köpråd äldre R1100GS

köpråd äldre R1100GS

Inläggav mabra » 2014-01-04/22:50

hej.
nybakad medlem :ugeek:
syfte att få lite fakta och köpråd gällande en R1100GS jag fått sikte på.
har en bit åka och testa så tills det görs tänkte jag undersöka allt annat. det är alltså en 1995:a.
med drygt 9K mil på mätaren. EJ dok servicehistorik uppenbarligen.
någon varnat för renovering av kardanen runt de milen ? är det vanligt ? Dyr historia om så ?
tacksam för alla tips :mrgreen:
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved

Re: köpråd äldre R1100GS

Inläggav Håkan » 2014-01-05/10:56

Hej Foosi, välkommen hit.
En viktig sak att kontrollera är konditionen på bromsvätska och ABS-bromssystemet. Bromsvätskebyte är ibland en förbisedd punkt vid service och underhåll. BMW rekommenderar bromsvätskebyte varje år på R1100GS. En reparation av ABS-bromsar kan bli kostsam.
Den bakre leden på 1100/1150 modeller, "paralevelleden" på bakhjulsupphängning/baksving är en svag punkt med klena koniska nållager (p.g.a. utrymmesbrist). Dom är varken svåra eller dyra att byta ut.

Lycka till. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: köpråd äldre R1100GS

Inläggav mabra » 2014-01-06/14:13

Håkan skrev:Hej Foosi, välkommen hit.
En viktig sak att kontrollera är konditionen på bromsvätska och ABS-bromssystemet. Bromsvätskebyte är ibland en förbisedd punkt vid service och underhåll. BMW rekommenderar bromsvätskebyte varje år på R1100GS. En reparation av ABS-bromsar kan bli kostsam.
Den bakre leden på 1100/1150 modeller, "paralevelleden" på bakhjulsupphängning/baksving är en svag punkt med klena koniska nållager (p.g.a. utrymmesbrist). Dom är varken svåra eller dyra att byta ut.

Lycka till. :D



tackar för tipsen Håkan.
där har jag ett par punkter att kolla upp när det blir testdags
After all is said and done, more is said than done.
Användarvisningsbild
mabra
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2014-01-04/22:42
Ort: Gislaved

Re: köpråd äldre R1100GS

Inläggav Mimmi » 2014-01-06/14:18

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag hade det helt klart för mig vilka årsmodeller det gällde, men någon eller några årsmodeller hade en växellåda som inte var känd för sin höga kvalitet, snarare tvärtom!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: köpråd äldre R1100GS

Inläggav Wolfman » 2014-04-26/19:25

Hej!
Kanske överspelat nu, men jag har haft av kardanen en gång. Det man ska leta efter för att avgöra om lagren börjar bli dåliga är ett...svirrande ljud, svagt raspande typ, när fjädringen trycks ihop långt under färd. Typexempel är när man har passagerare och tung packning och kör över gupp. Hade jag vetat vad det symptomet var när jag uppfattade det så hade jag besparat mig ett kardanbyte, men jag hade tur och hittade en på skroten. Dessvärre så slog axelstumpen runt och chippade sista drevet på växellådan så jag fick byta den också.
Tilläggas kan att min cykel har körts rätt aktivt och kardanen höll till dryga 11000 mil. Nu har den gått 13000 mil och är fortfarande en fullgod kamrat till allt man kan begära.

/Ulf
Ulf Sahlström
BMW R1200 GS Adv LC -14, R1100GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
Användarvisningsbild
Wolfman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1999-09-13/01:00

Re: köpråd äldre R1100GS

Inläggav Wolfman » 2014-04-26/19:25

Hej!
Kanske överspelat nu, men jag har haft av kardanen en gång. Det man ska leta efter för att avgöra om lagren börjar bli dåliga är ett...svirrande ljud, svagt raspande typ, när fjädringen trycks ihop långt under färd. Typexempel är när man har passagerare och tung packning och kör över gupp. Hade jag vetat vad det symptomet var när jag uppfattade det så hade jag besparat mig ett kardanbyte, men jag hade tur och hittade en på skroten. Dessvärre så slog axelstumpen runt och chippade sista drevet på växellådan så jag fick byta den också.
Tilläggas kan att min cykel har körts rätt aktivt och kardanen höll till dryga 11000 mil. Nu har den gått 13000 mil och är fortfarande en fullgod kamrat till allt man kan begära.

/Ulf
Ulf Sahlström
BMW R1200 GS Adv LC -14, R1100GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
Användarvisningsbild
Wolfman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1999-09-13/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst