F800gs/a att skjutsa på....

F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Matto » 2014-05-04/08:45

Jag är i stånd att byta hoj pga av diskbråck i nacken och behöver en hoj med mer upprätt sittställning. Jag har idag en K1200GT 2008, köpte den i fjol höst men åkte på diskbråck i vinter. Har kört ca 150 mil i vår och konstaterar att tyvärr så funkar det inte något bra :(
Då jag mer och mer blivit intresserad av offroad för att kunna åka grusväg (bor i Jämtland, och vi har många mil grus) så har jag tittat på 800:an. Har även tittat på 1200:an, men försöker övertyga mig att 800:an räcker. Slår i så fall till på en flång ny 800:a. Jag åker för det mesta själv, 85%, men har även min baksätesförare med ibland, så då undrar jag om det är rätt hoj?
Hon ska även sitta bra, annars är det obra. Har sökt på forumet men inte hittat något konkret om hur 800:an är att skjutsa på.
Ska provköra/åka nästa helg, men det blir ju bara en kortare tur. Vi åker några långturer per år. Vi är ju bortskämda med komfort iom 1200:an ;) Åkte FJR 1300 innan, så det var inte någon sämre komfort på den heller.
Så jag önskar så många input som möjligt.
Användarvisningsbild
Matto
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-10-26/10:42

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Thomas Gustavsson » 2014-05-04/09:53

Hej Matto!
har haft 800:a Gs. Av just den enkla anledning att ska du åka 2 på lite längre turer, så är inte komfortabelt vare sig för förare eller passagerare .så mitt råd köp en 800:a .men provkör aldrig en 1200:a .för då åker du dit ,den är många ggr bättre på just när du skjutsar,de blir roligare att åka om passageraren sitter bra oxå .1200:an är ju tyngre oxå ,samtidigt som ska du köra riktig grusåka ,så är 800:an tung den med .medan mellan grusvägar ,blir de en hel del asfalt då åker du gott med 1200:an ,åker du ensam så är 800:an mycke roligare på gruset ,men som sagt provkör innan .detta är vad jag har kommit fram till ,fråga 10 st ,så kanske du får 10 olika svar .Lycka till
Thomas Gustavsson
BMW R 1200 Gs Adventure -12
Användarvisningsbild
Thomas Gustavsson
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2008-10-04/15:32

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-05-04/10:09

Jag skulle köpt en R1200GS eller GSA och hellre satsat på en lätt begagnad maskin för att få ner kostnaden till samma nivå om det är viktigt.

Det finns massor med 2010-2012/3 (GSA) på marknaden just nu av gamla modellen som är kanonmaskiner för det ändamål du beskriver. Även den nya LC finns tillgänglig på begagnat marknaden.

Ledsen om jag går i konflikt med din teori men om man inte skall ut i gyttja och lera så överväger fördelarna med mer kubik och vrid över vikt är min åsikt för den körning du beskriver och framförallt var du kommer ifrån (tunga touringjärn).

Visar det sig att detta var det mest sunkiga råd som du någonsin fått så kan du sälja en sådan maskin med ganska liten värdeminskning, det mesta trycktes ned när LC kom, och köpa den f800GS som du tänkt dig från början. Det kommer säkert sådana på marknaden från folk som började där och som tycker att de är "för små". ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-04/16:40

Generellt kan man läsa sig till en bristande komfort hos 800 GS här även om jag ej kört någon sådan själv.
Även kåpglaset har fått kritik, så BMw:s tillbehörssadel samt GSA glaset är saker som tydligen är måsten till 800 GS.
Sadeln är smalare och troligen mindre bekväm både för förare och passagerare på längre turer.
Vad gäller vikten är skillnaden inte så stor och jämför man vikt / effekt mellan de båda blir skillnaden inte heller så stor.
Men 21" framhjul gör skillnad vid körning på löst underlag. Det är bättre, även om en del vill påstå att nya däckmönster skall vara bra på grus, så kan det aldrig slå ett 21" på grus.
Överväg vad du skall göra mest och vad som är viktigast för dig.
Och ta med din passagerare på provkörningen.

Jag har haft en del passagerare på Africa Twin och hörde inte så mycket kritik från dem, men den sadeln var i en del och sluttade kraftigt framåt, och vid kraftiga inbromsningar neg hojen kraftigt och så gled passageraren framåt och klockorna pressades hårt mot tanken. Kan tänka mig att sådan risk även finns på 800 GS.
En 1200GS har bra körställning som kan fixas till med t.ex. styrhöjare om du känner för det (går ju på 800 med) och framgaffeln gör att gaffeln dyker betydligt mindre.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Olof Eriksson » 2014-05-04/19:00

Om det inte brinner i knutarna. Så träffas vi om 13 dagar på FMCK grundkursen. Då får du kika på min F800 GS i två veckor. Den har komfortsadel, GSA ruta (+Wunderlich flärp), styrhöjare. Och allt bling bling som går att hitta. Jag var skeptisk till min F800 GS första månaden. Borde man inte köpt en R1200 GS. Nu vet jag bättre. Min F800 GS är helt perfekt för mej och min fru.

Du får väll hänga med på bönpallen en sväng. Finns säkert någon på kursen med en R1200 GS också. Så du kan jämföra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-04/22:48

Jag har både en F800GS (iofs "gamla" modellen, årsmodell 2012) och en R1200GS -13 (nya modellen).

Några här på Forumet har frågat mig, varför jag har två så "lika" hojar.
Mitt svar är, att de är ganska olika! Ska jag ut på "grusbus" (med det menar jag vägar där man med tvekan, eller inte alls, kan framföra en vanlig personbil) är 800:an löjligt överlägsen 1200:an - med sitt stora, smala framhjul styr den fint även på löst/halt underlag, och den långa fjädringsvägen sväljer rejäla gropar utan protester. Hojen är förvisso ganska tung (en bit över 200 kg med lite utrustning), men väl balanserad och mycket lättkörd när vägen bökar till sig.
1200:an å andra sidan är en makalös rese-maskin. Synnerligen bekväm sittställning, bra vind/väderskydd och mycket bekväm fjädring (jag har "Dynamic ESA", som blixtsnabbt anpassar stötdämparna efter underlaget).
Även sadeln är riktigt bekväm, i alla fall för min rumpa.
800:ans standardsadel ger tyvärr "träsmak" efter nån timme, och det är jag inte ensam om att tycka. Jag har BMW:s komfortsadel (standard på F800GSA), som jag använder när jag ska åka långt. För "grusbus" är den smalare standardsadeln bättre. Standard-vindrutan på F800GS är mest att betrakta som ett skydd för instrumenteringen, för något vindskydd värt namnet ger den inte - bara en elak turbulens, som orsakar ett hiskeligt dån i hjälmen..... Har bytt till en rejäl vindskärm/kåpa, Touratech Desertio F - den gör underverk.
Med komfortsadel och riktig vindruta/skärm är F800GS en klart kompetent långresemaskin. Passagerare klarar den också utan att knota, hojen är ganska rymlig så det blir inte trångt. Och effekten räcker också till - med passagerare kör i alla fall jag lugnare än annars, så behovet av motoreffekt blir inte jättestort.

Dilemmat är som sagt, att R1200GS är ännu bättre som långfärdshoj - och det redan i standardutförandet.
Allt F800GS kan göra på någorlunda bra väg, kan R1200GS göra bättre. 1200:an har bättre sittkomfort, bättre fjädringskomfort, bättre vindskydd, bättre bromsar, lugnare motgång, högre effekt, bättre lyse..... listan kan göras lång.
Det är först på riktigt "dålig" väg som F800GS har övertaget - då handikappas 1200:an av högre vikt, större bredd, mindre framhjul och kortare fjädringsväg.

Men.... skulle jag bli tvungen att välja bara en av hojarna, blev det F800GS alla dagar i veckan. Med lite "förädling" klarar den nästan (men bara nästan!) allt en R1200GS är bra på, och den klarar även en hel del som 1200:an är mindre bra på. Och så är den väsentligt billigare att äga - bara på försäkrings, service- och bränslekostnader handlar det om åtskilliga tusenlappar per år, och sen tillkommer att F800GS är billigare i inköp och sannolikt också över tid tappar mindre i värde (i kronor räknat) än "storebror".
Passagerar-dugligheten är helt OK på bägge (fast egentligen vet jag inte eftersom jag aldrig åkt bakpå någon av dom...... ) Så svaret på trådens ursprungliga fråga är obetingat ja - det går alldeles utmärkt att ha passagerare på en F800GS!
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Matto » 2014-05-05/18:30

Herr Elmgren levererar som vanligt. Världsklass!!!
Användarvisningsbild
Matto
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-10-26/10:42

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav WoYx » 2014-05-24/09:38

Håller med Elmgren, har själv liknande vagnpark.

Gillar 800an bättre till allt förutom när man ska åka lite längre på asfalt och vill få med sig lite grejer.

På tal om vindrutor.. är 1200GSA fram till -13 ungefär lika dålig som 800GS, i mitt tycke i alla fall. Jag hade ordentligt med turbulens från bägge hojarnas originalrutor.

Skjutsa på 800GS gillar jag inte och undviker det helt. Hojen är både för liten och för klen för det, min högst personliga uppfattning. På 1200GSA är det inget större problem att ha någon bakpå, roligt är det iofs aldrig.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Matto » 2014-06-04/21:08

Gjorde som Magnus rekommenderade, slog till på en 2010 1200GS 2000 mil. Skulle det vara alldeles uppåt väggarna så får jag väl byta då (vilket jag har svårt att tro) Jag har ju tillgång till "min" "MC258 via FMCK och kan då dra rätt ut i spenaten för tillfredställelsen av "avancerad" körning.
Användarvisningsbild
Matto
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-10-26/10:42

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Håkan » 2014-06-04/21:15

Jag tror inte du blir besviken. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav nordicbiker » 2014-08-22/20:00

När det gäller grus: prova ett ännu lättare hoj som F800GS (som är inte lätt alls med långt över 200kg fulltankat, särskilt inte som "A") t ex en 690 Enduro och ni upptäcker hur roligt det kan blir! :D
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: F800gs/a att skjutsa på....

Inläggav Kovlingen » 2014-08-22/20:24

Skjutsa ! ? :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron