Torgeir Nilsen skrev:Jag har ju själv tävlat på bana i yngre dar så jag vet ju hur det blir när
hornen växer ut. Om man skulle klota på en icke BMW/SMC bandag hur blir det då?
Måste alla hålla masken och säga att: Nej vi kör så lungt så, det måste ha
varit något av alla otaliga anledningar man kan hitta på. Eller skall man släpa
ut vraket och ev skadad förare utanför banan och sedan tillkalla hjälp?
Torgeir Nilsen
Torslanda
<br>
Jag har grävt lite i de här frågorna i samband med banträffar för fyrhjuliga BMW.
Svaret är, ganska entydigt: Kör inte på en bana utan att Du har förvissat Dig om att Din försäkring gäller.
Dvs. har Du BMW/If-försäkring, delta bara i banarrangemang som anordnats av BMW, BMW-klubben eller SMC!<br><br>
Attt Bilsport & MC per telefon uppger att försäkringen gäller, är inte nog för att jag ska känna mig trygg - det ska finnas skriftligt, och jag kan inte hitta i Bilsport & MC:s villkor att försäkringen gäller vid bankörning i klubbregi.<br>
Tvärtom står det uttryckligen i villkoren, att vare sig trafik- eller vagnsakadeförsäkringen gäller "Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former."<br><br>
Det finns en lag, "Lag om Motortävlingsförsäkring" (SFS 1976:357) som upphäver Trafikförsäkringslagen.
I lagens mening faller i princip all körning på tävlingsbana under Lag om Motortävlingsförsäkring. Vad som är tävlingsbana kan diskuteras - i rättspraxis tycks det vara banor som har banlicens utfärdad av SVEMO (för MC) resp SBF (för bil), som anses vara tävlingsbana.
All körning på sådan bana faller i praktiken under Lag om Motortävlingsföräkring, oavsett vad en försäkringsbolags-tjänsteman säger per telefon!<br><br>
IF har ett skriftligt undantag i sina villkor - det är bra. Samma sorts villkor finns f.ö. i BMW Originalförsäkring för bilar.