Min 800GS (och även min 1200GSA från sid 3)

Re: Min 800GS

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-08/21:26

Bror Gårdelöf skrev:
Kapten Stofil skrev:... dels kunde de inte veta om delarna verkligen fanns att få tag på längre, "det fick man reda på efter ett tag", dels kunde de inte få reda på när de skulle komma. När Bike frågade BMW Tyskland fick de tydligen för det mesta inget svar, eller ett icke-svar.

Det kanske är så enkelt att inte ens BMW har koll på reservdelssituationen, när det gäller gamla grejor?

Nej, men de borde väl veta vad de har i lager tycker jag... Inte ens det verkade gå att få reda på. Fast man vet ju inte, det kanske var språkförbistring, två som pratar olika sorters dålig engelska med varann eller så.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Min 800GS

Inläggav gösser » 2012-07-09/07:05

Hej! Vilka delar är det du behöver? Det finns andra leverantörer.....

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-09/07:49

Ett centralstöd och ett spegelglas. Gärna ett sidostöd också, det känns inte helt 100, det verkar ha böjt sig.
<br><br>
Nu har jag kapat den här tråden, det var inte meningen :oops:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Min 800GS

Inläggav gösser » 2012-07-09/08:22

Hej igen! Det vore kanske bra om Webbmaster flyttade över en del av tråden till K-forumet. Men här kommer lite info: http://www.motorworks.co.uk har följande priser på nya delar. Centralstöd 129, sidostöd 94, spegel 29, allt i pund.
Beg delar. Centralstöd 55, sidostöd 33, allt i pund. Det tillkommer frakt med det går att betala med kort och de har snabba leveranser. Någon beg. spegel kunde jag inte hitta men du bör byta till en ny i vilket fall. På min "gamla" K 1100 LT började en av speglarna få svårt att hålla positionen, det berodde på att det sitter en plastkula på baksidan av glaset som i sin tur sitter i en motsvarande metallhållare. Plastkulan hade helt enkelt slitits ut. Bytte glaset och allt fungerade som det skulle. Så en beg. spegel är ingen bra ide.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-09/08:45

Fantastiskt! Tack!!!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-09/20:55

Kunde i eftermiddag hämta ut min hoj från AVA! Förhoppningsvis nu även med ett runt framhjul. Har inte kört mer än hem den, kändes okej, nu är jag ju nojjig så klart så allt hoppar - eller så är det muskelminnet i kroppen som gör att det känns så. ;-)
<br><br>
Skämtåsido, det är i alla fall mycket bättre! En ordentlig provkörning får det bli när jag har tid för det.
<br><br>

Dock helt värdelösa 100 första mil på hojen. Tre besök i deras verkstad och inte en enda gång en fråga "hur funkar hojen" eller "tråkigt att det blev så här".
<br><br>
Jag kan inte påstå att det har varit roligt att gå tillbaka till AVA, har mer eller mindre känts som det är mitt fel att jag köpt en hoj som inte var okej.
<br><br>
Kompensation? Nä, däremot fick jag frågan om jag vill ha tillbaka avgiften för "Registeringsavgift" - som visade sig vara AVA's egen avgift när de säljer en hoj, men jag tackade nej, de går väl inte plus annars, riktigt lågvattenmärke.
<br>
Bemötandet från verkstan, eller rättare sagt de som tar emot kunder har nästan varit ännu tråkigare. Hämtade ut hojen som sagt idag, frågade om jag fick prata med mekanikern som hade utfört arbetet, blev ifrågasatt varför jag skulle göra det, om det var något speciellt jag ville.
<br>
Jag sa att det vore intressant, att höra vad mekanikern tyckte det blev bra (trots allt 3e framhjulen som sitter på en hoj som idag rullat 102 mil. Dessutom har de fått montera tillbehör på hojen för drygt 10000) samt att jag hade en fråga gällande en bromsslang jag inte hade fått svar på.
<br>
Fick serviceboken kastad på disken framför mig, personen gick ut till verkstan för att hämta mekanikern. Min sambo och en annan kund bakom mig stod och såg på, vi tre i butiken kollade på varann och inte ett ord behövde yttras om att situationen blev minst sagt märklig.
<br><br>

Sen kom mekanikern, engelsktalande.
VI gick ut till min hoj och återigen, en mekaniker som var grymt trevlig, kunnig och "normal". Han berättade vad han hade gjort, lämnade över ett par orginalbultar som ersatts mot andra på hojen, dessa bultar hade jag aldrig fått om jag inte träffat mekaniken där utanför. Han förklarade vad han tyckte om bromsslangen, fälgen osv. Som sagt kunnig, trevlig och normal.
<br>
Pratade med annan mekaniker tidigare, tror han heter Lalso, också mycket trevlig.
<br><br>
Vi hittar alla våra favoritbutiker, det är inga konstigheter med det. Jag personligen kommer dock aldrig mer köpa något från AVA, kommer inte utföra framtida service där heller. Jag hoppas, hoppas verkligen, att jag slipper åka dit med något garantiärende bara.
<br><br>

Nåväl, min hoj är numera utrustad med motorbågar, vario topbox från 1200an, 35mm styrhöjare, vindavvisare och komfortsadel. Börjar likna den utrustning jag vill ha nu.
<br><br>

Var till Lelles i Uppsala idag, sambon handlade en komplett utrustning med STR jacka/byxa/handskar, Dainese skyddsjaxka, Alpinstars dojjor, Arai hjälm + nåt småplock. Nu väntar övningskörning... känns som att den här sommaren inte blir så spännade.. ;-)
<br>
Hittade själv en gps jag ville ha.
<br><br>

Förresten så ville AVA verkstan ha 2000 kronor för en bromsslang inkl. montering, den kortaste fast i en förlängd version på 20-30mm.
<br>
Jag är inte den som är särskilt snål av mig, men jag tror faktiskt jag hittar någon annan som kan tillverka en bromsslang till hojen. :?
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Fredrik J » 2012-07-10/05:08

Sur upplevelse förstår jag. Tycker det är väldigt tråkigt att det finns försäljare som inte tycks förstå betydelsen av en god kundrelation och en positiv köpupplevelse. Kan bara för egen del konstatera att går jag irriterad ifrån en säljare så går jag aldrig tillbaks, gissar att de flesta är som jag i det hänseendet, vilket rimligtvis kostar dåliga firmor en del pengar i längden.

Tyvärr är väl det egentliga problemet att det finns alltför få riktigt bra säljare som faktiskt vårdar sina kunder.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-10/08:30

Skönt att det verkar ha löst sig med Ditt framhjul - nu kan Du njuta fullt ut av Din härliga hoj!<br>
Visst vill man att nya saker, som man köpt för massor av pengar, ska vara felfria vid leverans och helst ganska länge till - dock händer det att något blir fel, och då är hanteringen av reklamations- och garantiärenden otroligt viktig för att man som kund ska känna sig tillfreds.<br>
Det sägs ibland, att en välskött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få - det Du råkat ut för är ju uppenbart det motsatta, och det är väldigt tråkigt både för Dig och för butiken/verkstaden (särskilt mekanikerna, som ju verkar vilja göra ett bra jobb som mer eller mindre "saboteras" av deras kollegor). Surt, men jag vet av egen erfarenhet att det finns BMW-återförsäljare och -verkstäder som gör sitt yttersta för att göra sina kunder 100% nöjda (och ibland lite till).<br>
De har god hjälp av BMW Motorrad i Sverige och Tyskland, som enligt min erfarenhet är både lyhörda och generösa då det trasslat till sig.<br>
Vi får hålla tummarna för att den nya Probike-butiken i Stockholm visar sig vara måna om kunderna!
Beträffande bromsslang har jag köpt bra grejor till humana priser av S-racing i Vänersborg, http://www.s-racing.se - de kan skräddarsy slangar om ingen standardslang passar.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-07-10/08:54, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-10/08:44

DanielJ skrev:Vi hittar alla våra favoritbutiker, det är inga konstigheter med det. Jag personligen kommer dock aldrig mer köpa något från AVA, kommer inte utföra framtida service där heller. Jag hoppas, hoppas verkligen, att jag slipper åka dit med något garantiärende bara.

Du har uppenbarligen gjort samma erfarenhet som jag - om än i en annan butik. För ett antal år sedan lämnade jag in min dåvarande, 13 år gamla hoj och undrade, ifall den inte behövde nya stötdämpare baktill, samtidigt som den skulle rutinservas. <BR>Servicen blev utförd och kostade en rejäl slant, men inget hade gjorts åt dämparna. Då kontaktade jag en annan verkstad, som i sin tur hänvisade mig till en på stötdämpare mycket kunnig person. Denne konstaterade snabbt, att jag inte hade några stötdämpare alls - bara fjädrar baktill!<BR>Verkstad nr 2 satte därefter omgående på ett par nya Hagondämpare (halva priset mot original). <BR>Behöver jag påpeka, att verkstad nr 1 i och med detta förlorade en kund, samtidigt som verkstad nr 2 vann en?<BR><BR>I Dina rader ovan förvånas jag också över, att så få verkstäder fortfarande fattar det fördelaktiga i, att kunden får tala med "sin" mekaniker direkt i stället för med en kundmottagare. Direktkontakt med meken har tillämpats av de två företag, där jag senast köpt bil, och jag uppskattar det mycket. <BR>Men det är ju möjligt, att kundmottagarna vill värna sina jobb!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Min 800GS

Inläggav Lindeberg » 2012-07-10/09:04

Ingen bra reklam för handlaren ifråga. Turligt nog har jag drabbats av motsatsen där jag köpt mina två senaste hojar (Bromölla). En julikväll för några år sedan drabbades jag av haveri några mil från handlaren på väg hem från längre semesterresa. Natten spenderade jag på hotell i grannstaden och hojen fick sova inlåst vid verkstaden. På morgonen tog jag första tåg till handlaren för att komma dit först, beskriva problemet, vänta på åtgärden och fortsätta hemresan. När butiken öppnar möts jag av glädjebeskedet att hojen redan är åtgärdad (verkstaden öppnar ju lite tidigare än butiken) och efter 10 min satt jag på hojen på väg hem.

En annan gång skulle jag hämta min nya R1200R och möts av att en kille står och skruvar på den i hallen. Han byter vindrutan på den och jag kunde inte förstå vad felet var på den gamla. Det visade sig vara en ytterst liten defekt på rutan som monterades i Berlin, något som jag säkert inte hade sett själv. Men andemeningen var att allt de levererar ska vara perfekt. En miss var också att de glömt beställa BMW-loggan till sidopackväskorna. En inte fullt så allvarlig miss, men de erbjöd sig att skicka hem dem alternativt montera vid första service.

Härliga upplevelser av serviceminded personal. Sånt som får en att fortsätta köpa hojar där livet ut.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Min 800GS

Inläggav Fredrik J » 2012-07-10/13:39

Lindeberg skrev:

Härliga upplevelser av serviceminded personal. Sånt som får en att fortsätta köpa hojar där livet ut.


Precis, bra service kan ju få en att ha överseende med både pris och nästan vilka fel som helst medan dålig service leder till precis motsatsen, man blir snål och grinig. Tyvärr verkar det ju som om väldigt många säljare faktiskt inte tycker att det de håller på med är roligt utan bara vill kränga grejer så fort och dyrt som möjligt.

Men visst är det trevligt när man träffar på motsatsen.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2012-07-14/18:47

Jag hade AVA på min lista av tilltänkta leverantörer när det blir dags för byte snart men dom kanske faller bort nu. 500 spänn i registreringsavgift som är återbetalningsbar när kunden får problem med hojen? Det var ett nytt grepp. Gjorde ni först upp om ett pris och sedan så lade dom på 500? Har jag aldrig råkat ut för, men å andra sidan köper jag inte ny hoj så ofta. Återförsäljare har väl kostnader av all de slag för att sälja hojar men dom brukar väl vara inräknade i prislappen.

Min plan är att behålla mitt gamla framhjul med Excel-fälg när jag byter. Jag förmodar att det fortfarande är Behr-fälgar av skumgummi som sitter på original? Men mina hjul var i alla fall runda ifrån början.
Hoppas (och tror) att du i övrigt kommer att bli nöjd med hojen efter denna bokstavligt talat skakiga start. Jag har inte haft mycket problem med min 2009:a.

Drivpaketet byttes på en generell garaniåtgärd efter ett år, men det hade jag inte haft något problem med. Ganska gött med ett nytt drivpaket utan extra kostnad ungefär när det ändå började bli dags att byta.

En ventilkåpa som började svettas lite olja efter två år. Kontruktionsfel på 08-09-(?) som åtgärdades i samband med servicen med ventiljustering. Ingen goodwill på extrakostnaden för modifierade packningssatsen dock.

I våras så började tändningslåset kärva. Låssmörja hjälpte inte. Verkstadsbesök. Låset demonterades (specialverktyg) och någonting i mekanismen under låset var dåligt smort ifrån fabrik. Ingen goodwill då heller.

Skall kanske nämnas att jag köpte hojen i Solna och servar i Avesta. Det är väl inte idealiskt.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-15/14:07

Priset var fast, det som stod på prislappen i butik inkl. vissa tillbehör, montering och 1a service.
Sen när det var bestämt att jag skulle ha hojen, fick jag vetskapen om registeringsavgiften. Brydde mig inte då, trodde i min enfald att skylten, skatten och transportstyrelsensavgift var inkluderade i och med detta, men så var det ju inte.
<br>
Det stämmer att jag fick "erbjudandet" att få den återbetald, efter strulet med fälgen.
<br>
Ava har garanterat 100-tals nöjda kunder, jag kommer dock aldrig handla av dem igen.
<br>
Sen kan jag väl tycka att man ska själv bilda sig en uppfattning om en butik osv, men för mig har det då inte känts bra. Killarna på verkstan får dock tummen upp!
<br><br>
Behåll Excel fälgen, något annat vore dumt.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-15/14:29

Har aldrig behövt betala någon "registreringsavgift" till firman, vare sig då jag köpt fabriksny hoj eller bil (3 st hojar, bortåt 20-talet bilar). Det står naturligtvis företaget fritt att ta ut vilka avgifter dom vill (vi har fri prissättning både enligt svensk lag och enligt strikta EU-bestämmelser), MEN det ska klart framgå av prisinformationen att avgiften tas ut.
<br>Däremot får man betala skylt och registeravgift till Transportstyrelsen, men det är inget säljföretaget kan rå över - det debiteras köparen efter att fordonet bytt ägare och avställningen ("förregistreringen") upphör.
<br>Har AVA kommit och krävt femhundringen av Dig utöver det som stod på prislappen, och utan att skriftligen ha informerat Dig om den, får dom inte ta ut avgiften!<br><br>

Så här står det i Prisinformationslagen ( 2004:347 ):

10 §
<br>Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.<br>

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
<br>
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser."<br><br>

Observera att priset skall inkludera moms och andra skatter. Om du som näringsidkare lägger på en avgift för t.ex. porto, hemkörning, montering etc. måste du ange detta särskilt. Kunden skall alltid veta vad den totala kostnaden blir.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-07-15/14:37

Nej då, Ava har inte gjort något fel på så vis.
<br>
Det står klart och tydligt reisteringsavgift på min faktura, inget som tillkommit efteråt. Det var bara jag som inte tänkte på det då, mitt upp i affären så att säga.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-15/14:46

DanielJ skrev:Nej då, Ava har inte gjort något fel på så vis.
<br>
Det står klart och tydligt reisteringsavgift på min faktura, inget som tillkommit efteråt. Det var bara jag som inte tänkte på det då, mitt upp i affären så att säga.
<br>
Att det står på fakturan duger ICKE! Du ska ha den informationen innan Du skriver på avtalet - basta!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2012-07-18/12:22

Var igår in hos en Volvohandlare i Gävle och fick en offert på en begagnad bil.
- Tillgägstjänst enligt spec: 300:-
I specen: Registreringsavgift.
Nåt nytt som dom börjat med tydligen? Kanske för att visa att det är staten som vill ha en del av kakan, ungefär som när det numera står beloppet för arbetsgivaravgift på mitt lönebesked.
Kan man förhandla in första servicen i priset nuförtiden? När jag köpte hoj 2009 verkade det nästan vara heligt att man skulle betala den separat. Samma besked ifrån flera handlare. Märkligt med tanke på att all service de första åren ingår i priset när man köper ett fordon med fyra hjul från samma tillverkare.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-18/16:03

elemji skrev:Var igår in hos en Volvohandlare i Gävle och fick en offert på en begagnad bil.
- Tillgägstjänst enligt spec: 300:-
I specen: Registreringsavgift.
Nåt nytt som dom börjat med tydligen? Kanske för att visa att det är staten som vill ha en del av kakan, ungefär som när det numera står beloppet för arbetsgivaravgift på mitt lönebesked.

Om Du får reda på avgiften innan Du skriver på en beställning, skriftligen i en offert eller på annat tydligt vis, är det OK, i alla fall enligt lagen.
Tror inte det handlar om det staten tar ut, för det får Du i så fall betala direkt till Transportstyrelsen. Snarare är det nåt ofog i stil med den "fakturaavgift" t ex el-leverantörer, teleoperatörer, banker och andra skojarbolag tar ut för att göra sitt jobb......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Kovlingen » 2012-07-18/16:12

Gunnar Elmgren skrev:- Snarare är det nåt ofog i stil med den "fakturaavgift" t ex el-leverantörer, teleoperatörer, banker och andra skojarbolag tar ut för att göra sitt jobb......

Ta betalt 2 ggr för samma jobb ? Hmmmmmm ! :? Har dom inte saltat fordonspriset så det räcker till ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-07/10:19

Jag ska koppla in ström till min inköpta Garmin Zumo 660. Jag är helt säker på att det finns mängder av trådar som redan behandlar detta ämne här på forumet!
<br><br>
Så om någon hittar en bra tråd om detta vore jag tackasam, jag själv lyckas inte göra det.
<br>
Undrar varifrån jag ska ta strömmen till GPS'en helt enkelt, finns säkert någon smart lösning på det. :)
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-07/10:38

DanielJ skrev:Undrar varifrån jag ska ta strömmen till GPS'en helt enkelt, finns säkert någon smart lösning på det.
<br>
Om Du lyfter på mittkåpan på "tanken" (kåpan runt tändningslåset, den sitter med 6 st Torx-skruvar), hittar Du batteriet längst fram.<br>
I en klämma mitt uppe på batterihållaren finns en "lös" kabel med ett kontaktstycke, avsedd för inkoppling av GPS.
Du behöver en passande plugg, som finns att köpa hos BMW, eller t ex hos Touratech, Wunderlich eller Nippy Normans.
Eller så knipsar Du helt sonika av sladdarna och sätter dit egna kontaktstift.<br><br>

Pluggen är den som är inringad på bilden nedan:
GPSkontakt.jpg

(Bilden är på en F650GS, men det är exakt lika på F800GS)<br><br>

*VARNING*
Koppla inte in Garmin Zümo 220 eller 350 på denna kabel! Det kan dra ur hojbatteriet - se viewtopic.php?f=224&t=16751<br><br>

Zümo 660, 550 och äldre Garmin-GPS:er funkar utmärkt att koppla in där.
<br><br>

*EDIT* - rättat stavfel samt lagt till bild.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-08-07/14:00, redigerad totalt 3 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-07/12:04

Kan du länka upp exakt vilken plugg det är..?
<br>

Glöm det! Hittade den. :)
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-08-08/10:51

Eftersom jag tidigare nämnt att även mittframhjul var ovalt och var jag köpt MC:n är det på sin plats att avrapportera. Även jag har fått mitt framhjul monterat utan mankemang, jag har inte hunnit köra så många mil men första intrycket är att fälgen nu är rund. Jag är nöjd med handlarens agerande och att det dragit ut på tiden har jag också del då jag bokat tiden för bytet.
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-08/11:08

Jag tröttnade ur helt på min hoj, tycker mig fortfarande känna ett konstant, numera "skumpande" istället för hoppande, i hastigheter kring 60-80.
<br>
Kommer inte gå tillbaka till AVA, utan när gnista återkommer lämnar jag in den någonstans där någon orkar kolla upp fälgarna, kanske till och med försöka balansera dessa och inte bara byta och hoppas på att det blir bra. Eller så blir det en uppsättning Excel fälgar i framtiden.
<br>
Nåväl. Jag har ju en gammelhoj också, så när jag vill åka asfalt utan skumpande så tar jag den. Det går ingen nöd på mig på det viset.
<br>
Jag har kört en gång med 800an efter 100 mila servicen, så den har väl nu rullat kanske 105-106 mil.
<br>
Så här långt mitt livs sämsta och tråkigaste köp i den här prisklassen. Enormt missnöjd.
<br>
Men den är riktigt snygg att titta på! Pysslar om den ibland där i garaget och funderar faktiskt på att åka på den över till Gotland nu efter helgen, eller så blir det AT'n dit också.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-08/11:41

Daniel, jag tycker Du ska ge hojen en chans till. Att Du är missnöjd med AVA är trist, men inte så mycket hojens fel (bara lite, eftersom den trots allt levererats med ett fel).
Det jag definitivt tycker Du kan göra, är att ta åtminstone framhjulet till en duktig däckverkstad (en som är duktig på MC-däck alltså). Däck med slang är svåra att få perfekt på fälgen, minsta lilla misstag så kan det bli orundheter även med en perfekt rund fälg - och så kan ju obalans ställa till det.
Jag kan rekommendera Däckproffsen i Sundbyberg, ägaren kör själv en rätt grym R1200GS.
Beträffande verkstad, finns inget som tvingar Dig att ta reklamations- och garantiärenden där Du köpt hojen.
Gå till en annan, duktig aukt BMW-verkstad istället och be om hjälp - MC-proffsen i Hägersten t ex, eller KW-service i Strängnäs om Du kan tänka Dig en liten utflykt.
Själv blir jag mer och mer förtjust i min 800GS Trophy ju mer jag kör den - den andra stackars hojen får finna sig i att stå i garaget för det mesta.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-08/12:00

Den ska få en chans till, eller så vänjer man sig vid det lilla skumpandet till slut. :)
<br>
Sen vet jag också att ekerfälgar sällan är "perfekta", men å andra sidan har min gamla hoj också ekerfälgar och den rullar på fint trots sina år på nacken. Har iofs aldrig kört en BMW med det problemet heller, förutom en 800a som hade tillplattad fälg pga en sten - men då är det ju en annan sak.
<br>
Men det blir ju så, har man två hojar i garaget tar man ju den man slipper sitta och skutta runt på. Sen kostar det fritid att hålla på åka fram och åter till verkstan också, ledig tid har varit en bristvara denna sommar.
<br> Vem vet, däck och slang kanske går till sig lite om den får rulla några mil till. Som sagt, kanske blir Gotlands tur efter helgen.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-08/13:46

DanielJ skrev:Vem vet, däck och slang kanske går till sig lite om den får rulla några mil till. Som sagt, kanske blir Gotlands tur efter helgen.

Du kan ju alltid prova att släppa ut all luft, rulla hojen några meter så däcket "sätter sig" och sen pumpa upp till 4-5 bar innan Du justerar in rätt lufttryck.<br>
Med en del grusdäck (Conti TKC80 och Heidenau K60) har jag förresten lagt märke till, att det kan "svaja" lite upp och ned när man kör med extra lågt luftttryck för att få bra fäste på löst och ojämnt underlag. Det kan bero på ofullkomligheter i däcket, alternativt att det helt enkelt behövs mer kraft att trycka ihop däcket vid ventilen eftersom slangen är kraftigare där, och dessutom sitter fast i själva ventilen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Snubert » 2012-08-08/21:43

Jag har också en alternativ hoj, en Yamaha XT660X. Denna har ekerfäljar och de känns helt runda, har aldrig upplevt någon som helst obalans eller så med dessa. De är ju dock slanglösa och dessutom är det 17" framhjul. Kan det inte vara så att man tydligare känner ojämnheter i vägen md ett 21" framhjul? Missförstå mig inte, min fälg var definitivt inte rund, förbättringen var markant efter bytet. Dock kan jag på asfalt känna rörelser/vibrationer i styret även efter bytet. Jag tror dock inte att jag reflekterat över dessa om inte hjulet varit ovalt från början och tror att dessa kan härledas till ojämnheter i vägbanan. Man har en tendens att verkligen känna efter när man tidigare haft problem...
Snubert
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-06-06/21:29

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-08/23:10

Snubert skrev: Man har en tendens att verkligen känna efter när man tidigare haft problem...

Instämmer till fullo..
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2012-08-15/20:10

000 hoj.jpg

Det blev några kördagar på Gotland, första svängen med hojen egentligen som varit lite "längre". Avverkade ca 70 mil. Jag har aldrig varit ens på Gotland förut så för mig var det en upplevelse.
<br>
GPS var ett suveränt hjälpmedel, första gången jag provade den. Hittade fina skogsvägar tack vare den.
<br>
<br>
000 Ruta.jpg

Kompisen tappade balansen när han stod still, eller rättare sagt så fick han inte ner foten ordentligt när han skulle stanna vid mig. Mjukt underlag osv. Hur som helst. Powerbronze rutan rörde vid min hoj, nere vid sadeln.
<br>
Den till synes robusta rutan mer eller mindre splittrades! Två delar satt fortfarande kvar på hojen och tack vare avsaknaden av torx fick han åka omkring så tiden som var kvar på Gotland. :mrgreen:
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-16/08:34

Daniel:

Ser riktigt trevligt ut! jag har själv aldrig varit på Gotland men blir mer och mer sugen! och måste bara säga att just den färgen du har på din hoj är förbaskat snygg! nästan så jag funderar på att byta :P
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Min 800GS

Inläggav Swedan » 2012-08-16/09:36

Förbaskat snygg färg och i denna vinkel är ju 800GS även snygg för att vara BMW...
Fixar de till resten så kan det säkert bli en sådan...
Skulle väl tippa på att även KTM kommer med något liknande koncept. Typ en 800 och en 12-1300 alltså.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-01-28/23:15

Var och kikade på nya 800GS på Älvsjö mässan som var under helgen. Det blir inte att byta för min del, det som kändes som den främsta förbättringen var blinkersknappen och det motiverar kanske inte ett tapp på x-antal 10000 på min 200 mil gamla hoj. Vågar nog aldrig mer köpa en ny BMW med ekerfälgar som jag inte haft möjlighet att provköra innan, bättre nästan med något som är nästan nytt och med barnsjukdomarna bortsållade. ;)

<br><br>
Funderar istället på vad jag ska välja för däck till min hoj så den är redo när plusgraderna börjar komma.
<br>
Vill som "alla" andra hitta ett bra däck för både asfalt och grus, vilket så klart inte går.
<br>
Originaldäcken är ju riktigt fina på asfalt, men grus.. nä.
<br><br>
Läst om bla. K60 Scout, TKC80 så klart Ankaee.. olika dimensioner osv.
<br>
Kört väldigt lite grus, vill få mer av det i sommar. Men hojen kommer ändå rulla till störa delen på asfalt. Kränga på/av däck själv kommer jag inte göra hur som helst.
<br>br><br>

Vilka däck "ska" jag ha, vilken dimension och varifrån ska jag köpa dem? Tips vore tacksamt.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-28/23:21

Heidenau K60 Scout, i "rätt" dimensioner (90/90-21 fram, 150/70-17 bak) är nog fortfarande de däck som bäst motsvarar Dina önskemål.
Köper Du från mynetmoto.com blir priset riktigt bra, dessutom.
Ett alternativ kan vara nya Metzeler Karoo 3, men såvitt jag förstår är de däcken mer "grusorienterade", som Conti TKC80 ungefär.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sv: Min 800GS

Inläggav Tobias » 2013-01-29/00:29

Jag har Conti Trail Attack och är nöjd med dom. Blir med största sannolikhet en omgång till. Bra grepp på asfalt, helt OK på grus. Det släpper lite bak när man vrider på fullt. Är det precis nylagd grus är det jobbigare då cykeln "flyter" ovanpå. Tyvärr är dom värdelösa på lera och andra våta, geggiga underlag, där behövs det mera mönster. Men med tanke på hur dom ser ut och hur dom funkar på asfalt är jag förvånad över hur bra dom greppar på grus och dylikt.

Har inte haft de som föreslås ovan så jag kan inte jämföra.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-29/00:44

Allt är ju relativt.
Conti Trail attack mönstret är som vilket landsvägsmönster som helst. Och på grus duger inte det.
Ok om det är hårdpackat grus, men då kan man köra med vilka däck som helst.

På grus vill jag inte ha sämre mönster en TKC80, KAroo3 eller liknande.
För riktig grusåk föreslår jag MT 21. De hade jag på AT vid grusåka, men det var ingen hit på våt asfalt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS

Inläggav neutral » 2013-01-29/09:23

DanielJ skrev:..främsta förbättringen var blinkersknappen...


Noterade samma sak och det är det som stör mest på nuvarande 800GS för min del. Har inget emot att blinka med båda tummarna men återställningsknappen är helt idiotisk och onödig. Hade varit mycket bättre att bara trycka en gång till för att släcka, då hade inte den knappen behövts. Jag vill gasa ut ur kurvor/korsningar och då måste jag slå av gasen för att nå den knappen.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-29/10:44

Håller med Dennis. Det är så mycket roligare att åka grus om du vågar lita på fästet, speciellt fram. Men som alltid är det en avvägning mellan grus/asfaltsegenskaperna. Du måste helt enkelt bestämma var du tycker det är roligast att köra och var du kan kompromissa. Om du väger över mot grus, men inte vill gå så extremt som Pirelli MT21 (problemet är väl dimensionen på originalfälgen bak), så kan du köra en kombo som jag använt tidigare: Michelin T63 90/90-21 fram och Continental TKC80 150/70-17 bak (tänk på att TKC80 finns både som slanglöst och med slang, välj med slang). En annat framdäck som jag kan rekommenda, om du vill ha riktigt bra bett fram, är Pirelli Scorpion Rally. DYRT! men det kompenseras till viss del av bra livslängd. Om man handlar på mynetmoto så kan man lyxa till det lite utan att det kostar skjortan. Men om du inte kränger själv så behöver du ha en förstående däckgubbe som vill lägga på dina egenimporterade däck.
Senast redigerad av elemji 2013-01-29/10:57, redigerad totalt 3 gånger.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Kapten Stofil » 2013-01-29/10:44

Finns inte automatåterställningsfunktionen som fanns på gamla K100 längre? Har man den behöver man ju inte tänka på att döda blinkersen varje gång.

För min egen del tycker jag att, har man väl vant sig, så är treknappssystemet bättre än japs-varianten med en trelägesgrej på vänster handtag.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-29/11:20

Nu framgår det ju, att frågeställaren i huvudsak kör på asfalt, men vill kunna känna sig lite säkrare på grus än med standard-däcken.<br>
Visst ger däck som T63, MT21 eller för all del TKC80 förnämliga egenskaper på grus, men på asfalt kommer de till korta. De "grova" nabbadäcken är simmiga och ger dåligt sid- och bromsgrepp på asfalt. TKC80 är väl hyggligt, men jag gillar inte att det är ganska nyckfullt på våt asfalt (släpper väldigt "tvärt" när man når gränsen).<br>
Och livslängden blir usel på sådana däck, när man kör övervägande asfalt - jag körde slut ett TKC80 bakdäck på mindre än 500 mil, varav kanske hälften på asfalt - motorvägsfart tar slut på däcken på nolltid!<br><br>
Vill man ha kvar bra asfalt-egenskaper, och samtidigt känna sig lite säkrare på grus, finns inte mycket att välja på.
Heidenau K60 Scout är ett väldigt prisvärt alternativ, med hygglig livslängd på asfalt. <br>
TKC80 funkar aningen bättre på lösa underlag, men är dyrare och har sämre livslängd än K60. Samma sak med Karoo/Karoo 2. Metzeler Enduro 3 Sahara kan funka, men finns inte i F800GS:ens bakdimension.<br>
Nya Metzeler Karoo 3 verkar lovande, ser ut att vara lite mer åt landsvägs-hållet än tidigare Karoo/Karoo 2.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2013-01-29/12:04, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-29/11:57

Kapten Stofil skrev:Finns inte automatåterställningsfunktionen som fanns på gamla K100 längre? Har man den behöver man ju inte tänka på att döda blinkersen varje gång.

För min egen del tycker jag att, har man väl vant sig, så är treknappssystemet bättre än japs-varianten med en trelägesgrej på vänster handtag.
<br>
Jodå, automatåterställningen finns, både för "treknappsblinkers" och de nya japs-reglagen.
Jag har, tack och lov, treknappsblinkers på min F800GS. Däremot sitter det enknapps-reglage på K1600GT:n, och den knappen är jag fortfarande inte vän med efter drygt 1.500 mil - dels sitter den lite för långt från handtaget, i alla fall jag (som har normalstora händer) måste flytta handen för att nå knappen. Dels är den väldigt odistinkt, man känner helt enkelt inte om man lyckats "trycka till" ordentligt, med följd att man inte slagit på blinkers fast man tror att man gjort det. <br><br>
Nu har ju tyvärr sista bastionen fallit, efter modellskiften/facelift till 2013 har alla BMW-modeller numera en halvdåligt fungerande enknapps-blinkers.<br>
Mid gamla (f.d.) F650GS -02 "stånka" hade ett betydligt bättre enknapps-reglage........
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2013-01-29/12:18, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min 800GS

Inläggav neutral » 2013-01-29/12:04

Automatåterställningen är ju oftast oduglig. I alla fall jag vill blinka tidigare inför en sväng än den orkar hålla igång med följden att min blinkers slår av strax innan och jag måste blinka igen då det inte heller går att "förlänga" genom att trycka igen medan det redan blinkar. Nu får jag alltså en alldeles för lång blinkning efter svängen i stället då och måste oftast stänga av manuellt med den felplacerade och onödiga tredje knappen. Hade varit bättre om den satt på vänster sida eller togs bort helt så man helt enkelt kunde stänga av med ett extra tryck på höger/vänster igen.

Eftersom BMW inte fick till detta på så många år så är det bättre att de använder sig av "japansk" blinkers.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-01-29/14:35

Jag hade gärna haft en välfungerade enknapps blinkers på min GS. Har ju inte provkört BMWs nya, så jag vet inte hur de har fått till den. <br>
Motsvarar den blinkersen på min Africa Twin hade jag varit nöjd..
<br><br>

Jag klurar vidare på däckfrågan.
<br>
Har väl mer eller mindre bestämt mig för en uppsättning K60 för vardagsbruket här hemma, mest asfalt men även grusvägar när vi hittar på sådana.
<br>
Sen en uppsättning med "riktiga" grusdäck, typ för Säfsen dagarna och liknande.
<br><br>
Tips på riktigt bra grusdäck då..? Gärna några med hyfsad hållbarhet också..
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-01-29/14:40

Hade helt missat elemjis inlägg...
Ska läsa på lite om Pirelli Scorpion Rally.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-30/03:35

Ett annat alternativ är Michelin Sirac.
Det däcket är väl i samma kategori som Enduro 3 från Metzeler.
En vän har sådana på sin Dominator. Och det går undan på både grus o asfalt. Slitaget verkar rimligt också.
Varför det skulle vara svårt med bakdäck när det gäller MT 21 vet jag inte, jag hade det till mina Africa Twinnar och där är det också 17" bak.
Varför man just envetnas med 17" bak och 21" fram begriper jag inte, då alla riktiga däck med öppet mönster främst kommer i 18" vilket är industristandard i Enduro på bak däcket. 21" fram är dock givet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS

Inläggav elemji » 2013-01-30/09:03

Dennis Johansson skrev:Varför det skulle vara svårt med bakdäck när det gäller MT 21 vet jag inte, jag hade det till mina Africa Twinnar och där är det också 17" bak..

Har aldrig kört med MT21 själv men har bekanta med AT som gillar det. Originaldimensionen på F8-an är 150/70-17 och fälgbredden är 4,25, därav min reservation. Vet inte vad det sitter på AT. Blir inte ett 130-däck ganska platt på F8-fälgen?
Nu har det spårat ur till en däcktråd igen, men det är Daniels tråd och han frågade :-)
Tycker inte man skall överdriva nackdelarna med nabbar på asfalten, för då kanske folk inte vågar prova och då går man miste om något kul. På vått är alla däck hala, och det är klart att nabbdäck är mycket halare än sporttouringdäck. Men om man är medveten om det, så anpassar man farten så att man förhoppningsvis inte kommer till gränsen. Och 500 mil är väl en hel säsong för dom flesta. Och varför köpa en offroadhoj om man helst håller sig på asfalt?. Det går att åka på ganska bra på asfalt, så länge det är torrt. Här åker jag Vinnersjövägen med Pirelli Scorpion Rally fram och Michelin T63 (18-tums fälg) bak (1:30 in i klippet):

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/jqlxyXKZtJg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

...men som ni ser i början av filmen så undviker jag helst asfalt :mrgreen:
Lyssnade förresten på Elving Solli's föredrag på mässan. Diket räknas som en del av vägen, så där får man åka.
Senast redigerad av elemji 2013-01-30/12:42, redigerad totalt 1 gång.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Min 800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-30/12:21

Såg nu att MT 21 som bredast finns med 130 bredd bak... det kan bli lite platt kanske
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min 800GS

Inläggav WoYx » 2013-01-30/14:07

Känns ju som att originaldimensionen bak passar rätt fint, trist om det blir lågprofil på grusdäcket. ;)
<br><br>
Om jag då väljer ett TKC80 bak och vill ha med slang.. framgår det på mynetmoto. De säljer iaf denna: 150/70 B17 (69Q) M+S TKC 80.
<br><br>
Något annat däck med likvärdiga mått som kan funka bra bak..? För grusåka då. MT21 föll ju bort.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Min 800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-30/14:52

Helt klart funkar det bäst med originaldimension! Möjligen kan det fungera med 140/80, men knappast smalare.<br>
Tycker inte Du ska välja TKC80 - det är för liten skillnad mot K60, i så fall kan Du lika gärna köra på TKC80 hela tiden (det Du får pruta lite på är livslängd, ljudnivå och grepp på våt asfalt).<br>
Lite grövre alternativ till TKC80 är Metzeler Karoo (inte nya Karoo 3, alltså, och inte Karoo T!), Mitas E-10, Pirelli Scorpion Rally eller Kenda Big Block.<br>
Michelin T63 finns inte större än 130/80-17, så det går också bort.<br><br>

För övrigt har jag kört på Adventure Days med K60 både 2010 och 2011, utan nämnvärda problem (inga som berodde på däcken, i alla fall.....).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst