Bror,
Det testet är från 2015.
I mångt och mycket inte längre relevant då mycket har förändrats genom åren.
Det svarar inte heller på många frågor än att den är snabb, vilket knappast kräver en duktig mc-journalist för att kunna lista ut
Att köra på vrid och inte varv, och alltid ha ett högt vrid tillgängligt är något vi boxer-ägare är bortskämda med.
Något många på "supersport" och japanska plastraketer absolut är avundsjuka över.
Den kittlande känslan med höga varv har vi däremot aldrig fått uppleva.
Ingen kan påstå att boxern erbjuder en kittlande upplevelse. Mer en varm trygg lagomkänsla.
Dessutom gillar jag att växla, något boxern sällan anser är nödvändigt.
Quickshift och boxer är även ett dödfött äktenskap eftersom det aldrig lär bli någon sammetslen smekande upplevelse.
Inte ens i dag kan någon heller säga annat än att boxern är mer relaterad till jordbruksmotorer än finmekanik.
Erfarenheten av jordbruksmotorn och det sämre äktenskapet med QS har fått mig att börja tveka om en fortsättning.
Högre varv och mer frekventa sammetslena växlingar är inget negativt i min bok då det inbjuder till mer aktiv körning. Båda har saknats.
Frågan är om XR erbjuder "tillräckligt" med vrid, och inte tvingar till konstant höga varvtal under mer långtråkiga transportsträckor?
Fabrikssänkning (30 mm) är ett tillgängligt val på S1000XR, vilket borde bli OK (sadelhöjden blir då 79 mm).
Tittar även på F900XR, vilken är en mindre och mer svängvänlig hoj.
Den har en gammal beprövad motor som suttit i andra modeller tidigare, men det är tyvärr ingen rolig motor som kan få pulsen att öka.
Sedan önskas också en något mer svängvänlig modell.
RS:en är i sitt esse när svepande längre kurvor erbjuds, men känns smidig som en katt med stelopererad ryggrad i korta hårnålskurvor med sin förlängda axel och höga vikt.
Det fungerar, men man får kämpa för att se smidig ut.
Här utklassar tom GS en "trögare" RS.
Eftersom R1300RS verkar dröja (om den någonsin kommer då RS alltid känns på väg ut pga låga försäljningssiffror) så behöver jag se över mina alternativ.
Nix, jag är inte "vuxen" nog för en RT, och är inte heller någon anhängare av GS och dess syfte.
Ducati Supersport 950, MG V100 Mandello, Kawasaki Z1000SX, samt Suzuki GSX-S1000GT är enligt mig sämre versioner av RS trots jordbruksmotorn.
Dessutom är jag sedan många år märkestrogen.
Så det får bli en XR om det ska bli något annat än RS från BMW:s produktportfölj.