IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav joggen53 » 2009-10-10/10:02

Jag fick precis ett nytt försäkringsbrev från IF med anmodan om att betala in försäkring för kommande avtalsår. Premien är höjd ett par hundralappar till 3381kr.


Jag jämförde med Bilsport och MC där premien blir 2553 kr. 25% billigare alltså. Så var det med den märkesförsäkringen.


Båda avser helförsäkring för en R1150RS -03


Sorry IF jag byter bolag. Har redan en annan hoj hos Bilsport och MC


 


 


 


 


 

Hojhälsningar
R1150RS
Hasse i Skåne
Användarvisningsbild
joggen53
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-11-08/23:41

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-10/10:12

Jag utgår från att Du är medveten om skillnaderna i innehåll i If:s resp. Bilsport&MC:s försäkringar, och att Du för egen del inte anser If-försäkringen värd merkostnaden. Det finns en bra tråd sedan tidigare om detta ämne!
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=152&t=9401&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bilsport
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Anders Olsson » 2009-10-10/10:12

Jag fick precis mitt nya försäkringsbrev från Bilsport o MC. under rubriken Rabatter kan man läsa: Klubb rabatt avdragen :) Så glöm inte att berätta att du är medlem. Jag sparade också en hel del pengar på min HP2 försäkring.
-- Anders - Trollhättan
- HP2e
Användarvisningsbild
Anders Olsson
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2007-09-18/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-10-10/10:15

En sak som man absolut bör titta på är självriskerna, främst på vagnskada.
I ett fall jag råkat ut för med Bilsport o Mc, gjorde det vagnskadan helt överflödig/oanvändbar.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Anders Olsson » 2009-10-10/10:27

Jo visst är det mycket att tänka på. Min självrisk för vagnskada blev 3000. Om jag kör skadefritt en eller ett par säsonger så sparar man lätt ihop till mellanskillnaden som kanske uppstår o sen blir det bara plus i kassan på dessa pengar man förhoppningsvis sparar varje år som man kör skadefritt. Med andra ord - Kör försiktigt!
-- Anders - Trollhättan
- HP2e
Användarvisningsbild
Anders Olsson
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2007-09-18/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-10-10/10:50

På basförsäkringen, den enda som tillåter att vem som helst kör bågen, är självrisken på vagnskada 10 000:-
Då gäller det som sagt att hålla sig skadefri....
Iofs har jag inte behövt ta ut pengar på vagnskadedelen en enda gång sedan jag började åka, 1973. Något att vara ödmjukt tacksam för.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-10/11:29

Det finns fler viktiga skillnader mellan försäkringarna - förutom att villkoren för vem som får köra hojen är betydligt tuffare hos Bilsport & MC, har If t ex maskinskadeförsäkring, glasförsäkring (täcker även strålkastarglas), samt extra olycksfallsförsäkring inbakat - moment som saknas eller kostar extra hos Bilsport & MC.
Har man som jag dessutom flera BMW försäkrade, får man ganska avsevärd extrarabatt (50%) på 'andrahojen' hos If, och så spelar det såklart in om man har ytterligare försäkringar man kan få rabatt på (villahem och släpvagn i mitt fall, som Bilsport & MC inte försäkrar alls).<br>
Min poäng är, att man inte kan titta på enbart premien för en enskild försäkring - dels skiljer innehållet/villkoren för försäkringarna avsevärt, dels kan det ha stor betydelse för den totala premien om man har fler försäkringar.
Vilken försäkring som passar bäst är självklart individuellt - man bör definitivt vara "medveten konsument" för att kunna välja rätt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav joggen53 » 2009-10-10/14:53

Anders Olsson skrev:Jag fick precis mitt nya försäkringsbrev från Bilsport o MC. under rubriken Rabatter kan man läsa: Klubb rabatt avdragen :) Så glöm inte att berätta att du är medlem. Jag sparade också en hel del pengar på min HP2 försäkring.


Jodå i premien jag angav är rabatten medräknad.

Många synpunkter tack för det.
Försäkringar är en djungel, då jag bara har en försäkring hos IF så har jag inga rabatter där.
Jag tycker att en skillnad i premie på 25% inte är fösvarbar när man kallar sig märkesförsäkring.
Hojhälsningar
R1150RS
Hasse i Skåne
Användarvisningsbild
joggen53
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-11-08/23:41

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2009-10-10/15:44

En stor nackdel med If är att de är väl kinkiga med bankörningar.

Sedan det där med maskinskade försäkringen så försämrades den radikalt mellan 2008 & 2009. Så den försäkringen som jag hoppats skulle gälla under hela detta året på maskin, höll i några veckor istället.
Så den är väck på min hoj
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Roma55 » 2009-10-10/16:06

joggen53 skrev:
Jodå i premien jag angav är rabatten medräknad.

Många synpunkter tack för det.
Försäkringar är en djungel, då jag bara har en försäkring hos IF så har jag inga rabatter där.
Jag tycker att en skillnad i premie på 25% inte är fösvarbar när man kallar sig märkesförsäkring.



Har du verkligen lagt på allt som täcks in på IF:s försäkring innan du jämför premien? När jag gjorde det så blev Bilsport & Mc inget alternativ längre.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-10-10/18:15

Till Stelvion har jag Bilsport & MC Seniorförsäkring.
Prisvärd och med helt OK villkor. Stramt med utlåning samt krav på inlåsning på hemorten men det är inget att säga om.
Inget annat bolag kan vara med och tävla där.

På min andra mc har jag som tidigare sagts deras Bas + mckläder. Där är vissa villkor usla medan andra är precis vad jag behöver.

Men visst är försäkringarna en ren djungel. Inte lika hopplöst som att jämföra digital-TV-leverantörer men inte långt ifrån. Allra knäppast och konkurrensbegränsande är regeln att man bara får byta bolag på huvudförfallodag.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav jukka71 » 2009-10-10/18:56

Jag har IF på min 1200LT. Och den är jättebillig, 1740kr per år men jag bor ju...i Gällivare. Men en fråga till er som har mer erfarenhet:

Det finns ett bärgningsnummer man skulle ringa i fall man behöver. Men ingår kostnaderna dvs. ska jag få bärgnings-fakturan efteråt eller är det försäkringsbolaget som står för kostnaderna?

Nu svarar någon att BMW brukar inte behöva bärgning alls... :D
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gustav Johansson » 2009-10-10/19:50

Har ingen åsikt om bilsport och mc men kan intyga att If är grymma då det väl händer nått. Krockade i våras och har haft många turer in å ut på sjukan, kvaddad båge, kläder mm. If skötte sig över all förväntan, mycket trevligt och bra. (Och nej jag tjänar inget på att göra reklam för If.)
Gustav Johansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-17/08:06

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Johan Hennerfors » 2009-10-11/09:11

Dennis Johansson skrev:En stor nackdel med If är att de är väl kinkiga med bankörningar.

Sedan det där med maskinskade försäkringen så försämrades den radikalt mellan 2008 & 2009. Så den försäkringen som jag hoppats skulle gälla under hela detta året på maskin, höll i några veckor istället.
Så den är väck på min hoj


Har inte sett någon vilkorsförändring på maskinskada, kan du tala om närmare vad dom har försämrat?
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav SvenG » 2009-10-11/11:06

jukka71 skrev:Det finns ett bärgningsnummer man skulle ringa i fall man behöver. Men ingår kostnaderna dvs. ska jag få bärgnings-fakturan efteråt eller är det försäkringsbolaget som står för kostnaderna?


Blev bärgad förra sommaren och betalade självrisken, 300 kr, till bärgaren. Hörde efter detta inte ett ord från varken försäkringsbolag eller hyrbilsfirma så jag antar att bärgaren och hyrbilsfirman fick ut pengar från If utan krångel.

/SvenG
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2009-10-11/11:17

Nuvarande regler är som följer:

"I försäkringen ingår maskinskadeförsäkring enligt punkt 3.2F för BMW
MC, som inte är äldre än 5 år räknat från första registreringen eller körts
mer än 10 000 mil dessförinnan"
...........................................................................................................................

Fram t.o.m. 2008 som jag fick reda på av säljaren även skulle gälla under 2009 fick jag reda på följande uppgifter:

"I försäkringen ingår maskinskadeförsäkring enligt punkt 3.2F för BMW
MC, som inte är äldre än 8 år räknat från första registreringen eller körts
mer än 10 000 mil dessförinnan"
........................................................................................................................

Det innebär att min mc som var uttagen under 2004 bara hade några veckor kvar av maskinskadeförsäkringen när den väl skulle hämtas ut på våren.

Något förbannad var jag ju på säljaren som påstod att han inte fått denna information.

Då min hoj var 2004 års modell och hade gått 5200 mil när jag tagit ut den såg jag fram till den försäkringen.
Nu har jag inget skydd alls längre av den delen.
Och varför skall jag då behålla IF i framtiden?????????????????????
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav König » 2009-10-11/11:23

Gujo skrev:Har ingen åsikt om bilsport och mc men kan intyga att If är grymma då det väl händer nått. Krockade i våras och har haft många turer in å ut på sjukan, kvaddad båge, kläder mm. If skötte sig över all förväntan, mycket trevligt och bra. (Och nej jag tjänar inget på att göra reklam för If.)


Håller med körde av vägen i våras If löste allt på ett utmärkt sätt alt fixat på 3 veckor med pengar och allt

Och min försäkring skulle bli 300:-dyrare med bil o mc om året när jag kollade sist + att i if ingår det en olycksfalls försäkring för både förare och passagerare

König
BMW K-100 rt -85
König
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-22/17:33

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2009-10-11/11:25

Jag har försökt framföra den kritiken till personen i BMW klubben som förhandlar om försäkringen för oss medlemmar ångående försämringen från 8 år till 5 år. Men det verkar bara vara jag som ser det som en förändring.
Något bra svar eller tillmötesgående kände jag iaf inte.

Jag har också jämfört Bilsport & mc med IF men kommer inte ihåg exakta siffror.
Men om man lägger till den kostnaden hos Bilsport som ingår hos IF med passagerar delen och konstaterar att maskinskadeföräkrings delen inte längre gäller för mig samt att jag kan får ett bra bättre skydd på bankörningar hos bilsport för ungefär samma pengar överväger jag att byta till det bolaget!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Marie » 2009-10-11/12:07

König skrev:
Gujo skrev:Har ingen åsikt om bilsport och mc men kan intyga att If är grymma då det väl händer nått. Krockade i våras och har haft många turer in å ut på sjukan, kvaddad båge, kläder mm. If skötte sig över all förväntan, mycket trevligt och bra. (Och nej jag tjänar inget på att göra reklam för If.)


Håller med körde av vägen i våras If löste allt på ett utmärkt sätt alt fixat på 3 veckor med pengar och allt

Och min försäkring skulle bli 300:-dyrare med bil o mc om året när jag kollade sist + att i if ingår det en olycksfalls försäkring för både förare och passagerare

König


Jag har några gånger tidigare nämnt detta. Våren 05 råkade jag ut för en "Alzheimerrelaterad" olycka (050322), Skrot av hojen och jag själv lite sönderslagen. Förhandlade med försäkringsbolaget från sjukhussängen under första veckan, kom överens med dem, handlade hoj per telefon under andra veckan, och hade hojen levererad hemma mindre än 2½ vecka efter olyckan (050407). <br>
Bolag: Bilsport & Mc<br>
Slutsats: Vad gäller skaderegleringen är Bilsport & Mc minst lika bra som If.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Johan Hennerfors » 2009-10-11/12:18

Dennis Johansson skrev:Nuvarande regler är som följer:

"I försäkringen ingår maskinskadeförsäkring enligt punkt 3.2F för BMW
MC, som inte är äldre än 5 år räknat från första registreringen eller körts
mer än 10 000 mil dessförinnan"
...........................................................................................................................

Fram t.o.m. 2008 som jag fick reda på av säljaren även skulle gälla under 2009 fick jag reda på följande uppgifter:

"I försäkringen ingår maskinskadeförsäkring enligt punkt 3.2F för BMW
MC, som inte är äldre än 8 år räknat från första registreringen eller körts
mer än 10 000 mil dessförinnan"
........................................................................................................................

Ok visste inte att det varit 8 år förut trodde det vär 5 år även när jag hade min Gs.
Har precis kommit överens med Bilsport Mc efter en omkullkörning med min Xr och måste säga att dom har varit kanon att ha att göra med.
Så jag skulle lätt välja Bilsport om dom var billigare än If
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav LeffeP » 2009-10-11/12:18

Jämförelse IF/Bilsport på min 1150GSA -03:

Årskostnad IF: 4340:-
Årskostnad Bilsport: 2687:-

Jag har dessutom då 15% rabatt iom flerförsäkring på IF.

Kollar man självrisk på t.ex. vagnskada ligger IF på 6000:-, Bilsport på 3000:-
Stöld, IF 5000:-, Bilsport 2000:- (Låst med 2 godkända lås, annars 5000:-)
Brand samma, räddning ligger IF billigare på.

Detta är sjukt, en märkesförsäkring som är så mycket dyrare än Bilsports, hur t-san kan detta vara möjligt??? Det här är ju en sak som klubben borde agera på mot IF. Ska det kallas märkesförsäkrning bör det ju finnas fördelar med att ha den, jag ser inga direkt fördelar i beräkningen iallafall.

Jag har aldrig ens tittat på detta tidigare, men jag är glad att jag fått upp ögonen, IF åker ut omedelbums nu. Betala ockerpriser är inte min grej.
650 Dakar -06
http://www.weirdperformance.se
Användarvisningsbild
LeffeP
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2008-01-31/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Peter Ö » 2009-10-11/12:40

[quote="joggen53"]<p>Jag fick precis ett nytt försäkringsbrev från IF med anmodan om att betala in försäkring för kommande avtalsår. Premien är höjd ett par hundralappar till 3381kr.</p>
<p>Jag jämförde med Bilsport och MC där premien blir 2553 kr. 25% billigare alltså. Så var det med den märkesförsäkringen.</p>
<p>Båda avser helförsäkring för en R1150RS -03</p>
<p>Sorry IF jag byter bolag. Har redan en annan hoj hos Bilsport och MC</p>
<
Jag köpte en KTM härom veckan som jag ville försäkra i IF eftersom vi har min GS två bilar och hemförsäkring där. 24000 helår helförsäkring skulle priset bli. Jag frågade om man inte tog hänsyn till att vi har fyra försäkringar där. Hon svarade att dom brukar rekomendera bilsport&mc för KTM och hon kunde inte påverka priset. När jag tog kontakt med bilsport&mc fick jag priset 6400 för KTM:n och 2700 för min R1200GS som hos IF kostar över 4000. Valet blev lätt. Men det är inte så konstigt. För GS.en har jag samma premie i mitt låsta garage i Uppsala som om den stod parkerad på Sergels Torg.
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-11/13:33

Peter Ö skrev:.... 2700 för min R1200GS som hos IF kostar över 4000. Valet blev lätt....

Det som framkommit visar tydligt på svårigheten att välja försäkringsbolag.
Dels beror premien väldigt mycket på vem man är, var man bor och vilka övriga försäkringar man har - för vissa blir If billigast, för andra blir Bilsport & Mc billigast.<br>
MEN..... och detta är minst lika viktigt - många av er fortsätter att jämföra äpplen och päron här!<br>
Innehåll och villkor skiljer väsentligt mellan If och Bilsport & Mc. Det är i princip omöjligt att göra en rättvis prisjämförelse, eftersom det är väldigt olika produktinnehåll. <br>Jag envisas med att påstå, att man förutom priset måste värdera vilket skydd resp. försäkring ger, och jämföra detta med egna behov och preferenser.<br>
För egen del håller jag (efter att ha jämfört noggrant!) fast vid If - premien blir ungefär lika för mina fyra hojar, men det som avgör är If-försäkringens maskinskademoment (som inte alls går att få på Bilsport & Mc) och den extra olycksfallsförsäkringen (som gäller för vem som helst i If-försäkringen, medan Bilsport & Mc:s motsvarighet dels kostar extra, dels bara gäller för medlemmar i försäkringstagarens hushåll).<br>
Jag hade gladeligen betalat flera tusen extra bara för detta, om det hade behövts.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2009-10-11/17:11

Gunnar Elmgren skrev:
Peter Ö skrev:.... 2700 för min R1200GS som hos IF kostar över 4000. Valet blev lätt....

Det som framkommit visar tydligt på svårigheten att välja försäkringsbolag.
Dels beror premien väldigt mycket på vem man är, var man bor och vilka övriga försäkringar man har - för vissa blir If billigast, för andra blir Bilsport & Mc billigast.<br>
MEN..... och detta är minst lika viktigt - många av er fortsätter att jämföra äpplen och päron här!<br>
Innehåll och villkor skiljer väsentligt mellan If och Bilsport & Mc. Det är i princip omöjligt att göra en rättvis prisjämförelse, eftersom det är väldigt olika produktinnehåll. <br>Jag envisas med att påstå, att man förutom priset måste värdera vilket skydd resp. försäkring ger, och jämföra detta med egna behov och preferenser.<br>
För egen del håller jag (efter att ha jämfört noggrant!) fast vid If - premien blir ungefär lika för mina fyra hojar, men det som avgör är If-försäkringens maskinskademoment (som inte alls går att få på Bilsport & Mc) och den extra olycksfallsförsäkringen (som gäller för vem som helst i If-försäkringen, medan Bilsport & Mc:s motsvarighet dels kostar extra, dels bara gäller för medlemmar i försäkringstagarens hushåll).<br>
Jag hade gladeligen betalat flera tusen extra bara för detta, om det hade behövts.....


Precis!

Vi har bland annat en bandag med våran förening varje år som försäkringen inte gäller på med IF.
En bandag utanför SMC eller BMW och den gäller inte med IF.
För min del gäller då inte maskinskade delen längre då Ngn slarvat på den delen i förhandlingen med BMW klubben.
Då är det den extra passagerar delen som är den stora pucken. Möjligen också glas delen.

Även o mdet inte går att genereallisera för alla. Så kan man ju fundera på om har passagerare ofta som inte komemr ur familjen är det IF som gäller, åker man istället på bandagar, så är det bilsport som gäller.....

Tycker det är dags att vår representant slår näven i bordet hos IF och kanske kanske tar in offerter från andra bolag som vill märkesförsäkra. Bilsport kanske....Villka bra villkor och priser vi skulle få!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav LeffeP » 2009-10-11/17:41

Som jag ser det ska en märkesförsäkring ge fördelar både i innehåll och i fråga om kostnad. Tack och lov så nyttjar flertalet av oss aldrig innehållet utan betalar glatt när räkningen kommer. Jag skulle inte reagera så mycket om det inte vore för att jag dels är IF trogen genom att ha alla mina försäkringar där, och dels för att prisskillnaden är så stor, dryga 4300:- mot 2600:- ÄR skillnad, speciellt när de tunga självriskerna är billigare. Värdet av maskinskadedelen faller ju på min också iom åldern. Nu kan det mycket väl vara att andra delar av landet inte har sådana skillnader, men boende i Sthlm tillhör man ju geografiskt faktiskt rätt stor del av antalet försäkrade BMW i Sverige. Jag tror också att många med mej resonerar att "det är klart att märkesförsäkringen är det bästa" och betalar överpris utan att ens veta om det. Detta måste ju gå att förhandla om, idagsläget med sämre tider vet jag många som inte längre anser sig ha råd med hoj och kan man då tjäna en par kronor på en billigare försäkring som täcker i stort samma sak så väljer man det. klubben borde få IF att reagera.
650 Dakar -06
http://www.weirdperformance.se
Användarvisningsbild
LeffeP
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2008-01-31/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Janne Hammarström » 2009-10-11/18:00

Dennis Johansson skrev:
Precis!

Vi har bland annat en bandag med våran förening varje år som försäkringen inte gäller på med IF.
En bandag utanför SMC eller BMW och den gäller inte med IF.
För min del gäller då inte maskinskade delen längre då Ngn slarvat på den delen i förhandlingen med BMW klubben.
Då är det den extra passagerar delen som är den stora pucken. Möjligen också glas delen.

Även o mdet inte går att genereallisera för alla. Så kan man ju fundera på om har passagerare ofta som inte komemr ur familjen är det IF som gäller, åker man istället på bandagar, så är det bilsport som gäller.....

Tycker det är dags att vår representant slår näven i bordet hos IF och kanske kanske tar in offerter från andra bolag som vill märkesförsäkra. Bilsport kanske....Villka bra villkor och priser vi skulle få!



Hej!
Jag ska försöka förklara några saker i ditt inlägg som inte stämmer riktigt med verkligheten.
Från början var förslaget om bandagar/fortbildning att IF inte skulle acceptera någon fortbildning på inhägnat tävlingsområde. BMWklubben och SMC presenterade då sina fortbildningskurser och bl.a personen du syftar på var med på några kurser och studerade upplägg odyl. efter det sträckte sig IF till att tänka om och acceptera även fortbildning på inhägnat tävlingsområde om fortbildningen hölls av BMWklubben eller SMC.

Vad gäller försäkringen idag så är den en märkesförsäkring ingen klubbförsäkring. Märkesförsäkringen regleras via avtal mellan BMW Sverige AB och IF (vilket tidigare stått på försäkringsbrevet men som inte står kvar). Att vi sedan som klubbmedlemmar får information om vad som rör sig ang. försäkringen bl.a i Bumsen det kan vi se som en informationskanal. Men personen som bl.a förhandlade fram försäkringen från början då det var en klubbförsäkring är personen som idag informerar bl.a i Bumsen.

Den förhandlingen gjordes om inte historien sviker mig någon gång på 90-talet eller ännu tidigare.
Personen ifråga är idag försäkringsmäklare men förser ändå medlemmarna med viss information via Bumsen.
Självklart ska alla då och då se över sina försäkringar vilket jag själv nyligen gjort med bilförsäkringen.
Hittar man en billigare och som man tycker bättre försäkring får man själv avgöra hur man gör.

Däremot håller jag med dig om att det kanske är dags även för klubben att förhandla/upphandla en ev. klubbförsäkring eller dyl. på marknaden. Maila styrelsen eller skriv en motion i frågan till årsmötet.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav KalleB » 2009-10-12/10:14

Den tiden är förbi då en "märkesförsäkringar" alltid var det bästa alternativet. Jag har ersatt märkesförsäkringarna både på bil och Mc med andra billigare försäkringar. Det är fri (och hård) konkurrens mellan försäkringsbolagen, och man kan inte alls ta för givet att en "märkesförsäkring" är bättre än nån annan försäkring.
För mig blev det Bilsport & Mc eftersom dom tillåter flera olika typer bankörningar samt har lägre självrisk på vagnskadan. (Maskinskadedelen gäller ändå inte eftersom hojen är för "gammal").
KalleB
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-11-28/07:48

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Janne Hammarström » 2009-10-13/10:17

Gjorde en jämförelse med IF märkesförsäkring och Bilsport/MC försäkring på nätet. Använde min fru:s R1150R
och skillnaden blev över 2000:-/år till Bilsport/MC:s nackdel så för de flesta i Stockholmsområdet är nog IF fortfarande billigast. Men var och en måste givetvis göra en egen jämförelse från sina förutsättningar.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Magne » 2009-10-13/11:40

Det är inte helt ovanligt att hojåkare innehar flera motorcyklar och äger du flera BMW motorcyklar inom hushållet så har du halva priset på den billigaste hos IF.
Ytterligare ett skäl till för att anlita IF.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Johan Hennerfors » 2009-10-13/11:56

Magne skrev:Det är inte helt ovanligt att hojåkare innehar flera motorcyklar och äger du flera BMW motorcyklar inom hushållet så har du halva priset på den billigaste hos IF.
Ytterligare ett skäl till för att anlita IF.

Inte helt säker men har för mig att kompisen fick halva priset på andra hojen även på Bilsport Mc. Han fick åtminståne halva priset på sin X-Challenge fån 7000:- ner till 3500:- när han tog Bilsport Mc istället för If
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-10-22/08:57

En liten fundering kring maskinskadeförsäkringen i IFs BMW försäkring:
VARFÖR blir årspremien "billigare" fr.om år 4 (ca 120kr lägre premie för min 1200gsa-06 från maj 2010) men INTE lägre fr.om år 5 då maskinskadeförsäkringen upphör?
För egen del lär jag byta till BilsportMC när Maskinskadeförsäkringen upphör maj 2011.
Då blir (med årets premie som bas) min försäkring mycket mer förmånlig (halva självrisken vid Vagnskada, 3000kr mot 6000kr, ingen självrisk vid bärgning etc..) hos Bilsport med kompletteringen Trygghet+
http://www.bilsport-mc.com/admin/upload ... 143451.pdf
Nästan exakt samma årspremie. (4340kr hos IF resp. 4353kr hos BilsportMC)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Wille » 2009-10-25/14:43

När ni räknar på Bilsport & Mc glöm inte att lägga till för deras olycksfallsförsäkring, den ingår ju hos If.
Var själv med om en olycka i slutet av sommaren och var då glad att jag hade if´s försäkring, den har täckt upp för allt! Har helt täckt förlorad arbetsinkomst, betalade bra för hojen som blev inlöst och inte minst alla kläder mm: dom räknade inte av nåt för ålder eller slitage utan fick dagens nypris på alla varor!
Är man som jag sjukskriven ca 4månader betalar sig en olycksfallsförsäkring väldigt fort. :)
Wille
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-06-23/21:37

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-02-10/15:51

Wille skrev:När ni räknar på Bilsport & Mc glöm inte att lägga till för deras olycksfallsförsäkring, den ingår ju hos If.
Var själv med om en olycka i slutet av sommaren och var då glad att jag hade if´s försäkring, den har täckt upp för allt! Har helt täckt förlorad arbetsinkomst, betalade bra för hojen som blev inlöst och inte minst alla kläder mm: dom räknade inte av nåt för ålder eller slitage utan fick dagens nypris på alla varor!
Är man som jag sjukskriven ca 4månader betalar sig en olycksfallsförsäkring väldigt fort. :)


Har kollat lite dagens försäkringsvillkor för min R1200GSA (06 2100mil) hos de "mc bolag" vad gäller för 40+ och storstad (mcålder +4år):

    If - helförsäkring 4766kr/år- självrisker ex Maskin 3000kr (högst 6år/6000mil och EJ
    import annars 6000kr), Vagn 6000kr, Trafik 0kr.

      Bilsport&Mc - helförsäkring 3292kr/år - självrisker ex Maskin 1000kr (högst 6år/6000mil),
      Vagn 3000kr, Trafik 1000kr.



        Finns det nån anledning att INTE välja Bilsport&Mc för min båge? Har idag garageförsäkrat min hos IF. Ska ställa på den snart..
        (PS. Olycksfallsförsäkring ingår som standard i hemförsäkring)
        Senast redigerad av Johnny Kinnunen 2011-02-10/19:13, redigerad totalt 1 gång.
        BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
        Medlem: 2692750
        Användarvisningsbild
        Johnny Kinnunen
         
        Inlägg: 968
        Blev medlem: 2004-05-02/13:21
        Ort: Göteborg

        Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

        Inläggav Kenneth » 2011-02-10/16:46

        olycksfallsförsäkringar kan man inte få för många av! Vid invaliditet betalar alla sin rätta invaliditetsersättning.
        ''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

        Röd K1100lt
        Användarvisningsbild
        Kenneth
         
        Inlägg: 893
        Blev medlem: 1999-07-22/01:00

        Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

        Inläggav Fredrik Åkesson » 2011-02-12/08:03

        Hej
        En "lös" olycksfallsförsäkring kostar 6-700kr/år .Jag har som många andra skippat IF´s märkesförsäkring. För egen del anser jag den inte prisvärd för 5 öre iaf inte om man inte är 50+ och bor på landsbygden. När jag skaffade mc 2006 var IF försäkringen prisvärd. Sedan dess har dom höjt premien något oerhört. Hos Bilsport får man en försäkring med för mig bättre villkor och lägre premie. Jag lånar aldrig ut hojen,har inga problem med att man måste ha den i garaget nattetid,kör med hojkläder osv gör jag ändå alltid. Vill man sen ha olycksfallsdelen blir totalsumman billigare med att köpa olycksfallsdelen löst "på stan" än att köpa i paket med hojen. Ni som "kramar" om IF försäkringen och hävdar att den är bättre. Finns det någon skillad till if´s fördel som jag missat ?

        Fredrik
        Användarvisningsbild
        Fredrik Åkesson
         
        Inlägg: 861
        Blev medlem: 2006-04-07/21:37

        Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

        Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-02-12/13:47

        Fredrik Åkesson skrev:Hej
        En "lös" olycksfallsförsäkring kostar 6-700kr/år .Jag har som många andra skippat IF´s märkesförsäkring. För egen del anser jag den inte prisvärd för 5 öre iaf inte om man inte är 50+ och bor på landsbygden. När jag skaffade mc 2006 var IF försäkringen prisvärd. Sedan dess har dom höjt premien något oerhört. Hos Bilsport får man en försäkring med för mig bättre villkor och lägre premie. Jag lånar aldrig ut hojen,har inga problem med att man måste ha den i garaget nattetid,kör med hojkläder osv gör jag ändå alltid. Vill man sen ha olycksfallsdelen blir totalsumman billigare med att köpa olycksfallsdelen löst "på stan" än att köpa i paket med hojen. Ni som "kramar" om IF försäkringen och hävdar att den är bättre. Finns det någon skillad till if´s fördel som jag missat ?

        Fredrik


        Tack för den feedbacken Fredrik. :-)
          Det är just så jag resonerar..
          Tystnaden från övriga hojjägare är lite märklig, men jag antar att inte så många läser just denna tråd samt att de är uttråkade vad gäller "försäkringstjatet"..?
          För mig är det bara naturligt jämföra och se vad jag får för mina "surt" förvärvade pengar.. Inget ont om If, de gånger jag varit i kontakt med dom så har de skött sig proffsigt och trevligt..
          Men tyvärr, idag väger skålen över till Bilsport&MC..
          BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
          Medlem: 2692750
          Användarvisningsbild
          Johnny Kinnunen
           
          Inlägg: 968
          Blev medlem: 2004-05-02/13:21
          Ort: Göteborg

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Kovlingen » 2011-02-12/14:21

          Som kund tjänar man inte på att vara trogen ett bolag typ Försäkringar , El och dyl.
          Inga extra fördelar blir det . Nää byter man bolag så brukar man bli kontaktade av dessa
          säljare som då kan tänka sej att fixa ett bättre pris . ( Då reagerade dom tydligen )
          Även bankräntor är ju förhandlingsbara . "Många bäckar små"
          Detta har jag själv råkat ut för .
          R1200R
          Användarvisningsbild
          Kovlingen
           
          Inlägg: 16847
          Blev medlem: 2009-04-15/22:49
          Ort: D3 Nära Sundsvall

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav maek » 2011-02-12/17:30

          Hej

          Min K1300S-10 är helförsäkrad hos If inkl passagerar och förarolycksfall till den hutlösa årskostnaden av 8719sek.
          Bilsport och mc vill ha ännu mer 8997+440 för motsvarande försäkring. Det kan säkert skilja en del på självriskerna men det har jag inte kollat upp.

          Så min slutsats blir att IF är förstahandsvalet, åtminstone för mig.

          mvh
          /magnus e 50+
          Magnus E
          Bmw K1200RS-99
          Husky terra -13
          Yamaha xj650-82
          Ciao -90
          Användarvisningsbild
          maek
           
          Inlägg: 212
          Blev medlem: 2009-06-27/15:41

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-13/06:49

          Jag skall snart jämföra igen då de troligen går ut.
          Men det senaste året har jag haft Bilsport & mc försäkring.
          När jag köpte min beg. mc så tog jag ju BMW försäkringen hos If. Bara för att med de villkor de hade i butiken i info bladet (som sedan visade sig utgångna) skulle jag iaf kunna ha maskinskade delen i försäkringen den första säsongen iaf. Så när jag sedan var på mässan i Stockholm, den sista innan mäss pausen, och fick se nya villkor, hade man förändrat villkoren så mycket att den delen med maskinskada försvann för min gamla mc.
          Hur personen som förhandlar för BMW klubbens räkning kunde gå med på det är jag förundrad över, men han kanske kör en nyare BMW.
          Efter det tog jag gladligen Bilsport istället om priset och villkoren är de samma, för om man har en märkesförsäkring och vi dessutom har en försäkringsrepresentant i klubben som är med i utvecklingen av försäkringen, SKALL den vara betydligt bättre OCH billigare en konkurrenterna, annars faller ju vitsen med en sådan försäkring, och ligger det då på ungefär samma som konkurrenterna, väljer jag ett annat bolag av princip, då kanske pressen blir större att göra ngt åt medlemsvillkoren.

          Ni som dock väljer att köpa er personförsäkring på annat håll, kan jag påpeka att det finns en viss skillnad.
          Det som skiljer är att både Bilsport och och If har en personförsäkring som inkluderar en ev. passagerare!
          Därför tog jag med den delen i min mc försäkring.

          MAn går ju inte igenom en passagerares försäkringsskydd innan avresa, eller hur! Och man vill ju inte att personen man tog med på en tur skall få stora ekonomiska problem pga att en olycka uppstod.

          Jag försöker även se till att de som åker med kan få på sig skaplig skyddsutrustning också. Så jag köper på mig lite av varje ibland, både nytt och beg, för att ha till passagerare.

          Sedan kan jag säga att personförsäkringar är skapligt billiga och det gör ingenting alls att ha flera av dem.
          När jag var med i en allvarligt lägenhetsbrand, hade jag som tur var en personförsäkring privat plus att försäkringen via facket hade en fritids del som också gick in. Det är bara en en som betalar vissa delar medan båda betalar ut för andra delar.
          Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
          Användarvisningsbild
          Dennis Johansson
           
          Inlägg: 4762
          Blev medlem: 2008-10-12/05:20

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Olle Nilsson » 2011-02-13/08:36

          Eftersom jag jobbar i branschen så för att vara tydlig om ni har flera olycksfallsförsäkringar så kan man få ersättning för invaliditet ekonomisk eller medicinsk från flera försäkringsgivare.I övrigt alltså kostnader så kan man bara få ersättning för från en försäkring.
          Jag anser att hopbakade produkter är en styggelse precis som helkundskoncept alldeles för många betalar alldeles för mycket för försäkringar som dom inte ens visste att dom hade och än mindre förstod hur dom fungerar.
          Användarvisningsbild
          Olle Nilsson
           
          Inlägg: 445
          Blev medlem: 2009-06-28/15:54

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Hasse Gustafsson » 2011-02-13/09:26

          Jag betalar Bilsport för helförs. 3508/år 1150RS 2001. Har inte trygghetsdel eller tillbehör.
          Linköping, villagarage. Medlem i SMC.
          IF ville ha 1900:- ytterligare.
          R90s -75,såld
          R1200GS -10
          Hasse Gustafsson
           
          Inlägg: 838
          Blev medlem: 2008-11-16/22:16

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-17/13:59

          Idag trillade min försäkrings förslag ned från Bilsport.
          Premien låg på samma som förra året med Trygghetstillägget inkluderat.
          2802 kronor
          Ringde BMW / IFoch fick 2970 kronor som förslag för i princip samma innehåll och då kan jag försäkrad inte deltaga i min egen förenings bandag.

          Så det blir nog att behålla Bilsport.
          Dock så diskuteras det om vad som gäller hos Bilpsort vad gäller den punkten.

          "3.3.2 Trafikförsäkringen gäller inte
          A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
          former.
          B) När skada uppkommer på fordon i följd av trafik när fordonet är avställt i
          Transportsyrelsens vägtrafikregister.
          C) I samband med krig eller krigsliknande händelser, terrorhandling, atomkärnprocess,
          dammgenombrott eller som kan uppstå på grund av force majeure.
          D) När fordonet har tagits i anspråk för militär eller polisiär verksamhet.
          "

          A punkten känns ju ngt sävlig. Så jag tog även detta år upp denna punkt hos den vanliga handläggaren och blev sedan kopplad till deras expert.

          Och de säger så här: Så länge som du oavsett arrangör kör på en bana ihop med andra reggade mc och INTE gjort om upp om något som kan tolkas som tävling oavsett om man då kör efter klocka, sist i mål är en skit eller liknande gäller försäkringen.

          Då frågade jag följande:
          Även om jag inte tävlar under liknande premisser enligt det du beskrivit, hur vet ni det?
          Svar: Vi utreder situationen och frågar ut andra deltagare och arrangör om hur föraren agerat.
          Så länge föraren inte brutit enligt ovanstående regeltext (se kursiv text i detta inlägg) gäller försäkringen oavsett hur fort du kör.

          Han avslutade med att säga. " Mig veterligen har vi aldrig nekat någon ersättning på en vanlig bandag för vanliga motorcyklister"

          Tack sade jag och och meddelade att de troligen kommer ha mig kvar som kund ännu ett år.

          Jag må säga att Bilsport o mc verkligen är en stark konkurent till BMW:s egna märkesförsäkring.
          Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
          Användarvisningsbild
          Dennis Johansson
           
          Inlägg: 4762
          Blev medlem: 2008-10-12/05:20

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-17/17:56

          Jag undrar om det Dennis skriver om if försäkringen stämmer?
          Det rimmar ju illa om en märkesförs. inte gäller enär vi som köpt
          ny BMW injuds till en gratis bandag. Kan någon kunnig svara?
          Torgeir Nilsen
          Torslanda
          <p>De Soto</p>
          Torgeir Nilsen
           
          Inlägg: 476
          Blev medlem: 2004-05-09/01:00

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-17/18:34

          För IF/BMW märkesförsäkring är det inga problem, så länge bankörningen arrangeras avBMW, BMW-klubben eller SMC. Vad jag förstår är de bankörningar Dennis syftar på arrangerade av annan klubb.
          Så här står det i IF:s villkor:
          "Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar på sådan bana."
          /// Gunnar Elmgren
          R1200GS
          F650GS
          R90S
          CRF250L
          701 E
          Hva M24
          Användarvisningsbild
          Gunnar Elmgren
           
          Inlägg: 10768
          Blev medlem: 2007-05-22/01:00

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-17/20:10

          Gunnar Elmgren skrev:För IF/BMW märkesförsäkring är det inga problem, så länge bankörningen arrangeras avBMW, BMW-klubben eller SMC. Vad jag förstår är de bankörningar Dennis syftar på arrangerade av annan klubb.
          Så här står det i IF:s villkor:
          "Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar på sådan bana."


          Torgeir:
          Det Gunnar säger stämmer bra. Missade den biten.
          Så länge man "bara" kör bandagar med BMW, BMW klubben eller SMC så fungerar naturligtvis BMW försäkringen bra. Men inte KMK:s egna körningar eller körningar som arrangeras av actionpics eller liknande.
          Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
          Användarvisningsbild
          Dennis Johansson
           
          Inlägg: 4762
          Blev medlem: 2008-10-12/05:20

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-17/20:57

          Jag har ju själv tävlat på bana i yngre dar så jag vet ju hur det blir när
          hornen växer ut. Om man skulle klota på en icke BMW/SMC bandag hur blir det då?
          Måste alla hålla masken och säga att: Nej vi kör så lungt så, det måste ha
          varit något av alla otaliga anledningar man kan hitta på. Eller skall man släpa
          ut vraket och ev skadad förare utanför banan och sedan tillkalla hjälp?
          Torgeir Nilsen
          Torslanda
          <p>De Soto</p>
          Torgeir Nilsen
           
          Inlägg: 476
          Blev medlem: 2004-05-09/01:00

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-17/21:22

          Torgeir Nilsen skrev:Jag har ju själv tävlat på bana i yngre dar så jag vet ju hur det blir när
          hornen växer ut. Om man skulle klota på en icke BMW/SMC bandag hur blir det då?
          Måste alla hålla masken och säga att: Nej vi kör så lungt så, det måste ha
          varit något av alla otaliga anledningar man kan hitta på. Eller skall man släpa
          ut vraket och ev skadad förare utanför banan och sedan tillkalla hjälp?
          Torgeir Nilsen
          Torslanda
          <br>
          Jag har grävt lite i de här frågorna i samband med banträffar för fyrhjuliga BMW.
          Svaret är, ganska entydigt: Kör inte på en bana utan att Du har förvissat Dig om att Din försäkring gäller.
          Dvs. har Du BMW/If-försäkring, delta bara i banarrangemang som anordnats av BMW, BMW-klubben eller SMC!<br><br>
          Attt Bilsport & MC per telefon uppger att försäkringen gäller, är inte nog för att jag ska känna mig trygg - det ska finnas skriftligt, och jag kan inte hitta i Bilsport & MC:s villkor att försäkringen gäller vid bankörning i klubbregi.<br>
          Tvärtom står det uttryckligen i villkoren, att vare sig trafik- eller vagnsakadeförsäkringen gäller "Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
          former."<br><br>
          Det finns en lag, "Lag om Motortävlingsförsäkring" (SFS 1976:357) som upphäver Trafikförsäkringslagen.
          I lagens mening faller i princip all körning på tävlingsbana under Lag om Motortävlingsförsäkring. Vad som är tävlingsbana kan diskuteras - i rättspraxis tycks det vara banor som har banlicens utfärdad av SVEMO (för MC) resp SBF (för bil), som anses vara tävlingsbana. All körning på sådan bana faller i praktiken under Lag om Motortävlingsföräkring, oavsett vad en försäkringsbolags-tjänsteman säger per telefon!<br><br>
          IF har ett skriftligt undantag i sina villkor - det är bra. Samma sorts villkor finns f.ö. i BMW Originalförsäkring för bilar.
          /// Gunnar Elmgren
          R1200GS
          F650GS
          R90S
          CRF250L
          701 E
          Hva M24
          Användarvisningsbild
          Gunnar Elmgren
           
          Inlägg: 10768
          Blev medlem: 2007-05-22/01:00

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-17/21:44

          Gunnar:
          JAg har läst detta tidigare då du författat detta.
          Pga det har jag därför frågat om detta och blivit vidare kopplad till experter inom Bilsport och mc.

          Det är fortfarande ett muntligt avtal från dem och det skall ju gälla även det, sedan att det i praktiken är svårare att bevisa är ju självklart.
          Men jag har inte hört / läst någonstans att de som kört med deras försäkring och kraschat INTE skulle fått ersättning precis som de säger.
          JAg är helt övertygad om att om det skulle vara så, att ngn / några inte fått sina försäkringar att gälla skulle detta spridit sig som en löpeld i dagens elektroniska samhälle, och skulle då också skada Moderna Försäkringars rykte och dessutom skulle de tappa väldigt mycket kunder...

          Dessutom är det så att vår klubb till de flesta av de bandagar vi arrangerat ej haft SMC status på våran egen kurs, trots att vi troligen huserar iaf hälften av Gbg områdets flesta SMC instruktörer för storbana. Och på de kurserna skulle BMW försäkringen defenetivt inte gälla. Och jag deltager i fler och framför allt mer regelbundet på dessa bandagar en de i BMW och SMC regi i övrigt....
          Alltså räknar jag med att Bilsport iaf inte ger ett sämre skydd utan troligen ett bättre.
          Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
          Användarvisningsbild
          Dennis Johansson
           
          Inlägg: 4762
          Blev medlem: 2008-10-12/05:20

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-17/22:09

          Dennis, <br>
          det står Dig givetvis fritt att godta en uppgift Du fått telefonledes. <br>
          En springande punkt här är, hur man definierar begreppet "tävlingsbana". <br>
          Jag har inga förstahandsuppgifter om vad som gäller för MC, men för bankörning med bil är det ingen tvekan - all körning på banor som har banlicens utfärdad av Bilsportförbundet faller under Lag om Motortävlingsförsäkring - inga undantag finns!<br>
          Trafikförsäkringens giltighet är f.ö. inte upp till försäkringsbolaget, utan är reglerat i lagen - däremot är det upp till försäkringsbolaget hur man vill göra med vagnskadeförsäkringen, som inte är reglerad i lag.<br>
          Bekymret är i första hand att försäkringsskyddet för tredje man - alltså funktionärer, åskådare och andra som inte deltar i själva körningen - inte gäller.
          Arrangören av bankörning måste därför f.ö. teckna en särskild Motortävlingsförsäkring, annars begår han ett lagbrott i och med att giltig ansvarsförsäkring saknas.<br>
          Vill Du läsa om vad som gäller för bankörning med bil, kan Du kolla denna länk.<br>
          Det kan också vara intressant all läsa lagtexten.<br>
          Jag kan säga att vi var ganska många som varit arrangörer av banträffar, som fick rejält kalla fötter när vi insåg vad lagen säger!
          /// Gunnar Elmgren
          R1200GS
          F650GS
          R90S
          CRF250L
          701 E
          Hva M24
          Användarvisningsbild
          Gunnar Elmgren
           
          Inlägg: 10768
          Blev medlem: 2007-05-22/01:00

          Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

          Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-17/22:50

          Gunnar du har berättat detta tidigare och i sak har du säkert helt rätt.
          Enligt vad jag fått reda på av Bilsport & mc så väljer de att utbetala för aktiviteter som sker på bana med mc och då troligen också med bil.
          Deras inriktning är ju att försäkra entusiastbilar och mc och för oss som har dessa fordon är körning på banor en del av grejen, därför erbjuder de väl den tjänsten, annars finns ju ingen anledning att välja dem då andra har liknande premier....
          Men den som lever får se. JAg hoppas att jag inte behöver se vad som händer i praktiken
          Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
          Användarvisningsbild
          Dennis Johansson
           
          Inlägg: 4762
          Blev medlem: 2008-10-12/05:20

          Nästa

          Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

          Vilka är online

          Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst