Frågor om S1000XR

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Frågor om S1000XR

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-23/13:26

(Gäller främst senaste modellen)

Hur upplevs S1000XR i hårnålskurvor (typ Alperna)?
Tungstyrd/lättstyrd?

Hur upplevs S1000XR under transportsträckor (typ motorväg/Autobahn)?
Jobbigt högvarvig/avslappnad?

Hur upplevs utväxlingen?
Trean, fyran, och tom sexan emellanåt verkar "onödiga" om man läser diverse tester?
Under 5000 rpm en gosig nalle och över 5000 rpm en brutal best?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-25/18:13

https://www.bike.se/nyheter/provkorning ... 80%89xr-2/

Gissningsvis har du redan läst ovanstående, men om inte ...

Jag har aldrig brytt mig om att provköra S 1000 XR, eftersom jag är helt inriktad på boxerns karaktär - mycket mos i botten och (mer än) tillräcklig effekt. Jag drar sällan motorn över 4 000 rpm. Det behövs inte, som jag kör.
Så varför avstå från en del av bottendraget till förmån för ännu mer effekt, som jag aldrig kommer att utnyttja?

Dock har jag grenslat en S 1000 XR i butiken - och genast insett, att den är för hög för mig. Dessutom känns tyngdpunkten klart högre än boxerhojarnas. Således två utmärkta skäl att behålla, vad jag har.

Minnet är bedrägligt, men utifrån vårt möte IRL i Sundsvall: Du är väl inte längre än jag?

Huruvida det går att sänka en S 1000 XR är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-25/20:15

Bror,

Det testet är från 2015.
I mångt och mycket inte längre relevant då mycket har förändrats genom åren.
Det svarar inte heller på många frågor än att den är snabb, vilket knappast kräver en duktig mc-journalist för att kunna lista ut :mrgreen:
Att köra på vrid och inte varv, och alltid ha ett högt vrid tillgängligt är något vi boxer-ägare är bortskämda med.
Något många på "supersport" och japanska plastraketer absolut är avundsjuka över.
Den kittlande känslan med höga varv har vi däremot aldrig fått uppleva.
Ingen kan påstå att boxern erbjuder en kittlande upplevelse. Mer en varm trygg lagomkänsla.
Dessutom gillar jag att växla, något boxern sällan anser är nödvändigt.
Quickshift och boxer är även ett dödfött äktenskap eftersom det aldrig lär bli någon sammetslen smekande upplevelse.
Inte ens i dag kan någon heller säga annat än att boxern är mer relaterad till jordbruksmotorer än finmekanik.
Erfarenheten av jordbruksmotorn och det sämre äktenskapet med QS har fått mig att börja tveka om en fortsättning.
Högre varv och mer frekventa sammetslena växlingar är inget negativt i min bok då det inbjuder till mer aktiv körning. Båda har saknats.
Frågan är om XR erbjuder "tillräckligt" med vrid, och inte tvingar till konstant höga varvtal under mer långtråkiga transportsträckor?

Fabrikssänkning (30 mm) är ett tillgängligt val på S1000XR, vilket borde bli OK (sadelhöjden blir då 79 mm).
Tittar även på F900XR, vilken är en mindre och mer svängvänlig hoj.
Den har en gammal beprövad motor som suttit i andra modeller tidigare, men det är tyvärr ingen rolig motor som kan få pulsen att öka.

Sedan önskas också en något mer svängvänlig modell.
RS:en är i sitt esse när svepande längre kurvor erbjuds, men känns smidig som en katt med stelopererad ryggrad i korta hårnålskurvor med sin förlängda axel och höga vikt.
Det fungerar, men man får kämpa för att se smidig ut.
Här utklassar tom GS en "trögare" RS.

Eftersom R1300RS verkar dröja (om den någonsin kommer då RS alltid känns på väg ut pga låga försäljningssiffror) så behöver jag se över mina alternativ.
Nix, jag är inte "vuxen" nog för en RT, och är inte heller någon anhängare av GS och dess syfte.
Ducati Supersport 950, MG V100 Mandello, Kawasaki Z1000SX, samt Suzuki GSX-S1000GT är enligt mig sämre versioner av RS trots jordbruksmotorn.
Dessutom är jag sedan många år märkestrogen.
Så det får bli en XR om det ska bli något annat än RS från BMW:s produktportfölj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-26/07:17

Måns Ulveståhl skrev:Bror,

Det testet är från 2015.
.....
Inte ens i dag kan någon heller säga annat än att boxern är mer relaterad till jordbruksmotorer än finmekanik.

Dock gissar jag, att likheterna mellan 2015 års modell och årets är större än skillnaderna, så ett hyfsat hum bör det ge.

Under första världskriget hade Max Friz konstruerat flygplansmotorer i boxerkonfiguration - med god kylning i propellervinden. Än idag är boxermotorer inte ovanliga på mindre propellerplan.
Max Friz tog med idén, när BMW R32 skapades. Därefter känner jag till konfigurationen från Folkabubblan, Porsches svansmotorbilar, Alfasud, Guldvingen och Subaru. (Italienska superbilar med "boxertolvor" lär däremot vara 180-graders v-tolvor, så dem lämnar jag därhän.) Men jag känner inte till någon jordbruksmaskin med boxermotor. (Däremot har jag sett motorsprutor för räddningstjänsten, monterade på ett litet släp och drivna av en BMW-boxer.)

I övrigt får jag intrycket, att du redan bestämt dig för att skaffa en S 1000 XR(?). Lycka till.
"Man ångrar sällan, det man gjorde - däremot ofta det man aldrig gjorde."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-26/14:23

Bror,

Jordbruksmotor vs finmekanik:
Upplevelsemässigt.
Inte bokstavligt.

Jag håller hoppet upp om en ny RS, men är småsugen på en XR.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-27/09:06

Det skulle förvåna mig oerhört, om inte R 1300 RS kommer så småningom. BMW brukar montera (varianter av) samma boxermotor i olika typer av hojar: GS(A), R, RS, RT osv. Det är rimligen billigare än att hålla igång produktionen av flera olika, snarlika motorer. Men hur länge du får vänta på R 1300 RS, är mig obekant.

Med en XR lär du behöva ett större bränslekonto. Trovärdigt folk i min bekantskapskrets anger en skillnad på någon deciliter per mil - och dessutom 98 oktan. Men det kanske det är värt?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om S1000XR

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-27/12:53

Bror Gårdelöf skrev: Men det kanske det är värt?


Skulle vi alla här bry oss primärt om privatekonomin så skulle ingen köra hoj.
En deciliter hit eller dit när hojen brukas - oftast under en mycket begränsad tid - spelar ingen större roll i den allmänna konkursen.
Avståndsmässigt gör inte decilitern mycket heller då XR:s tank är större än RS.
Ett problem vore dock om XR blir grovt illamående av 95 oktan då högre oktan inte alltid erbjuds på alla tankställen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst