S), Åke Gillström (S), Gördis Hörnlund (S), samt Ulla Johansson (S)
Motion 1975:862.

1. att riksdagen hos regeringen begär att separering görs av bil och
motorcykelkörkort så att rätt att föra motorcykel ej följer av bilkörkortet.

2. att riksdagen hos regeringen begär att särskild praktisk utbildning skall krävas för körkort för motorcykel.


Regeringens proposition om behörigheten att föra motorcykel.
Proposition 1975/76: 4
26 juni 1975.
Propositionens huvudsakliga innehåll:

I propositionen föreslås att för behörighet alt föra tvåhjulig motor­cykel skall krävas alt särskilt prov har avlagts på detta slag av fordon. Reformen skall enligt förslaget träda i kraft den 1 januari 1976. Den berör inte förare som dessförinnan har erhållit bilkörkort.

Ovanstående förslogs av Trafiksäkerhetsutredningen (Ds K 1975: 01):
Utredningen föreslår att körkort för bil inte längre skall ge behörighet att föra tvåhjulig motorcykel
[Re­formen föreslås träda i kraft den 1 januari 1976].


Under 1975 pågick många politiska diskussioner av trafiksäkerhetsmässig karaktär.
Bla önskades mopedåldern höjas till 16 år, och att ett körkort för moped skulle införas.
Även körkort för traktor diskuterades flitigt.
En motion om avskaffandet av lagen om bilbälte fram diskuterades då användandet mest baserades på propaganda, och att svenska folket inte önskade följa den "otympliga" lagen enligt motionen (enbart 35% av folket ansågs vid tidpunkten använda bilbälte fram).

Eftersom ovanstående gäller lagar/lagförslag med tillhörande diskussion så googlar man lämpligast på rätt ställe.
Det är bara att söka i Riksdagens register (riksdagen.se) och ha lite envishet i sig.
Att det sedan förekom s.k. undantag pga folk som hamnade i skarven mellan gällande och kommande lagar och förordningar är bara naturligt.
Eller som herr DaK nämnde ovan pga dåtidens tillverkningsprocess av körkort.

År 1986 infördes särskilt körkort för tung motorcykel.
Det innebar att man upphävde den regeln som gjorde det möjligt att innehavare av
körkort klass A automatiskt fick föra tung motorcykel fr. o. m. 18-årsdagen.
Avläggs förarprov på lätt motorcykel begränsas körkortets giltighet till detta
fordon (125 cc).
För den som skall få behörighet för tung motorcykel
måste nytt prov ske på en minst 200 kg tung motorcykel med en slagvolym
på minst 550 cc.

Är det så att frågeställaren Peter med kompis har rört till det vad det gäller A vs B (1976) och A lätt vs A tung (1986)?

Nuförtiden diskuteras att ge A lätt till alla B på "köpet" eftersom det gäller för ett flertal EU-länder.
Något undertecknad ställer sig tveksam till. Fast det får bli en annan diskussion.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-12/15:11

Tack, Måns, för intressant historik.

Själv fick jag A-behörighet med automatik i januari 1971. Det var naturligtvis inte vettigt ens då, eftersom jag dessförinnan inte kört något snabbare än moped. Men i mitt fall spelade det ingen större roll, eftersom det skulle dröja 42 år, innan jag förverkligade den gamla drömmen och köpte hoj. Då var åtminstone insikten, att jag inte är odödlig, väl utvecklad, och det har ju gått bra hittills - i 25 000 mil.

Regelverkets konstigheter och långsamma förändringar speglar, vad vi hojåkare redan vet - att motorcyklar som regel förbises av lagstiftaren, varpå man så småningom yrvaket inser, att något måste göras. Resultatet är sällan imponerande.

Jag är lite osäker, men de gamla 98-kubikarna - "lättviktarna", trampcyklar med hjälpmotor, sin tids mopeder - tror jag inte krävde något körkort. I den tidens trafik och med den tidens effekter gick det nog som regel bra ändå.

Så småningom kom den lätta motorcykeln - som i princip kunde byggas hur som helst, bara den inte vägde mer än 75 kg. Det var nog OK, så länge det handlade om Rödmyror, Svart- och Rödqvarnor - små arbetshästar med blygsamma prestanda - men så småningom blev resultaten absurda: Underdimensionerade ramar, däck och bromsar kombinerades med allt starkare motorer! Men föraren skulle i alla fall ha körkort.

Nytt regelverk - med 125 kubik och slopad viktgräns - öppnade för gedignare byggen. Och någonstans längs vägen kom byråkraterna på den svagsinta idén med garagesväng vid uppkörning för A-kort. Den slopades till slut till förmån för ett relevantare manöverprov. Men det har tagit lång tid.

Sedan får vi vara glada åt allt, som kvävts i sin linda - totalförbud(!), begränsad effekt/slagvolym, ägaransvar, skylt framtill etc. EU-standarder kan ha sina fördelar - också.

Vad gäller återinförande av automatisk A-lätt-behörighet enligt EU-förebild, när man tar B-körkort, passar jag - men min gissning är, att det inte skulle bli några större problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Peter Nordlund » 2023-05-12/18:39

Kunskapen är stor i denna grupp :D


Ärendenummer: TSTRKK 2023/460869

Tack för ditt meddelande!
Att man fick behörighet A på köpet vid godkänt förarprov för behörighet B upphörde 1 januari 1976.

Med vänlig hälsning

Fredrik Sjöberg
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81


Men det som är ännu roligare är att jag vann argumentationen med min gode vän :twisted: ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav DaK » 2023-05-12/20:13

Peter Nordlund skrev:Kunskapen är stor i denna grupp :D


Ärendenummer: TSTRKK 2023/460869

Tack för ditt meddelande!
Att man fick behörighet A på köpet vid godkänt förarprov för behörighet B upphörde 1 januari 1976.

Med vänlig hälsning

Fredrik Sjöberg
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81


Men det som är ännu roligare är att jag vann argumentationen med min gode vän :twisted: ;)

Det är intressant att transportstyrelsen gett ett felaktigt svar, det utfärdades ju ett antal AB-kort till personer som gjorde uppkörningen med personbil i Januari 1976 :!: Jag har minst två personer i min bekantskapskrets som som detta gäller.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-12/20:32

Skall vi gissa på, att handläggaren är så ung, att han bara tittat i regelverket - och inte känner till det där med att en del körkort tillverkades före årsskiftet men utfärdades efter?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav DaK » 2023-05-13/19:27

Bror Gårdelöf skrev:Skall vi gissa på, att handläggaren är så ung, att han bara tittat i regelverket - och inte känner till det där med att en del körkort tillverkades före årsskiftet men utfärdades efter?

Dessutom fanns inte Transportstyrelsen 1975, troligen var det Vägverket som utfärdade körkorten, som var större och dessutom radioaktiva och skulle förvaras i ett speciellt fodral som skydd mot strålning :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Hova » 2023-05-14/14:15

1975 utfärdades körkorten av Statens Trafiksäkerhetsverk och var som sagt i ett större format. Ett format som inte ändrades förrän någon gång mellan 1995 och 1998. Jag har alla mina och min fars körkort sparade och hans sista som är utfärdat 1995 är i det större formatet, medan jag när jag bytte 1998 fick ett i dagens mindre format. Att 70-talets körkort skulle varit radioaktiva och försedda med ett speciellt fodral låter som en skröna. Varken mitt första körkort utfärdat 1973 eller min fars uppdaterade 1975 hade något speciellt fodral. Dock var detta före de inplastade kortens tid - materialet är någon sorts hård kartong.
Jag vill dessutom bekräfta det vansinniga i att dela ut Mc-behörigheten ”på köpet”. I början på 80-talet köpte jag min första hoj - en begagnad Norton Commando. När jag rullade igång blev det snabbt uppenbart att det var något helt annat än att köra moppe. Jag kan idag inte riktigt förstå att jag lyckades ta mig hem oskadd med den. Det var nog tur att köpet gjordes upp en sen kväll så Göteborgstrafiken var förhållandevis blygsam. Då var det dock inte något som bekymrade mig - de första turerna gick bra och en vecka efter inköpet åkte jag och en kompis iväg på en resa som bl a tog oss till Amsterdam och London (så vi fick komplicera åkningen med vänstertrafik också).
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav DaK » 2023-05-15/07:11

Hova skrev:1975 utfärdades körkorten av Statens Trafiksäkerhetsverk och var som sagt i ett större format. Ett format som inte ändrades förrän någon gång mellan 1995 och 1998. Jag har alla mina och min fars körkort sparade och hans sista som är utfärdat 1995 är i det större formatet, medan jag när jag bytte 1998 fick ett i dagens mindre format. Att 70-talets körkort skulle varit radioaktiva och försedda med ett speciellt fodral låter som en skröna. Varken mitt första körkort utfärdat 1973 eller min fars uppdaterade 1975 hade något speciellt fodral. Dock var detta före de inplastade kortens tid - materialet är någon sorts hård kartong.

Skröna eller inte, jag har haft ett radioaktivt körkort i plastfodral. https://se.vetenskap.diverse.narkive.co ... va-korkort
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Hova » 2023-05-15/13:32

DaK: Efter att ha funderat på det börjar jag luta åt att du har rätt vad gäller fodralet. Jag får en minnesbild av ett plastfodral – grå framsida med Statens Trafiksäkerhetsverks logotyp och en blå baksida.

Hur som helst noterar jag att halveringstiden för den radioaktiva isotopen, om den fanns där från början, var 2,6 år, så faran är över – fodral eller inte.

EUREKA! Hittade efter lite letande en bild på nätet (men tittar man noga ser man att det ligger ett modernt körkort i kreditkortsformat i fodralet) …
Bilagor
Fodral.png
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-15/14:30

"Vid kontroll skall körkortet därför alltid tas ur fodralet.
ANVÄND OGENOMSKINLIGT FODRAL, så kommer Ni ihåg att ta ut körkortet ur fodralet vid legitimation."

Beskäftigheten är absurt komisk! Och jag anar, att kontrollerande personal inte accepterade, att kortet förblev i fodralet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Hova » 2023-05-15/15:05

Detta hände på den tiden när världen ännu inte befolkats med den numera misstänkliggjorda yrkeskåren kommunikatörer. Kanske har dom en uppgift att fylla, trots allt.
Jag noterade också att texten inte säger något om att förvara kortet i fodralet pga radioaktivitet!
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-15/17:52

Jag har inte en enda timmas utbildning till kommunikatör - men om jag satts att skriva informationen på fodralet, skulle jag nog ha ersatt det av mig ovan citerade partiet med: "Förvara alltid körkortet i detta fodral." Resten torde ge sig själv!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-15/20:33

Hade samma kommunikatör skrivit nedan så hade jag hoppat till :D
"Anknäbbar och ansiktsfilter på fotot strängligen förbjudna"

Ur led är tiden.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-15/20:45

Ole Bramserud hade ju ett foto på sin hund på liftkortet - och det gick bra. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När ingick MC körkort i B körkortet?

Inläggav Stefan Gryvik » 2023-05-22/17:17

Hej
Körkort A fick man på köpet om ansökan om körkortstillstånd var inskickat innan typ sista juni året före det togs bort
Stefan Gryvik
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-05-22/17:08


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst