Både fram- och bakfjädern på GS/LC -16 med ESA är något för mjuka för min vikt och jag går i tankarna att åtgärda. Själva stötdämperiet har jag inget problem med, eller med "free sag" utan endast med "ride height", vilket innebär att fjädern är för klen. Vad jag förstått är originalfädrarna avsedda för personer som väger mellan 65-90 kg.
Hur det blir med passagerare och packning har jag inte mätt men det ska göras, om nu passageraren går med på att ta på sig full mc-mundering och torrbryta i garaget i vinter enbart för att mäta mc:ns höjd vill säga
Jag har en omgång original Sachs fjäderben på väg som jag har tänkt att individanpassa i vinter.
Varken BMW eller Sachs verkar ha ersättningsfjädrar.
Såvitt jag vet finns det två tillverkare av eftermarknadsfjädrar. Ingen av dem verkar ha individuellt anpassade fjäderkonstanter och båda kör med progressiva fjädrar.
1) YACUGAR PROGRESSIVE SPRING (verkar endast finnas för bakfjädern)
Intressant att std fjäder är 150 N/mm medan denna är på 170 N/mm i steg 1, resp 215 N/mm i steg 2.
http://www.beemershop.com/Merchant5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=SP-MO-1587
2) HyperPro PROGRESSIVE SPRINGS Tyvärr hittar jag ingen info om fjäderkonstanter på HyperPros fjädrar.
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=36&Ct=KA&SbCt=BA_15_36_KA_60&spPage=2
Det som stör mig är att de är progressiva, eller egentligen stör det mig nog inte så, men inom tävlingssammanhang avskyr man linjära fjädrar eftersom det inte går att justera in stötdämparen efter dem. Kanske inte är något problem på en GS/LC avsedd för krokiga touringvägar.
Någon som testat att bygga om fjädringen på GS/LC?