Thomas Stadin skrev:
Det borde innebära att däck med många klackar slits mer.
PR4 har väldigt många klackar jämfört med konkurrenterna.
Det går att dyka djupt ner i däcksteknologin!
Titta på ett däck med många och höga klackar, som körs med lågt ringtryck! Där finns det gott om sågtänder!
- Sedan kan man börja fundera över huruvida man, trots införande av däcksmönster, lyckats hålla en konstant mängd gummi i kontakt med vägbanan allt eftersom däcket rullar fram. (Slicks är lösningen!)
- Och mönsterutformningen bör
inte vara sådan att om en mönsterklack går in i markkontakt samtidigt som en annan mönsterklack lämnar kontaktytan, så får man oönskade vibrationer och kanske en förstärkning av sågtandsslitaget.
- Och så har vi däckmönsterinducerat ljud att trimma bort också med hjälp av ringtryck.
Alltså: Nu är det dags att även bekymra sig över huruvida man anpassat trycket så att kontaktytans längd är den bästa möjliga.
Men som Bror är inne på: Se till att ha det tryck som i första hand ger de bästa köregenskaperna vid gällande last (solo, med passagerare, + packning, ....) och i andra hand ger önskad komfort.
För egen del tycker jag att slitagebild, ljud och vibrationer och livslängd är sådant som man får ta i tredje hand.
Lycka till
Allan