Dennis Johansson skrev:elenji:
Hur kom det sig att du bytte bort KTM 690 R mot en 800 GS om du mest kör grus?
Vad jag förstår är det helt olika ligor vad gäller grusåka på de hojarna
elemji skrev:Om jag tittar på Contis hemsida så finns det bara 150/70 B 17 M/C 69Q TL M+S och TL står ju för TubeLess. TT (TubeType) finns bara i 18 tum. Mystiskt, jag har för mig att jag har kört både TT och TL på min F8:a (skall kolla på sophögen när jag kommer hem). Om du inte kränger själv så spelar det mindre roll, för du kan ha slang i ett TL-däck också, och slang måste du ju ha på en ekerfälg. Men stommen brukar vara lite styvare i ett TL så det kan bli svettigt med däckjärnen (tex om du skall laga en punka i bushen). Beträffande Pirelli Scorpion Rally så nämnde jag bara fram, eftersom det är det jag testat, men det finns ju även bak i vår dimension. Här är några bilder på slitaget efter en 650 mil semesterresa med packning på blandat underlag: http://advrider.com/forums/showpost.php ... tcount=116
Men jag tycker inte mönstret på bakdäcket ser så lämpligt ut för våra grusvägar, ser ut att passa bättre i en sandöken.
<br>CLU skrev:"Måste" man ha slang på en ekerfälg?
Jag har funderat på att komplettera med ett par extra hjul, t.ex. Alpina
http://www.landparts.com/info.php/i/824 ... 00-gs.html
Dessa är avsedda för däck utan slang, står det. Jag tänkte dessa hjul för asfalt och bana, och originalfälgarna för offroad.
Är originalfälgarna till för däck med slang?
Gunnar Elmgren skrev:Med slang funkar det med ganska låga tryck, typ 0,5-0,7 bar. Kör man med så lågt tryck i ett slanglöst däck, är risken stor att däcket släpper från fälghornet och tappar luften helt.
<br>neutral skrev:Med så lågt tryck på en tung GS så är det stor risk för punktering och fälgskador. På en cross med halva vikten av en F800GS så går man inte under 0.8. Däcket torde gå väldigt varmt också i fart.
CLU skrev:"Måste" man ha slang på en ekerfälg?
Jag har funderat på att komplettera med ett par extra hjul, t.ex. Alpina
http://www.landparts.com/info.php/i/824 ... 00-gs.html
Dessa är avsedda för däck utan slang, står det. Jag tänkte dessa hjul för asfalt och bana, och originalfälgarna för offroad.
Är originalfälgarna till för däck med slang?
<br>CLU skrev:Gunnar klagar lite på livslängden på TKC 80 på asfalt, men 500 mil låter ju hur bra som helst i mina öron. Så länge har jag nog aldrig haft ett däck.
CLU skrev:Jo, jag tänkte att på en F 800 GS ha slanglösa däck på ekerfälgar för asfalt och lite banåkning. Det finns tillräckligt bra däck för 17 och 21 tum. Jag kör inte så hårt (typ 1:25 på Gelleråsen) och behöver inte slicks.
För grusvägar och skogsstigar tänkte jag ha slang och TKC 80. Gunnar klagar lite på livslängden på TKC 80 på asfalt, men 500 mil låter ju hur bra som helst i mina öron. Så länge har jag nog aldrig haft ett däck.
Lars Westman skrev:Snyggt skrivet!
PS. Hur fixade du den stora spoilern på originalhandtagsskydden?
Dennis Johansson skrev:Skulle du kunna lägga upp en närbild på handtagskyddet?
Lars Westman skrev:Thnx! Jag antar att det inte ska vara tunnaste variant av ståltråd? Den ska väl styva upp kanten så gummiduken inte viker sig? Kanske även funkar med Biltemas kantlist?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ist-33537/
DanielJ skrev:Africa Twin fick lämna och så inhandlades det en 1200GSA 2011.
DanielJ skrev: Men jag börjar ju undra hur resten av hojen är ihop skruvad.
L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.
L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.
Marie skrev:L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.
Självklart bygger BMW världens bästa motorcyklar.
a. Tyskarna bygger världens bästa produkter inom alla områden
b. BMW är den enda tyska tillverkaren av motorcyklar.
c. Alltså är BMW världsbäst på att bygga motorcyklar.
Gunnar Elmgren skrev:Har aldrig behövt betala någon "registreringsavgift" till firman, vare sig då jag köpt fabriksny hoj eller bil (3 st hojar, bortåt 20-talet bilar). Det står naturligtvis företaget fritt att ta ut vilka avgifter dom vill (vi har fri prissättning både enligt svensk lag och enligt strikta EU-bestämmelser), MEN det ska klart framgå av prisinformationen att avgiften tas ut.
<br>Däremot får man betala skylt och registeravgift till Transportstyrelsen, men det är inget säljföretaget kan rå över - det debiteras köparen efter att fordonet bytt ägare och avställningen ("förregistreringen") upphör.
<br>Har AVA kommit och krävt femhundringen av Dig utöver det som stod på prislappen, och utan att skriftligen ha informerat Dig om den, får dom inte ta ut avgiften!<br><br>
Så här står det i Prisinformationslagen ( 2004:347 ):10 §
<br>Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.<br>
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
<br>
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser."<br><br>
Observera att priset skall inkludera moms och andra skatter. Om du som näringsidkare lägger på en avgift för t.ex. porto, hemkörning, montering etc. måste du ange detta särskilt. Kunden skall alltid veta vad den totala kostnaden blir.
Tony Johansson skrev:Gunnar Elmgren skrev:Har aldrig behövt betala någon "registreringsavgift" till firman, vare sig då jag köpt fabriksny hoj eller bil (3 st hojar, bortåt 20-talet bilar). Det står naturligtvis företaget fritt att ta ut vilka avgifter dom vill (vi har fri prissättning både enligt svensk lag och enligt strikta EU-bestämmelser), MEN det ska klart framgå av prisinformationen att avgiften tas ut.
<br>Däremot får man betala skylt och registeravgift till Transportstyrelsen, men det är inget säljföretaget kan rå över - det debiteras köparen efter att fordonet bytt ägare och avställningen ("förregistreringen") upphör.
<br>Har AVA kommit och krävt femhundringen av Dig utöver det som stod på prislappen, och utan att skriftligen ha informerat Dig om den, får dom inte ta ut avgiften!<br><br>
Så här står det i Prisinformationslagen ( 2004:347 ):10 §
<br>Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.<br>
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
<br>
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser."<br><br>
Observera att priset skall inkludera moms och andra skatter. Om du som näringsidkare lägger på en avgift för t.ex. porto, hemkörning, montering etc. måste du ange detta särskilt. Kunden skall alltid veta vad den totala kostnaden blir.
Gunnar, du är en klippa !
Tony Johansson skrev:L Gidlöf skrev:Tyvärr verkar det vara en tro bland BMW ägare att detta märke håller högre kvalite än andra märken, snarare är det tvärtom.
Strö salt i såret, bara...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst