Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2013-12-08/13:38

Då har jag bytt ruta på min F800 GS till den ruta som levereras med F800GSA. Detta medförde sig att jag numera har en stödbåge framtill. Så rutan blivit stum och betydligt mindre turbulens pgaav vibrationer av rutan. Nästa steg är att flytta fram min gps som idag sitter monterad ovanpåstyrhöjarna i ett touratech fäste. Jag stör mej så ini h-vete över att man måste blicka ner så mycket vid varje koll. Om jag får den framme vid rutans topp så blir det ju betydligt bättre ur denna säkerhetsaspekt.

Då jag har touratech låsbara gps fäste gjort för 12 mm fågelpinne. Så vill man ju på något vis även kunna få detta fäste att passa direkt på detta 16mm rörkonstruktion. Vet någon om touratech har 16 mm klammer att sälja som tillbehör så man kan enbart byta ut dom 12 mm klammer som ingår. Eller måste man hitta något annat fäste från tex bmw för att få ett snygg smäcker montage? Gissar att dessa fästen inte är låsbara.

Testade att montera dit det medföljande RAM mount. men det byggde så mycket och blev inte fint. Nu kanske jag stirrar mej blind på att GPSen skall sitta rakt framför. Fins det någon annan position (dock inte på styret) som ni på detta forum sett som betydligt bätre ställe?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Peter Currie » 2013-12-08/16:56

Intressant Olof med GSA rutan, jag skulle väldigt gärna se en bild på hur det blev, är själv inne på samma sak för att få GPS:en uppe i rutan.
Ang fästet för 16 mm istället för 12 så borde du väl kunna få någon "plåt-niklas" att bocka till två bitar till dig så passar det bra.
Peter
D10
- R1200RS
- S1000R
- F700GS
- 650TR Terra
- 650TR Strada
Användarvisningsbild
Peter Currie
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-05-18/16:15

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-08/21:57

Ringde TT och dom letade fram två 16 mm byglar. De var 1 mm längre mellan hålen men jag pressade ihop den i skruvstädet. Sen justerade jag vinklarna. Dom är ju för go på TT som alltid förenklar mina bestyr. ;-)

Snabb test i garaget så ser det ut att bli mycket bra i höjd. Skymmer inte vägen för mej (är 182 cm lång).

Skall montera el mm i helgen. Bilder kommer då det är klart.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-19/20:30

Bild
Bild
Blev riktigt bra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-19/20:35

Tyvärr så blev dessa två foton inte så bra. Det är så dåligt ljus i garaget. Och det snöade ute så det var inget alternativ.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JMB » 2014-01-25/08:50

Hej Olof!

Jag har nyligen bytt min k1300 mot en 800 gsa, har du hunnit köra något med den nya rutan? Jag upplever den som väldigt bullrig och med mycket turbulens, all vind träffar mitt visir. Provade att köra med öppet visir på hjälmen redan vid 30 km/h blir det jobbigt, med förra hojjen var 50-60 inga problem. Nu har jag dock köpt en liten vindavvisare från wunderlich som man monterar högst upp på rutan, återstår att se om det hjälper.

//Jonas
BMW 800 GS Adventure -13
BMW K1300S -09 *Såld*
JMB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-04-16/18:58

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-28/11:35

Hej Jonas!
Det är en GS som jag monterat en GSA ruta på. Detta är min tredje ruta som suttit på denna mc ;)

Jag har provat orginalrutan i ca 150 mil. Den var kass tycker jag. Så jag köpte en bättre begagnad Wounderlich ruta (den som har en yttre ruta som kan justeras i höjdled.). Gillade denna ruta. Skyddade bra emot vind och regn. Inga problem att åka i norge med öppet visir i 65-70 km i timman. Men i högre farter 85-90 km i timman så började den att fladdra lite vilket skapade ett pulserande ljud (turbulens). Orsaken är att rutan var inte stum i överkant. Du kunde ju lätt böja den ett par centimeter utan att behöva ta i så mycket.

Sen har jag varit missnöjd med placeringen av min GPS. Och bestämde mej i augusti för att flytta upp den. Men då var det tunnt på utbud av rutor som klarar vikten. Sneglade på GSA modellen som har ett bakre stag. Detta stag gör att fronten blir stummare. Sen träffade jag enMagnus von Melen på IRL träffen som kört många mil med sin GSA i sommar. Och mitt intryck var att han inte alls upplevde denna ruta som bullrig.

Nu har jag kört extremt lite med GSA rutan. Enbart 2.5 mil från North Bike och hem till Matfors. Men jag var verkligen på spänn och försökte analysera denna ruta då jag körde hem maskinen på isiga vägar i decembermörkret. Jag höll samma pendlarfart som jag brukar till och från jobbet. Runt 85-95 km/h på E14. Min uppfattning är att denna ruta har ett annorlunda ljud i jämförelse med föregående wunderlich ruta. Det är ett jämnare ljud, inget pulserande. Gissar att det beror på rutans konstruktion då den är helt stum i överkant. Så det var inget pulserande fladder ljud. Trotts att jag körde ganska kort sträcka så är det den bästa ruta jag någonsin har ägt på mina hojar (hade en Vstrom dl1000 från 2002 med kass ruta också).

Jag har även köpt till en vindavisare från Wunderlich. Har inte testat den, isen får släppa först. Men folk på r1200GS brukar säga att den gör en enorm skillnad.

Tror dock att gå från K1300 med sina fina kåpor till en upprätt körställning, så blir det bullrigare. Tyvärr!

Hoppas detta var till någon hjälp.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JMB » 2014-02-03/21:28

Hej igen!
Tänkte uppdatera dig lite, slog till på en ny hjälm idag en Shoei gt air, vart ju tvungen att ta en testrunda. Wunderlish läppen funkar klockrent och hjälmen är så jäkla mycket tystare än min förra, kunde nu under hela provturen åka utan proppar (testade ända upp till 120). Har dock inte testat med gamla hjälmen Agv stealth som jämförelse, men all turbulens jag kände har försvunnit med wunderlish läppen så den kan jag verkligen rekommendera, man har mycket justeringsmöjligheter på den så det kanske till och med kan bli ännu bättre.
BMW 800 GS Adventure -13
BMW K1300S -09 *Såld*
JMB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-04-16/18:58

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-03/22:22

JMB skrev: Wunderlish läppen funkar klockrent

Kan du fota den och lägga upp bilden. För jag skruvade dit min igår och tyckte att det borde bli mitt i synfältet (jag är 182 cm lång). Nu satt jag på min mc i garaget så det kan ju vara problematiskt bara det. Men det fanns ju två modeller av dessa läpar. Så vilken av dom har du?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JMB » 2014-02-03/23:23

Jag har Wunderlich Vario-Ergo+ 3D screen Deflector - clear Part No. 42350-001. Trodde också att den skulle hamna i synfältet när ja provsatt i garaget, i trafiken tittar man dock mycket längre fram än man tenderar att göra torrbrytandes i garaget. Nu är jag några cm längre än dig 187, men det borde inte vara några problem. Kan försöka komma ihåg att ta en bild imorgon!
BMW 800 GS Adventure -13
BMW K1300S -09 *Såld*
JMB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-04-16/18:58

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JMB » 2014-02-06/19:04

Här kommer två bilder på wunderlich läppen som utlovat! :)

Bild
Bild
BMW 800 GS Adventure -13
BMW K1300S -09 *Såld*
JMB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-04-16/18:58

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-09/12:41

Då har vi köpt exakt samma flärp. Plexiglaset är dock felande på min. Det är ju två urfräsningar i glaset för skruvarna. Dessa urfräsningar är 3 mm för högt uppe. Dvs skruvarna går inte ner i försänkningen. Skall kontakta Wunderlich om detta i morgon. Samt jag fick enbart med en gummi bit till orginalrutansskydd. Känns bra att du har testat detta så då vet man ju att det funkar för någon i alla fall. Och farter till 120 km/h räcker perfekt för mej.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JErkers » 2014-02-13/23:57

Passar F8GSA-rutan på en F8GS utan modifiering?
Någon som har erfarenhet av GSA-rutan utan flärp men med komfortsadel(som jag antar är aningen högre är std dito) som är i min längd - ca 1900 mm?

Står inför inköp av en F8GS -13 men som den realist jag är så vet jag att jag får problem med turbulens... Om någon har gjort en massa misstag, dvs köpt en massa dåliga rutor, så vill jag slippa göra om dessa...

Tack på förhand! / Jens
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-14/08:16

Jerkers skrev:Passar F8GSA-rutan på en F8GS utan modifiering?
Någon som har erfarenhet av GSA-rutan utan flärp men med komfortsadel(som jag antar är aningen högre är std dito) som är i min längd - ca 1900 mm?

Står inför inköp av en F8GS -13 men som den realist jag är så vet jag att jag får problem med turbulens... Om någon har gjort en massa misstag, dvs köpt en massa dåliga rutor, så vill jag slippa göra om dessa...

Tack på förhand! / Jens

Jag har en F800GS -13 som jag monterat en GSA ruta på. Du behöver inte modifiera något. Däremot så måste man kolla så man får med alla prylar. Det är två metallbleck i bakkant som håller i den bakre infärsningspunkten som man inte skall glömma. Jag har bara kört utan flärp och jag tyckte att det var en mycket possitiv förändring. Och med flärp är jag 100% övertygad att jag får bort det sista oljudet också. Men redan utan flärp var det riktigt bra i jämförelse med de två rutor jag testat innan. Notera att min test sträcka är allt för kort.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav JErkers » 2014-02-15/12:21

Olof - var köpte du rutan och alla tillbehör?
Hos BMW eller på nåt annat ställe?
Kostnad?
Du funderade aldrig på den tonade rutan?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-03-17/21:13

Jerker. Förlåt för jag missat din fråga.
Jag köpte rutan I samma veva som min blev utbytt I höstas pga av markkänning. Så det var via min lokala mc handlare. Köpte flera prylar I samma veva så jag fick ett paketpris. Men tror den ligger runt 3000-3500 kr. Tycker rutor skall vara klara och inte tonade. Så för mej så var tonat inte aktuellt.

Skickar nya bilder på fästet:
Bild
Touratech pålåtbitar var eloxerad (lite guldaktiga). Så jag har målat dom med silverfärg. Så dom smälter in bätre (jag har ju inte tonad ruta) ;)

Bild
Som ni ser så funkar den perfekt med Navigator 5

Bild
En till bild (vet inte varför men min mc är ju så snygg)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav neutral » 2014-04-25/22:06

Hamnar inte navigatorn för högt? Alltså lite väl mycket i synfältet när man sitter och kör? Ser ut så på bilderna i alla fall.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Zumo 660 till 16 mm stödbåge för orginal GSA ruta.

Inläggav Olof Eriksson » 2014-04-25/22:14

Jag har kört nu i 150 mil och jag tycker den sitter perfekt (jag är 182 cm lång). Har även möjlighet att sänka den då jag har en järnbit från tt för detta ändamål. Men jag är helnöjd som sagt. Tror att den sitter på samma höjd som en orginal monterad R1200 GSA.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst