Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/18:18

L Gidlöf skrev:
Tony Johansson skrev:
L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.

Strö salt i såret, bara... :mrgreen:


Nja,vill inget ont :D , men tyvärr är nog verkligheten som så, alltid en massa återkallelser :cry:

Jag utgår ifrån att det är erfarenheten som talar. För mig är detta min första och enda BMW-hoj hittills, men det skall villigt erkännas att en 1600 GTL hade inte suttit fel, men det är aldeles för stora pengar för mig, jag är ju en vanlig löntagare och jag har haft min GS/A i ganska exakt 14 mån nu, så det gäller att ligga på och köra för att upptäcka fler fel innan garantin går ut... :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/18:49

Nja,vill inget ont :D , men tyvärr är nog verkligheten som så, alltid en massa återkallelser :cry:[/quote]
Jag utgår ifrån att det är erfarenheten som talar. För mig är detta min första och enda BMW-hoj hittills, men det skall villigt erkännas att en 1600 GTL hade inte suttit fel, men det är aldeles för stora pengar för mig, jag är ju en vanlig löntagare och jag har haft min GS/A i ganska exakt 14 mån nu, så det gäller att ligga på och köra för att upptäcka fler fel innan garantin går ut... :mrgreen:[/quote]

Nej, du har nog egentligen valt den bästa BMW:n som finns faktiskt, inte ont ord om 1600 GT o GTL, men de är mest för köra långfärder, och där åker du lika bekvämt på GSA och sen då du är i Alperna då kör du ifrån dessa klumpar i bergen.

Jag älskade mina GS/A (3 t) och älskar min nya GS oxå men måste erkänna att jag trots allt gjort ett nerköp, visserligen medvetet ,em dock. Men närheten till service och sen att jag älskar grusvägar gjorde att jag bytte bort den bästa hojen jag ägt, 2000 mil på 3 månaders körning säger ju hur väl jag avgudade min italienska :D
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/18:55

L Gidlöf skrev:Nja,vill inget ont :D , men tyvärr är nog verkligheten som så, alltid en massa återkallelser :cry:

Jag utgår ifrån att det är erfarenheten som talar. För mig är detta min första och enda BMW-hoj hittills, men det skall villigt erkännas att en 1600 GTL hade inte suttit fel, men det är aldeles för stora pengar för mig, jag är ju en vanlig löntagare och jag har haft min GS/A i ganska exakt 14 mån nu, så det gäller att ligga på och köra för att upptäcka fler fel innan garantin går ut... :mrgreen:[/quote]

Nej, du har nog egentligen valt den bästa BMW:n som finns faktiskt, inte ont ord om 1600 GT o GTL, men de är mest för köra långfärder, och där åker du lika bekvämt på GSA och sen då du är i Alperna då kör du ifrån dessa klumpar i bergen.

Jag älskade mina GS/A (3 t) och älskar min nya GS oxå men måste erkänna att jag trots allt gjort ett nerköp, visserligen medvetet ,em dock. Men närheten till service och sen att jag älskar grusvägar gjorde att jag bytte bort den bästa hojen jag ägt, 2000 mil på 3 månaders körning säger ju hur väl jag avgudade min italienska :D[/quote]
Mmm, det skall väl i sammanhanget nämnas att det var inte slumpen som gjorde att utfallet blev just denna modell, utan noggrant övervägande, inte minst med stöd och hjälp från alla forumister här på BMW-klubben.

Men en annan sak, hur bär man sig åt att tillryggalägga 2000 mil på tre mån ? Jag har ~1360 mil på mätaren och då tycker jag att jag kör långa sträckor när jag väl kommer ut.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/19:16

[

Men en annan sak, hur bär man sig åt att tillryggalägga 2000 mil på tre mån ? Jag har ~1360 mil på mätaren och då tycker jag att jag kör långa sträckor när jag väl kommer ut.[/quote]

Ja, var inte svårt med den hojen, man bara gick ut o starta henne sen visste man att det blir till att räkna med 2 tankningar idag. SÅ roligt har jag aldrig haft det.

Med min första 1200 GS/A 2007 körde jag 2200 mil på 4 månader, men då en sväng ner till Österrike.

Jag kör pga yrke hoj endast 1-2 månader per år,tyvärr men då blir det desto intensivare
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/19:20

L Gidlöf skrev:[

Jag kör pga yrke hoj endast 1-2 månader per år,tyvärr men då blir det desto intensivare

Jo, så måste det bli naturligtvis. 24 timmar om dygnet, i princip... :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Håkan » 2013-07-25/18:19

Marie skrev:Självklart bygger BMW världens bästa motorcyklar.
a. Tyskarna bygger världens bästa produkter inom alla områden
b. BMW är den enda tyska tillverkaren av motorcyklar.
c. Alltså är BMW världsbäst på att bygga motorcyklar.
:mrgreen:

Så klokt Marie, gjorde själv samma analys i slutet på 70-talet efter att ha kört Engelskt och Japanskt.
Tyvärr kom ett fastighetsköp i mellan så det dröjde till 1984 innan jag hade möjlighet att köpa min första BMW Motorcykel. Åren mellan 1978-1984 var en svår tid i mitt liv... :mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-25/18:28

Håkan skrev:
Marie skrev:Självklart bygger BMW världens bästa motorcyklar.
a. Tyskarna bygger världens bästa produkter inom alla områden
b. BMW är den enda tyska tillverkaren av motorcyklar.
c. Alltså är BMW världsbäst på att bygga motorcyklar.
:mrgreen:

Så klokt Marie, gjorde själv samma analys i slutet på 70-talet efter att ha kört Engelskt och Japanskt.
Tyvärr kom ett fastighetsköp i mellan så det dröjde till 1984 innan jag hade möjlighet att köpa min första BMW Motorcykel. Åren mellan 1978-1984 var en svår tid i mitt liv... :mrgreen:


Ja,världens bästa återkallare i alla fall, tror inte jag sett Ducati,Honda eller liknande tillverkare bygga sitt flaggskepp med snett styre, och sen få den genom QC
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-25/18:30

Tony Johansson skrev:
L Gidlöf skrev:[

Jag kör pga yrke hoj endast 1-2 månader per år,tyvärr men då blir det desto intensivare

Jo, så måste det bli naturligtvis. 24 timmar om dygnet, i princip... :mrgreen:


Nej,men stannar inte o fikar hela tiden som jag tycker en stor del av MC folket gör, är jag ute en dag blir det lätt 40-50 mil
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-25/18:37

L Gidlöf skrev:
Tony Johansson skrev:
L Gidlöf skrev:[

Jag kör pga yrke hoj endast 1-2 månader per år,tyvärr men då blir det desto intensivare

Jo, så måste det bli naturligtvis. 24 timmar om dygnet, i princip... :mrgreen:


Nej,men stannar inte o fikar hela tiden som jag tycker en stor del av MC folket gör, är jag ute en dag blir det lätt 40-50 mil

Du är som mig, hör jag. Även om jag tycker att 40-50 mil om dagen i två månader är långt över min kapacitet, och önskan. Men då jag sticker ut, så kan det bli ganska långa turer som sist, när jag hamnade i Oslo. Jag är boendes i Göteborg, skall tilläggas.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-25/18:53

Nej,men stannar inte o fikar hela tiden som jag tycker en stor del av MC folket gör, är jag ute en dag blir det lätt 40-50 mil[/quote]
Du är som mig, hör jag. Även om jag tycker att 40-50 mil om dagen i två månader är långt över min kapacitet, och önskan. Men då jag sticker ut, så kan det bli ganska långa turer som sist, när jag hamnade i Oslo. Jag är boendes i Göteborg, skall tilläggas.[/quote]

Körde mkt upp till Dalsland då ja bodde på Västkusten ,mkt fina vägar
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-25/19:11

L Gidlöf skrev:Nej,men stannar inte o fikar hela tiden som jag tycker en stor del av MC folket gör, är jag ute en dag blir det lätt 40-50 mil

Du är som mig, hör jag. Även om jag tycker att 40-50 mil om dagen i två månader är långt över min kapacitet, och önskan. Men då jag sticker ut, så kan det bli ganska långa turer som sist, när jag hamnade i Oslo. Jag är boendes i Göteborg, skall tilläggas.[/quote]

Körde mkt upp till Dalsland då ja bodde på Västkusten ,mkt fina vägar[/quote]
Been there. Akvedukten i Håverud och brudfjällsvägen (?)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-25/22:59

Hyfsad offtopic urspåring av tråden..

Var ut en sväng idag innan jobbet. 8-)
Som vanligt si så där imponerad över originalrutan.
I övrigt känns det väldigt bra!

Bild
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-26/18:07

Bild
När jag hämtade hojen så upptäckte vi att en bult saknades och ett stag tillhörande packväskehållarna hängde och dinglade. Lösningen var kanske inte lika bra som snygg.. :P

Bild
På andra sidan satt staget fast med den här skruven. Gediget, andas BMW kvalité..

Bild
Hade förpackningar hemma med rostfritt i m6, brickor och nylock. Så "originalet" byttes ut mot dessa. Man tager vad man haver. Hoppas bara inte packväskorna har någon kant som smiter åt där, för då passar de säkert inte.
Jag brukar ju ha den turen.

Bild
Därefter kom det ett paket med bra att ha saker. Ska försöka att inte bystajla den här hojen med "skydd som skyddar ett skydd som täcker en mutter" -grejer. Blir riktigt fult när det blir för mycket.
"Injection covers" från Wunderlich gränsar till den typen av tillbehör, men är i alla fall inte enbart tillverkade av veckad aluminium.

Bild
Styrhöjaren från Radius blev jag inte helt nöjd med. Den skulle höja styret 40mm, men på min hoj blev det bara 20mm. Fortfarande för lågt för mig.
Jag hade väl otur när jag tänkte, eller läste kanske. Men så här säger Nippy om produkten: http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -grp-1208s
Kanske skiljer i höjd på styret på en vanlig GS jämfört mot GSA och då blir skillnaden mindre på den sistnämnde.. mailade dom för en förklaring i alla fall.

Bild
Monterat och klart.

Sämst kvalité på bult hade inte BMW i alla fall, det har Wunderlich. De insektsskruvar som följde med var mjukare än de man hittar i Kinamoppar. Innan nylocken börjat ta tag i gängorna var toppen på skruven rund, trots rätt verktyg. Kanske var ett måndagsexemplar eller ett sent aprilskämt, jag vet faktiskt inte.
Bytte ut samtliga skruvar även där till m6 rostfritt, lite overkill må vara, men samtidigt så är utseendet på dessa liknande de som redan sitter i hojen.
En sak till.. någon annan som monterat på dessa Injections covers?
De små plastbrickorna/låsningarna som man ska använda? Hur länge stannar de kvar på hojen?
DET måste ändå vara ett aprilskämt.

Som synes på bilden tryckte jag även dit lite skydd på tanken. Det är väl också från Wunderlich(?). Kanske inte snyggast, men de får sitta en stund. Jag är ju en känd tankgnuggare när jag kör, så lacken brukar blir sabbad direkt.

Bild
Köpte en Wunderlich spoiler en gång till min Africa Twin, den gjorde varken från eller till.
Fick ändå lust att testa Touratechs motsvarighet, mina förhoppningar är inte högt satta.

Bild
Köpte ett likadant lås som jag redan har till 800an.
Så nu är det ABUS både fram och bak på bägge hojarna.

Bild
Vem vet, imorgon hinner jag kanske ta ut någon av skönheterna i fall vädret tillåter! :P
Senast redigerad av WoYx 2013-07-26/18:59, redigerad totalt 1 gång.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-26/18:16

Kan du förklara "injector covers "?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-26/18:20

BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-26/18:23

Thanx !

Edit: Är detta motsvarande ? http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 405-0.html De från Wunderlich förefaller vara mer heltäckande s a s. Kanske skulle jag komplettera om det går med dessa redan påsatta ?
Senast redigerad av Max Mad 2013-07-26/18:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Håkan » 2013-07-26/18:32

DanielJ skrev:[img]
När jag hämtade hojen så upptäckte vi att en bult saknades och ett stag tillhörande packväskehållarna hängde och dinglade. Lösningen var kanske inte lika bra som snygg.. :P
På andra sidan satt staget fast med den här skruven. Gediget, andas BMW kvalité..
:P

Skruven på din bild är verkligen ingen BMW skruv. Du köpte väl en begagnad hoj? Förra ägaren har stulit originalskruvarna! Och satt dit nåt SKIT!
Jag har precis samma packfickslösning på min 1200GS, jag köpte en sats med nya väskor och hållare.
jag vet vad som skall sitta på dessa hojar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-26/18:36

Det är Bike som har monterat, förra ägaren har inte skruvat något själv.
Jag förstår också att det inte är originalskruv med tanke på hur resten ser ut.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Håkan » 2013-07-26/18:42

DanielJ skrev:Det är Bike som har monterat,

Då är förre ägaren oskyldig.
Läge för en reklamation?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-26/18:54

Det är ju faktiskt fortfarande garanti på hojen, men en reklamation känns lite väl omständigt med tanke på vad det handlar om. Mina ditsatta skruvar får bli kvar där. De lär ju i alla fall inte ramla av. ;)

Tony Johansson skrev:http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 405-0.html

Det du har funkar säkert alldeles utmärkt och fyller sin funktion, de går förmodligen inte ihop med de från Wunderlich. Personligen tycker jag inte du behöver komplettera med något där i alla fall.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-26/18:58

DanielJ skrev:Det är ju faktiskt fortfarande garanti på hojen, men en reklamation känns lite väl omständigt med tanke på vad det handlar om. Mina ditsatta skruvar får bli kvar där. De lär ju i alla fall inte ramla av. ;)

Tony Johansson skrev:http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 405-0.html

Det du har funkar säkert alldeles utmärkt och fyller sin funktion, de går förmodligen inte ihop med de från Wunderlich. Personligen tycker jag inte du behöver komplettera med något där i alla fall.

Du har säkert rätt, jag fick bara intrycket att de som du monterat på var mer heltäckande, s a s. Jag kommer inte att lägga några pengar på några fler sådana i vart fall...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Håkan » 2013-07-26/19:21

DanielJ skrev: en reklamation känns lite väl omständigt med tanke på vad det handlar om.

Det är ditt beslut. Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog tagit samma beslut.
Jag tycker däremot att du skall påpeka detta, och förstås, referera till BMW klubbens forum...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-30/17:56

Bild
Dags för GPS installation.
Canbus kabel från Nippy Normans.
Kablage från Garmin.
Fäste till hojen från Hornig.

Bild
Blev bra tycker jag. Gillar inte de där aluminium monstren från Touratech och liknande, men de håller säkert fast GPSn på ett bättre sätt.

Bild
Första gången jag inte alls är nöjd med ett Wunderlich tillbehör.
Dålig passform och klena muttrar/plastbrickor för montering och en placering som i alla fall på mig skavde i höger ben precis ovanför kängan. På vänster sida är den inte alls ivägen.

Bild
Efter en date med min såg och borrmaskin såg den ut så här istället, nu är den inte i vägen längre.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-08-07/17:21

Någon som monterat ett par Rox Risers på 1200GS?

Undrar främst hur noga det är med att momentdra överrfallen till styret, jag gjorde själv fel första gången när jag monterade på ett par styrhöjare.. (se tidigare inlägg i tråden)

Jag har ingen momentnyckel/hylsor som gör det möjligt att komma åt dessa bultar - om det inte rör sig om jag har otur när jag tänker som vanligt..
IMG_0154.jpg

Inte min hoj på bilden, men det ser likadant ut. De fina pilarna visar var jag inte kommer åt att momentdra. Jag har dessutom lite mer tilt bakåt på styret = ännu sämre med plats.

Läser man olika sidor/forumtrådar om diverse risers till våra hojar verkar det inte vara många som bryr sig om att dra bultarna på rätt sätt. Visst, amerikanska sidor.. men ändå.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-08-07/17:30

Skulle för övrigt åkt med tidiga färjan imorse till Gotland.. roade mig istället med att ha 39.8 i feber och yrsla omkring i lägenheten.
Mår fortfarande som en påse skit, men förhoppningsvis kommer jag iväg imorgon! :P

Kan också tipsa om en tankväska om man tycker SW-Motech blir för dyrt.
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/se ... o-Tank-Bag

Kostade mig ca 1100:- inkl fästet och frakten.

Storlek och passform känns helt rätt, blir intressant att testa den ute i verkligheten. Kanske trillar av vid första svängen. :roll:
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-08-13/01:13

La upp några Gotland bilder här: viewtopic.php?f=277&t=19391
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-08-13/14:59

Var ju ett tag sen 800an fick nåt kul, så det fick bli ändring på det!

Köpte en begagnad uppsättning med Zega pro lådor.
Detta kit: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 103-0.html

Hade egentligen inte tänkt ha något sånt här på 800an, men.. färgen var ju rätt och de fanns till salu i närheten av där jag bor. :roll:

Bild
Nya monteringstillbehör medföljde.

Bild
Svarta bågar passar bra på hojen.

Bild
Passade bättre än väntat ihop med min topbox från BMW. När jag köpte den så valde jag 1200 varianten med alu på ovansidan. Ser hyfsat ut ihop med lådorna, så den får kanske bli kvar.

Det är stor skillnad på dessa lådor och de som sitter original på GSAn.
Monteringsställningen på 1200an är ljusår snyggare än den till 800an. BMW har fått till detaljerna riktigt bra på den på tycker jag, gillar även sättet lådorna sätts fast på 1200an, enkelt med samma nyckel som till tändningen osv.
Utan att ens ha varit ut och kört med Zega pro lådorna, kan jag väl i alla fall säga att utseendet tycker jag är helt rätt på 800GS. Sedan så verkar de vara lite mer robust byggda jämfört mot BMW original, känns som att det är tjockare material, helt enkelt stabilare. Kanske bara inbillning.

Däremot har Touratech också misslyckats med att skicka med vettiga skruvar. Visst, smådetaljer.. men ändå.
M5or som håller fast ställningen vid passagerarens fotpinnar.. dessa M5or är förmodligen av lika dålig kvalité som Wunderlich brukar skicka med. Huvudet blev runt direkt, nu låter det väl som att jag drar åt allt med kraft - men det gör jag inte..
Håller säkert sakerna på plats, tvekar jag inte på.. men jäkligt störande ändå, så M5orna kommer att bytas ut framöver.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2014-03-13/20:11

Våren kom tidigt och bägge hojarna har fått komma ut ur vintergömman.
:P

Bild

Bild

Vette tusan om bilderna ovan funkar..
1200ans ruta/gps-hållare säljer jag: viewtopic.php?f=213&t=20406
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2014-03-31/10:40

Mitt batteri i 800an verkar vara på väg att ge upp helt.
Laddar upp batteriet, två veckor senare är det mer eller mindre urladdat igen.

Är det bra/dåligt? Hojen är ännu inte två år gammal. Kanske är något annat fel.

Denna gång har jag försökt sköta batteriet bättre, sen om jag gjort rätt/fel vet jag inte.
Batteriet har suttit kvar på hojen. Under vintern har jag underhållsladdat det helt fullt en gång var tredje månad.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-03-31/11:18

DanielJ skrev: Kanske är något annat fel.

Långskott, jag såg att du på 1200 hade monterat Garminhållaren för Zumo 660. Det finns "en gammal bugg" i den hållaren där som yttrade sig så att om den var ansluten till CANbussen eller direkt på batteriet så kunde den lura systemet så att det stod på hela tiden med påföljd att det dränerade batteriet.

Kolla så att det inte är detta. Det finns ett ton av trådar om detta fenomen i forumet.

/MVH Bysmeén
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2014-03-31/11:53

Tack för tipset, nu när du skriver det så inser jag att det låter bekant.

Ska se om jag kan mäta upp någon tjuvström där, lite drygt för nu fick jag förmodligen två GPS hållare som behöver ominstalleras. ;)
Bytte nämligen ruta på storhojen igår och har inte fått dit hållaren på den ännu eftersom jag saknade några muttrar.

BMWR1200GSA_MIRAGE3_small.jpg


Bild på gamla rutan.
V-Stream_Z2418_BMW_R1200GS_2011_small.jpg

Prioriterar utseendet (smaken är som baken) före komforten.
Rutan jag hade på fram tills igår var en V-Stream. Faktiskt enda gången jag kunnat köra med visiret öppet, trodde sånt snack var en myt.
Varför V-Stream faktiskt fungerar tror jag är för att överdelen kommer närmare hjälmen, tog en bild ovanifrån för att visa hur det ser ut.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Dennis Johansson » 2014-04-05/08:08

Får jag fråga hur det kommer sig att du skaffat två hojar med samma användarområde?

Det finns fler här som både har en 1200GS och en 800GS med eller utan adv.
Det känns som kaka på kaka.
Jag kan bara se två anledningar, den ena är att man har svårt att sälja av saker och samlar på sig eller att man har så mycket pengar att det ej spelar någon roll. För att ha flera hojar kostar en slant att hålla i drift.

Obs, detta är ingen kritik utan bara en undran.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2014-04-05/09:15

Tvingade sambon att ta mc-kort förra sommaren, så de kan hända att bägge hojarna får rulla samtidigt, även fast det nu kanske inte är särskilt ofta.

Jag tycker det är två helt olika hojar, visst samma användningsområde, men inte många likheter ändå.
Sälja saker har jag inga problem med och för mycket pengar har jag inte, väldigt ont om utrymme har jag däremot. Hade jag bott kvar i norrland och haft kvar mitt mekgarage så hade jag garanterat haft fler hojar. Gärna en ren gathoj, förmodligen en K1300R och förmodligen en riktig enduro/cross. Men men.. det får vänta. :geek:
Nog problematiskt med tre bilar och två hojar när man numera är 08a.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2014-04-05/09:30

Håkan skrev:
DanielJ skrev:Det är Bike som har monterat,

Då är förre ägaren oskyldig.
Läge för en reklamation?


Förra ägaren kontaktade Bike.
Bike beställde en uppsättning originalskruvar och dessa fick jag hemskickat, så nu är "allt" rätt.. om man ska vara petig. :lol:
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Håkan » 2014-04-05/17:38

Så bra, jag tyckte det såg lite illa ut... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2016-06-04/09:47

Så där ja!

Då var bägge GS hojarna sålda, sålt två hojar.. köpt två andra - på en och samma vecka!
Det blev en K1300R och en F800R istället, vi tänkte vi ska testa rulla mer på asfalt i sommar.

Totalt körde vi 1320 mil på GS hojarna, gick back lågt räknat 90000:- på "värdeminskningen"..
Vilket betyder en värdeminskning på 68 kronor milen, sedan tillkommer så klart försäkringar, drivmedel, servicar...
TUR att man inte räknar! ;)

Hoppas få en bättre krona per mil på våra nya leksaker. :lol:
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Föregående

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst