Däck till GS

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2015-08-20/14:00

Lars-Erik Holmberg skrev:Misstänker att MPR4 har ojämn kvalité! Den man jag vet körde 20 000 km på sin första omgång, har nu slitit ut sina däck efter 7000 km!!


Jag har hållit ögonen öppna och inspekterat de flesta PR4 jag sett på olika hojar senaste tiden. I stort sett samtliga har haft sågtandssymptom på liknande sätt som de däcket jag hade. Inte alls lika allvarligt men tendensen har funnits, tom på sambons körskolehoj, en liten Yamaha MT-någonting :(
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-20/17:24

Kan vara läge för högre tryck. Däckkunnigt folk i min omgivning hävdar, att sågtandsslitage indikerar för lågt tryck - dvs man skall inte alltid följa tillverkarens rekommendationer. Med 2,9/3,2 (mot rekommenderade 2,5/2,9) har min hoj minskat sågtandsslitaget avsevärt - och svålarna håller ytterligare ett par hundra mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck till GS

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-08-20/21:38

Mina MPR4 gick ju 1600 mil på lågt lufttryck: 2,4 fram och 2,6 bak och full last, utan att få "sågtandmönster"! Men jag hade ställt fjädringen på mjuk och körde på rainmode! Dessutom i mycket varmt klimat. Ca 500 mil när det var varmare än 30 grader.
Det vore kul att höra vad Michelin själv säger om det olika slitage vi upplevt!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2015-08-20/23:55

Bror Gårdelöf skrev:Kan vara läge för högre tryck. Däckkunnigt folk i min omgivning hävdar, att sågtandsslitage indikerar för lågt tryck - dvs man skall inte alltid följa tillverkarens rekommendationer. Med 2,9/3,2 (mot rekommenderade 2,5/2,9) har min hoj minskat sågtandsslitaget avsevärt - och svålarna håller ytterligare ett par hundra mil.


Det är inte alls omöjligt att högre tryck skulle ha minskat slitaget.
PR4 Trail är ju ett däck med mjukare stomme jämfört med övriga versioner av PR4.
Lastar man som vi gjorde, en GS full med två personer och packning, så blir belastningen på bakhjulet väldigt hög.
PR4 GT kanske skulle ha fungerat bättre under sommarresan i varma länder?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Allan Ericsson » 2015-08-21/08:19

Bror Gårdelöf skrev:Kan vara läge för högre tryck. Däckkunnigt folk i min omgivning hävdar, att sågtandsslitage indikerar för lågt tryck - dvs man skall inte alltid följa tillverkarens rekommendationer. Med 2,9/3,2 (mot rekommenderade 2,5/2,9) har min hoj minskat sågtandsslitaget avsevärt - och svålarna håller ytterligare ett par hundra mil.


Jag har fått följande förklaring av däcksutvecklingsingenjörer:
När mönsterklackarna möter marken, så deformeras de snyggt och prydligt. Så länge de är i kontakt med marken behåller de sin deformation men så, när de lämnar kontakten med marken och återgår till sin odeformerade form så sker en glidning mot marken. Denna glidning slipar ned den del av mönsterklacken som lämnar marken sist. Det blir då en sågtandsform med nedslipning av klackarnas bakkant.

Sedan kan man ju koppla detta till hur man väljer att pumpa sina däck. Jag minns från diskussioner att man skall bedöma den bula som bildas på däckssidan, när man belastat fordonet. Rätt bula = rätt kontaktyta, dvs. rätt pumpat.
- För lågt tryck = för stor kontaktyta = mycket deformation av däcksmönstret = sågtänder? Och en del andra konsekvenser beträffande komfort och väghållning.
- För högt tryck= för liten kontaktyta = liten deformation av däcksmönstret = Inga sågtänder? Och en del andra konsekvenser beträffande komfort och väghållning.

När jag nu är på gång med skrivandet, så måste jag ge en reflektion: Köper man ett dyrt däck så skall man väl se till att få ut dess fördelar? Varför köpa ett dyrt däck och använda det på ett felaktigt sätt (=felpumpar) för att få ut många mil? Det kanske är bättre att köpa ett billigare däck och strunta i livslängden men istället vara noggrannare med att alltid ha det pumpat för önskad kompromiss mellan komfort o väghållning? Detta borde ge mer för pengarna?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck till GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-21/08:57

Jag har dock noterat en avsevärd och konkret förbättring av annat slag. Med 2,5/2,9 kan min K 1200 RS vara påtagligt instabil. Exempelvis i turbulensen bakom en långtradare på motorväg är det direkt obehagligt! Detta kunde jag relatera till den förra cykeln - Aprilia RST 1000 Futura - som i samma situation var bergstadig. Båda cyklarna har rekommenderat tryck 2,5/2,9 - men en K 1200 RS är 50 kg tyngre, plus att den har en större andel av vikten på framhjulet. Mycket riktigt käkade den då också upp framdäcket på sådär 900 mil - med påtagligt sågtandsslitage. Prillans framsvål levererade 1 500 - 1800 mil!
Efter att jag höjt till 2,9/3,2, är BMW:n helt stadig bakom tradarna, sågtandslitaget har minskat - men inte helt upphört - och svålen håller c:a 1 200 mil.
Till detta kommer, att jag haft tillfälle att diskutera framdäck med Michelins svenske hojdäcksspecialist - en mycket trevlig man, vars namn jag dock glömt. Han hade inga betänkligheter alls mot högre tryck (men hans kunskaper är måhända inte lika djupgående som utvecklingsingenjörernas).

Det känns trots allt, som att något är skumt, när den absoluta majoriteten av alla touringmaskiner förefaller ha rekommenderade tryck 2,5/2,9, trots att det kan skilja MYCKET i vikt. Likaså förvånas jag ,av, att de inte ens har separata rekommendationer för körning med passagerare. Under sådana förhållanden borde väl baksvålen må bra av ytterligare 0,3 - 0,5(???) bar? För ett par år sedan hade MOTORRAD ett foto på en hoj med förare + manlig passagerare - under "inspirerad" kurvtagning. Det bakdäcket deformerades MYCKET - vilket också angavs vara skälet till, att bilden publicerades.

Detta kan jämföras med vår bil, som har olika tryckrekommendationer, beroende på belastning.

En kuriositet är bakdäcken. Där käkade Prillan upp svålen på drygt 1 000 mil, medan K 1200 RS kan köras upp till 1 500 mil - trots högre vikt och starkare motor! Jag grunnar på, om det kan ha att göra med, att en twin har färre kraftpulser per vevaxelvarv, vilket borde skapa en ryckigare kraftöverföring till däcket. Fyrans jämnare gång ger en stadigare kraftöverföring med tätare och inte lika märkbara pulser ut i däcksytan.
Denna effekt har ju diskuterats en hel del inom racing, där man paradoxalt nog sett fördelar i ryckigare kraftöverföring - men huruvida samma iakttagelse kan göras vid touringkörning är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck till GS

Inläggav neutral » 2015-08-21/09:26

I alla fall min F800GS har olika rekommendation för olika last, se bild.
Bilagor
Screenshot.png
Screenshot.png (30.69 KiB) Visad 30266 gånger
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2015-08-21/09:46

Allan Ericsson skrev: när de lämnar kontakten med marken och återgår till sin odeformerade form så sker en glidning mot marken. Denna glidning slipar ned den del av mönsterklacken som lämnar marken sist. Det blir då en sågtandsform med nedslipning av klackarnas bakkant.


Det borde innebära att däck med många klackar slits mer.
PR4 har väldigt många klackar jämfört med konkurrenterna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Allan Ericsson » 2015-08-21/11:13

Thomas Stadin skrev:
Det borde innebära att däck med många klackar slits mer.
PR4 har väldigt många klackar jämfört med konkurrenterna.


Det går att dyka djupt ner i däcksteknologin!
Titta på ett däck med många och höga klackar, som körs med lågt ringtryck! Där finns det gott om sågtänder!

- Sedan kan man börja fundera över huruvida man, trots införande av däcksmönster, lyckats hålla en konstant mängd gummi i kontakt med vägbanan allt eftersom däcket rullar fram. (Slicks är lösningen!)

- Och mönsterutformningen bör inte vara sådan att om en mönsterklack går in i markkontakt samtidigt som en annan mönsterklack lämnar kontaktytan, så får man oönskade vibrationer och kanske en förstärkning av sågtandsslitaget.

- Och så har vi däckmönsterinducerat ljud att trimma bort också med hjälp av ringtryck.

Alltså: Nu är det dags att även bekymra sig över huruvida man anpassat trycket så att kontaktytans längd är den bästa möjliga.

Men som Bror är inne på: Se till att ha det tryck som i första hand ger de bästa köregenskaperna vid gällande last (solo, med passagerare, + packning, ....) och i andra hand ger önskad komfort.

För egen del tycker jag att slitagebild, ljud och vibrationer och livslängd är sådant som man får ta i tredje hand.

Lycka till
Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck till GS

Inläggav Allan Ericsson » 2015-08-21/12:26

Återigen landar jag i följande: Täckstillverkaren borde uppge en rekommenderad kontaktytelängd. Sedan är det upp till oss att göra våra variationer runt detta värde genom att pumpa däcken.

Silvertapen visar blockdelningen.
De vita pappersarken visar kontaktlängden.

Nu får det nog räcka, eller hur.
/Allan
Bilagor
20150118_171044.jpg
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck till GS

Inläggav Håkan » 2015-08-21/15:38

Allan Ericsson skrev:
Nu får det nog räcka, eller hur.
/Allan

Men det är intressant. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Däck till GS

Inläggav Nissbo » 2015-08-29/18:59

Hejsan
Söker tips på däck till r1200gs lc åker 75% asfalt med passagerare o resten själv på grus finns det någon bra kombination? tittar på tkc70 kan de va nått... :D
Staffan
R1200 GS LC
K100
Användarvisningsbild
Nissbo
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2015-04-18/19:18

Re: Däck till GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-08-29/19:09

Nissbo skrev:Hejsan
Söker tips på däck till r1200gs lc åker 75% asfalt med passagerare o resten själv på grus finns det någon bra kombination? tittar på tkc70 kan de va nått... :D

Om Du kikar lite grand längre upp i tråden, och kanske använder sökfunktionen på Forumet, kommer Du att se att det skrivits massvis om just detta.
Det korta, koncisa svaret är tyvärr, att det inte finns något däck som är bra på allt. Med Din körning bör Du nog välja ett rent asfaltsdäck (type Anakee 3 eller Tourance Next), och ta besväret att skifta däck inför längre/besvärligare gruskörningar om Du inte tycker de däcken räcker till.
Har TKC70 på min GS LC nu, de är visserligen helt OK på asfalt men har sämre livslängd och väsnas mer än Anakee/Tourance, utan att ha nämnvärt bättre egenskaper på grus.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däck till GS

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-08-30/09:57

Jag kör med Michelin PR3 som bakdäck, det duger åt min amatörmässiga grusvägkörning ;)
Ska byta framdäcket och där är utbudet sämre av landsvägsdäck.
Blir nog ett PR4 Trail.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Däck till GS

Inläggav Diman » 2016-04-17/16:47

Läste tråden och några trådar till men kan fortfarande inte bestämma mig riktigt... saken är att min nya F800GS (2015) har däck som var på från butik, det är dags att byta dem. Jag ska till alperna i sommar och det blir säkert 80 asfalt 20 grus. Lagom med packning och jag är ensam.
Först så hade jag siktet inställt på Heidenau K60 Scout både fram och bak, men efter att ha läst denna tråd har nu uppfattningen om att de kanske inte är riktigt lämpliga till den sortens resa jag ska göra. Räknar med 500 mil resa typ..
Michelin PR4 eller vad den heter verkar inte finnas till GS 90/90/21 storlek fattas i sortimentet hos däckonline eller mynetmoto.
Meltzer Tourance Next verkar vara ok, men det är blandade åsikter om den... Vad säger ni om Continental TKC70 t.ex ?

Rätt förvirrande detta...
BMW F800GS '15 Alpine White - första riktiga kärleken
Användarvisningsbild
Diman
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-24/06:57

Re: Däck till GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-17/17:28

TKC70 kan nog vara rätt val! De är något "grusigare" än Tourance/Anakee och liknande, men fortfarande fullgoda på asfalt och med tillräcklig livslängd.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däck till GS

Inläggav Magnus von Melen » 2016-04-17/17:30

Jag har en F800gsa och har just plockat av en slutkört omgång K60 Scout efter ca 1500mil. Minst 1000 av dessa har avverkats under två resor till kontinenten. Jag tycker på det hela taget att dom funkat bra, inga obehagliga kurvsläpp eller halka vid regn. Har kört från +40C och stekande sol till 0-gradigt och snöslask.
Ska jag gnälla över något så är dom lite bullriga och så har jag ibland tyckt att framhjulet släppt lite vid kraftig inbromsning rakt fram. Men det senare kan kanske lika gärna bero på framgaffeln.
Nu har jag fått på Mitas E07 istället. Vi får se hur dom uppför sig. 10mil säsongspremiär idag kändes i alla fall bra :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Däck till GS

Inläggav BrooklynS » 2016-04-17/17:48

Hmmm... Anakee, skulle inte det vara mumma att sätta på en R1100RS? Jag kör ju gärna på grus och ibland skogsvägar...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck till GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-17/19:07

BrooklynS skrev:Hmmm... Anakee, skulle inte det vara mumma att sätta på en R1100RS? Jag kör ju gärna på grus och ibland skogsvägar...

Hellre då TKC70 eller Heidenau K60 (osäkert om de finns i rätt dimension, dock...) :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däck till GS

Inläggav BrooklynS » 2016-04-17/20:01

Gunnar Elmgren skrev:
BrooklynS skrev:Hmmm... Anakee, skulle inte det vara mumma att sätta på en R1100RS? Jag kör ju gärna på grus och ibland skogsvägar...

Hellre då TKC70 eller Heidenau K60 (osäkert om de finns i rätt dimension, dock...) :mrgreen:


Tänkte nog 95/5 väg/"dirt"... nu är det ju 100/0 och det skulle vara lite trevligt med en anings grepp på tex vått gräs och lite slirigare lervägar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck till GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-17/20:26

BrooklynS skrev:Tänkte nog 95/5 väg/"dirt"... nu är det ju 100/0 och det skulle vara lite trevligt med en anings grepp på tex vått gräs och lite slirigare lervägar.

För 95/5 är nog TKC70 ganska mitt-i-prick. Körde med dom förra säsongen på R1200GSLC, och konstaterade att dom är precis lika bra som Anakee/Tourance på asfalt, men något bättre på grus. För sliriga lervägar behövs grövre doningar.....
TKC70 är radialdäck, till skillnad från K60 och de flesta andra offroad/kombidäck som nästan alltid är diagonaldäck ("bias ply"). Och så ser dom rätt tuffa ut!
Tourance/Anakee och liknande tycker jag är tämligen meningslösa - de är inte ett dugg bättre än rena landsvägsdäck på grus och slirigt underlag, men de är sämre på asfalt.... och håller sämre.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däck till GS

Inläggav Diman » 2016-04-18/17:33

Gunnar Elmgren skrev:För 95/5 är nog TKC70 ganska mitt-i-prick. Körde med dom förra säsongen på R1200GSLC, och konstaterade att dom är precis lika bra som Anakee/Tourance på asfalt, men något bättre på grus. För sliriga lervägar behövs grövre doningar.....



ser ut som träff där. tack för tipset, ska handla TKC70 snarast.

kan man få tips om någon lämplig verkstad som kan montera och balansera dem om jag kommer med lösa hjul i Malmö-Lund området ?

I min by vill de inte ens röra vid däck köpta på internet...
BMW F800GS '15 Alpine White - första riktiga kärleken
Användarvisningsbild
Diman
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-24/06:57

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-07/10:26

Thomas Stadin skrev:Om man har tänkt att köra med en tungt lastad GS/LC i hög värme bör man undvika Michelin Pilot Road 4 Trial.
Efter att ha kört 2v och endast ca 400 mil med tungt lastad hoj (300 av dem på krokväg i hög temp) är nu mönsterdjupet mitt på bakdäcket endast ca 3 mm.

Pga felinställd returdämpning (enl vår ordf) så har även sk sågtänder bildats ut mot sidorna av bakdäcket.
Efter att ha ändrat ESA till "HARD" stabiliserade slitaget på sidorna något men är fortf högt och däcket ser märkbart värre ut efter varje kördag.

Jag undviker gärna att göra ett däckbyte under utlandssemestern men för att ta mig hem kan det iår bli nödvändigt :(

Slitagebilden på framdäcket ser normal ut.

Metzler Tourance NEXT klarade uppgiften galant förra året.


Trots misslyckandet med PR4 Trial förra sommaren bestämde jag mig under sensommaren förra året för att ge PR4 Trial en andra chans. Däcket skulle användas för körning i Sverige, under höst, vår och försommar.
Sagt och gjort, ett nytt PR4 Trial 170/60-17 inhandlades under tidiga hösten.

Däcket har nu rullat ca 250 mil svensk krokväg i måttliga temperaturer utan passagerare eller extra last.
Lufttrycket har varit enl rekommendationstabell (2.5 resp 2.9 Bar) och fjädringen har för det mesta varit inställd på "Dynamic"/"Hard".

Hur har det då gått?
Tyvärr som förra året. Slitaget har inte varit riktigt lika högt som på förra årets PR4 men slitagebilden ser identisk ut.

http://www.bmwklubben.se/forum/download/file.php?id=12452

Nu kan jag lova att det inte blir något mer PR4 Trial för min del.

EDIT
De två återstående landsvägskandidaterna i GS-dimension är:

1) Metzeler Roadtec 01
http://www.metzeler.com/site/uk/products/tyres-catalogue/Roadtec-01.html?version=1029224

2) Dunlop Roadsmart III
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/RoadSmart_III.jsp

Båda är nya för säsongen och kommer från premiumtillverkare. Jag har inte sett någon "oberoende test". Prismässigt ligger de ganska lika. Det ser ut som om Dunlopdäcken ger mer gummi i marken.
Vilka ska man välja?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Julton » 2016-06-08/21:12

Diman skrev:
Gunnar Elmgren skrev:För 95/5 är nog TKC70 ganska mitt-i-prick. Körde med dom förra säsongen på R1200GSLC, och konstaterade att dom är precis lika bra som Anakee/Tourance på asfalt, men något bättre på grus. För sliriga lervägar behövs grövre doningar.....



ser ut som träff där. tack för tipset, ska handla TKC70 snarast.

kan man få tips om någon lämplig verkstad som kan montera och balansera dem om jag kommer med lösa hjul i Malmö-Lund området ?

I min by vill de inte ens röra vid däck köpta på internet...


Jeg har kjørt ett sett TKC70 på min ´14 GSA og aldri mer. Det ble fort "sagtannet" og støyet mye. Likte A3 bedre.
Nå kjører jeg på andre settet Scorpion Trail, det har gått 700 mil nå, sånn ca og det er på tide å bytte. Mye støy fra framhjulet og svært kantete.
Lite for svenske forhold, men så har vi andre veier i Norge. Har kjøpt Heidenau og setter de på for ferietur "i syden".

Ellers kan det vel sies at opplevelse med dekk er like forskjellig som det er MC-førere, det finnes absolutt ikke noe fasitsvar. Lev og prøv, eller prøv og opplev.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-09/00:28

Nu blev en omgång Dunlop Roadsmart III beställd till vår GS/LC.
Förhoppningsvis fungerar de bättre än vad PR4 Trail gjort.
2.532:- för ett set inkl frakt med 5% SMC-rabatt på däckonline :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Diman » 2016-06-14/12:22

TKC70 är inhandlade och monterade.. Hojen blev lite ostabil
lite som att mittbanan på däcken är hal..
han vill inte hålla kursen rak... kanske är så för att däcken är nya och det slits till och blir normalt igen ?


Sen upptäckte jag att det var slang i dem. Logiskt nu när man tänker efter eftersom - ekrar.
Var handlar man reservslang att ha med sig på långresa ?
BMW F800GS '15 Alpine White - första riktiga kärleken
Användarvisningsbild
Diman
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-24/06:57

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-14/13:00

Diman skrev:TKC70 är inhandlade och monterade.. Hojen blev lite ostabil
lite som att mittbanan på däcken är hal..
han vill inte hålla kursen rak... kanske är så för att däcken är nya och det slits till och blir normalt igen ?


Den borde inte bli instabil med TKC70.
Kontrollera lufttryck
Kontrollera att hjulen spårar
- har distanserana på hjulaxlarna hamnat på rätt sida?
- kontrollera bakre hjulaxeln är rätt monterad och att dess position överensstämmer med markeringarna i svingen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Diman » 2016-06-14/13:52

Ok ska kolla.. Men vilka markeringar på svingen menar du ? Jag har bara tagit av hjulet och lagt på det igen. Distanserna för kedjespänning hamnade på samma sida och jag har inte rört justeringsbultarna. Spände axeln en aning och sparkade fram hjulet så distanserna ligger an justeringsbultarna innan rätt moment drogs.
BMW F800GS '15 Alpine White - första riktiga kärleken
Användarvisningsbild
Diman
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-24/06:57

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-14/14:17

Diman skrev:Ok ska kolla.. Men vilka markeringar på svingen menar du ? Jag har bara tagit av hjulet och lagt på det igen. Distanserna för kedjespänning hamnade på samma sida och jag har inte rört justeringsbultarna. Spände axeln en aning och sparkade fram hjulet så distanserna ligger an justeringsbultarna innan rätt moment drogs.


Det brukar finnas markeringar på svingen alldeles vid hjulaxeln, se i instruktionsboken.

På våra kedjehojar är det ganska vanligt att justerskruven lossnat och skruvat in sig under färd, troligen för att man inte kommit åt att dra åt ordentligt med ett riktigt verktyg.
Gör man då som du och "sparkade fram hjulet så distanserna ligger an justeringsbultarna" hamnar ena sidan för långt fram och hjulen spårar inte.
Fråga mig inte hur jag vet detta...
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav neutral » 2016-06-14/16:03

Här ser du en bild, strecken på svingen syns framför axelblocken:

Bild

Jämför båda sidorna eller mät med skjutmått mellan de vertikala ytorna. Kolla också att axelblocken ligger plant mot svingen, det är möjligt att de kantrar om de inte ligger an mot svingen när man börjar dra åt.

Slang fram hittar du överallt då 90/90-21" är en så vanlig dimension men bak är mer udda med 150/70-17". Jag har köpt slangar här (där jag brukar köpa däcken också): https://se.mynetmoto.com/tyre.cfm/mnm00 ... -tube.html
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-17/05:38

Har kört ca 550 mil med TKC70 och mycket missnöjd, javisst dom funkar ok på asfalt och sämre på grus, men är extremt sågtandade redan. Mitt körsätt är väl kanske inte det lugnaste eftersom jag åker med mina gamla sporthojspolare oftast. Men då finns det också andra alternativ, och jag såg inte Anakee 3 som ett sämre däck överhuvudtaget, tvärtom. Har ett set såna liggande nu som ska på inför semesteråka.

Ostabilitet ja, tyvärr får man vara med när den slår hårt i styret, blir väldigt ostabil rakt fram och vid snabba kursändringar.

Hållbarhet, 550 mil och framdäcket mer slut än bakdäcket, ja jag vet inte vad jag ska säga, har nog aldrig varit med om nåt sådant sen jag körde superbikecup med en plogande FZR1000R som åt framdäck.

Jag håller med Julton, en gång TKC70 och aldrig mer. Läs dom amerikanska forumet, dom har samma åsikt.

Måste finnas andra däck med 80/20 combo som funkar bra, annars blir det nog att införskaffa sig en 800GSA igen för grusåkat.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-17/06:11

Glenn Sjöbom skrev:Har kört ca 550 mil med TKC70 och mycket missnöjd, javisst dom funkar ok på asfalt och sämre på grus, men är extremt sågtandade redan. Mitt körsätt är väl kanske inte det lugnaste eftersom jag åker med mina gamla sporthojspolare oftast. Men då finns det också andra alternativ, och jag såg inte Anakee 3 som ett sämre däck överhuvudtaget, tvärtom. Har ett set såna liggande nu som ska på inför semesteråka.

Ostabilitet ja, tyvärr får man vara med när den slår hårt i styret, blir väldigt ostabil rakt fram och vid snabba kursändringar.

Hållbarhet, 550 mil och framdäcket mer slut än bakdäcket, ja jag vet inte vad jag ska säga, har nog aldrig varit med om nåt sådant sen jag körde superbikecup med en plogande FZR1000R som åt framdäck.

Jag håller med Julton, en gång TKC70 och aldrig mer. Läs dom amerikanska forumet, dom har samma åsikt.

Måste finnas andra däck med 80/20 combo som funkar bra, annars blir det nog att införskaffa sig en 800GSA igen för grusåkat.


Pirelli Scorpion Rally 2 kanske är något för dig?
[url]http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2015/06/15/pirelli-scorpion™-trail-ii-wins-the-enduro-street-tyre-comparative-test-organised-by-motorrad/[/url]
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-17/07:57

Thomas Stadin skrev:
Glenn Sjöbom skrev:Har kört ca 550 mil med TKC70 och mycket missnöjd, javisst dom funkar ok på asfalt och sämre på grus, men är extremt sågtandade redan. Mitt körsätt är väl kanske inte det lugnaste eftersom jag åker med mina gamla sporthojspolare oftast. Men då finns det också andra alternativ, och jag såg inte Anakee 3 som ett sämre däck överhuvudtaget, tvärtom. Har ett set såna liggande nu som ska på inför semesteråka.

Ostabilitet ja, tyvärr får man vara med när den slår hårt i styret, blir väldigt ostabil rakt fram och vid snabba kursändringar.

Hållbarhet, 550 mil och framdäcket mer slut än bakdäcket, ja jag vet inte vad jag ska säga, har nog aldrig varit med om nåt sådant sen jag körde superbikecup med en plogande FZR1000R som åt framdäck.

Jag håller med Julton, en gång TKC70 och aldrig mer. Läs dom amerikanska forumet, dom har samma åsikt.

Måste finnas andra däck med 80/20 combo som funkar bra, annars blir det nog att införskaffa sig en 800GSA igen för grusåkat.


Pirelli Scorpion Rally 2 kanske är något för dig?
[url]http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2015/06/15/pirelli-scorpion™-trail-ii-wins-the-enduro-street-tyre-comparative-test-organised-by-motorrad/[/url]


Ska ta och kolla lite mer vilka däck som blir aktuella, din recension Thomas av PR4 Trail var kanon, då vet jag att jag inte ska ha ett sånt, din och min körstil verkar vara likadan. Men Pirellis Scorpion Trail 2 är ett klart bra alternative, kört många olika Pirellis på mina gamla italienska hojar och alltid varit nöjd.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-17/09:44

Glenn Sjöbom skrev:
Thomas Stadin skrev:
Glenn Sjöbom skrev:Har kört ca 550 mil med TKC70 och mycket missnöjd, javisst dom funkar ok på asfalt och sämre på grus, men är extremt sågtandade redan. Mitt körsätt är väl kanske inte det lugnaste eftersom jag åker med mina gamla sporthojspolare oftast. Men då finns det också andra alternativ, och jag såg inte Anakee 3 som ett sämre däck överhuvudtaget, tvärtom. Har ett set såna liggande nu som ska på inför semesteråka.

Ostabilitet ja, tyvärr får man vara med när den slår hårt i styret, blir väldigt ostabil rakt fram och vid snabba kursändringar.

Hållbarhet, 550 mil och framdäcket mer slut än bakdäcket, ja jag vet inte vad jag ska säga, har nog aldrig varit med om nåt sådant sen jag körde superbikecup med en plogande FZR1000R som åt framdäck.

Jag håller med Julton, en gång TKC70 och aldrig mer. Läs dom amerikanska forumet, dom har samma åsikt.

Måste finnas andra däck med 80/20 combo som funkar bra, annars blir det nog att införskaffa sig en 800GSA igen för grusåkat.


Pirelli Scorpion Rally 2 kanske är något för dig?
[url]http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2015/06/15/pirelli-scorpion™-trail-ii-wins-the-enduro-street-tyre-comparative-test-organised-by-motorrad/[/url]


Ska ta och kolla lite mer vilka däck som blir aktuella, din recension Thomas av PR4 Trail var kanon, då vet jag att jag inte ska ha ett sånt, din och min körstil verkar vara likadan. Men Pirellis Scorpion Trail 2 är ett klart bra alternative, kört många olika Pirellis på mina gamla italienska hojar och alltid varit nöjd.


Då det gäller asfaltkörning så känns hojen 20 år nyare med riktiga sporttouringdäck jämfört med sk 90/10- eller 80/20-däck.
Vid gruskörning vill jag ha grova däck och inga släta däck uppfyller mina önskemål.

Numera kör jag antingen med rena asfaltdäck eller riktga grusdäck och skiftar några gånger per säsong.
Det tar någon timme att kränga däcken men för det omaket får jag 100% körglädje som betalning vid alla körningar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav BrooklynS » 2016-06-17/09:52

Thomas Stadin skrev:
Då det gäller asfaltkörning så känns hojen 20 år nyare med riktiga sporttouringdäck jämfört med sk 90/10- eller 80/20-däck.
Vid gruskörning vill jag ha grova däck och inga släta däck uppfyller mina önskemål.

Numera kör jag antingen med rena asfaltdäck eller riktga grusdäck och skiftar några gånger per säsong.
Det tar någon timme att kränga däcken men för det omaket får jag 100% körglädje som betalning vid alla körningar.


What he said.

Det är nästan så att jag funderar på att behålla 1100RS-en och sätta riktiga grusdäck på den...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-17/10:30

Ja det är naturligtvis det bästa, eller att helt enkelt ha 2 fälgar till så bara att kasta om vid behov :D
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-17/10:59

Glenn Sjöbom skrev:Ja det är naturligtvis det bästa, eller att helt enkelt ha 2 fälgar till så bara att kasta om vid behov :D


Börjar man fundera i de banorna kommer man osökt in på att ett framhjul för gruskörning har diametern 21" medan ett dito för asfalt är på 17" - alltså behöver man minst två mc (men det visste du väl redan) :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-17/13:30

Absolut, har en DRZ400E för lite värre underlag ;)
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-17/13:41

Glenn Sjöbom skrev:Absolut, har en DRZ400E för lite värre underlag ;)


Då så!
Kör asfaltdäck på din GS och dina sporthojkompisar får svårt att hänga med på den mindre krokvägen :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-17/14:29

Thomas Stadin skrev:
Glenn Sjöbom skrev:Absolut, har en DRZ400E för lite värre underlag ;)


Då så!
Kör asfaltdäck på din GS och dina sporthojkompisar får svårt att hänga med på den mindre krokvägen :)


Jag vet det later kanske konstigt men, att åka sporthoj har jag gjort sen jag fick körkort 1979, eller rättare sagt det som titulerades sporthojar då. Kan med glatt mod säga att jag inte byter bort GSAn för nån sån igen, möjligen som en till hoj men inte mer. Har kört alla GS/GSA av gamla modeller och hela konceptet är riktigt trevligt, och med framförallt den nya "vattenboxern" med lite mer mos I motorn och stabilare ram är den oslagbar för alla typer av åkning. Eller rättare sagt, den är bra på allt men inte bäst på nåt :P

Och hänga med, gissa :lol:
Senast redigerad av Glenn Sjöbom 2016-06-19/19:42, redigerad totalt 1 gång.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Olof Eriksson » 2016-06-17/14:36

Glenn Sjöbom skrev:Absolut, har en DRZ400E för lite värre underlag ;)

Den verkar ju du köra mycket på :?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-17/15:05

Glenn Sjöbom skrev:

Och hänga med, gissa :lol:


Behöver inte gissa, jag vet :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Glenn Sjöbom » 2016-06-19/19:50

Olof Eriksson skrev:
Glenn Sjöbom skrev:Absolut, har en DRZ400E för lite värre underlag ;)

Den verkar ju du köra mycket på :?


När jag väl är ledig blir GSAn det självklara valet, rena skogsåkningar får komma i andra hand faktiskt, även om det är sanslöst roligt :lol:
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Däck till GS

Inläggav Anders Nedemark » 2016-06-30/14:54

Thomas Stadin skrev:Nu blev en omgång Dunlop Roadsmart III beställd till vår GS/LC.


Har du hunnit köra nåt med dina nyinköpta Dunlop för att kunna ge ett omdöme?
Har själv börjat leta efter rena landsvägsdäck till min GSA -12. Har kört mestadels på Michelin genom åren och har varit väldigt nöjd. Men i GSA:ns dimensioner finns inte mycket att välja på om man har tänkt åka 100% landsväg med full semesterpackning och två personer. Det enda alternativet är PR4T.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Däck till GS

Inläggav Max Mad » 2016-06-30/15:33

Vad är det för moment till montering av bakhjul på GS/A-12 ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däck till GS

Inläggav Anders Nedemark » 2016-06-30/15:48

Max Mad skrev:Vad är det för moment till montering av bakhjul på GS/A-12 ?


60Nm
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-30/15:52

Ginnies skrev:
Thomas Stadin skrev:Nu blev en omgång Dunlop Roadsmart III beställd till vår GS/LC.


Har du hunnit köra nåt med dina nyinköpta Dunlop för att kunna ge ett omdöme?


Nej, de ligger fortfarande i garaget men vädret är ju urkass nu så det finns chans att de monteras i helgen :)

Ginnies skrev:Har själv börjat leta efter rena landsvägsdäck till min GSA -12. Har kört mestadels på Michelin genom åren och har varit väldigt nöjd. Men i GSA:ns dimensioner finns inte mycket att välja på om man har tänkt åka 100% landsväg med full semesterpackning och två personer. Det enda alternativet är PR4T.


Roadsmart III finns för din GSA -12:
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/RoadSmart_III.jsp

...och Metzeler Roadtec 01
https://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-01.html
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Max Mad » 2016-06-30/16:09

Ginnies skrev:
Max Mad skrev:Vad är det för moment till montering av bakhjul på GS/A-12 ?


60Nm
Tack Ginnies, något annat man bör tänka på i samband med montering av bakhjul ?

Sedan kan jag slå ett slag för Metzeler tourance next. Mitt bakdäck har nog hängt med i närmare 1 500 mil nu och jag kan nog krama ur ett hundratal mil till.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däck till GS

Inläggav Anders Nedemark » 2016-06-30/17:20

Max Mad skrev:Tack Ginnies, något annat man bör tänka på i samband med montering av bakhjul ?


Nä inget vad jag kommer på, förutom att korsdra bultarna. Då drar du fast bultarna mitt emot varann till alla fem är dragna.

Max Mad skrev:Sedan kan jag slå ett slag för Metzeler tourance next. Mitt bakdäck har nog hängt med i närmare 1 500 mil nu och jag kan nog krama ur ett hundratal mil till.


Är i färd att inventera utbudet på däck så jag får se vad det blir. Har kört väldigt mycket på Michelin och ville helst fortsätta med det. Men att prova nåt nytt kan förstås vara trevligt. Kanske blir det Metzeler... vi får se :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Däck till GS

Inläggav Max Mad » 2016-06-30/17:34

Ok, svårare än så är det inte.

Vad det gäller däck, tror jag att du får dom billigast här: Dackleader.se (om du tänkt köpa på nätet), men säker är jag inte.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst