Kovlingen skrev:Testa gärna en R1200R . Har allt , tycker jag
Dennis Johansson skrev:Måste nog rätta dig lite.
800 GS är mer offroadinriktad en vad en 1200GS är då 800 har 21" framhjul medan 1200GS har 19" fram
Sedan är det ej säkert att försäkringen är så mycket dyrare om du köper en 1200 en 800.
Kolla med BMW klubbens Svedea försäkring t.ex.
Jag har själv ej kört 800 GS, men kör du mycket motorväg kan du ändra utväxlingen via andra drev om du tycker den är surrig.
Kan du göra det på befintlig Honda så blir det billigare en ett byte.
Men nu sade jag väl ngt dumt
Gunnar Elmgren skrev:*SNIPP*
Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an *SNIPP?
Magnus Brobeck skrev:Gunnar Elmgren skrev:*SNIPP*
Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an *SNIPP?
?är detta möjligt?
en 1200GS kostar omkr 3000 kr för gubbar 50+ i zon 3 och då skulle en 800GS kosta runt tusenlappen...
Med vänlig hälsning, Magnus
Magnus von Melen skrev:Skillnaden mellan -13 och -14 800gs är väl att du kan få Enduro ASC på -14. Det fanns väl bara på 800gsa -13?
Hittar du en 800gsa -13 kan det vara ett alternativ då du på samma gång får komfortsadel och bättre ruta. Tror för övrigt att -13 och -14 av 800gsa är identiska.
Jag provkörde 1200gsa igår och förvånades över att den kändes klart lägre än min 800gsa. För övrigt en i alla stycken trevlig bekantskap men den gav inte upphov till någon direkt känsla av att jag behövde byta ut 800:an.
Däremot KTM 1190 Adventure som jag också testade var fördjävligt kul. Jag som är nästan rabiat i att önska tysta hojar kunde inte sluta att varva, vilket morr det var i den motorn (Sorry för OT på slutet)
Gunnar Elmgren skrev:Hej och välkommen hit!
Om vi börjar med försäkringen, så är den definitivt billigare för F800GS än för R1200GS. Jag har båda modellerna, och betalar tre gånger så mycket i försäkring för 1200:an som för 800:an (det är rätt billigt ändå, när man som jag är gubbe på 50++, och bor på "bonn-landet").
Visst är 800:an mer "off-road" än 1200:an, där har Dennis alldeles rätt, men båda duger alldeles förträffligt både till pendling och till långresor.
Vad Du bör fundera på om Du ska köra mycket motorväg är en bättre vindruta. Originalet på F800GS är ett skämt, det enda den skyddar är instrumenteringen och den ger en förfärlig turbulens runt hjälmen för de flesta. För årsmodell 2013 och framåt passar rutan från F800GS Adventure, och den lär vara riktigt bra.
Sen är det som alltid med köp av hoj - det är ett känslomässigt val, man ska trivas med hojen och gilla den!
Förnuft har inte mycket med saken att göra, är man förnuftig cyklar man eller åker buss......
Gillar Du F800GS - köp en, Du kommer inte att bli missnöjd och den klarar Ditt tänkta användningsområde alldeles galant. Och så finns det hur mycket prylar som helst att få tag på, när Du vill "förädla" Din ögonsten.
Lycka till med hojköpet!
Magnus von Melen skrev:ASC är stabiliseringskontroll som motverkar att hjulen roterar med olika hastighet och hjälper till att undvika sladd. Enduroläget tillåter en viss skillnad i hastighet mellan hjulen både vid acceleration och broms, innan abs slår till. De kan vara en fördel vid körning på grus. Huruvida det det är värt pengarna får man bedöma själv, jag uppskattar funktionen.
Tittar du på en 800gsa har den troligen det från fabrik, vill du ha det på en 800gs får du titta på en -14.
andrem skrev:Anledningen att jag inte blev taggad på R1200R var just för den kändes som en stor tourer i ett litet
sportigare utseende, vilket jag inte söker. Jag vill ju även kunna ha just lilla "bus" känslan kvar när man vrider på gasen.
Kovlingen skrev:Har du provkört en R1200R ? Vill du inte ha en så provkör inte Du kan komma att
ändra dej i beskrivningen ( stor i litet format ) .
Har inte vågat provköra någon sedan jag gjorde det 2008 . Innan jag köpte min 1150R . Det
var bara halva slanten och fick duga men 1200:an kommer noga att ligga på önskelistan
Går allt att "busa" med också Lättkörd som en moped
Nu ska jag sluta att tjata om min favorit
Magnus von Melen skrev:Tror inte det kan eftermonteras, men det kan jag inte säga säkert.
Du ska självklart skaffa den modell du känner mest för. F800gs -13 finns en hel del nya ute hos handlarna till bra pris ser det ut som (och även nån gsa såg jag )
Magnus von Melen skrev:Funderar på en annan sak när jag läser ditt första inlägg.
Har du tittat på F700gs?
Samma 800cc motor med lite annan "trimning" och lite mer övervikt mot gata än 800:an. Dår får du ännu större utrymme i budgeten för "bling"
Magnus von Melen skrev:Lycka till med testandet, nästan halva nöjet med motorcyklar
Vet inte var du bor men har du inte alltför långt till Arlanda kanske det här kan vara ett bra ställe att börja på.
http://www.svmc.se/club/Start2Ride/
andrem skrev:Vill väl bara tillägga att det blir nog ingen BMW tyvärr!
Probike o AVA MC är ju dom 2 återförsäljarna i Stockholm och probike erbjöd mig kallt 50 tusen för min NC750X som har gått 100 mil + massa extra utrustning som ny sitter på cykeln. Känns ju lite svårt att motivera ett köp då med drygt 30 tusen i värdeminskning på lite över 1 vecka
Vi får ta detta nästa säsong helt enkelt! Tack för allt ert entusiasm och vi ses säkert på vägarna, bara inte på en bmw från min sidan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst