IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Konsument » 2011-02-17/23:35

Gunnar Elmgren skrev:En springande punkt här är, hur man definierar begreppet "tävlingsbana".
I Värmland var det gott om vanligtvis allmän väg som nog får anses vara tävlingsbana under Svenska Rallyt.

Kan det inte vara så att en bana måste vara klassad som tävlingsbana för att få köra tävling där men att om det är annan aktivitet, som t.ex. olika former av förarutbildningar, inte är fråga om tävling bara för den klassningens skull?

Sedan har vi det klassiska att "sunt förnuft och juridik har ingenting gemensamt..." :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-18/05:36

Lite OT, apropå ovanstående rader: Två domare promenerar i en park, när en lodis kommer fram och tilltalar en av dem.<BR>- Dig, Din jävel, ska ja stämma inför domstol, för Din hund bet mig i förra veckan.<BR>- Men Du, Du vet ju hur det är med rättegångar - dyrt och osäkert. Kan vi inte göra upp i godo i stället? Du får femhundra spänn, och så är saken ut världen. <BR>Lodisen muttrar, nickar, tar emot pengarna och går vidare. Det gör även domarna, fast åt andra hållet. <BR>- Men Du har väl ingen hund? <BR>- Nej, det vet Du, och det vet jag - men om det hamnar i domstol, vet man aldrig, hur det går.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-18/09:18

Konsument skrev: Kan det inte vara så att en bana måste vara klassad som tävlingsbana för att få köra tävling där men att om det är annan aktivitet, som t.ex. olika former av förarutbildningar, inte är fråga om tävling bara för den klassningens skull?

Sedan har vi det klassiska att "sunt förnuft och juridik har ingenting gemensamt..." :-D
<br>
Tyvärr är det så, att lagtexten talar om "inhägnat tävlingsområde", vilket alltså i rättspraxis har fastslagits vara banor med banlicens. Rallyvägar berörs inte, där finns inte begreppet banlicens - istället avlyser länsstyrelsen vägen för allmän trafik under tävlingen, och rallybilar ska vara registrerade och ha vanlig trafikförsäkring.<br>
Grejen med motortävlingsförsäkring är, att ett fordon inte behöver vara registrerat och därmed inte behöver vara trafikförsäkrat, för att få köras på bana. Föraren behöver inte ens ha körkort.... Det behövs alltså någon annan form av ansvarsförsäkring, med delvis andra ansvars- och ersättningsvillkor. För att det inte ska bli oklarheter om vad som gäller, upphävs trafikförsäkringen så snart fordonet framförs någonstans där fordon får framföras utan att vara trafikförsäkrade. Kvittar om det bara finns registrerade och trafikförsäkrade fordon på banan vid ett givet tillfälle - det är det faktum att ett icke trafikförsäkrat fordon får köras där som är avgörande i lagens mening, och det är därför den kräver att arrangören har en ansvarsförsäkring som skyddar "tredje part".<br>
Det ska vi nog vara tacksamma för - att bli påkörd av ett oförsäkrat fordon vore nog inte så kul.
Specialvillkoren i bl a If-försäkringen kräver f ö att arrangören förbinder sig att bara tillåta registrerade och trafikförsäkrade fordon, och att giltigt körkort ska finnas (alt. körkortstillstånd och handledare).
<br>Flertalet "storbanor" i Sverige har banlicens (den sista jag känner till som inte hade det var Gotland Ring, som fick sin banlicens för ett par år sedan - möjligen kan banlicensen för Mittsverigebanan ha upphört).<br>
Även flertalet av de "kortbanor" (mestadels Gokart-banor) som används vid SMC- och BMW-klubbkurser har banlicens.<br><br>
En bana som inte har banlicens utfärdad av Bilsportförbundet eller SVEMO betraktas inte som "inhägnat tävlingsområde", utan som enskild väg - där gäller vanliga körkorts- och trafikregler (även hastighetsgräns!), fordon måste vara registrerade och trafikförsäkrade för att få framföras där.<br>
Det gäller exempelvis trafikövningsplatser som Gillingebanan och Stora Holm.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav jolo » 2011-02-18/10:18

Utdrag ur foldern för BMW märkes försäkring från IF
<br>
<br>
"Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar på sådan bana."
<br>
<br>
Johan
jolo
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-18/11:19

Utan att på något sätt ta ställning i diskussionen om If eller andra bolag vill jag minnas, att samma villkor gäller hos Bilsport & mc. I alla fall var det så, när jag hade mina tidigare hojar försäkrade där - innan BMW:n köptes.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-18/11:37

Bror Gårdelöf skrev:Utan att på något sätt ta ställning i diskussionen om If eller andra bolag vill jag minnas, att samma villkor gäller hos Bilsport & mc. I alla fall var det så, när jag hade mina tidigare hojar försäkrade där - innan BMW:n köptes.


Jo muntligen gäller detta helt klart hos Bilsport också plus alla andra bandagar som inte innebär tävlingsliknande former.
3.3.2 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former.


När jag frågade varför inte det fanns svart på vitt. Sade de att de gjorde en utredning på plats.
Troligen har det väl funnits körning som de sagt varit en vanlig bankörning men de misstänkt eller kommit på varit en form av tävling.

De sade att så länge jag inte tävlar i en riktig tävling, tar tider på vart varven eller kör ställer upp några polare på rad och försöker komma först, kommer de att betala ut ersättning om jag går ikull. Oavsett hur fort jag kör.

JAg får då lita på deras muntliga version, annars kan jag inte deltaga i min egen klubbs bankörningar, inte heller bandagen som brukar ingå i Lelleträffen eller på ngn av Actionpics körningar om jag skulle vilja va med på dem. HAr visserligen aldrig varit med på deras körningar.
Utan skulle få hålla mig till SMC:s körningar och BMW klubbens körningar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-18/12:07

jolo skrev:"Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar på sådan bana."
Exakt så - och i villkoren för det ingår, att BMW Sverige, BMW-klubben och SMC förbundit sig att dels följa villkor som If ställt upp (bl a att endast registrerade, besiktigade och trafikförsäkrade fordon tillåts, och att föraren har giltigt körkort alt. körkortstillstånd och handledare), dels att varje sådan kurs i förväg anmäls till If. I princip innebär det att man tillfälligt upphäver banans status som "inhägnat tävlingsområde", för att trafikskadelagen ska gälla - därmed gäller även vanliga trafikregler.
Bror Gårdelöf skrev:Utan att på något sätt ta ställning i diskussionen om If eller andra bolag vill jag minnas, att samma villkor gäller hos Bilsport & mc. I alla fall var det så, när jag hade mina tidigare hojar försäkrade där - innan BMW:n köptes.

Det finns inte skriftligen i Bilsport & Mc:s nuvarande villkor, om det funnits tidigare känner jag inte till.<br>Som arrangör av en bankörning skulle i alla fall inte jag lita på muntliga besked från enskilda tjänstemän på ett försäkringsbolag - det som är lurigt är, att "Lag om Motortävlingsförsäkring" upphäver Trafikskadelagen, och att det är arrangören och inte deltagarna som är skyldig att teckna Motortävlingsförsäkring. <br>Dennis må ha rätt i att försäkringsbolaget kan välja att betala ut ersättning vid skada på "inhägnat tävlingsområde", men man har inte skyldighet att göra det - och gör man det har man rätt att återkräva det utbetalade beloppet av arrangören. Är Du alltså arrangör för en körning där lagen kräver Motortävlingsförsäkring, kan Du i värsta fall bli personligt skadeståndsskyldig upp till 50 MSEK, om Du inte har tecknat en sådan försäkring. <br>I praktiken är enda möjligheten att få en sådan försäkring, att vara medlem i Bilsportförbundet eller SVEMO, och följa deras bestämmelser för körning - i allmänhet innebär det bl a att alla deltagare måste ha giltig tävlingslicens. <br> Att licens krävs beror på att det i den ingår en försäkring, som ger föraren ett olycksfallsskydd motsvarande det i trafikförsäkringen.<br>
Tro mig - händer det en allvarlig olycka, och lagen inte följts, får det ytterst allvarliga konsekvenser för arrangören (förutom skadestånd kan fängelse upp till 2 år utdömas), och en skadad deltagare kan få väldigt svårt att få ersättning.<br>"Tredje man" - åskådare och funktionärer t ex - får däremot ersättning enligt Lag om Motortävlingsförsäkring även om sådan saknas - men försäkringsbolagen kan återkräva pengarna från arrangören.......<br>Alla banägare vet detta, och har inskrivet i hyresvillkoren för banan att Lag om Motortävlingsförsäkring ska följas. Den arrangör som struntar i detta lever minst sagt farligt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Kovlingen » 2011-02-18/12:13

Denna tråd är bra . Får en att tänka till lite extra .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-18/12:19

Du har naturligtvis rätt Gunnar för du har lusläst alla paragraferna som finns.

Dock funderar jag på följande:

Då det finns flera arrangörer av bandagar förutom BMW klubben, SMC etc som har bankörningar för mc.
Bland annat mc tidningar, Action Pics, m.fl. mfl. Och det vid varje körning iaf skrotas ngn enstaka mc varje gång, och det dels blir skador både på knarren och föraren. Borde inte då det skrivits spaltmeter i mc tidningar och forum om ej ersatta deltagare, stämda arrangörer etc.???????????????

JAg har inte hört ett skit om detta.
Mer en att jag vet att en del kört endast trafikförsäkrat och skaffat en bra olycksfalls försäkring om det skulle gå riktigt illa.
Sedan har de lagat med grejer från skroten och gaffatejp och kommit på nästa körning igen.

Så på ngt märkligt vänster måste det ändå för alla arrangörer att arrangera bandagar och för de flesta motorcyklister att få ersättning om olyckan är framme....

Det hade dock varit intressant hur de löser problemen kring alla paragrafer.
Paragrafer säger ju inte heller hur de skall betala ut ersättning i allmänhet, utan hur de i allämnhet skall klara sig undan att betala ut ersättningar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-18/12:28

Oavsett vad som faktiskt står i avtal, lagar etc, förefaller det, som att Bilsport & Mc fullgör sina muntliga åtaganden, eftersom jag aldrig ens hört eller läst ett knyst om motsatsen. I den mån förare vurpat under körutbildning, och bolaget inte fullgjort sina muntliga åtaganden, skulle detta nog ha märkts - i mc-pressen och på diverse hemsidor. <BR><BR>Att bolaget förbehåller sig rätten att göra egna utredningar är måhända inte så konstigt med tanke på, att det genom åren förekommit en hel del vurpor under bankörning, som INTE kan inrangeras i den typ av träning, som diskuteras ovan, och som inte täcks av bolagets åtagande. En del förare har då lastat hojen på släpkärra och kört ut den till allmän väg, varpå man föreburit, att vurpan skett där. <BR>Detta är naturligtvis renodlat försäkringsbedrägeri, och jag blir glad, varje gång mitt bolag inte betalar ut ersättning i sådana fall, eftersom det i förlängningen håller nere mina egna premier.<BR><BR>Min personliga erfarenhet av Bilsport & Mc i samband med en vippning på en parkering i Tjeckien är mycket god. Deras handläggning var prompt och från min synpunkt fullständigt invändningsfri. <BR>If:s handläggning har jag ingen erfarenhet av, eftersom tillfälle hittills (lyckligtvis) saknats, ända sedan jag köpte min K 1200 RS och tecknade försäkring hos dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-18/12:40

JAgh ar nu mejlat Bilsport och bett dem registrera sig och skriva vad som gäller direkt i detta forum och dels bett dem att förtydliga sitt regelverk.

Jag tror de skulle få många fler kunder om de skrev ner det som de säger gäller när man ringer dem.
För skulle det skrivas ut skulle övriga F-bolag dräneras på kunder.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-18/12:55

Dennis Johansson skrev:JAgh ar nu mejlat Bilsport och bett dem registrera sig och skriva vad som gäller direkt i detta forum och dels bett dem att förtydliga sitt regelverk.

Jag tror de skulle få många fler kunder om de skrev ner det som de säger gäller när man ringer dem.
För skulle det skrivas ut skulle övriga F-bolag dräneras på kunder.

Bra initiativ, Dennis! Det här är en gråzon, där lagen förvisso är tydlig (arrangören är skyldig att teckna en försäkring som skyddar tredje man), men tillämpningen av trafik- och vagnskadeförsäkring är upp till varje bolags godtycke.<br>Det största problemet i mina ögon är inte skyddet för hoj och förare (det går att teckna olycksfallsförsäkring för "gubben", vagnskadeförsäkring gäller väl i allmänhet inte), utan att Trafikskadelagens skydd för "tredje man" upphävs när Lag om Motortävlingsförsäkring är tillämplig.<br>
Klart värre för arrangören än för enskilda förare om något händer - men vi som kör är ju mest intresserade av den egna ersättningen. Skräckscenariot är, om man råkar köra på och skada en åskådare på "inhägnat tävlingsområde" - då är det arrangören som är skadeståndsskyldig, trafikförsäkringen gäller formellt inte.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Christer Anderstedt » 2011-03-30/09:32

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:JAgh ar nu mejlat Bilsport och bett dem registrera sig och skriva vad som gäller direkt i detta forum och dels bett dem att förtydliga sitt regelverk.

Jag tror de skulle få många fler kunder om de skrev ner det som de säger gäller när man ringer dem.
För skulle det skrivas ut skulle övriga F-bolag dräneras på kunder.

Bra initiativ, Dennis! Det här är en gråzon, där lagen förvisso är tydlig (arrangören är skyldig att teckna en försäkring som skyddar tredje man), men tillämpningen av trafik- och vagnskadeförsäkring är upp till varje bolags godtycke.<br>Det största problemet i mina ögon är inte skyddet för hoj och förare (det går att teckna olycksfallsförsäkring för "gubben", vagnskadeförsäkring gäller väl i allmänhet inte), utan att Trafikskadelagens skydd för "tredje man" upphävs när Lag om Motortävlingsförsäkring är tillämplig.<br>
Klart värre för arrangören än för enskilda förare om något händer - men vi som kör är ju mest intresserade av den egna ersättningen. Skräckscenariot är, om man råkar köra på och skada en åskådare på "inhägnat tävlingsområde" - då är det arrangören som är skadeståndsskyldig, trafikförsäkringen gäller formellt inte.



OT för att röra till det ytterligare, så säger skade ståndslagen 2 kap 1§ " den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar person eller sakskada skall ersätta detta" Så att arrangören skulle bli skadeståndsskyldig för det någon annan gjort stämmer inte. Däremot kan det ju finnas någon försäkring arrangören har som täcker detta, men alltså inte skadeståndslagen. Därtill kommer att den som kräver skadestånd SKALL bevisa att ovanstående gäller.
Om man råkar orsaka en skada behöver man inte ersätta den, helt sjukt

Christer
Christer Anderstedt
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-12-07/14:04

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Max Mad » 2012-04-15/09:10

Vad som framgår i den löpande texten är att det är IF, Bilsport och Mc försäkringar som jämförs. Någon som har koll på hur Svedea står sig i konkurrensen ? Är angelägen att få lite input nu innan jag skall försäkra min nya R1200GS/A som jag skall hämta ut den 4 Maj.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-15/09:45

Kolla Svedea. Jag var på väg från If till Bilsport & MC, eftersom det sistnämnda företaget erbjöd betydligt bättre villkor. Men så kom Svedea och erbjöd ännu bättre - och då fick det bli Svedea. (Ta bara en sådan sak, som att de reducerar den redan låga självrisken på 2 500:- till 1 500:-, om hojen har ABS!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Max Mad » 2012-04-15/21:56

Tackar för detta Bror. Det hör till saken att jag redan bestämt mig för Svedea, men efter det att jag fann denna tråden och skummat igenom den (orkade inte följa Gunnar och Dennis ordväxling) så blev jag tveksam. Kanske Gunnar har lusläst och jämfört Svedeas försäkringsvillkor, jämfört med de andra :?: :oops:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Mimmi » 2012-04-15/23:06

Hej!<br><br>
Jag har huvudförfallodag den 14/4 på Wolfgang, så jag kollade även med Svedea inför detta datum.
Nuvarande bolag är Bilsport & MC, och de har i år sänkt premien till 1967:-, jag har då extra trygghetsförsäkring osv.<br><br>

Den lägsta premien på Svedea skulle hamna någonstans runt 1600:-<br>
Men när jag då läste villkoren valde jag att inte byta. Den billigaste försäkringen innebar då att jag inte fick låta någon annan köra motorcykeln överhuvudtaget. Den näst billigaste innebar att ingen yngre än jag själv fick köra, och den dyraste varianten hade inga sådana begränsningar.<br>
Problemet är att jag vill att såväl Marie (ett år yngre än jag) och min broder (sju år äldre) skall kunna få känna på Wolfgang ibland. Att låna ut sin mc gör jag ju naturligtvis inte till kreti och pleti.
<br><br>

Då visade det sig att skulle Marie få köra Wolfgang så blev premien högre än den jag har i dag!
Den variant jag har hos B&MC heter Seniorförsäkring (BRRRR! hemskt namn, påminner om något pensionärsföreningsaktigt! :shock: ) och den har minimiålder 50 år på föraren. Och den åldern har vi alla tre med råge... ;) <br><br>

Med detta i beaktande var det inget svårt val, dessutom har jag enbart hört gott om B&MCs skadereglering, vilken jag hoppas slippa stifta bekantskap med. Men man vet aldrig, sannolikheten för att behöva utnyttja försäkringen ökar väl med antalet skadefria år, vilka nu är 41 :o !
Senast redigerad av Mimmi 2012-04-15/23:11, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-15/23:08

Jag har mer än lusläst och jämfört - jag har precis flyttat över en av hojarna från If till Svedea!
Självriskerna är dramatiskt lägre, premien är ca 20% billigare och försäkringen täcker ungefär samma saker om man tar alternativet "säkrast" hos Svedea.
Däremot är aktsamhetskraven hårdare hos Svedea (inlåst nattetid på hemorten och krav på skyddsutrustning t ex), och hojen får inte lånas ut till någon utanför egna hushållet. Lätta krav att uppfylla, gör redan allt det där.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Max Mad » 2012-04-16/09:44

Mimmi skrev:Hej!<br><br>
Jag har huvudförfallodag den 14/4 på Wolfgang, så jag kollade även med Svedea inför detta datum.
Nuvarande bolag är Bilsport & MC, och de har i år sänkt premien till 1967:-, jag har då extra trygghetsförsäkring osv.<br><br>

Den lägsta premien på Svedea skulle hamna någonstans runt 1600:-<br>
Men när jag då läste villkoren valde jag att inte byta. Den billigaste försäkringen innebar då att jag inte fick låta någon annan köra motorcykeln överhuvudtaget. Den näst billigaste innebar att ingen yngre än jag själv fick köra, och den dyraste varianten hade inga sådana begränsningar.<br>
Problemet är att jag vill att såväl Marie (ett år yngre än jag) och min broder (sju år äldre) skall kunna få känna på Wolfgang ibland. Att låna ut sin mc gör jag ju naturligtvis inte till kreti och pleti.
<br><br>

Då visade det sig att skulle Marie få köra Wolfgang så blev premien högre än den jag har i dag!
Den variant jag har hos B&MC heter Seniorförsäkring (BRRRR! hemskt namn, påminner om något pensionärsföreningsaktigt! :shock: ) och den har minimiålder 50 år på föraren. Och den åldern har vi alla tre med råge... ;) <br><br>

Med detta i beaktande var det inget svårt val, dessutom har jag enbart hört gott om B&MCs skadereglering, vilken jag hoppas slippa stifta bekantskap med. Men man vet aldrig, sannolikheten för att behöva utnyttja försäkringen ökar väl med antalet skadefria år, vilka nu är 41 :o !


Hej igen Mimmi, trevligt att du ville kasta in en blänkare i debatten ! Har då läst ditt svar och jag inser att utifrån vad du skriver så faller B&Mc bort för min del, Jag tillhör ju juniorerna än så länge ;) (är 47 år fyllda). Därutöver så är det inte aktuellt att låta någon annan än mig själv, (vare sig yngre eller äldre) att gränsla min Bettan :!: och köra iväg på eget bevåg. Nä, jag tror nog att jag följer Bror och Gunnar och satsar slantarna på Svedea.
Imponerande att du lyckats köra så länge utan att ha varit inblandad i någon incident. Hoppas att jag kommer att klara mig ifrån några fadäser (men jag är tveksam, jag känner mig själv ;) ). Bara att få motorcykeln från Trollhättan till Göteborg blir ett äventyr, den är ju JÄTTESTOR !!! :shock:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Max Mad » 2012-04-16/09:54

Gunnar Elmgren skrev:Jag har mer än lusläst och jämfört - jag har precis flyttat över en av hojarna från If till Svedea!
Självriskerna är dramatiskt lägre, premien är ca 20% billigare och försäkringen täcker ungefär samma saker om man tar alternativet "säkrast" hos Svedea.
Däremot är aktsamhetskraven hårdare hos Svedea (inlåst nattetid på hemorten och krav på skyddsutrustning t ex), och hojen får inte lånas ut till någon utanför egna hushållet. Lätta krav att uppfylla, gör redan allt det där.......

Jag är med dig Gunnar, som jag redan nämnt i min replik till Mimmi. Jag tänkte ta den högsta försäkringen (XL) vilken i mitt fall har en prislapp på strax under 4000:- /helår och det får det vara värt för en cykel som kostat mig 200 000:- inkl. extra allt. (Men exkl. ränta på det lilla lån som jag blev tvungen att ta). men vad betyder " täcker ungefär samma saker " ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-16/21:53

Mimmis inlägg ovan illustrerar på ett utmärkt sätt, varför man gör klokt i att läsa villkoren, innan man beslutar sig för a) vilket bolag man anlitar, samt b) vilken variant av deras försäkringar man väljer. <BR>I mitt fall var det inte självklart att välja Svedea i stället för Bilsport & MC, men efter en stunds funderande blev det Svedea. (If föll däremot bort MYCKET tidigt.) <BR><BR>Jag har mycket goda personliga erfarenheter av Bilsport & MC:s skadereglering efter en vippning, som resulterade i en spräckt kylare, på en parkeringsplats i Tjeckien. Bärgning, en extra hotellnatt och reparation; allt fixades i enlighet med villkoren - prompt och utan krångel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Max Mad » 2012-04-16/22:56

Bror Gårdelöf skrev:Mimmis inlägg ovan illustrerar på ett utmärkt sätt, varför man gör klokt i att läsa villkoren, innan man beslutar sig för a) vilket bolag man anlitar, samt b) vilken variant av deras försäkringar man väljer. <BR>I mitt fall var det inte självklart att välja Svedea i stället för Bilsport & MC, men efter en stunds funderande blev det Svedea. (If föll däremot bort MYCKET tidigt.) <BR><BR>Jag har mycket goda personliga erfarenheter av Bilsport & MC:s skadereglering efter en vippning, som resulterade i en spräckt kylare, på en parkeringsplats i Tjeckien. Bärgning, en extra hotellnatt och reparation; allt fixades i enlighet med villkoren - prompt och utan krångel.

Vad var det som fick dig att välja Svedea framför B&Mc ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-17/02:11

I mitt fall erbjöd Svedea några hundralappar lägre årspremie (totalt 2 079:-) plus 2 500:- i självrisk mot Bilsport & MC:s 3 000:-. I efterförloppet visade sig valet ännu bättre, eftersom Svedea, som sagt, sänkt självrisken till 1 500:- för hojar med ABS! - en villkorsförbättring, som alltså inträtt under löpande försäkringsår. <BR><BR>Den låga premien kommer sig av, att jag valt "snålalternativet", där bara hustrun och jag får köra hojen, och den hemmavid skall stå låst i låst garage, för att försäkringen skall gälla. Det funkar bra för mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Freedom » 2012-04-17/09:34

BMW K1300S -11
Premie helförsäkring 2012,
Bilsport&Mc: 5515:-,
Svedea: 3970:- Självrisk: 1500:-.

Trots goda erfarenheter av Bilsport&Mc efter en skada i somras så blir det Svedea denna säsong, bra med konkurrens.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bumse » 2012-04-17/10:04

Teckande också över till Svedea idag.
Tidigare kört med IF's BMW försäkring.
Alltid funkat bra med IF utan bekymmer.

Dock blev det 1127 kr billigare med Svedea per år.
Kör en BMW Adventure 06:a och valde deras säkrast försäkring med icke möjlighet att låna ut fordonet mer än till
sambo.

Någon som varit hamnat i någon situation och varit tvungen att använda sin försäkring hos Svedea?
Goda eller dåliga erfarenheter av bolaget?
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Sv: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav skylt » 2012-04-17/19:06

Jag som har två hojar en med och en utan ABS uppskattar rabatten på BMW #2 på 50%. Har de nya utmanarna samma erbjudande med mängdrabatt?

Ang bankörning så är det något jag gör ofta och i de sammanhang jag sett så kör aldrig licensförarna (med oregistrerade mc) i samma grupper som oss andra som måste ha körkort, försäkring och registrering. Vi har ju dessutom lysen, backspeglar och handtagsvärmare på banan ;-)

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-17/19:59

JAg har Bilsport 6 mc. Där finns inte kravet att man skall ha just två mc. JAg har ju en BMW och en Sursuki. Och hos dem fick man 40% på den billigaste. Och då behövde man inte heller helförsäkra båda maskinerna.

Tror att Svedea har något liknande.

Hos Bilsport 6 mc skall bandagar inte vara något problem. Dock står det uttryckligen endast försäkring gäller om det inte är tävlingsliknande former, vilket är generellt menat.
Efter kontakt med ansvarig både muntligen på telefon, muntligen IRL och via mail, skall det innebära tidsträningen eller tävling.
En bandag där du är ute och kör utan att sätta varvrekord är det inget problem.

Skulle dock vilja veta hur det går för folk med det eller Svedeas försäkring som tydligen infört liknande regler efter att jag frågat, i praktiken under t.ex. actionpics bandagar.
Så länge du kör under BMW klubbens regi, eller typ SMC gäller iaf försäkringen hos Bilsport och Svedea.

Dock skall sägas att Bilsport & mc tydligen har höga premier på sporthojar. Så jag vet inte hur de är om du har en typ S1000RR.

Sedan har jag och Gunnar haft lite debatter om hur försäkringarna gäller i verkligheten...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-17/22:04

Vad gäller Bilsport & MC och i alla fall yngre killar på sporthojar, har jag för mig, att företaget mer eller mindre öppet går ut med budskapet, att de inte vill ha dessa förare som kunder. Därav de höga premierna - ett klassiskt exempel på praktisk marknadsekonomi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav Kyssen » 2012-04-18/13:55

Bilsport & MC vill inte ha en BMW S1000RR som objekt hos sig oavsett om du är ung eller gammal! När jag ringde upp och kollade fick jag svaret att "dom" var tvungna att erbjuda mig en trafikförsäkring på ca. 25 000:- om jag nu ville ha min hoj hos dom men det fanns billigare alternativ!!!
Inkörd och genomvarm!
Användarvisningsbild
Kyssen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-08-16/08:06

Re: IF märkesförsäkring tack för året som gick nu byter jag!

Inläggav B&MC » 2012-04-18/14:23

Ser att jag i debatten måste påvisa lite saker som missats med Bilsport & MC. B&MC har ett lojalitetsprogram som sänker vagnskadesjälvrisken med 500 kr om året, upp till 3 år. Alltså efter 3 skadefria år är vsg-självrisken
1 500 kr (Gäller ej Bas och Offroadförsäkringen).


Efter 5 skadefria år sänks trafiksjälvrisken med 1 000 kr. B&MC har ingen självrisk vid viltskada. Endast 1 500 kr i stöldsjälvrisk (lägst på marknaden). 24 mån nyvärdesersättning. Maskinskada i 6 år eller 6 000 mil. Spårsändare sänker stöldsjälvrisken till 0 kr om hojen hittas med hjälp av spårsändaren.


Upp till 50% i flerfordonsrabatter, "Köp av handlare" rabatt, BMW MC klubb rabatt, SMC rabatt, MC försäkringsmarknadens mest omfattande TILLÄGGSFÖRSÄKRING med utökad olycksfallsersättning upp till 800 000 kr. Dödsfallersättning upp till 200 000 kr. Assistans utan självrisk. Hyrhoj/bils ersättning upp till 3 veckor. Glassjälvrisk 500 kr för kåp- o strålkastarglas (oftast gäller vagnskadesjälvrisken här, som är betydligt högre)

Mvh
B&MC
B&MC
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-04-04/13:23

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst