Konsument skrev: Kan det inte vara så att en bana måste vara klassad som tävlingsbana för att få köra tävling där men att om det är annan aktivitet, som t.ex. olika former av förarutbildningar, inte är fråga om tävling bara för den klassningens skull?
Sedan har vi det klassiska att "sunt förnuft och juridik har ingenting gemensamt..."
<br>
Tyvärr är det så, att lagtexten talar om "inhägnat tävlingsområde", vilket alltså i rättspraxis har fastslagits vara banor med banlicens. Rallyvägar berörs inte, där finns inte begreppet banlicens - istället avlyser länsstyrelsen vägen för allmän trafik under tävlingen, och rallybilar ska vara registrerade och ha vanlig trafikförsäkring.<br>
Grejen med motortävlingsförsäkring är, att ett fordon inte behöver vara registrerat och därmed inte behöver vara trafikförsäkrat, för att få köras på bana. Föraren behöver inte ens ha körkort.... Det behövs alltså någon annan form av ansvarsförsäkring, med delvis andra ansvars- och ersättningsvillkor. För att det inte ska bli oklarheter om vad som gäller, upphävs trafikförsäkringen så snart fordonet framförs någonstans där fordon får framföras utan att vara trafikförsäkrade. Kvittar om det bara finns registrerade och trafikförsäkrade fordon på banan vid ett givet tillfälle - det är det faktum att ett icke trafikförsäkrat fordon
får köras där som är avgörande i lagens mening, och det är därför den kräver att arrangören har en ansvarsförsäkring som skyddar "tredje part".<br>
Det ska vi nog vara tacksamma för - att bli påkörd av ett oförsäkrat fordon vore nog inte så kul.
Specialvillkoren i bl a If-försäkringen kräver f ö att arrangören förbinder sig att bara tillåta registrerade och trafikförsäkrade fordon, och att giltigt körkort ska finnas (alt. körkortstillstånd och handledare).
<br>Flertalet "storbanor" i Sverige har banlicens (den sista jag känner till som inte hade det var Gotland Ring, som fick sin banlicens för ett par år sedan - möjligen kan banlicensen för Mittsverigebanan ha upphört).<br>
Även flertalet av de "kortbanor" (mestadels Gokart-banor) som används vid SMC- och BMW-klubbkurser har banlicens.<br><br>
En bana som inte har banlicens utfärdad av Bilsportförbundet eller SVEMO betraktas inte som "inhägnat tävlingsområde", utan som enskild väg - där gäller vanliga körkorts- och trafikregler (även hastighetsgräns!), fordon måste vara registrerade och trafikförsäkrade för att få framföras där.<br>
Det gäller exempelvis trafikövningsplatser som Gillingebanan och Stora Holm.