erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-06/08:01

Julton, Johan och ni andra K&N-fantaster: ni får väldigt gärna tycka att K&N är det bästa, och propagera för det hur mycket ni vill.<br>
Jag trodde också på det en gång i tiden, tills jag tog reda på tillräckligt mycket fakta för att ändra uppfattning och inse, att BMW och i stort sett alla andra MC- och biltillverkare gjort valet av pappersfilter på goda grunder.<br>
Självklart är en av grunderna att pappersfilter är billiga - det finns som sagt filter som renar luften bättre, men det är väldigt dyra filter.<br>
En annan viktig anledning är, att pappersfilter är enkla att byta och därmed ger låg servicekostnad.<br>
En tredje anledning är, att pappersfilter ger tillräckligt lång serviceintervall (längre ju större filtret är, så det kan man styra som man vill).<br>
Och precis som Julton skriver - det ger tillräckligt bra filtrering för att fabrikanten ska undvika reklamationer. I min värld är det samma sak som att grejorna håller.....<br>
Jag behöver inte fler bevis för att det filter BMW utrustat min hoj med är tillräckligt bra. Mitt val, och det jag rekommenderar andra, är att följa BMWs rekommendation, så länge jag inte har säkra bevis på att något annat är bättre - och inte minst för att inte äventyra garanti och maskinskadeförsäkring.<br>
BMW må ge blanka tusan i om filtret stjäl en eller annan hästkraft - och vet ni vad, det struntar jag också i. Det som finns där är vad jag köpt, och det räcker åt mig.<br>
Kan någon däremot presentera opartiska, tydliga resultat som bevisar att ett eftermarknadsfilter renar väsentligt bättre än original, så ska jag fundera på om det är värt pengarna - och de eventuella nackdelar som finns. Slabba med rengöring är en nackdel jag gärna vill slippa.....<br>
Vill ni fortsätta sprida K&N:s marknadsbudskap, så får ni göra det utan att jag lägger mig i mer - jag har inte mer att tillföra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Julton » 2012-08-06/13:36

Takk for bra svar Gunnar. Vil bare presisere at min erfaring med K&N og valget av dette filteret, var problemer med rykninger i 1200 motoren. Noe av det ble borte ved å bytte til K&N filtret.
Jeg var ikke ute etter mer HK eller annen HK basert performance. K&N filtret bidro med det jeg var på jakt etter, mekanikerne hos BMW-verkstedenhe jeg benyttet, klarte ikke å justere vekk motorrykningene.

På min nye GSA, blir det spennende å oppleve om det blir endringer, når K&N installeres ;)
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Julton » 2012-08-09/19:30

Etter 13000 km byttet jeg papirfiltret til et K&N filter. Ble overrasket over at det støv var trukket igjennom papiret.

Nå har jeg kjørt 50 mil og merker forskjell, noe jevnere motorgange under kjøring og en tanke mer respons ved gasspådrag. Så langt er jeg fornøyd og forventningene er oppfylt.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Swedan » 2012-08-09/22:22

Har varit i service branschen för tunga fordon i 22år nu. Oljerening av insugsluft försvann på slutet av 70talet.
Alla maskiner går idag med pappersfilter. De rengörs dagligen av förare i bergtäkterna mm genom att slås ur varsamt efter dagens slut. Under en tid vägde vi filtren innan rengöring och den genomsnittsliga urskakade skiten vägde runt 4kg. Givetvis beroende av maskintyp, kör och väderförhållade.
Motorerna har en livslängd av ca 30-35 tusen timmar. Ni kan multiplicera med 4 så har ni milen.
Truckbranchen byter pappfilter vid 2000timmar. Rengörs antingen vid varje 250 eller 500tim beroende på servicegrad.
De motorer som klarar sig bäst är de med stor oljevolym och som oljebytesintervallerna halveras på. Luftfilter ser vi ingen verkan på att byta oftare än nödvändigt.
Därimot klarar sig filtren betydligt bättre med sk. Turbosnurra monterad. Tar effektivt bort de tyngre partiklarna.
OBS: Vi är alltid mycket noga med att kontrollera insug så det inte finns en skada i filtret mm. Upptäcks med att göra ett torktag med våtservett eller liknande i insuget.
Flödet är säkert bättre på K/N men om det är avgörande så har konstruktören räknat fel ang yta.
Kör med K/N om ni har det rengörings och vattentålighetsbehovet. Det är annat än reningsgraden som tar död på motorn. Såvida det inte finns skador någonstans.
Ni andra kan fortsätta med papper. Ni märker heller ingen skillnad i detta avseende.
Byt olja dubbel så ofta istället, det gör nytta och betalar sig. Skaka ur ert småskitiga luftfilter då med.
Lägger alltså min röst på att pappersfilter renar bäst, men den lilla skillnaden märker inte motorn av vid denna typ av drift.
Har givetvis haft ett antal motorer som gått ner sig under åren pga skit i insuget. Men vid alla av dessa fall har felet funnits i antingen skador på insugsidan eller konstruktörers ovilja att ta in sedan gammalt känd kunskap.
Servas det av rätt person vid rätt tillfälle och på rätt sätt uppstår nästan aldrig något problem.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav WoYx » 2012-08-11/16:59

Jag har inte orkat läsa alla inlägg..
<br>
Jag gillar KN, inbillar mig dock inte att det blir en effektökning av enbart filtret på en hoj.
Inte oroad för att det renar bättre/sämre heller.
<br>
Jag har alltid haft KN i de bilar jag har modifierat, "sista" bilen jag hade, eller har - står ju faktiskt kvar där uppe i norrland, var en Trans Am byggd för strip, originalfiltret hade säkert räckt långt, men det tog mycket plats och fick in mer varmluft. Bytte ut även där mot ett stort koniskt KN filter, mer yta, lägre placerat och kallare luft.
Filtret blev snabbt skitigt pga placeringen, men lätt att rengöra, vilket jag gjorde ofta. På strip tog jag helt bort filtret och hade bara ett finmaskigt galler längst ut så inte kottar eller getingar skulle rasera turbon om något mot förmodan skulle hitta dit. Efter repan tryckte jag på filtret igen och rullade tillbaka till depå. (offtopic :) )<br>
Enda kluriga är väl att lära sig att olja in det nog lite. Vill inte ha olja i insugsluft osv.
<br><br>
Nåväl, jag har KN i min AT och i 800GSen. I AT'n blev det ett helt annat insugsljud, I BMW'n låter det likandant. I BMW'n passade filtret perfekt. I AT'n fick jag slipa in det en gnutta.
<br>
Att de kostar mer.. det är väl inte någon större skillnad egentligen? Mitt KN kostade £24.50 inkl. frakt (vad nu det blir i kronor). Vad ett originalfilter kostar vid en service vet jag inte, men lär väl ligga kring 200 kronor gissar jag.
<br><br>
Motorcyklar för mig är bara ett nöje, det ska vara skoj. Fyller ingen nytto funktion alls och ekonomi vägs inte in. Tycker man att det är roligt att slänga in en KN filter så gör man det, ungefär som att byta till ett lättare batteri jämfört mot BMW's orignal, visst lättare - men knappast något den gemene föraren märker av när hojen ändå väger omkring ~ 200kg.
<br>
Bara min funderingar och inget vetenskapligt alls, sånt får andra hålla på med. ;)
<br>
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Johan Hennerfors » 2014-01-18/18:10

Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-18/20:48

Jag gillar KN . Jag kan rengöra det när jag gör tillsyn på knarren och har således alltid ett "nytt" filter monterat.
Har andvänt KN sedan 70 talet och har säkert sparat ihop till en semester i Åmål , typ , under tiden .
Hur bra som helst och roligt är det . :ugeek:
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: erfarenheter sökes: K&N filter till 1150GS

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-06/03:16

Jag har oxå läst artikeln från Bike och är tveksam till vad jag skall tro.
Jag är dock fundersam till Jultons resultat med K &N jämfört med original.
Kan magerryckningarna bestå av annat en för lite bränsle kontra luft?
Om så inte är fallet ger K&N mindre luft en vad original gör och ger motorn fetare blandning.
Om så är fallet med K&N betyder antingen på mindre yta på filtret, eller samma yta men högre reningsgrad då luften verkar ha svårare att passera.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Föregående

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst