Cylinderlås Varioboxes

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Cylinderlås Varioboxes

Inläggav Vertice » 2023-07-15/20:12

Vi har fått en BMW R1250GS i familjen och åkte för en övernattning.
Åkte själv en KTM för dagen men hade den nya nyckeln ovetandes i MC byxfickan.
Flickvännen körde F750GS också med Vario boxes.

Tyckte att nyckeln kärvade när jag öppnade hennes Varioboxes, startade den och hon körde iväg.
(Vi stannade efter några hundra meter för ärende och hon kunde då inte starta, hennes nyckel i mina byxor..., tog en stund innan vi fattade problemet...)

Nu till frågan, hur kan det vara möjligt att jag kan med fel nyckel kan öppna hennes Varioboxes?

Är detta ett vanligt problem?
Vem fler kan öppna våra Varioboxes?

Vad hjälper det att koda om MC och boxes om nån annan kan öppna ändå?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Cylinderlås Varioboxes

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-07-16/06:01

Detta är lite från avlägsna delar i minnespalatset = killgissning kan vara på G.

Det finns ett begränsat antal olika kombinationer som ett BMW cylinderlås ka kodas till (fakta) och jag har för mig att det är ca 4000 (4096 från minnespalatset). Det innebär att det är en liten men på inget sätt försumbar risk/möjlighet att en nyckel passar i två hojar som står nära varandra. Om du fick möjlighet att testa din nyckel i alla BMW mc i Sverige så skulle varje nyckel kunna låsa upp ca 3-10 olika hojar mekaniskt.

Lägger man därtill till att du tar två lås kodade med samma bleck utom ett och att detta hade ”hoppat” bara ett av tre hack så kan säkert lite milt våld lösa en del till. Med andra ord inte vanligt men det händer ibland att det blir så.

Jag har dessutom fått frågan från en mc handlare för ett par år sedan, när jag hade köpt en topbox, om jag ville få låset kodat. Enligt uppgift där så ”finjusterade” man kodningen med att slipa stiften så att det blev perfekt. Jag tackade vänligt men bestämt nej till detta.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Cylinderlås Varioboxes

Inläggav BrooklynS » 2023-07-16/08:15

Kompletterar Magnus utmärkta svar med nedan:

Låsen på packväskor är till för att hindra någon att bara öppna och kika efter vad som finns om ägaren har låst. Signaleffekt ffa. Låset i sig, och väskan som helhet är inte någon säkerhetslösning, enkelt att ta sig in om man VILL - men det väcker förstås uppmärksamhet.

Dessa lås är mycket enkla konstruktioner och att flytta ett lås från en väska till annan och koda om tar typ tre minuter. Har själv gjort det på en väska som gick sönder. Följer därav att du öppnar det med en plastpinne/pincett på några sekunder. Se tex denna youtube...

https://youtu.be/3WnspTFFsGA

Vi som haft Saab 900 minns väl fenomenet: När låset började bli lite använt kunde bilen såväl låsas upp som startas med vilken Saab 900-nyckel som helst.

Sann historia:
1995 eller så skulle vi iväg på resa med Umeå studentkör. En kompis hade en fin jubileumsmodell av Saab 900 Turbo, tvåfärgad med skinnklädsel. Vid körlokalen får jag nyckeln med instruktion om var den står samt hämta hit den. Jag joggar iväg, hittar bilen och svänger upp framför körkamraterna. Han pekar på bilen och säger "-Det DÄR är inte min bil!".
Det visar sig att på SAMMA parkering på Historiegränd står en likadan jubileumsmodell och det är den jag har tagit.

Min egen Saab 900 låste en kompis upp med sin Toyotanyckel och flyttade några hundra meter när jag var på kanottur. Stängde vänligt nog takluckan också då det började regna. Jag blev mycket konfys innan jag förstod hur det hade gått till.

Från detta då tillbaka till låsen i packväskorna: Låsen är enkla och billiga, det KAN vara så att de inte fått sin lilla oljedroppe var 6 mån och därför slitits lite extra, varefter de kan manövreras med ungefär vad som helst. Lösningen kan vara att byta låskolvarna (de är inte jättedyra) och därefter lägga en droppe olja på nyckeln vid införandet då och då, alternativt leva med att de är slitna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst