Ventiljustering f650 GS

Ventiljustering f650 GS

Inläggav osicat » 2013-07-16/15:33

Har en 00 - enstånka 650 gs som snart kommit upp i 6k mil.

Vet att jag inte själv servat mycket mer än bytt slitage delar etc, senaste BMW träffen med Ulricehamnsgänget nämnde någon att det lät som om min stånka behövde ventiljusteras. Då jag själv inte än någon mek-expert har jag fått läsa in mig lite vad detta innebär och det låter Göteborg + dyrt.

Någon som har erfarenhet om hur ofta och vad det kan kosta att underhålla en encylinders 650 cc för en GS.

MVH Patrik
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09

Re: Ventiljustering f650 GS

Inläggav Lars Levén » 2013-07-16/22:18

Din hoj ska servas var 1000-e mil vilket inkluderar regelbunden kontroll av ventilspel. Tror att det på märkesverkstad kostar ca 2 500 - 3 500 per gång, lite beroende på servicens omfattning. Det kan också finnas "frifräsare" som gör servicen lite billigare. Är du händig och har en bra servicehandbok kan du göra hela eller delar av jobbet själv. Serviceschema bör du kunna hitta på nätet.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Ventiljustering f650 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-16/22:47

Det var nog jag som tyckte Du behövde en ventilspelskontroll, är jag rädd..... Ska göras var 2000:e mil.
Kontrollen är inte så svår, man får skala av en massa plast, ta av ventilkåpan och kolla spelet med bladmått.
Problemet uppstår, om spelet behöver justeras på någon eller några ventiler. Då behövs specialverktyg för att trycka ner ventillyftarna, för att kunna byta de shims (mellanläggsbrickor) som används för att få rätt spel. Det behövs också ett gäng med shims i olika tjocklek, för att lägga i till exakt rätt mått. Ett verkstadsjobb, helt enkelt, och efter att ha lyssnat på Din motor är jag ganska övertygad om att det behövs, tyvärr.
Ring Kenneths i GBG och begär ett kostnadsförslag, det är det bästa råd jag kan ge Dig.
Plus att jag kan ställa upp och visa Dig hur man mäter ventilspeletet vid tiillfälle, till det behövs ingen specialutrustning (men ventilkåpspackningen bör bytas när den varit loss).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ventiljustering f650 GS

Inläggav osicat » 2013-07-17/15:17

Tack för hjälpen och ja vore jättesnällt om du någon gång när det passar kunde vara med då jag gör nämnd åtgärd Gunnar. Jag har talat med Kennets och fick ett förvånansvärt bra pris men det dröjjer då det har kö, slutet av augusti får jag det ordnat.

MVH Patrik
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst