Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-30/15:00

Om jag tittar på Contis hemsida så finns det bara 150/70 B 17 M/C 69Q TL M+S och TL står ju för TubeLess. TT (TubeType) finns bara i 18 tum. Mystiskt, jag har för mig att jag har kört både TT och TL på min F8:a (skall kolla på sophögen när jag kommer hem). Om du inte kränger själv så spelar det mindre roll, för du kan ha slang i ett TL-däck också, och slang måste du ju ha på en ekerfälg. Men stommen brukar vara lite styvare i ett TL så det kan bli svettigt med däckjärnen (tex om du skall laga en punka i bushen). Beträffande Pirelli Scorpion Rally så nämnde jag bara fram, eftersom det är det jag testat, men det finns ju även bak i vår dimension. Här är några bilder på slitaget efter en 650 mil semesterresa med packning på blandat underlag: http://advrider.com/forums/showpost.php ... tcount=116
Men jag tycker inte mönstret på bakdäcket ser så lämpligt ut för våra grusvägar, ser ut att passa bättre i en sandöken.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-30/23:44

Sophögen är inventerad. Att TKC80 150 skulle finnas i TT-utförande har jag nog drömt. Men som sagt så spelar det mindre roll. Jag gjorde några andra fynd på sophögen som friskade upp minnet. Min KTM 690 2012:a levererades med TKC80 fabriksmonterade. Tydligen tyckte någon på KTM att dom var lämpliga för en grushoj. Där är väl jag av en annan uppfattning och framdäcket byttes snabbt till ett Pirelli. Jag tycker inte att TKC80 är ett grusdäck utan ett allrounddäck precis som Heidenau K60 Scout (för övrigt också TL). Det är alldeles för stora klackar och för tätt emellan dom, man få inget tryck på klacken och det rensar inte på samma sätt som ett grusdäck när det blir löst i spåret. Min kombo TKC80 bak och T63 fram, baserar sig på att det är en likartad mönstertyp på dom båda, men det är väl ett estetiskt argument snarare än ett funktionellt. Sedan kan det mycket väl vara så att K60 Scout är ett bättre allrounddäck än TKC80, det kan Gunnar bättre bedöma, som har provat båda. Och dom flesta däck funkar nog att åka till Säfsen med. Men det är väl skillnad om du skall åka grön tur i torrt väder (som det aldrig är i Säfsen) eller svart tur i blött. Om det kan vara till någon hjälp, här är utvecklingskurvan för min F8 sedan den var ny:
:arrow:
Fram: Bridgestone Battlewing 90/90-21
Bak: Bridgestone Battlewing 150/70-17

:roll:
Fram: Continental TKC80 90/90-21
Bak: Continental TKC80 150/70-17

:)
Fram: Michelin T63 90/90-21
Bak: Continental TKC80 150/70-17

:lol:
Nytt bakhjul, 18x2,50
Fram: Michelin T63 90/90-21
Bak: Michelin T63 140/80-18

:D
Fram: Pirelli Scorpion Rally 90/90-21
Bak: Michelin T63 140/80-18
:mrgreen:
Senast redigerad av elemji 2013-02-01/09:38, redigerad totalt 2 gånger.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-31/06:19

elenji:
Hur kom det sig att du bytte bort KTM 690 R mot en 800 GS om du mest kör grus?
Vad jag förstår är det helt olika ligor vad gäller grusåka på de hojarna
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-31/07:53

Dennis Johansson skrev:elenji:
Hur kom det sig att du bytte bort KTM 690 R mot en 800 GS om du mest kör grus?
Vad jag förstår är det helt olika ligor vad gäller grusåka på de hojarna

Du missuppfattade mig lite :D. Jag bytte däck på min KTM ifrån TKC80 till Pirelli Scorpion Rally (flyttade över från min F800GS). KTM'en köpte jag för att kunna åka vidare även när det blir vitt på marken. 50 kg skillnad när man skall lyfta hojen på halt underlag efter en gravitationsutmaning.
Se den här (2:45 in i filmen): http://www.mcnytt.se/hem/mer-vinter-i-grannlandet-2359
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav CLU » 2013-01-31/12:54

elemji skrev:Om jag tittar på Contis hemsida så finns det bara 150/70 B 17 M/C 69Q TL M+S och TL står ju för TubeLess. TT (TubeType) finns bara i 18 tum. Mystiskt, jag har för mig att jag har kört både TT och TL på min F8:a (skall kolla på sophögen när jag kommer hem). Om du inte kränger själv så spelar det mindre roll, för du kan ha slang i ett TL-däck också, och slang måste du ju ha på en ekerfälg. Men stommen brukar vara lite styvare i ett TL så det kan bli svettigt med däckjärnen (tex om du skall laga en punka i bushen). Beträffande Pirelli Scorpion Rally så nämnde jag bara fram, eftersom det är det jag testat, men det finns ju även bak i vår dimension. Här är några bilder på slitaget efter en 650 mil semesterresa med packning på blandat underlag: http://advrider.com/forums/showpost.php ... tcount=116
Men jag tycker inte mönstret på bakdäcket ser så lämpligt ut för våra grusvägar, ser ut att passa bättre i en sandöken.


"Måste" man ha slang på en ekerfälg?
Jag har funderat på att komplettera med ett par extra hjul, t.ex. Alpina
http://www.landparts.com/info.php/i/824 ... 00-gs.html
Dessa är avsedda för däck utan slang, står det. Jag tänkte dessa hjul för asfalt och bana, och originalfälgarna för offroad.
Är originalfälgarna till för däck med slang?
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-31/13:43

CLU skrev:"Måste" man ha slang på en ekerfälg?
Jag har funderat på att komplettera med ett par extra hjul, t.ex. Alpina
http://www.landparts.com/info.php/i/824 ... 00-gs.html
Dessa är avsedda för däck utan slang, står det. Jag tänkte dessa hjul för asfalt och bana, och originalfälgarna för offroad.
Är originalfälgarna till för däck med slang?
<br>
Det där beror på vilken hoj vi pratar om...... T ex är ekerhjulen till R1200GS (och GSA) gjorda för slanglösa däck, genom att ekrarna sitter i ytterkant av fälgen.<br>
Andra, som exempelvis F800GS, G650 Xchallenge och "gamla" encylindriga F650GS/Dakar har ekerhjul där ekrarna sitter i centrum av fälgen, och har man inte slang läcker luften liksom ut i "ekerhålen". De Alpina-fälgar Du länkar till, har löst det "problemet" med o-ringar som tätar runt ekernipplarna.<br>
Nu är det inte alltid en fördel att ha slanglöst - vid körning på löst och ojämnt underlag är det en fördel att kunna sänka lufttrycket i däcken, för bättre följsamhet och grepp.<br>
Med slang funkar det med ganska låga tryck, typ 0,5-0,7 bar. Kör man med så lågt tryck i ett slanglöst däck, är risken stor att däcket släpper från fälghornet och tappar luften helt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav neutral » 2013-01-31/14:29

Gunnar Elmgren skrev:Med slang funkar det med ganska låga tryck, typ 0,5-0,7 bar. Kör man med så lågt tryck i ett slanglöst däck, är risken stor att däcket släpper från fälghornet och tappar luften helt.


Med så lågt tryck på en tung GS så är det stor risk för punktering och fälgskador. På en cross med halva vikten av en F800GS så går man inte under 0.8. Däcket torde gå väldigt varmt också i fart.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-31/15:04

neutral skrev:Med så lågt tryck på en tung GS så är det stor risk för punktering och fälgskador. På en cross med halva vikten av en F800GS så går man inte under 0.8. Däcket torde gå väldigt varmt också i fart.
<br>
Du har rätt, jag hade lite otur när jag tänkte där..... själv brukar jag köra med ungefär 1,2 bar bak och 1,0 bar fram på 800:an ute "i spenaten" - och jag har med mig en pump så jag kan justera upp trycket när det blir längre sträckor i landsvägsfart.<br>
Med slanglösa däck skulle jag nog inte gå under 1,5 bar - det är för högt för att få optimalt grepp på löst och ojämnt underlag.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-31/15:47

CLU skrev:"Måste" man ha slang på en ekerfälg?
Jag har funderat på att komplettera med ett par extra hjul, t.ex. Alpina
http://www.landparts.com/info.php/i/824 ... 00-gs.html
Dessa är avsedda för däck utan slang, står det. Jag tänkte dessa hjul för asfalt och bana, och originalfälgarna för offroad.
Är originalfälgarna till för däck med slang?

Hade man ju kunnat räkna ut att den frågan skulle komma, men Gunnar redde ut begreppen åt mig på ett bra sätt. Är det till F800GS? Hur hårt skall du köra på bana? Anledningen till slanglös ekerfälg i bansammanhang är väl att däcktempen blir väldigt hög när man tävlar, exempelvis supermotard. Då håller det inte med slang. För normalt bruk kanske det räcker med vanliga slangfälgar. Framfälgen i länken är väl 21-tum. Bättre med 17 tum på asfalt och bana. För att ha tillgång till vissa sportdäck så kan man även behöva gå upp i bredd på bakfälgen. Se fälgtråden: viewtopic.php?f=217&t=8437
Ledsen Daniel, nu har vi kapat din tråd fullständigt.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav CLU » 2013-01-31/16:08

Jo, jag tänkte att på en F 800 GS ha slanglösa däck på ekerfälgar för asfalt och lite banåkning. Det finns tillräckligt bra däck för 17 och 21 tum. Jag kör inte så hårt (typ 1:25 på Gelleråsen) och behöver inte slicks.

För grusvägar och skogsstigar tänkte jag ha slang och TKC 80. Gunnar klagar lite på livslängden på TKC 80 på asfalt, men 500 mil låter ju hur bra som helst i mina öron. Så länge har jag nog aldrig haft ett däck.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-31/16:20

CLU skrev:Gunnar klagar lite på livslängden på TKC 80 på asfalt, men 500 mil låter ju hur bra som helst i mina öron. Så länge har jag nog aldrig haft ett däck.
<br>
Vi har nog lite olika körstil...... Mina landsvägsdäck brukar hålla minst 1000 mil, oftast mer än så. Och med TKC80 på 800:an har jag kört betydligt lugnare på asfalt än jag gör med landsvägsdäck.<br>
Grejen är, att TKC80 gärna överhettar i motorvägsfart, och slits ner på nolltid. Lite extra lufttryck mildrar värmen och slitaget, men ofta har man ju snabba landsvägstransporter mellan grusavsnitten - och jag orkar inte alltid justera lufttrycket för ett par mil på asfalt.<br>
K60 tål högre farter klart bättre än TKC80 utan att slitas platta på nolltid. Jag har fått ut i alla fall 700-800 mil på bakdäcken.<br>
Kom förresten på en sak jag glömt nämna - en bra kombo för allroundbruk kan vara K60 Scout bak och TKC80 fram. TKC80 styr lite bättre på löst/halkigt underlag, och framdäcket håller i alla fall minst lika länge som ett K60 bak.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-02-01/08:49

CLU skrev:Jo, jag tänkte att på en F 800 GS ha slanglösa däck på ekerfälgar för asfalt och lite banåkning. Det finns tillräckligt bra däck för 17 och 21 tum. Jag kör inte så hårt (typ 1:25 på Gelleråsen) och behöver inte slicks.

För grusvägar och skogsstigar tänkte jag ha slang och TKC 80. Gunnar klagar lite på livslängden på TKC 80 på asfalt, men 500 mil låter ju hur bra som helst i mina öron. Så länge har jag nog aldrig haft ett däck.


Anledningen till att jag frågade var att det finns en listigare väg att gå om man vill ha dubbla uppsättningar hjul (tycker jag eftersom jag gjort så):
Köp istället en uppsättning riktigt bra grushjul. Twalcom säljer kompletta hjul med Takasago Excel-fälgar. Köper du 21 tum framhjul och 18x2,50 bakhjul, har du löst två problem, dom svampiga originalfälgarna som inte tål terräng (därmed så återknyter vi till Daniels ursprungliga tråd) och dimensionsproblemet bak för grusdäck. Twalcom säljer även bromsskivor och drev (47 kugg bak är bra till 18" hjul). ABS-ringar köper du hos din BMW-handlare. Original bakhjul kan användas till asfaltsdäck om du monterar med slang. Begränsningen är däckbredden. Skall du upp på riktigt vassa sportdäck så är dom väl ofta i bredden 160-180 och då behöver du antagligen bredare fälg. AC Schnitzer har gått på den lösningen i sitt bygge. På originalframhjulet demonterar du fälg och bromsskivor och skickar navet till Wheels&Parts (Cross-Center) så ekrar dom på en 17x3,50 (slangfälg). ABS-ring för 17 tum framhjul köper du hos Wunderlich. Återstår att lösa fjädringsproblemet, men det skall vi jobba på i sommar.
<br>
<br>
Länkar:
<br>
http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-motor ... /f-800-gs/
<br>
http://www.twalcom.com
<br>
http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2 ... Q9MTI2MQ==
<br>
http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2 ... Q9MTAwNw==
<br>
http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2 ... Q9MTI1OQ==
<br>
http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2 ... A/SUQ9OTM4
<br>
http://www.twalcom.com/frame.php?key=L2 ... Q9MTI0Nw==
<br>
http://www.wunderlich.de/Shop/
<br>
http://www.cross-center.com/
<br>
http://www.wheelsandparts.se/
<br>
F800GSm.jpg
F800GS.jpg
Senast redigerad av elemji 2013-02-06/09:50, redigerad totalt 5 gånger.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-02-01/09:18

Snyggt skrivet!

PS. Hur fixade du den stora spoilern på originalhandtagsskydden?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-02-01/09:43

Lars Westman skrev:Snyggt skrivet!

PS. Hur fixade du den stora spoilern på originalhandtagsskydden?

Lågbudget. Åk till Biltema och köp gummiduk (2mm), plastslang av lämplig dimension och ståltråd. Klipp till gummiduken i lämplig form. Klipp upp slangen längsgående. Lägg i ståltråden i slangen och limma slangen på kanten av gummiduken. Borra hål i BMW spoiler till stora handskydden och skruva dit ditt hemmabyggda Biltemavindskydd . Klart.
Senast redigerad av elemji 2013-02-01/12:46, redigerad totalt 1 gång.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-02-01/11:04

Thnx! Jag antar att det inte ska vara tunnaste variant av ståltråd? Den ska väl styva upp kanten så gummiduken inte viker sig? Kanske även funkar med Biltemas kantlist?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ist-33537/
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-02-01/11:34

Skulle du kunna lägga upp en närbild på handtagskyddet?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-02-01/11:44

Dennis Johansson skrev:Skulle du kunna lägga upp en närbild på handtagskyddet?


Klicka först på bilden och zooma sedan in i din webbläsare så syns det rätt bra.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-02-01/12:43

Lars Westman skrev:Thnx! Jag antar att det inte ska vara tunnaste variant av ståltråd? Den ska väl styva upp kanten så gummiduken inte viker sig? Kanske även funkar med Biltemas kantlist?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ist-33537/

Ståltråden skall vara ganska styv, annars viker skydden ner sig som öronen på en vädurskanin när det börjar fläkta. Skulle gissa att kantlisten är ganska styv. Men det kan möjligen bli svårt att göra snygga rundningar med den. Kanske om man värmer med varmluftspistol.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-02-01/12:55

Ett alternativ för att få "landsvägshjul" kan vara, att hitta ett bakhjul från F650GS Twin (eller F700GS), den passar direkt och är för slanglösa däck (gjuten aluminium). Något smalt kanske, bredare däck än 150 är nog inte att tänka på. <br>
Fram funkar nog inte hjulet från F650GS, eftersom det bara har en bromsskiva. F700GS-framhjulet borde passa då det har dubbla skivor, men det är liksom på F650GS 19". Vill man ha 17" kanske ett framhjul från F800S eller F800R passar?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-04-13/20:30

Det blev en uppsättning K60 Scout, hoppas dom kommer kännas okej.
<br>
BMW800GS.jpg

<br><br>
Hojen var ju i princip nyservad och okörd sen förra sommaren, men jag lämnade in den ändå för ett olje och däckbyte. Helt onödigt egentligen, men jag är en sån som vill ha ny olja i maskin varje år oavsett vad.
<br>Hur som helst, notan landade på 3300:-
<br><br>
Enbart oljan och ett filter kostade 1066:- + arbetskostnad då, jag är inte av den snåla sorten (tycker jag själv) ;) men det var med än vad jag hade räknat med.
<br><br>
Nåväl..
<br>
Nu klurar jag på hjälm, BMW's hjälmar passar inte mitt huvud alls. Shoei gör det, men hittade en O'neal som också satt bra.
<br>
Frågan är bara vilken färg.. (stora funderingar här på kvällskvisten..)
<br><br>
Oneal.jpg
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-08/09:25

BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-13/06:33

Flytta ut speglarna är ju inte särskilt snyggt. Touratech mfl. har riktigt fula förlängare. Hittade en lite annan modell som inte ser lika hemsk ut.
<br><br>
Bild
<br><br>
Bild
<br><br>
Bild
<br>
Plattorna syns knappt när de är monterade.
<br>
Fördelen med att flytta ut speglarna är ju att se lite mer än sina egna axlar i dom. För mig gjorde det stor skillnad.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav PeterSchnee » 2013-05-13/14:13

Tänkte höra med dig om du är nöjd med din höga vindruta? även hur lång du är och om du gjort några andra ändringar.

Mvh
Peter
Kör : CB1000RA
Hoj e skoj :)
Användarvisningsbild
PeterSchnee
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2011-11-03/14:03

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-13/14:41

Jag är så pass nöjd att får jag inte sålt rutan, kommer jag behålla den - vilket för mig är ett bra betyg. Samtidigt vet jag inte vad jag ska våga prova på om jag säljer den, för det kan ju bli bra mycket sämre.
<br>
Främst beror på hur lång man är, hur man upplever en ruta. Sen spelar ju allt annat in också, hjälm, körställning, kläder, tankväska/inte tankväska.. osv.
<br><br>
Det rutor jag har provat så här långt (har säkert skrivit det här ovan också..)
<br>
- Original (näst sämst)
<br>
- BMW original touringruta (sämst, grym turbulens kring hjälmen)
<br>
- Powerbronze (ingen större skillnad motför original)
<br>
- Låga 650 rutan (faktiskt inte helt klockren, skulle behöva vara ännu lägre för att ge "ren" luft)
<br>
- Touratech Desertio (körde för lite med den för att ge ett rättvist betyg. Men jag fick känslan av den var för låg för mig och justeringsmöjligheterna ändå var rätt begränsade. Kan kanske funka med andra ord.)
<br><br>

Och så slutligen denna då Wunderlich då...
<br><br>
I högsta läget funkar den till 80% okej för mig, ibland så så får jag viss turbulens kring hjälmen i farter 80 och upp.
<br>
Sjunker jag ihop lite på sadeln är den klockren och det blir helt tyst. Försökte komma fram till idag hur mycket som saknas och jag gissar på åtminstone 3-4 centimeter i höjd på rutan. (svårt att mäta exakt när man ligger på E4an ;)
<br>
Rent kvalitetsmässigt så gillar jag Wunderlich grejer. Rutan guppar en del när man åker där det är knöligt, men inte så att det stör mig, då har jag ändå rutan längst ner. Gillar även sättet man höjer och sänker rutan på, jämfört mot en MRA ruta jag hade på min Africa Twin så är det ju ljusår bättre.
<br><br>

Jag är 190 lång/89 kg, har väl inte underlättat det hela genom att sätta på en 20mm högre sadel och höja styret 30mm.
<br>
Kör antingen med Oneal crosshjälm (se ovan) eller en Shoei Quest.
<br>
Minst turbulens har jag helt klart med crosshjälm och goggles.
<br
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav PeterSchnee » 2013-05-13/16:32

Tack för ditt utförliga svar, då jag endast är 178 så kanske den eller eventuellt en något lägre ruta kan vara aktuellt.

Med vänlig hälsning,
Peter
Kör : CB1000RA
Hoj e skoj :)
Användarvisningsbild
PeterSchnee
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2011-11-03/14:03

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-13/18:33

En sån här kanske: http://www.britanniacomposites.com
<br>
Har jag läst en del positivt om, dock inte gratis.
<br>
Eller varför inte en härifrån: http://www.madstad.com
<br><br>
Tyvärr är de ju inte särskilt vackra, madstad är ju kanske absolut fulast utseendemässigt - men kanske funkar bra!
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-05-14/07:21

Om du vill ha lägre ruta så är den här nästan gratis: http://elemji.blogspot.se/2013/05/f800-gsm-i-vinter-satte-jag-bagfilen-i.html Fult eller inte, bra blev det i alla fall om det är turbulensen man vill få bort.
Daniel, var köpte du förlängarna till backspeglarna? Och vad är det för en rött styrfäste jag ser på bilden?
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-14/08:09

Lösningen med kapad ruta är snyggast på en GS. Har sett bilderna på din blog tidigare. Finns även en billig låg ruta numera från Powerbronze som också ser okej ut.
<br>
Men jag vill även ha skyddet en hög ruta ger (när den funkar), Exempelvis vill jag kunna köra upp till stugan om andan faller på senare i sommar, vilket är 125 mil enkel väg osv.
<br><br>

Mitt GPS fäste/styrhöjare är från X-Phase. Svensktillverkat.
<br>
http://xphase.se/index.html
<br>
Jag är svag för saker som är urfräste ur metallstycken, X-phase har så bra finish på grejerna att man lika gärna hade kunnat ha dom i bokhyllan.
<br>
Fästet höjer upp styret 10mm, jag har kompletterat mitt fäste med styrhöjare från TT.
<br><br>
Bild
<br>
Bild
<br><br>
Förlängarna till speglarna är från http://shop.ztechnik.com, dock hittade jag mina på Ebay, dyker upp även där ibland.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-05-14/12:10

Oj oj oj, den där väckte ju habegär. Om man kan få den svart- eller aluminiumeloxerad. Törs man fråga hur mycket en dylik tingest kostar?
Hur mycket ser man av instrumenteringen med GPS-en monterad? Med en GPS som går att köra på "rätt" ledd (porträtt) som text Montana så kan den väl bli att skymma, väl? Om det är ett problem, en ide som poppar upp i skallen var att vända överfallet och få GPS-hållaren bakom styret. Men då måste hållaren vara böjd åt andra hållet.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-14/13:24

Jag har också X-phasehållaren.
Den är skräddarsydd för Zumo 660, men alla Garmin-fästen med samma "grundmått" på fästplattan borde gå att montera (Zumo 220 passar t ex).
Tyvärr sitter fästet så till, att underkanten på instrumenten skyms för mig - ser varken varvräknare eller växel-indikator ordentligt.
Har löst det med att vända överfallet, så alltihop kommer ca 40 mm längre bakåt. Det går att vända själva hållaren genom att lossa den från överfallet, men tyvärr är skruvhålen inte centrerade så hållaren hamnar inte riktigt kant i kant - men det funkar.
Med en "vertikal" GPS skulle däremot instrumenten garanterat skymmas!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-05-14/15:13

För en gångs skull är det en fördel att vara lång, trots att styret är 30mm högre täcks enbart nedre delen av varvräknaren för mig. Ser fortfarande nålen och var den pekar.
Är väl det tillbehör jag varit nästan mest nöjd med av de jag har.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-07-20/21:51

Mitt favorit grej fick idag pensioneras. GPS-fästet. :lol:

Köpte för en tid sen en ny vindruta (skräll).
Som vanligt när det gäller mig så gick det ju inte helt smärtfritt.
Den första rutan som tillverkades och skickades från Canada hamnade av någon anledning på min gamla adress.. så den returnerades. Efter mycket om men så kom rutan slutligen till rätt adress, men då var det i fel färg - Baby blå istället för Desert Blue.
Osv. osv.

Nu är den i alla fall monterad på rätt sätt och jag valde att trycka fast även GPS'n på den.
Blev faktiskt helt okej.
Dock så väntar jag så klart på *trumvirvel* en ny vindruta! Han som gör dessa har tagit fram en ny modell som är lite högre och lite bredare som jag också tänker testa. :geek:

2013-07-20 20.10.05.jpg
BRITANNIA COMPOSITES LTD, Mirage 2.


Den enda ruta som är "okej" för mig på 800GS. Ett litet + var faktiskt placeringen av GPS'n, kanske inte så snyggt men väl synlig.
Rutan påminner en del om TT's, men den här funkade bättre för mig.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-20/22:25

Ser inte alls så tokigt ut!
Har Du möjligen fler bilder, i andra vinklar (framifrån och från sidan), som Du kan lägga upp?
Tycker det är lite kaxigt med "rally-stuket" på sådana där kåpor/rutor!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-07-20/22:30

Jag ska fixa det :) Måste bara få ut hojen ur garaget och lufta den. Måste ju se om färgen ser rätt ut i dagsljus.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Lindeberg » 2013-07-21/07:23

Vad smidigt det verkar vara att ha navigatorn över instrumenten, hade gärna haft en sån lösning på min R1200R


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-07-23/22:14

Africa Twin fick lämna :cry: och så inhandlades det en 1200GSA 2011. :D

Det var nära att det blev en ny vanlig GS, men jag har inte vant mig vid utseendet och all plast ännu så det fick bli en gammal klassiker som jag suktat efter en tid.

Hojen var hur som helst i mycket fint skick, 368 mil hade den gått. Klickade direkt med säljaren, det känns bra helt enkelt.

http://www.flickr.com/photos/76693113@N06/9354618286/
Största skavankerna på hojen.

http://www.flickr.com/photos/76693113@N06/9354618316/
Inget utöver det vanliga, men "all" utrustning som fanns 2011, alltså säkerhetspaket, väskor osv.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-23/22:31

Stort GRATTIS, Daniel!

Då har Du helt plötslig samma angenäma dilemma som jag - "vilken GS ska man välja i dag?" :mrgreen:
Kommer Du att behålla F800GS:en också?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-23/22:36

Tack!

800GS'n blir kvar :P

Sommaren går så jäkla fort och jag har så lite ledigt... men i augusti blir det en Gotlandssväng igen! :P
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Marson » 2013-07-23/23:53

Grattis! Tror du kommer att bli väldigt nöjd. :)

Införskaffade min -10:a i fjol, och kom nyss hem från en europaturné på 565 mil, det är en fantastisk hoj. Bara att börja "kitta" den... går att utrusta hur mkt som helst. ;)
I garaget: R1200GS LC -13
Marson
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2011-07-16/16:54

Re: Min 800GS

Inläggav Håkan » 2013-07-24/05:05

DanielJ skrev:Africa Twin fick lämna :cry: och så inhandlades det en 1200GSA 2011. :D

Grattis till en härlig hoj, Daniel.
För egen del köpte jag en R1200GS Ralley 2012 med 512 mil på mätaren för en styv månad sen, nu har den fått gjort tjänst på en Europa-sväng och mätaren står på 1280 mil. En toppen hoj!
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/15:29

Ja, får gratulera till köp av R 1200 GSA, en älskvärd hoj men tyvärr tyckte jag att min 2010 var mindre bekväm pga mer vibrationer än vad både min 07:a och min 08;a jag hade innan dess.

Men nu har jag lyft mig ännu ett steg, eller rättare sagt, jag har bytt ner mig men bytt upp mig inom GS klassen till en vattenkyld R 1200 GS.

Enda nackdelen med denna är att den är lite väl motorsvag samt dessa Anakee 3, vilka är riktigt "hala" på grusväg.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2013-07-24/15:49

'13 är absolut en fin maskin, men bytt upp... ja det vette tusan. ;) Jag fastnade inte för nya GS, men det kommer säkert det också framöver.
Gillar årsmodellerna 10-13 på Adventuren så det fick bli en sån den här gången.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/16:44

DanielJ skrev: Men jag börjar ju undra hur resten av hojen är ihop skruvad.

Duuu, vet du vad, jag upptäckte precis nyligen samma sak på min hoj, efter det att jag hade varit i Norge över dagen(C:a 50 mil ToR). När jag körde, så tyckte jag mig höra ett missljud som jag inte hört tidigare,m en jag tänkte inte mer på det. Sedan när jag inspekterade hojen så upptäckte jag att motorskyddsbågen på vä sida satt löst, det hade släppt en skruv där den sitter infäst i motorn.. Nu skall det i sammanhanget nämnas att jag har varit där och skruvat själv, jag satte dit lambda skydd från touratech,men det gjorde jag på bägge sidorna och på den andra sidan har det inte släppt. Men detta är inte det värsta,jag upptäckte också att infästningen, dvs den fästpunkt bak på motorn där bakvagnen sitter fast på vä sida HADE BULTEN SLÄPPT OCH VAR BORTA :shock: !! Då hade jag varit uppe i (rejält) höga hastigheter på E6 på vägen hem från Oslo. Därutöver så visade det sig vid den första 1000-mila servicen att gasvajerinfästningen på vä sida var av där den går in i motorn s a s och dessutom så upptäckte jag att färgen på tanken har börjat bubbla upp sig och släppa !!!

Detta på en hoj som kostade mig ~200 000 :o :shock: !!

Men det skall i sammanhanget sägas att jag har inte haft några andra problem med den (förutom det som jag själv orsakat) och jag tycker det är en fantastiskt trevlig maskin, men lite besviken blir man, när man betalat så mycket pengar och dessutom så är man angelägen att tro att BMW verkligen är det premiummärket som man tror sig betala för...Men detta är väl i det närmaste oförlåtligt; " HADE BULTEN SLÄPPT OCH VAR BORTA " !? Jag skulle inte viljat upptäcka detta på något annat sätt, än på det sätt som jag nu gjorde, s a s :mrgreen: .
Senast redigerad av Max Mad 2013-07-24/16:55, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/16:51

Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.

Att jag åter bytt till BMW beror på att jag mestadels kör grusvägar samt så var det lite för långt till service för min kära Ducati Multistrada, annars var den cykeln mkt mer välbyggd, mkt finare finish och kvalitet, inte en massa återkallelser som man faktiskt har haft som vana att åka på då man kör BMW. Visst är det fina cyklar,men de lever nog lite på övertid då det gäller kvaliteten, se bara test på 5000 mil på Ducati Multistrada, Motorrad verkade vara riktigt besvikna att allt såg så bra ut att de tom struntade i att spnna kedjan så singen skadades, 2 ggr dessutom.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/16:58

L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.

Strö salt i såret, bara... :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Marie » 2013-07-24/17:03

L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.


Självklart bygger BMW världens bästa motorcyklar.
a. Tyskarna bygger världens bästa produkter inom alla områden
b. BMW är den enda tyska tillverkaren av motorcyklar.
c. Alltså är BMW världsbäst på att bygga motorcyklar.
:mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/17:10

Marie skrev:
L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.


Självklart bygger BMW världens bästa motorcyklar.
a. Tyskarna bygger världens bästa produkter inom alla områden
b. BMW är den enda tyska tillverkaren av motorcyklar.
c. Alltså är BMW världsbäst på att bygga motorcyklar.
:mrgreen:

Klart som korvspad, Marie ! Älskar din logik i sammanhanget, så pedagogiskt att ett litet barn förstår det :) .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS

Inläggav Max Mad » 2013-07-24/17:14

Gunnar Elmgren skrev:Har aldrig behövt betala någon "registreringsavgift" till firman, vare sig då jag köpt fabriksny hoj eller bil (3 st hojar, bortåt 20-talet bilar). Det står naturligtvis företaget fritt att ta ut vilka avgifter dom vill (vi har fri prissättning både enligt svensk lag och enligt strikta EU-bestämmelser), MEN det ska klart framgå av prisinformationen att avgiften tas ut.
<br>Däremot får man betala skylt och registeravgift till Transportstyrelsen, men det är inget säljföretaget kan rå över - det debiteras köparen efter att fordonet bytt ägare och avställningen ("förregistreringen") upphör.
<br>Har AVA kommit och krävt femhundringen av Dig utöver det som stod på prislappen, och utan att skriftligen ha informerat Dig om den, får dom inte ta ut avgiften!<br><br>

Så här står det i Prisinformationslagen ( 2004:347 ):

10 §
<br>Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.<br>

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
<br>
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser."<br><br>

Observera att priset skall inkludera moms och andra skatter. Om du som näringsidkare lägger på en avgift för t.ex. porto, hemkörning, montering etc. måste du ange detta särskilt. Kunden skall alltid veta vad den totala kostnaden blir.

Gunnar, du är en klippa !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min 800GS

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/18:09

Tony Johansson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Har aldrig behövt betala någon "registreringsavgift" till firman, vare sig då jag köpt fabriksny hoj eller bil (3 st hojar, bortåt 20-talet bilar). Det står naturligtvis företaget fritt att ta ut vilka avgifter dom vill (vi har fri prissättning både enligt svensk lag och enligt strikta EU-bestämmelser), MEN det ska klart framgå av prisinformationen att avgiften tas ut.
<br>Däremot får man betala skylt och registeravgift till Transportstyrelsen, men det är inget säljföretaget kan rå över - det debiteras köparen efter att fordonet bytt ägare och avställningen ("förregistreringen") upphör.
<br>Har AVA kommit och krävt femhundringen av Dig utöver det som stod på prislappen, och utan att skriftligen ha informerat Dig om den, får dom inte ta ut avgiften!<br><br>

Så här står det i Prisinformationslagen ( 2004:347 ):

10 §
<br>Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.<br>

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
<br>
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser."<br><br>

Observera att priset skall inkludera moms och andra skatter. Om du som näringsidkare lägger på en avgift för t.ex. porto, hemkörning, montering etc. måste du ange detta särskilt. Kunden skall alltid veta vad den totala kostnaden blir.

Gunnar, du är en klippa !



Jo regristreringsavgift har jag alltid fått betala,men på mina 3 senaste hojar har jag vägrat betala 100 mila servicen, den ska ingå
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav L Gidlöf » 2013-07-24/18:11

Tony Johansson skrev:
L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.

Strö salt i såret, bara... :mrgreen:


Nja,vill inget ont :D , men tyvärr är nog verkligheten som så, alltid en massa återkallelser :cry:
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

FöregåendeNästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst