BMW slutar sälja reparation/servicehandböcker ?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW slutar sälja reparation/servicehandböcker ?

Inläggav Stephan Hansson » 2023-08-21/13:57

Hittade följande på ett forum för BMW motorcyklar för några dagar sedan:

From BMW's response: "BMW Motorrad is no longer offering service manuals. As such, we recommend having all repairs and maintenance work completed by the service team at your local BMW Motorrad dealer. They have the knowledge and technical expertise to do so."

Vad jag förstått sedan tidigare har man från BMW kunnat köpa original servicemanualer, men enligt ovanstående kommuniké skulle detta alltså inte längre vara möjligt. Är det någon här som vet om det är sant och om det i så fall gäller även här?
Stephan Hansson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-05-17/09:11

Re: BMW slutar sälja reparation/servicehandböcker ?

Inläggav Mats Jönsson » 2023-08-24/20:09

Ja, det stämmer, tyvärr. I manualen till min motorcykel av årsmodell 2021 står det att man kan beställa servicemanual men jag blev varse, när jag försökte att beställa dito, att så inte är fallet längre.

BMW-motorrad anser tydligen att deras kunder har blivit så dumma att de inte kan underhålla sina motorcyklar själva längre.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: BMW slutar sälja reparation/servicehandböcker ?

Inläggav Tobias » 2023-10-16/21:56

Ja, jag har också blivit varse detta. En klar försämring.

Mats Jönsson skrev:BMW-motorrad anser tydligen att deras kunder har blivit så dumma att de inte kan underhålla sina motorcyklar själva längre.

Det handlar nog snarare om att man ska vara så beroende av verkstäderna som möjligt. Självklart bara certade verkstäder med "rätt" verktyg.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron