Ännu ett köpråd

Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/02:45

Hej allihopa!

Håller mig rätt kort men jag är grymt sugen på att uppgradera mig till en F800GS -14. Hojen jag kör nu är en NC750X från honda, vilket saknar en hel del kraft och vad jag tycker, är lite jobbig att pendla med, då jag klämmer in drygt 50 mil per vecka så blir det X antal mil i motorvägsfart.

Vad jag läst om just F800GS så verkar den just en rätt så perfekt hoj för pendling och även längre turer där det kan komma att man åker av asfalten, då jag inte behöver en större hoj, tex 1200GS då den är alldeles för stor och känns lite överdriven då den är väl mer orienterad till offroad-hållet än det jag behöver.

Så, det jag undrar lite från er är väl - hur lämpar sig en F800GS som pendlar hoj? Kör inte så mycket i stan o mellan bilar men det kan ju hända, utan jag hänger mest på motorvägen i drygt 110kmh (ibland lite mer hehe :lol: ) så stabilitet är något jag värderar.

Undrar såklart även ifall -14 årsmodell är något värt att slänga pengarna på eller ifall man hittar någon ny från -13 o köper den istället, dvs, vad är nytt detta år!

Hoppas på massor med tips!

Tack på förhand!
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Kovlingen » 2014-05-04/05:08

Testa gärna en R1200R . Har allt , tycker jag :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/05:10

Kovlingen skrev:Testa gärna en R1200R . Har allt , tycker jag :)


Hehe ja, den hade jag gärna testat. Men känns onödigt då den blir ofantligt dyr för mig att försäkra (är 24) :(
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Kovlingen » 2014-05-04/05:34

OK Va synd :( ( Inte åldern alltså :shock: utan försäkringen ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-04/06:11

Måste nog rätta dig lite.
800 GS är mer offroadinriktad en vad en 1200GS är då 800 har 21" framhjul medan 1200GS har 19" fram

Sedan är det ej säkert att försäkringen är så mycket dyrare om du köper en 1200 en 800.
Kolla med BMW klubbens Svedea försäkring t.ex.

Jag har själv ej kört 800 GS, men kör du mycket motorväg kan du ändra utväxlingen via andra drev om du tycker den är surrig.
Kan du göra det på befintlig Honda så blir det billigare en ett byte.
Men nu sade jag väl ngt dumt :oops:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/06:25

Dennis Johansson skrev:Måste nog rätta dig lite.
800 GS är mer offroadinriktad en vad en 1200GS är då 800 har 21" framhjul medan 1200GS har 19" fram

Sedan är det ej säkert att försäkringen är så mycket dyrare om du köper en 1200 en 800.
Kolla med BMW klubbens Svedea försäkring t.ex.

Jag har själv ej kört 800 GS, men kör du mycket motorväg kan du ändra utväxlingen via andra drev om du tycker den är surrig.
Kan du göra det på befintlig Honda så blir det billigare en ett byte.
Men nu sade jag väl ngt dumt :oops:


Haha, du sa inget dumt! Jag tyckte inte 800GS kändes mer offroad än just 1200GS, visst, framhjulet är ju större vilket gör det "svårare" att slänga i svängarna men jag kände inte mycket skillnad av det, men det kanske var för jag ville tycka om 800GS mer! :)

Sant - har väl säkert mer med hoj att göra. Hade ju gärna kollat med svedea men man behöver ju reg nr och det finns ju få annonser med det ute på nya modeller och även begagnade!

Visst kan man ändra utväxlingen, man kan ju bygga om hojen också om man så vill ;) Men charmen med att byta hoj är att det är ju en helt ny upplevelse o man har ju aldrig ägt BMW förr!

Anledningen att jag inte blev taggad på R1200R var just för den kändes som en stor tourer i ett litet sportigare utseende, vilket jag inte söker. Jag vill ju även kunna ha just lilla "bus" känslan kvar när man vrider på gasen.

Nej, nu ska jag sova efter jobbet! Vi hörs :)
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-04/06:52

21" framhjul är ju främst för att den skall spåra bättre i grus och annat löst.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-04/07:01

Hej och välkommen hit!

Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an (det är rätt billigt ändå, när man som jag är gubbe på 50++, och bor på "bonn-landet").

Visst är 800:an mer "off-road" än 1200:an, där har Dennis alldeles rätt, men båda duger alldeles förträffligt både till pendling och till långresor.
Vad Du bör fundera på om Du ska köra mycket motorväg är en bättre vindruta. Originalet på F800GS är ett skämt, det enda den skyddar är instrumenteringen och den ger en förfärlig turbulens runt hjälmen för de flesta. För årsmodell 2013 och framåt passar rutan från F800GS Adventure, och den lär vara riktigt bra.

Sen är det som alltid med köp av hoj - det är ett känslomässigt val, man ska trivas med hojen och gilla den!
Förnuft har inte mycket med saken att göra, är man förnuftig cyklar man eller åker buss...... ;)
Gillar Du F800GS - köp en, Du kommer inte att bli missnöjd och den klarar Ditt tänkta användningsområde alldeles galant. Och så finns det hur mycket prylar som helst att få tag på, när Du vill "förädla" Din ögonsten.

Lycka till med hojköpet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-04/10:25

Skillnaden mellan -13 och -14 800gs är väl att du kan få Enduro ASC på -14. Det fanns väl bara på 800gsa -13?
Hittar du en 800gsa -13 kan det vara ett alternativ då du på samma gång får komfortsadel och bättre ruta. Tror för övrigt att -13 och -14 av 800gsa är identiska.

Jag provkörde 1200gsa igår och förvånades över att den kändes klart lägre än min 800gsa. För övrigt en i alla stycken trevlig bekantskap men den gav inte upphov till någon direkt känsla av att jag behövde byta ut 800:an.

Däremot KTM 1190 Adventure som jag också testade var fördjävligt kul. Jag som är nästan rabiat i att önska tysta hojar kunde inte sluta att varva, vilket morr det var i den motorn :mrgreen: (Sorry för OT på slutet)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-05-04/10:33

Gunnar Elmgren skrev:*SNIPP*
Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an *SNIPP?

?är detta möjligt?

en 1200GS kostar omkr 3000 kr för gubbar 50+ i zon 3 och då skulle en 800GS kosta runt tusenlappen...

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Håkan » 2014-05-04/11:04

Magnus Brobeck skrev:
Gunnar Elmgren skrev:*SNIPP*
Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an *SNIPP?

?är detta möjligt?

en 1200GS kostar omkr 3000 kr för gubbar 50+ i zon 3 och då skulle en 800GS kosta runt tusenlappen...

Med vänlig hälsning, Magnus

Tycker också det där verkar konstigt...
Jag betalar 2163 SEK i årspremie, enl. försäkringsbrev från Svedea, för min R1200GS 2012.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/14:14

Magnus von Melen skrev:Skillnaden mellan -13 och -14 800gs är väl att du kan få Enduro ASC på -14. Det fanns väl bara på 800gsa -13?
Hittar du en 800gsa -13 kan det vara ett alternativ då du på samma gång får komfortsadel och bättre ruta. Tror för övrigt att -13 och -14 av 800gsa är identiska.

Jag provkörde 1200gsa igår och förvånades över att den kändes klart lägre än min 800gsa. För övrigt en i alla stycken trevlig bekantskap men den gav inte upphov till någon direkt känsla av att jag behövde byta ut 800:an.

Däremot KTM 1190 Adventure som jag också testade var fördjävligt kul. Jag som är nästan rabiat i att önska tysta hojar kunde inte sluta att varva, vilket morr det var i den motorn :mrgreen: (Sorry för OT på slutet)


För mig som inte har en större susning vad Enduro ASC är för något, berätta lite mer? Det är väl som olika lägerna om jag har förstått det rätt? Är det isåfall värt att lägga ut ett par tusen för att få det istället för lite annan hårdvara?

Gunnar Elmgren skrev:Hej och välkommen hit!

Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an (det är rätt billigt ändå, när man som jag är gubbe på 50++, och bor på "bonn-landet").

Visst är 800:an mer "off-road" än 1200:an, där har Dennis alldeles rätt, men båda duger alldeles förträffligt både till pendling och till långresor.
Vad Du bör fundera på om Du ska köra mycket motorväg är en bättre vindruta. Originalet på F800GS är ett skämt, det enda den skyddar är instrumenteringen och den ger en förfärlig turbulens runt hjälmen för de flesta. För årsmodell 2013 och framåt passar rutan från F800GS Adventure, och den lär vara riktigt bra.

Sen är det som alltid med köp av hoj - det är ett känslomässigt val, man ska trivas med hojen och gilla den!
Förnuft har inte mycket med saken att göra, är man förnuftig cyklar man eller åker buss...... ;)
Gillar Du F800GS - köp en, Du kommer inte att bli missnöjd och den klarar Ditt tänkta användningsområde alldeles galant. Och så finns det hur mycket prylar som helst att få tag på, när Du vill "förädla" Din ögonsten.

Lycka till med hojköpet!


Tack för infon :) 800GS verkar ju nästan vara en perfekt hoj, lagom med bus men ändå stabil o även väldigt användbar för en sådan "liten" hoj! När du nämner vindrutan så skrattar jag lite, jag kör med standard rutan på min honda och den är ju knappt 1/3 av den man får på 800GS så jag tror nog jag kommer bli väldigt nöjd till en början, haha!
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-04/14:26

ASC är stabiliseringskontroll som motverkar att hjulen roterar med olika hastighet och hjälper till att undvika sladd. Enduroläget tillåter en viss skillnad i hastighet mellan hjulen både vid acceleration och broms, innan abs slår till. De kan vara en fördel vid körning på grus. Huruvida det det är värt pengarna får man bedöma själv, jag uppskattar funktionen.
Tittar du på en 800gsa har den troligen det från fabrik, vill du ha det på en 800gs får du titta på en -14.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/14:30

Magnus von Melen skrev:ASC är stabiliseringskontroll som motverkar att hjulen roterar med olika hastighet och hjälper till att undvika sladd. Enduroläget tillåter en viss skillnad i hastighet mellan hjulen både vid acceleration och broms, innan abs slår till. De kan vara en fördel vid körning på grus. Huruvida det det är värt pengarna får man bedöma själv, jag uppskattar funktionen.
Tittar du på en 800gsa har den troligen det från fabrik, vill du ha det på en 800gs får du titta på en -14.


Ah - låter som en bra funktion, men frågan är ju om man själv kommer använda den. Jag antar att den måste tillverkas med hojen och inte går att köpa i efterhand? Jag tänkte isåfall kolla på en -13 eller -14 o slänga på lite extra tillbehör o strunta i adventure edition, beroende på vad priset landar på. Jag har inte så stor användning av ALL utrustning man får via den dyrare utgåvan :)
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-04/14:52

Tror inte det kan eftermonteras, men det kan jag inte säga säkert.
Du ska självklart skaffa den modell du känner mest för. F800gs -13 finns en hel del nya ute hos handlarna till bra pris ser det ut som (och även nån gsa såg jag ;) )
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Kovlingen » 2014-05-04/15:10

andrem skrev:Anledningen att jag inte blev taggad på R1200R var just för den kändes som en stor tourer i ett litet
sportigare utseende, vilket jag inte söker. Jag vill ju även kunna ha just lilla "bus" känslan kvar när man vrider på gasen.

Har du provkört en R1200R ? Vill du inte ha en så provkör inte :mrgreen: Du kan komma att
ändra dej i beskrivningen ( stor i litet format ) .
Har inte vågat provköra någon sedan jag gjorde det 2008 . Innan jag köpte min 1150R . Det
var bara halva slanten och fick duga men 1200:an kommer noga att ligga på önskelistan :)
Går allt att "busa" med också ;) Lättkörd som en moped 8-)
Nu ska jag sluta att tjata om min favorit :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-04/15:44

Funderar på en annan sak när jag läser ditt första inlägg.
Har du tittat på F700gs?
Samma 800cc motor med lite annan "trimning" och lite mer övervikt mot gata än 800:an. Dår får du ännu större utrymme i budgeten för "bling" :D
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/17:02

Kovlingen skrev:Har du provkört en R1200R ? Vill du inte ha en så provkör inte :mrgreen: Du kan komma att
ändra dej i beskrivningen ( stor i litet format ) .
Har inte vågat provköra någon sedan jag gjorde det 2008 . Innan jag köpte min 1150R . Det
var bara halva slanten och fick duga men 1200:an kommer noga att ligga på önskelistan :)
Går allt att "busa" med också ;) Lättkörd som en moped 8-)
Nu ska jag sluta att tjata om min favorit :)


Haha, nej jag har inte provkört den - trodde först du menade 1200GS men sen så märkte jag att det var en helt annan modell! Kan ju säga att den ser ju fin ut men som sagt, då jag inte provkört den o bara läst att det är en bra touring hoj så avskräcker det mig lite. Ska börbi BMW handlaren imorgon o se vad man kan få provköra :)

Magnus von Melen skrev:Tror inte det kan eftermonteras, men det kan jag inte säga säkert.
Du ska självklart skaffa den modell du känner mest för. F800gs -13 finns en hel del nya ute hos handlarna till bra pris ser det ut som (och även nån gsa såg jag ;) )


Ja precis - vi får se när jag åker förbi handlaren imorgon, även vad man får för inbyte för min honda så spelar det ju roll vilken modell det blir. Jag vill ju ha det senaste men om det senaste bara är saker som jag aldrig använder ,då är det ju ett onödigt köp!

Magnus von Melen skrev:Funderar på en annan sak när jag läser ditt första inlägg.
Har du tittat på F700gs?
Samma 800cc motor med lite annan "trimning" och lite mer övervikt mot gata än 800:an. Dår får du ännu större utrymme i budgeten för "bling" :D


Faktiskt inte, kollade lite snabbt på BMW's hemsida o det ser ju lite ut som en värre SMC tycker jag, men det är ju bara utseendet men vi får se, kommer ju försöka skaffa mig en uppfattning om "alla" hojar jag är sugen på innan man förhoppningsvis slår till!
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-04/17:15

Lycka till med testandet, nästan halva nöjet med motorcyklar :D

Vet inte var du bor men har du inte alltför långt till Arlanda kanske det här kan vara ett bra ställe att börja på.

http://www.svmc.se/club/Start2Ride/
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-04/17:18

Magnus von Melen skrev:Lycka till med testandet, nästan halva nöjet med motorcyklar :D

Vet inte var du bor men har du inte alltför långt till Arlanda kanske det här kan vara ett bra ställe att börja på.

http://www.svmc.se/club/Start2Ride/


Haha japp! Fällan är ju att man blir sugen på mer o mer hojar ;) Men ja, jag bor ju inte alls så långt därifrån, hoppas bara vädret är lite bättre än det vi har nu (kallt som tusan!) Men vi lär nog ses där! Tack för tipset förresten!!
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav andrem » 2014-05-05/17:32

Vill väl bara tillägga att det blir nog ingen BMW tyvärr!

Probike o AVA MC är ju dom 2 återförsäljarna i Stockholm och probike erbjöd mig kallt 50 tusen för min NC750X som har gått 100 mil + massa extra utrustning som ny sitter på cykeln. Känns ju lite svårt att motivera ett köp då med drygt 30 tusen i värdeminskning på lite över 1 vecka :)

Vi får ta detta nästa säsong helt enkelt! Tack för allt ert entusiasm och vi ses säkert på vägarna, bara inte på en bmw från min sidan :)
andrem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-04/02:38

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-05-05/21:03

Så kan det vara ibland, men du hinner nog med att köra BMW vad det lider :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Kovlingen » 2014-05-05/21:12

Jag var 57,5 när jag köpte min första hoj :shock: :D
Du hinner bli BMW-nörd du också :mrgreen:
Isf. välkommen in i träsket ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu ett köpråd

Inläggav Thomas Stadin » 2014-05-06/09:24

andrem skrev:Vill väl bara tillägga att det blir nog ingen BMW tyvärr!

Probike o AVA MC är ju dom 2 återförsäljarna i Stockholm och probike erbjöd mig kallt 50 tusen för min NC750X som har gått 100 mil + massa extra utrustning som ny sitter på cykeln. Känns ju lite svårt att motivera ett köp då med drygt 30 tusen i värdeminskning på lite över 1 vecka :)

Vi får ta detta nästa säsong helt enkelt! Tack för allt ert entusiasm och vi ses säkert på vägarna, bara inte på en bmw från min sidan :)


Sälj privat istället! En såpass ny hoj är väldigt lättsåld och du får garanterat mer än vad handlaren erbjuder.
Knäpp några fina bilder med en vettig kamera (inte telefon), skriv ihop en bra text ocjh lägg ut hojen på blocket så är det bara att sätta sig ned med telefonen i knät.
Du kommer att få skambud men de behöver du inte bemöda dig med att svara på. Det första fick du av AVA.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst