Kunde i eftermiddag hämta ut min hoj från AVA! Förhoppningsvis nu även med ett runt framhjul. Har inte kört mer än hem den, kändes okej, nu är jag ju nojjig så klart så allt hoppar - eller så är det muskelminnet i kroppen som gör att det känns så.
<br><br>
Skämtåsido, det är i alla fall mycket bättre! En ordentlig provkörning får det bli när jag har tid för det.
<br><br>
Dock helt värdelösa 100 första mil på hojen. Tre besök i deras verkstad och inte en enda gång en fråga "hur funkar hojen" eller "tråkigt att det blev så här".
<br><br>
Jag kan inte påstå att det har varit roligt att gå tillbaka till AVA, har mer eller mindre känts som det är mitt fel att jag köpt en hoj som inte var okej.
<br><br>
Kompensation? Nä, däremot fick jag frågan om jag vill ha tillbaka avgiften för "Registeringsavgift" - som visade sig vara AVA's egen avgift när de säljer en hoj, men jag tackade nej, de går väl inte plus annars, riktigt lågvattenmärke.
<br>
Bemötandet från verkstan, eller rättare sagt de som tar emot kunder har nästan varit ännu tråkigare. Hämtade ut hojen som sagt idag, frågade om jag fick prata med mekanikern som hade utfört arbetet, blev ifrågasatt varför jag skulle göra det, om det var något speciellt jag ville.
<br>
Jag sa att det vore intressant, att höra vad mekanikern tyckte det blev bra (trots allt 3e framhjulen som sitter på en hoj som idag rullat 102 mil. Dessutom har de fått montera tillbehör på hojen för drygt 10000) samt att jag hade en fråga gällande en bromsslang jag inte hade fått svar på.
<br>
Fick serviceboken kastad på disken framför mig, personen gick ut till verkstan för att hämta mekanikern. Min sambo och en annan kund bakom mig stod och såg på, vi tre i butiken kollade på varann och inte ett ord behövde yttras om att situationen blev minst sagt märklig.
<br><br>
Sen kom mekanikern, engelsktalande.
VI gick ut till min hoj och återigen, en mekaniker som var grymt trevlig, kunnig och "normal". Han berättade vad han hade gjort, lämnade över ett par orginalbultar som ersatts mot andra på hojen, dessa bultar hade jag aldrig fått om jag inte träffat mekaniken där utanför. Han förklarade vad han tyckte om bromsslangen, fälgen osv. Som sagt kunnig, trevlig och normal.
<br>
Pratade med annan mekaniker tidigare, tror han heter Lalso, också mycket trevlig.
<br><br>
Vi hittar alla våra favoritbutiker, det är inga konstigheter med det. Jag personligen kommer dock aldrig mer köpa något från AVA, kommer inte utföra framtida service där heller. Jag hoppas, hoppas verkligen, att jag slipper åka dit med något garantiärende bara.
<br><br>
Nåväl, min hoj är numera utrustad med motorbågar, vario topbox från 1200an, 35mm styrhöjare, vindavvisare och komfortsadel. Börjar likna den utrustning jag vill ha nu.
<br><br>
Var till Lelles i Uppsala idag, sambon handlade en komplett utrustning med STR jacka/byxa/handskar, Dainese skyddsjaxka, Alpinstars dojjor, Arai hjälm + nåt småplock. Nu väntar övningskörning... känns som att den här sommaren inte blir så spännade..
<br>
Hittade själv en gps jag ville ha.
<br><br>
Förresten så ville AVA verkstan ha 2000 kronor för en bromsslang inkl. montering, den kortaste fast i en förlängd version på 20-30mm.
<br>
Jag är inte den som är särskilt snål av mig, men jag tror faktiskt jag hittar någon annan som kan tillverka en bromsslang till hojen.