Fälgrengöring med oönskat resultat!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav Bo Erik Hägg » 2023-08-27/19:21

IMG_1485.jpg
IMG_1485.jpg (46.08 KiB) Visad 9787 gånger
Tvättade min 1250 gs för en tid sedan och använde som vanligt ett särskilt rengöringsmedel avsett för aluminiumfälgar ( på fälgarna alltså). Slabbade väl lite men svårt att vara exakt med de sprayflaskor som preparatet levereras med.
Till min stora förvåning och bestörtning "fastnade" medlet på det plaststag som håller den lilla skärmen som sitter fäst vid bakhjulet. Går ej att tvätta bort, provat med det som rekommenderas av tillverkaren/generalagenten och det som Åf föreslår är att använda en varmluftpistol, men vågar inte på plasten. Åf tar inget som helst ansvar utan menar att plaster förändras och man aldrig kan veta så noga.
Preparatet heter ; fälgrent mac 120, ingen varningstext finns på flaskan som bla, säljs på OK.
Se bif. bilder.
Bilagor
IMG_1426.jpg
IMG_1426.jpg (145.25 KiB) Visad 9787 gånger
Bo Erik Hägg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-05-17/19:56

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-08-28/10:48

Vad tråkigt.
Det är ju tillverkaren av fälgrengörningen och OK som distribuerar detta som har det största ansvaret.
Inte BMW.
Köpa ny plastdel från BMW blir väl lösningen?

Det är "tvål och vatten" som tyvärr får fortsätta gälla.
Alkaliska rengörningsmedel har jag personligen lärt mig förstör (missfärgar) metallen.
Nu vet jag även att s.k. fälgrent ska undvikas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav BmwMats » 2023-08-28/12:29

Välkommen till forumet Bo Erik ! ;)

Bedrövligt att det skall missfärgas så in i denna (milda) grad... :o
(hoppas att du även använder skyddsglasögon när du handskas med alkaliska medel, det fräter i ögonen och ger skador om du skulle få stänk i ögonen).

Köpa ny plastdetalj låter som ett dyrt alternativ, men det blir nog det snyggaste sättet att få ordning på detta, men du skulle ju kunna börja med att slipa plastytan med ett fint vattenslippapper så du får bort all missfärgning, rengör och bearbeta med Turtle Wax Black Chrome för plastdetaljer.
Jag har gjort det flertalet gånger på svarta plastdetaljer och det fungerar bra, nära på 99% perfekt.

Om du bor i närheten av Göteborgsområdet skulle vi kunna titta på detta gemensamt.

Än en gång - Varmt välkommen till vårat BMW-forum Bo Erik !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-28/12:32

Jag brukar använda såplösnIng på fälgar etc. Vid behov lite outspädd såpa på en vit, icke repande Scotch Brite. Det tar det mesta - och såpa är mycket snäll mot huden.
I den mån det därefter finns något kvar att ta bort, brukar det gå bra med lite lacknafta etc på en trasa - som jag sedan eldar upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-08-28/20:24

Har plastdetaljen en något struktuerad yta så skulle jag satsa på att spraya med lämplig kulör kanske i någon matt version.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav BmwMats » 2023-09-09/06:19

Fick du någon ordning på detta Bo Erik ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fälgrengöring med oönskat resultat!

Inläggav Bo Erik Hägg » 2023-09-20/21:16

Ingen vill ta ansvar för detta så jag tänker nog skicka in en anmälan till konsumentverket, kommer iallafall att ge tillverkaren lite merarbete. Liten hämnd är också hämnd.
Bo Erik Hägg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-05-17/19:56


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst