Service i norra Sverige

Service i norra Sverige

Inläggav Peter Vesterlund » 2014-03-01/20:08

Hej alla norrlänningar som kör BMW motorcyklar.
Jag behöver alternativ till den fabriksservice som man kan få via BMW.

Nu när garantin på min F800 GS 2012 löper ut, hoppas jag att någon kan erbjuda service av MC:n närmare än de 50 mil enkel väg som det är mellan Gällivare och Umeå. Umeå är närmaste auktoriserade BMW service verkstad :(
Jag har försökt förmå Dan Tammi på BMW att starta upp service på närmare håll utan att lyckas.

Det jag är ute efter, är någon noggrann person som kan göra en vanlig service och släcka servicekoder. För mer avancerade service behov är jag beredd att åka till Umeå.

För de som bor i Kiruna är det drygt 60 mil enkel väg.
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Service i norra Sverige

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-01/20:13

JAg lider verkligen med dig.
Skulle de inte kunna utbilda en av teknikerna på BMW bilarna till mc mek i en verkstad i Gällivare eller Kiruna?!

Jag är enormt tacksam att jag har tillgång till en av Sveriges duktigaste tekniker inom 2 mil och utöver det en till på samma avstånd, båda auktoriserade.

Hoppas det ordnar sig
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Service i norra Sverige

Inläggav JErkers » 2014-03-01/20:52

Köp en reparationshandbok & möjligen en GS-911. Med reparationshandbokens hjälp gör du servicen precis så noggrant du själv vill och med en GS-911 släcker du felkoderna. Reparationshandboken köper du från närmsta BMW-handlare för 820 riksdaler (har du tur och handlaren accepterar medlemskap i BMW MC-klubben i stället för motsvarande klubb för de som åker fyrhjuliga BMW så kan du få 10% på alla reservdelar och tillbehör!), en GS-911 förslagsvis på nätet.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Service i norra Sverige

Inläggav Lars Westman » 2014-03-01/21:13

Jag har servat själv de senaste 3-4 åren och förutom att servicelampan lyst sedan dess så funkar allt som det ska. Vanliga olje- och filterbyten är enkla att göra själv. Om något år eller två är det nog dags att kolla ventilspelen och fixa den där läckande ventilkåpspackningen så då får det blir ett verkstadsbesök. Men i övrigt är det enkelt att sköta servicen själv med hjälp av verkstadshandboken.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Service i norra Sverige

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-03-01/21:44

En klen tröst är att det går att serva i Finland, Uleåborg. Det är kanske 5 mil kortare för dig...
Annars finns Peter Tedelind i Luleå, https://www.facebook.com/pages/Orangea- ... 9806706405
Han brukar ibland jobba extra på Lindroths i Luleå men du kan säkert kontakta honom direkt. Han har gediget gott rykte och en del BMW förare server hos honom sedan länge.

Han bygger rätt coola snömopeder också...
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst