Julton, Johan och ni andra K&N-fantaster: ni får väldigt gärna tycka att K&N är det bästa, och propagera för det hur mycket ni vill.<br>
Jag trodde också på det en gång i tiden, tills jag tog reda på tillräckligt mycket fakta för att ändra uppfattning och inse, att BMW och i stort sett alla andra MC- och biltillverkare gjort valet av pappersfilter på goda grunder.<br>
Självklart är en av grunderna att pappersfilter är billiga - det finns som sagt filter som renar luften bättre, men det är väldigt dyra filter.<br>
En annan viktig anledning är, att pappersfilter är enkla att byta och därmed ger låg servicekostnad.<br>
En tredje anledning är, att pappersfilter ger tillräckligt lång serviceintervall (längre ju större filtret är, så det kan man styra som man vill).<br>
Och precis som Julton skriver - det ger tillräckligt bra filtrering för att fabrikanten ska undvika reklamationer. I min värld är det samma sak som att grejorna håller.....<br>
Jag behöver inte fler bevis för att det filter BMW utrustat min hoj med är tillräckligt bra. Mitt val, och det jag rekommenderar andra, är att följa BMWs rekommendation, så länge jag inte har säkra bevis på att något annat är bättre - och inte minst för att inte äventyra garanti och maskinskadeförsäkring.<br>
BMW må ge blanka tusan i om filtret stjäl en eller annan hästkraft - och vet ni vad, det struntar jag också i. Det som finns där är vad jag köpt, och det räcker åt mig.<br>
Kan någon däremot presentera opartiska, tydliga resultat som bevisar att ett eftermarknadsfilter renar väsentligt bättre än original, så ska jag fundera på om det är värt pengarna - och de eventuella nackdelar som finns. Slabba med rengöring är en nackdel jag gärna vill slippa.....<br>
Vill ni fortsätta sprida K&N:s marknadsbudskap, så får ni göra det utan att jag lägger mig i mer - jag har inte mer att tillföra.