Däck till GS

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-04/23:07

Nu är Dunlop Roadsmart III monterade och provkörda, iaf under några kilometer.
Deras uppförande påminner om PR4T. Ingen större skillnad förutom att de svänger lättare (som nya däck alltid gör). I kurvor uppträdde de precis lika lugnt och neutralt som PR4T, dvs lite sävligt.
En väsentlig skillnad är dock att Michelins stommar är väldigt mjuka medan Dunlops är väldigt hårda.
Nu vet jag iofs att Dunlopdäck med sk JLB-konstruktion ofta har avsevärt hårdare stommar än konkurrenterna.

Vi får avvakta någon vecka för att se hur Roadsmart III fungerar i värmen med full packning på hojen och när föraren är på gott humör på goa alpvägar :)

Mina begagnade PR4T återfinns numera under "Säljes".
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-24/16:42

Uppdatering:

Vi har nu rullat runt några hundra mil under ett par veckor i sydeuropa med RS III.

Däcken har fungerat alldeles utmärkt under alla de olika förhållanden vi kört, autobahn, regnvåta-, torra-, kalla- och heta alpvägar, brännhet autostrada samt "Adriatic Highway" i hög temperatur i ett härligt tempo.
Två personer på hojen och full packning. Alltsammans väger uppskattningsvis in på hojens totalvikt, 450 kg.

Ang slitagebilden mitt på bakdäcket finns inte mycket att säga. Man kanske kan skönja att profilen börjar bli något lite platt.
Slitagebilden på bakdäckets sidor imponerar. Trots mängder av kurvor av olika slag - långa, tvära, snabba, och långsamma kurvor så har ändå inte däcket tagit skada.

Framdäcket ser ut som nytt.

Vad gäller stabilitet (acc, högfart, kurva, broms) så finns inget att klaga på.

Några av milen till och i alperna gick på våta vägbanor. Däcken var helt odramatiska i regnet.

Totalt sett är jag nöjd med däcken. Om jag skulle önska något mer av dem så är det att det inte vore lika sävliga som de är.
I utgången av kurvor så måste man "medstyra" mer distinkt för att få hojen att räta upp sig. Detta är en vanesak som man kommer över efter ett par hundra mil.

Mina däck är i dimensionerna 120/70-19 samt 170/60-17 och är monterade på vår GS/LC.

Jag startade resan med 3,2/2,7 Bar bak/fram. Efter några hundra mil är vi nu nere i 2,9/2,5.

Andra dimensioner på andra hojar kanske uppför sig annorlunda, vem vet? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck till GS

Inläggav Allan Ericsson » 2016-07-25/11:37

Vilken bra redogörelse!
För egen del har jag just kommit hem efter 280 touring-mil, mestadels i östra Tyskland, utan att kunna ge någon utvärdering av de däck jag åkt på. Inte ens några varv på Grossdeutchland ring gav mig någon åsikt om mina däck.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck till GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-25/13:58

Thomas Stadin skrev:En väsentlig skillnad är dock att Michelins stommar är väldigt mjuka medan Dunlops är väldigt hårda.
Nu vet jag iofs att Dunlopdäck med sk JLB-konstruktion ofta har avsevärt hårdare stommar än konkurrenterna.

Intressant. Roadsmart III skulle därmed även kunna passa för tungbumsar(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck till GS

Inläggav Allan Ericsson » 2016-07-25/14:35

Om man skall jämföra däck med samma användningsområde, så tror jag att däcksmönstrets utseende är av underordnad betydelse. Däremot är det stommens uppbyggnad som ger karaktären på däckets beteende. Jag minns från den tid jag var indragen i däcksutveckling, dock ej av mc-däck, att vid ett tillfälle var utvecklingsfolket inte så nöjda vid vår provning utan åkte hem och ändrade en kordvinkel, jag tror att det var från 27 grader till 23 grader, och så blev de nöjda. Tyvärr är det svårt för oss som användare att borra oss ner i hur våra däcks stommar skiljer sig åt och hur det påverkar egenskaperna. Samlar vi pusselbitar så kanske vi kommer en bit på väg!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck till GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-25/15:09

Jag tror som Du - efter att även ha hört det från Michelins MC-däcksansvarige i Sverige (en mycket trevlig man, vars namn jag inte kommer ihåg).
För ett antal år sedan frågade jag om framdäckets mönster, när PR 2 var Michelins toppdäck i touringsegmentet. Det föreföll vara vänt bakfram - dvs i stället för att leda vatten ut åt sidorna, skulle det leda in det mot mitten! Hans svar var, att risken för vattenplaning med ett mc-däck var näst intill obefintlig, men med mönstret vänt "bakfram" fick man bättre bromsegenskaper.

Efter detta kom ju de extra styva stommarna (dock av någon anledning aldrig på PR 3 fram), så nu är det sådana, som gäller för mig. Dunlop Roadsmart III är måhända "extra styvt som standard"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst