Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Inläggav WoYx » 2012-06-25/18:19



Jag vet inte vad som är okej eller inte okej att posta i den här avdelningen, men jag slänger upp lite om min nya hoj! (föga intressant må vara och det är okej om tråden plockas bort av mod)



Hur som helst, jag blev 800GS ägare i torsdags!


BMW 800GS 2012




De första helgen och de första milen var katastrofalt tråkiga, hämtade hojen som sagt i torsdag precis innan stängningsdags.


Efter jag har kört bara en kilometer inser jag att något är fel med framfälgen, men då hade AVA redan stängt för midsommarhelgsfirande.


Det blev i alla fall några mil under helgen på en hoj som studsade med framdäcket, kändes som framfälgen var oval vilket den förmodligen också var.




Idag åkte jag in till AVA och fick en lånefälg från en demohoj. Säljaren påstod att det inte var ett vanligt fel att fälgarna var på det här viset, men mekanikerkillen berättade något helt annat. Han sa att de haft in fyra nya hojar med ovala/hoppande framfälg, men att min var den första för 2012.



Den fälg som tillfälligt nu monterats på min hoj är inte heller perfekt, alltså rund.. det sa även mekanikern. Men nu är hoppandet så pass litet att det går att njuta av den nya hojen på vägen.



Jag må ha dåligt med förståelse för fel på nya saker, men det var väldigt irriterande att åka hem med helt ny hoj som inte var okej. Dessutom på en midsommarhelg! Det var så illa att jag fick lufta min Africa Twin i söndags istället.



Att man dessutom inte får någon slags kompensation för tiden det tar att åka tillbaka till butiken, väntandet där och uppkörd bensin när mekaniker är ute och provkör - är också riktigt dåligt.


Jag minns när min nya Sony TV tappade kontakten med fjärrkontrollen under första kvällen, vilket ledde till att jag två dagar senare fick åka in och byta till ny likadan TV. För besväret fick jag en femhundring i presentkort från Elgiganten, UTAN att jag bad om något. Sådan små saker gör att i alla fall jag får ett bättre intryck av en butik och inte drar mig för att handla där igen. Den här leksaken kostade trots allt 10ggr mer än TV'n dessutom.


Men nu ska jag inte vara bitter.. ny hoj som sagt och om några veckor kanske den rullar på riktigt bra! :-)

Senast redigerad av WoYx 2014-06-17/08:31, redigerad totalt 2 gånger.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-25/18:32

Till att börja med - grattis till hojen!
Otur med framfälgen, det är sådant som händer men det borde ha upptäckts vid leveranskontrollen - något borde Du allt ha i kompensation, tycker jag nog.

Annars tror jag Du kommer att trivas med cykeln, jag har en likadan och gillar den bättre och bättre ju mer jag kör.
Den kommer att få bekänna färg i Alperna i september.....

Har Du några undringar, eller vill dela med Dig (som i den här tråden) är det bara att posta i Forumet - här finns både massor av kunskap och erfarenhet, en massa synpunkter, idéer och inte minst plats för - som Göteborgarna säger - "tjôt".
Välkommen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-25/18:54

Instämmer. Grattis! <BR><BR>Måhända idé att höra av sig till generalagenten? Ingen skall behöva råka ut för det, som drabbade Dig, utan kompensation - och BMW borde vara rädda om sitt (kanske alltför?) goda kvalitetsrykte. <BR><BR>Jag kan inte låta bli att undra, hur generalagenterna för de fyra japanska tillverkarna skulle ha reagerat, ifall de levererat en ny maskin med ett sådant fel. Den japanska målsättningen är ju sedan länge "noll fel".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-06-25/18:55

Hej!

Hämtade min F800GS för några veckor sedan, Trophy 2012. Jag har precis samma problem som du och fälgen reklamerades på 100-mils servicen. Även min mekaniker berättade att det tydligen var ett vanligt problem.

Vissa fälgar hade reklamerats, och ny skickats från BMW som var ännu sämre!

Min fälg är ännu inte bytt men blev aningens bättre efter balansering, dock inte godtagbar.

Lite tråkigt är det, det är min första BMW och jag trodde att det var ett skottsäkert köp.

Nåväl, i övrigt är det en trevlig MC!

/Tobbe
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-25/18:59

Usch vad tråkigt att höra.<br>
Skönt att det finns ärliga mekaniker som berättar hur det ligger till och inte försöker mörka något.
<br><br>
Fälgen som sitter på nu är från AVA's demo Trophy, den skuttar också i farter över 50-60km/h - inte alls lika mycket som min gjorde, men absolut inte godtagbart.
<br><br>
Från vilken återförsäljare köpte du din hoj?
Senast redigerad av WoYx 2012-06-28/06:06, redigerad totalt 1 gång.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Lennart Christianson » 2012-06-25/19:17

Grattis till hojen. Har inget att tillägga till köpet, men vill bara säga att du inte behöver fundera över vad som är OK att posta i tråden. När det handlar om mc är det alltid OK! Detta är en mc-klubb. Vi vill veta mer och se mer bilder på mc.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-06-25/19:17

Jag köpte min hos Gerts i Ängelholm, de har än så länge hanterat ärendet bra. Jag kör dock vidare med min egen fälg i väntan på en ny.

Studsandes är mest märkbart mellan 50 och 80 km/h som jag upplevt det, i högre farter försvinner vibrationerna något, alternativt att frekvensen blir så hög att man inte känner det lika tydligt. Det syns tydligt i backspeglarna och vid körning i mörker, då ljuskäglan hoppar upp och ner.

Jag hoppas det löser sig i det snaraste.
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Re: Min 800GS

Inläggav Lars Westman » 2012-06-25/19:20

Ovala framfälgar fanns redan 2008 :-)

Kolla bakfälgen också. Min slår lite väl mycket i sidled, men det är ändå inom marginalerna (< 2,5 mm om jag minns rätt och inget som märks i praktiken). Hade jag sett det tidigare hade jag nog varit lite tjurig och försökt få även bakfälgen bytt.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-25/20:23

Detta ger onekligen uttrycket "köra som på ägg" en helt ny innebörd!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav hebymats » 2012-06-25/21:10

Offroadkänsla on road. Det är inte acceptabelt att cykeln har ovala hjul,
jag som funderar på att köpa en sådan hoj.
Åker nog ett par år till med min Dakar med ny framfälg, Tack Håkan Runfeldt för ett bra jobb med min fälg.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Min 800GS

Inläggav Roger Gross » 2012-06-25/22:05

En ekrad fälg blir aldrig lika rund som en gjuten med svarvad däckbana. Men den ekrade ska ligga inom BMW:s angivna tolerans. Om inte felet sitter i fälgens svetsskarv så kan en duktig mek korrigera fälgen med hjälp av ekrarna. Men stå på dig - är hojen inom garantitiden ska du kräva ett riktigt hjul (=inom tolerans). Kolla att det inte är däcket som är fel dvs orunt. På min nya GSA var framhjulet omöjligt att få vibrationsfritt genom balansering, ett nytt däck löste problemet.<BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Thomas Stadin » 2012-06-26/22:23

Man bör undvika att köra med obalanserade/ovala hjul pga att lagring och fjädring slits väldigt fort om man ignorerar problemet. Allt annat på hojen skakar sönder.
Har man dyr ESA så bör man absolut tänka två gånger innan man kör med defekta fälgar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Min 800GS

Inläggav Peter Nordlund » 2012-06-27/16:54

Grattis Daniel till nya hojen!

Funderar på att provköra en 800, efter 300+ mil nu på semester känns min 1200 lite stor för mig..känner mig inte helt komfortabel på grus.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-27/18:07

Inne i en nattvecka, tänkte idag innan jobbet ge mig ut på en lite "längre" sväng än vad jag hunnit med. Med längre menar jag i det här fallet kanske 7-8 mil eller så..
<br><br>
Hur som helst, vi bestämde oss för att åka söderut från stan. Direkt när jag klev på E4an och började gasa iväg så kom ju hoppandet från framhjulet.
Jag visste om att lånefälgen inte var perfekt, men idag fick jag helt enkelt nog. Istället för att fortsätta söderut blev det att blinka av in till AVA, men två förvånade kompisar i släptåg.
<br><br>
Jag får hjärnblödning av att sitta på min nyinköpta motorcykel, som man blir helt slut av i både kropp och i själ av för att styret hoppar i landsvägsfart.
FRUKTANSVÄRT irriterande.
<br><br>
Åkte in på AVA som sagt, förklarade läget.
Borde egentligen inte vara de som får ta i skiten, utan det här är ett känt problem på den här modellen och sånt här ska inte levereras ut i butik.
Helt enkelt under all kritik.
<br><br>
AVA säljaren började med att säga något i stil med att vissa felmarginaler får man acceptera, jag dämpade mitt humör och blev inte ens upprörd egentligen utan förklarade bara att jag kommer inte använda en motorcykel med hoppade framhjul, oavsett om det ska vara inom någon felmarginal.
Jag har en 10 år gammal Honda i garaget jag hellre åker på då.
<br><br>
Återigen, det här borde inte vara AVA's eller någon annan återförsäljares huvudvärk. Sån här skit ska BMW själva sortera ut innan hojarna skickas ut till butikerna.
<br>
<br><br>
Vet inte när jag får en ny fälg, den kommer förmodligen inte kollas upp heller om den är okej innan den monteras utan det är med någon mekanikers godtycke den kommer anses okej eller inte.
<br><br>
Vad jag vet är att det blir minst tre svängar till AVA enbart för att motorcykeln inte är okej.
Roligt, eller kanske inte, kan inte påstå att min favoritsyssla att anpassa mina lediga timmar till att åka från och till en butik.
<br><br><br>

Köpte en ny BMW X3 tidigare i år.
Tror ni jag eller någon annan BMW bilkund hade accepterat att "visst" hoppande från däcken, kanske bara så mycket att man blev trött i armarna eller att det inte gick att se något i backspeglarna pga vibrationerna?
Nä, knappast.
<br><br>
I min värld är BMW ett hyfsat premium märke när det gäller personbilar. Sedan i våras har X3an rullat närmare 1500 mil utan några som helst problem. Inte ens gnisslande ruta, eller en söm på ett säte som varit fel.
Det har varit 0 fel, precis som det ska vara.
<br><br>
Att en BMW motorcykel också ska vara helt perfekt när den köps ny i butik tycker jag ska vara en absolut självklarhet.
<br><br>
PUNKT.
Nu har jag fått skriva av mig lite av min frustration.. ;-)
<br><br>
En bild från dagen hur som helst.
Bild
<br>
Testade även att montera en Powerbronze ruta.
Bild
<br>
Bild
Senast redigerad av WoYx 2012-07-02/14:44, redigerad totalt 4 gånger.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-27/18:11

Ser nu att formuet skalar av bilder och komprimerar ihop texten.. får nog läsa på lite hur det funkar så inte nästa inlägg ser lika illa ut. :)
Senast redigerad av WoYx 2012-06-27/19:29, redigerad totalt 1 gång.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav mirre » 2012-06-27/18:25

FY vad tråkigt att din nya fina hoj är i sånt trist skick! Du har naturligtvis rätt att häva köpet men det kanske finns mer som talar för hojen än emot den, totalt sett? Oavsett hur du väljer att göra ska det bli intressant att höra fortsättningen, dvs hur Ava MC hanterar ärendet. Håller tummarna för din skull!!!

Men du, den där powerbronze-skärmen var verkligen inte vacker - eller är bilden förvrängd/utdragen i höjdled så skärmen ser större ut än vad den är?
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59

Re: Min 800GS

Inläggav Jonas Jerndal » 2012-06-27/18:39

Jag förstår din frustration, stå på dig! MEN låt det också sjunka in något, BMW kommer säkert att ta sitt ansvar.
Ditt mer-jobb och allt strul kommer du dock beklagansvärt inte undan .

Är själv lite tveksam till den sk. kvaliteten man i allmänhet tillskriver märket.
Tycker mig se allt fler tecken på en begynnande urvattning av densamma på både bil- och mc-sidan. Enligt min mening begynnande ungefär när Chris Bangle´s designer kom ut på bilsidan (Inte Bangle´s fel även om jag inte gillar hans designer, bara som tidsangivelse), dvs början av 2000-talet.
En ny sida av BMW där kvantitet ser ut att gå före, eller iaf jämställas med ev kvalitetsmål?

Bytte precis styrlager på en BMW-hoj från 2010 med 2000 mil. Det KAN vara mitt fel men känns onekligen inte som BMW förväntas vara.
Bara mina funderingar....
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-27/19:29

mirre skrev:Men du, den där powerbronze-skärmen var verkligen inte vacker - eller är bilden förvrängd/utdragen i höjdled så skärmen ser större ut än vad den är?

<br><br>
Det är så skärmen ser ut. :)
Inte min skärm och jag håller med, vackert är det inte. Kompisen fick den igår och jag testade den för att se om den var något att ha på för långturerna.
<br><br>
Jag har nu testat 5 olika skärmar för 800GS.<br>
- Låga rutan (från 650)<br>
- Original<br>
- BMW's touring ruta<br>
- Touratech "Desierto F toppkåpa"<br>
- Powerbronze (den på bilden)<br>
<br><br>
Hade kunnat skriva en roman om hur de olika rutorna upplevts, men det är ju inte så givande eftersom det beror helt och hållet på ens längd, hur man sitter på hojen, vilken hjälm man har osv.
<br><br>
(Någon som vet varför radbrytningar försvinner och komprimerar ihop texten? Blir ju rätt så svårläst.)
Senast redigerad av WoYx 2012-06-28/06:03, redigerad totalt 1 gång.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Roger Gross » 2012-06-27/19:37

Hej DanielJ,<BR>
VARFÖR ber du inte AVA:s verkstad att rikta ekerfälgen!? Ett jobb på max en timma (om inte felet sitter i den svetsade fälgskarven). <BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-27/19:53

Roger Gross skrev:Hej DanielJ,<BR>
VARFÖR ber du inte AVA:s verkstad att rikta ekerfälgen!? Ett jobb på max en timma (om inte felet sitter i den svetsade fälgskarven). <BR>
//Roger

<br><br>
Känns som att BMW/AVA får lösa problemet på det sätt de anser vara lämpligt. Börjar tröttna på att åka fram och åter till deras butik.
<br><br>
Sen tycker jag väl inte att det är återförsäljarens jobb egentligen att sitta och rikta fälgar på nya motorcyklar, både killen på AVA verkstad, killen på reservdelar och även medlemmar på det här forumet har berättat att det är ett vanligt fel.<br>
BMW kanske borde rycka upp sig istället och skicka ut saker till butikerna som okej från början. Klarar Yamaha/Honda av att leverera ekerfälgar som är runda borde även BMW göra det.
Senast redigerad av WoYx 2012-06-28/06:03, redigerad totalt 1 gång.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-27/21:00

DanielJ skrev:(Någon som vet varför radbrytningar försvinner och komprimerar ihop texten? Blir ju rätt så svårläst.)

Forum har gammal teknik. När Du vill skapa ny rad, skriv "< br >" (utan citattecken och utan mellanslag, bara fyra tecken - men om jag gör det här i texten, blir det ny rad, och Du ser inte tecknen!) <BR>Nytt stycke: Upprepa manövern.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-06-30/20:20

En annan liten fundering jag har, säkert inga konstigheter. Skrev till AVA om det också så jag får väl förklaringen snart.
<br><br>
När jag köpte motorcykeln betalade jag 500:- till AVA för "Registreringsavgift".
<br><br>
Nu fick jag en faktura från Transportstyrelsen på 340:- där de bland annat vill ha betalt för skyltar och något som heter "Vägtrafikregisteravgift".
<br><br>
Vad är det för något AVA tar betalt för? Lyckas inte Googla fram något svar heller.
<br><br>
Jag har dålig på koll på alla avgifter som ett MC-köp innebär tydligen :oops: :P
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav HåkanH » 2012-06-30/22:52

Tycker det låter som just "konstigheter"! Du ska väl ändå inte behöva betala 2 ggr för samma sak!<br>
Är detta nåt nytt för i år, eller...?<br>
<br>
Jag köpte nämligen en helt ny hoj i april förra året av Northbike och på fakturan kan jag inte se<br>
att det finns med någon kostnad för registreringsavgift och inte har jag betalat nån separat<br>
faktura angående detta till företaget heller.<br>
<br>
Från transportstyrelsen har jag inte heller fått någon sådan faktura, förutom fordonskatten.<br>
<br>
Och jodå...min hoj är registrerad, skattad, försäkrad och nummerskylt finns på hojen också :) !
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Min 800GS

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-06-30/23:09

Bror Gårdelöf skrev:
DanielJ skrev:(Någon som vet varför radbrytningar försvinner och komprimerar ihop texten? Blir ju rätt så svårläst.)

Forum har gammal teknik. När Du vill skapa ny rad, skriv "< br >" (utan citattecken och utan mellanslag, bara fyra tecken - men om jag gör det här i texten, blir det ny rad, och Du ser inte tecknen!) <BR>Nytt stycke: Upprepa manövern.

Det är nog inte "gammal teknik" utan snarare en s.k. bugg. Nåt som vi programmerare aldrig lägger in i koden men förvånansvärt ofta ändå kan hittas där. Exakt hur det går till när dom hamnar där är ett mysterium.<br>
:ugeek: <br>
<br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-02/11:24

HåkanH skrev:Tycker det låter som just "konstigheter"! Du ska väl ändå inte behöva betala 2 ggr för samma sak!<br>
Är detta nåt nytt för i år, eller...?<br>
<br>
Jag köpte nämligen en helt ny hoj i april förra året av Northbike och på fakturan kan jag inte se<br>
att det finns med någon kostnad för registreringsavgift och inte har jag betalat nån separat<br>
faktura angående detta till företaget heller.<br>
<br>
Från transportstyrelsen har jag inte heller fått någon sådan faktura, förutom fordonskatten.<br>
<br>
Och jodå...min hoj är registrerad, skattad, försäkrad och nummerskylt finns på hojen också :) !


Fick förklaringen idag, det var inte samma avgift.
<br><br>
På fakturan från AVA står det "Registreringsavgift", vilket inte har något med Transportstyrelsens avgifter att göra. Den avgiften tar AVA för allt kringjobb de har vid en försäljning, samt för programvaror leverantören debiterar dem.
<br><br>
Mao så betalar jag fakturan till Transportstyrelsen för Registreringsavgift, skylt och skatt också.
<br>
<br> BMW'n lär få stå ett tag till, har ännu inte fått någon uppskattning på hur länge det kommer ta för AVA att få in en rund fälg.
<br><br>
Jag är bara ledig två veckor i sommar, missar jag de veckorna med BMW'n så tror jag faktiskt att jag säljer bort den.
<br><br>
Nu ska jag ut i solen på min Africa Twin!
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav hebymats » 2012-07-02/12:18

DanielJ skrev:
HåkanH skrev:Tycker det låter som just "konstigheter"! Du ska väl ändå inte behöva betala 2 ggr för samma sak!<br>
Är detta nåt nytt för i år, eller...?<br>
<br>
Jag köpte nämligen en helt ny hoj i april förra året av Northbike och på fakturan kan jag inte se<br>
att det finns med någon kostnad för registreringsavgift och inte har jag betalat nån separat<br>
faktura angående detta till företaget heller.<br>
<br>
Från transportstyrelsen har jag inte heller fått någon sådan faktura, förutom fordonskatten.<br>
<br>
Och jodå...min hoj är registrerad, skattad, försäkrad och nummerskylt finns på hojen också :) !


Fick förklaringen idag, det var inte samma avgift.
<br><br>
På fakturan från AVA står det "Registreringsavgift", vilket inte har något med Transportstyrelsens avgifter att göra. Den avgiften tar AVA för allt kringjobb de har vid en försäljning, samt för programvaror leverantören debiterar dem.
<br><br>
Mao så betalar jag fakturan till Transportstyrelsen för Registreringsavgift, skylt och skatt också.
<br>
<br> BMW'n lär få stå ett tag till, har ännu inte fått någon uppskattning på hur länge det kommer ta för AVA att få in en rund fälg.
<br><br>
Jag är bara ledig två veckor i sommar, missar jag de veckorna med BMW'n så tror jag faktiskt att jag säljer bort den.
<br><br>
Nu ska jag ut i solen på min Africa Twin!

Hoppas att du kan debitera dina kringjobb på din BMW.
Den ska inte bli stående mer än högst en dag du måste få förtur, har man köpt en ny hoj ska den vara ok.
Dålig reklam BMW vet ej om man törs köpa en ny mc om dom ej har någon fungerande kvalitetskontroll.
Hoppas att din BMW fixas omgående.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-02/14:33

DanielJ skrev:På fakturan från AVA står det "Registreringsavgift", vilket inte har något med Transportstyrelsens avgifter att göra. Den avgiften tar AVA för allt kringjobb de har vid en försäljning, samt för programvaror leverantören debiterar dem.

Är det fler än jag, som associerar till Ryan Air? (Skall i detta sammanhang INTE tolkas positivt!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-02/14:39

Om någon av er hänger på xrv.org.uk forumet har ni säkert läst inlägg av Kjell. Förra veckan köpte han en likadan hoj som min, 800GS Trophy.
Well... I'm home, bike is in the garage.

Our relationship could have started better.

The handgards were missing. Dealer promised that I'll have them in two weeks.

He showed me the paperwork, and proudly pointed out that they had done a pre-delivery inspection, checking that everything was okey and ready to use.

Had to trailer it home since I did not get anyone to drive me 300km so I could drive it home.
Lousy friends, just as you need them the most!

Took a short spin before loading her up. Took a longer one when unloading her at home.
Both handle satelites (is that the right word for the thingies with all the switches?) were loose, and somewhat distorted.

I will call the dealer and inform him that I will have the bike fixed by a local BMW workshop, and have the bill sendt over to him!
I will also inform him that I'm an ex Army Ranger sniper, and that I can still hit a cabbage head from 1000 meters with my 50 cal AG90.

OTHER THEN THAT, the bikes is just so nimble, and easy to ride! (Sad the man that used to ride a Yamaha XV1600A for the last two years)
I also did feel the roots from my old R100GS.

Jumping front wheel? So both Swedes on this forum with Trophys have taken delivery of their brand new bikes with less then perfectly perfomed Factory quality control... Shame on You BMW! Hire someone from Honda and let him/her teach You how it should be done!

Now, if You Brits could just stop sending all this rain over to us so I can start racking up some milage!

/Kjell


Som sagt, det är inte AVA's fel att de levererar hojar som är inte är ok. Fanns ju fler här i tråden som också haft problem. Så frågan är inte om man vågar handla hos AVA, utan snarare om man vill köpa hoj för över 100000 som verkar lika bra ihop plockad som en kina minimoto från Ebay.
<br><br>
Iofs hade jag mycket hellre köpt min hoj hos handlaren X3an kommer ifrån, de är vana vid petiga bilkunder med höga krav. Då hade situationen sett helt annorlunda ut i alla fall för mig, för bilhandlaren vet om att vi kommer dit igen för en ny BMW när X3an rullat sina 6000 mil.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Peter Nordlund » 2012-07-02/15:32

Ovala hjul..jag är chockad! och flera som haft samma problem...
Säger som Yngwie Malmsteen "unleash the fucking fury" jag skulle före ett jäkla liv!
Håller med om att AVA inte är orsaken till problemet sannolikt, men dom har grundansvaret att lösa det, att dom sedan vänder sig till BMW centralt är en annan sak.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min 800GS

Inläggav Roger Gross » 2012-07-02/18:49

Håller med Peter N - obra att en återförsäljare levererar en hoj med fel på, ett fel som dessutom på intet sätt är dolt.<BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav polymasa » 2012-07-05/11:01

Hej
Jag tycker oxå det låter obra att det är kunden som hamnar i kläm. BMW har en hoj med ovala hjul och AVA har leveransservat hojen och "godkänt" den. När sen kunden upptäcker att hjulen inte är runda så ska då AVA och BMW dividera om vem som ska stå för detta och kunden drabbas.
<br>
<br>
Jag tycker en seriös handlare direkt skulle ta sitt ansvar mot kunden, åtgärda felet på studs och sen ta diskussionen med BMW. Om sen BMW är seriösa borde de väl skämmas och erbjuda nån form av kompensation. Ovala hjul på en ny hoj, år 2012...
<br>
<br>
Jag har kört BMW sen 1999 (GS 1100, GS 1150, GS 1200, HP2, GS 800) och känner inte att utvecklingen går åt rätt håll direkt. På 800:orma verkar ovala hjul och trasiga bakhjulslager vara nått man får räkna med.
<br>
<br>
Tror faktiskt min nästa BMW blir en Triumph...
/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Min 800GS

Inläggav hebymats » 2012-07-05/11:25

polymasa skrev:Tror faktiskt min nästa BMW blir en Triumph...
/P

Den tanken har funnits, men jag hoppas att BMW satsar på att vara kvalitetshoj utan skitfel som ovala hjul mm.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-05/18:43

polymasa skrev:BMW har en hoj med ovala hjul och AVA har leveransservat hojen och "godkänt" den.
Jag tycker en seriös handlare direkt skulle ta sitt ansvar mot kunden, åtgärda felet på studs och sen ta diskussionen med BMW.

Jag delar helt den uppfattningen. Kunden har betalat BUTIKEN - inte importören - för prima vara. Om varan är behäftad med något fel, är det BUTIKENS sak att lösa det - och hur butiken bär sig åt, skall kunden inte behöva bry sig om. <BR><BR>Under min tid som ambulansöverläkare köpte vi ett antal ambulanser med sjukhytter, som monterades på Chevrolet pick-up-chassin. Byggarna erbjöd två möjligheter: <BR>1. Vi köpte fordonet från generalagenten, varpå byggaren satte dit hytten. <BR>2. Vi köpte allt från byggaren (som alltså dessförinnan köpt fordonet från generalagenten). <BR><BR>Min mycket kloke fordons- och utrustningsansvarige valde konsekvent det senare alternativet med följande klart uttalade motivering till byggaren: "Vi köper allt från Dig. Blir det något problem, ansvarar Du för att åtgärda det, och vi kommer aldrig att acceptera att bli hänvisade till GM:s generalagent." <BR><BR>Eftersom vi var stora kunder, fick vi, som vi ville. <BR>Vi fick oss även till livs ett antal berättelser från folk, som handlat enligt alternativ 1 - med resultatet att ansvaret för uppkomna fel bollades mellan generalagent och byggare, och det kunde dröja LÅNG tid, innan något hände.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-05/18:47

Nu ska min nya, förhoppningsvis, runda fälg finnas hos AVA! <br>
Dock hade jag inte möjligheten att ta mig dit idag eller nu under den kommande helgen, har ju ett jobb som inte rättar sig efter deras öppettider.
<br><br>
Jag säger detsamma, ovala hjul på en hoj år 2012, det är inte okej. Kompensation? <br>
Skulle det hända kan jag lova att jag inte håller det hemligt. Men jag vet inte, tar man ut en "registreringsavgift" på en 500-hundring för att sälja en hoj., nä, det känns inte som det. <br>
Det känns mest surt bara för tiden man får lägga ner på att köra fram och åter och att ny-hoj-känslan kom på kant.<br><br>

Hur som helst har jag nästan kört upp den till 100-mil, så de får ta första service och byta av fälg samtidigt på måndag. Bara det inte blir som för han som skrev här ovanför att fälg nr 2 är ännu sämre.
<br><br>
Går faktiskt riktigt bra att köra ändå bara man klarar av att tänka bort framdäckets hoppande. Under 55 och över 90 märks det knappt, dock inbromsningar från motorvägsfart är rätt jobbiga. Men det är väl för att man lägger mycket vikt över framdäcket då.
<br><br>
Triumph tror jag på, provkörde en och stod och velade fram och tillbaka tills ändå valet föll på BMW.
<br> Jag är inte märkesbunden på det viset när det gäller motorcyklar, så länge det är skoj!
<br> Men jag kan väl säga så här, hade jag gjort samma val idag och känt till hur det skulle bli.. då hade det blivit en 800XC istället som kompis till min Africa Twin.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-07-05/21:39

Min nya fälg har också anlänt till min handlare. De ville dock kontrollmäta den före montaget så att jag slipper rulla ut med en ny oval fälg. Det tycker jag är bra, det känns onödigt att chansa då det tydligen har hänt tidigare.

Än så länge är jag helt nöjd med handlarens agerande.
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Re: Min 800GS

Inläggav Kovlingen » 2012-07-06/00:06

Handlarna gör nog oftast vad dom kan för att lösa problemen men
har säkerligen inte lust att själva stå för dessa kostnader som nya
fälgar skulle påfresta dagskassan .
Kanske blir en "Dagens Ros" när det är fixat :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Min 800GS

Inläggav Björn Färestad » 2012-07-06/17:19

AVA mc handlade min goodwills ansökan utmärkt, tre år gammal hp 2 Megamoto. En vecka för att få svar på ansökan, fyra dagar för att få prylarna från Tyskland. Och jag behövde inte betala en spänn. Allt sköttes på telefon, inga ansökningar behövdes skrivas, inget tjafs. Jag är jätte nöjd!.
För övrigt är jag gammal BMW åkare och snacket om att kvalitén blivit sämre tycker jag inte stämmer.
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-06/19:58

Björn Färestad skrev:För övrigt är jag gammal BMW åkare och snacket om att kvalitén blivit sämre tycker jag inte stämmer.

Förhoppningsvis har Du rätt, sett i stort. Det vore trist, om BMW slarvar bort sin erkända kvalitetsstatus. Men något lurt måste det ju vara, om handlarna känner till ovala fälgar(!) som ett inte helt ovanligt fel på en modell (även om "typfel" kanske än så länge är att ta i). Då har ju något gått rejält fel i kvalitetsarbetet - och ingen kund köper väl en ny hoj till priset för prima vara för att sedan behöva ha den på verkstad?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav Lars Westman » 2012-07-06/20:18

Det som förvånar mig är att det händer 2012. Att det inträffade på min tidiga 08:a har jag lättare att ha överseende med, men nu har det ju rullat ut några 800:ar från produktionslinan och BMW borde ha fått ordning på sin kvalitetskontroll på fyra år kan man tycka. Onödigt.

De problem jag har haft har iaf löst på ett bra sätt. Senast i våras (efter 4 år) var det teknisk aktion med drivpaketbyte. Tumme upp för det!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Min 800GS

Inläggav Björn Färestad » 2012-07-06/20:35

Tråkigt att man inte kan skriva något positivt utan att få mothugg.
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Thomas Stadin » 2012-07-06/20:38

Björn Färestad skrev:Jag är jätte nöjd!.
För övrigt är jag gammal BMW åkare och snacket om att kvalitén blivit sämre tycker jag inte stämmer.


Jag är nybliven BMW-åkare och eftersom du skriver att kvaliteten inte blivit sämre undrar jag givetvis om kvaliteten alltid har varit lika dålig som nu? <BR> <BR>

Mina tidigare hojar under de senaste 30 åren har alla haft en Hondavinge på tanken och generellt sett har det varit väldigt lite problem med Hondorna trots att några av dem blev gamla och hade rullat många mil. Honda verkar vara mc-världens svar på Toyota - lite tråkiga och inte vassast på något men de fungerar i ur och skur.
<BR><BR>
Då det gäller reparationer drar jag mig till minnes att jag bytt ut några laddningsregulatorer under årens lopp, några kamkedjesträckare samt ett gäng slitagedelar som drivpaket, bromsbelägg batterier mm. Min nya CB1100 från -83 hade problem med startmotorn från dag 1 men den byttes på garanti. Det är också den enda garantiåtgärd som jag kan minnas att jag behövt under alla år.<BR><BR>
Sedan många år har Hondorna 5 års garanti vilket innebr att godtycklig goodwill från generalagenten inte behövs. Fundera över varför inte BMW erbjuder 5-årsgaranti. Jag hade en dialog med Rolf Mälberg på Hondas marknadsavdelning för något år sedan och han hävdade att införandet av Hondas 5-årsgaranti i stort sett inte kostat dem någonting. Det är antagligen sant.
Då det gäller BMW GS läser man om jättedyra ESA som krånglar, slavcylindrar som får kopplingen att slira på nästan nya hojar och orunda fälgar vid leverans. Eftersom jag är Motorradprenumerant har jag även läst 5.000 miltesten av K1300GT. Den imponerade inte på mig med alla motorbyten. <BR><BR>

I min värld måste BMW bli oerhört mycket bättre väldigt snabbt. Personen som uppfann hjulet insåg troligen att de skulle vara runda för att fungera optimalt men det nådde liksom inte fram till alla hjultillverkare genom årtusendena till 2012.<BR><BR>

BMW kostar som en premiumhoj och sådana ska inte vara behäftade med en massa mekaniska skitfel som orunda hjul eller läckande slavcylindrar. Jag vill fortsätta att åka BMW men då ska kvaliteten vara premium och inte som nu då den är jämförbar med en billg kinakopia. <BR><BR> Basta!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Min 800GS

Inläggav Fredrik J » 2012-07-06/21:10

Jag har inte haft några problem med de två BMW hojar jag ägt men får nog principiellt instämma med tstadin. Om BMW var så bra som de och många med dem hävdar hade inte 5års garanti varit något problem överhuvudtaget för dem.

Räcker ju med att se att Bike i princip erbjuder det, med vissa förbehåll, i sina trygghetsavtal.

Framför allt tror jag att 5års garanti hade skapat avsevärd trygghet bland köparna och det tror jag att BMW hade tjänat betydligt mer på än vad det hade kostat dem. Många av de typfel som drabbar R1200 med rasade slutväxlar, lager som ger sig och bränslemätare som slutar funka är ju dessutom en typ av fel som det för duktiga tyska ingenjörer är lätt att konstruera bort.

Att få en ny hoj levererad med skeva hjul är ju trots allt ett tydligt tecken på att kvalitetskontrollen inte är vad den borde vara.

Tyvärr är väl även BMW ett exempel där räknenissarna har mer inflytande än konstruktörerna.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-07/08:32

Björn Färestad skrev:Tråkigt att man inte kan skriva något positivt utan att få mothugg.

Om Du anser mitt förra inlägg vara ett "mothugg", definierar vi uppenbarligen det begreppet olika. <BR><BR>Jag åker alltså på en K 1200 RS, 2002, som nyligen servats efter 9 000 fullständigt problemfria mil, och ett rimligt antagande är, att åtskilliga medlemmar i denna klubb har liknande erfarenheter. BMW-åkare torde i genomsnitt vara mer kapitalstarka än de flesta konkurrenttillverkares kunder, och vi skulle inte vara så många, om företaget levererade dåliga produkter. (Vår klubb lär ju vara världens största BMW MC-klubb, eftersom den är nationell, medan andra, större länder har flera olika klubbar.) <BR><BR>Men det vore ju fånigt att blunda för fel, som inte borde finns på ett prestigemärkes nya produkter - och jag utgår från, att företaget tar till sig adekvat kritik. Gör man inte det, lär kundkretsen minska, eftersom konkurrenterna levererar maskiner med mycket hög kvalitetsnivå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-07/13:01

Jag hoppas och tror att BMW har hyfsat bra kvalité på sin hojar generellt sett. Tycker det är tråkigt att läsa att fler än jag har eller har haft fälgproblem, det borde inte existera om det inte uppkommit vid transport eller liknande.
Två av mina kollegor fick 1200GS - 10 som tjänstehojar, det har varit många verkstadstimmar på åtminstone den ena redan, oljeläckage osv osv. Föraren av den gillar hojen som sådan, men uttryckte det som så att hade det varit ens egen hoj hade han inte varit särskilt imponerad. På Honda tiden var det tydligen inte mycket som falerade, en av kollegorna köpte till och med sin gamla tjänstehoj.

En annan "lustig" grej igårkväll, testade att montera en styrhöjare. 4 bultar. 2 av bultarna satt fast som man kan tänka sig att de ska göra. En satt halvlöst och en helt lös, behövde inte ens använda spärrskaftet för att få upp den, utan enbart hylsan och fingerkraft. Vill poängtera att det inte har något med AVA att göra, inget med kvalité heller. Men jag börjar ju undra hur resten av hojen är ihop skruvad.
Själv stod jag där med momentnyckeln redo när styret skulle på plats igen, kändes som överkurs, får lust att gå igenom alla bultar för att se om de sitter fast.
Kompisen har för övrigt tappat tre skruvar som suttit kring styre och tändningslås på sin 650 GS, inga vitala skruvar dock, men ändå.
På min 10år gamla Honda har jag fortfarande inte upptäckt skruvar som saknas eller något som suttit löst, den hojen har jag ändå skruvat lite i.

Äh, jag ska försöka sluta gnälla nu. Det är sommar och sol därute! :-)
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-07-07/13:23

Jag tycker hojen känns solid i övrigt, har inte upptäckt några andra brister än just fälgen. Frågan är hur mycket som är "Made in China" och hur det påverkar kvalitén. Jag har förstått att Sertao:n tillverkas i Kina och säkert är det så med ett antal delar även på 800:an. Det i sig borde inte behöva göra att kvalitén blir lidande sålänge BMW har rätt kvalitetskontroll. Som många andra tycker jag man skall klandra tillverkaren i första hand, återförsäljaren kan i princip bara vara behjälplig med att reklamera varan och underlätta för kunden så mycket som möjligt vilket jag tycker att min handlare gjort så här långt. Hursomhaver känns det trist då kvalitetsaspekten var en viktig fråga när jag valde att köpa min första BMW.
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-07/17:52

En liten kommentar till "lösa" skruvar till styret: Det ska vara så. Överfallen är asymmetriska, och ska först dras stumt på ena sidan och sedan momentdras med spalt på andra sidan.
Lossar man "stumsidans" skruvar först blir de andra helt lösa.
Var noga med att montera tillbaka korrekt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav colsson » 2012-07-07/18:40

DanielJ skrev:Jag hoppas och tror att BMW har hyfsat bra kvalité på sin hojar generellt sett. Tycker det är tråkigt att läsa att fler än jag har eller har haft fälgproblem, det borde inte existera om det inte uppkommit vid transport eller liknande.
Två av mina kollegor fick 1200GS - 10 som tjänstehojar, det har varit många verkstadstimmar på åtminstone den ena redan, oljeläckage osv osv. Föraren av den gillar hojen som sådan, men uttryckte det som så att hade det varit ens egen hoj hade han inte varit särskilt imponerad. På Honda tiden var det tydligen inte mycket som falerade, en av kollegorna köpte till och med sin gamla tjänstehoj.

En annan "lustig" grej igårkväll, testade att montera en styrhöjare. 4 bultar. 2 av bultarna satt fast som man kan tänka sig att de ska göra. En satt halvlöst och en helt lös, behövde inte ens använda spärrskaftet för att få upp den, utan enbart hylsan och fingerkraft. Vill poängtera att det inte har något med AVA att göra, inget med kvalité heller. Men jag börjar ju undra hur resten av hojen är ihop skruvad.
Själv stod jag där med momentnyckeln redo när styret skulle på plats igen, kändes som överkurs, får lust att gå igenom alla bultar för att se om de sitter fast.
Kompisen har för övrigt tappat tre skruvar som suttit kring styre och tändningslås på sin 650 GS, inga vitala skruvar dock, men ändå.
På min 10år gamla Honda har jag fortfarande inte upptäckt skruvar som saknas eller något som suttit löst, den hojen har jag ändå skruvat lite i.

Äh, jag ska försöka sluta gnälla nu. Det är sommar och sol därute! :-)


viewtopic.php?f=217&t=13503&p=85663&hilit=styrh%C3%B6jare#p85663
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-08/15:59

Snubert skrev:Som många andra tycker jag man skall klandra tillverkaren i första hand, återförsäljaren kan i princip bara vara behjälplig med att reklamera varan och underlätta för kunden så mycket som möjligt vilket jag tycker att min handlare gjort så här långt.

Detta handlar nog om två skilda men näraliggande saker: Tillverkaren skall förstås kritiseras, i den mån företaget levererar dåliga produkter. Som kund har man emellertid köpt varan av en butik - inte av tillverkaren eller generalagenten - och då måste ju kravet på full valuta för pengarna riktas mot butiken. Hur den ser till att leverera nämnda valuta, skall kunden inte behöva bry sig om. <BR>Du verkar ha handlat i en butik, som insett detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Min 800GS

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-08/20:03

Nu har jag ingen F800 utan en gammal K100, men den här tråden gör mig fundersam.
<br><br>
Jag väntar på delar som jag beställt från Bike, en av dem har jag förbetalt. Jag har varit där 3 gånger tror jag, fortfarande har inte alla delar kommit. Det är inte Bikes fel, jag frågade om de hade fått besked från BMW i Tyskland när delarna skulle komma, fick då höra att dels kunde de inte veta om delarna verkligen fanns att få tag på längre, "det fick man reda på efter ett tag", dels kunde de inte få reda på när de skulle komma. När Bike frågade BMW Tyskland fick de tydligen för det mesta inget svar, eller ett icke-svar.
<br><br>
Jag kan acceptera att det inte finns reservdelar till en cykel som är nästan 20 år, men jag tycker att man åtminstone ska få reda på om delarna finns eller inte, så man kan leta begagnat i stället. Att bara behöva vänta och se tycker jag inte duger alls. Nu har jag tappat kollen på hur länge sedan jag beställde den första delen, men det är en bit över en månad.
<br><br>
Som sagt, ingen skugga må falla över Bike. BMW däremot behöver nog fundera på vad de håller på med.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-08/20:57

Kapten Stofil skrev:... dels kunde de inte veta om delarna verkligen fanns att få tag på längre, "det fick man reda på efter ett tag", dels kunde de inte få reda på när de skulle komma. När Bike frågade BMW Tyskland fick de tydligen för det mesta inget svar, eller ett icke-svar.

Det kanske är så enkelt att inte ens BMW har koll på reservdelssituationen, när det gäller gamla grejor?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst