av Gunnar Elmgren » 2014-05-04/22:48
Jag har både en F800GS (iofs "gamla" modellen, årsmodell 2012) och en R1200GS -13 (nya modellen).
Några här på Forumet har frågat mig, varför jag har två så "lika" hojar.
Mitt svar är, att de är ganska olika! Ska jag ut på "grusbus" (med det menar jag vägar där man med tvekan, eller inte alls, kan framföra en vanlig personbil) är 800:an löjligt överlägsen 1200:an - med sitt stora, smala framhjul styr den fint även på löst/halt underlag, och den långa fjädringsvägen sväljer rejäla gropar utan protester. Hojen är förvisso ganska tung (en bit över 200 kg med lite utrustning), men väl balanserad och mycket lättkörd när vägen bökar till sig.
1200:an å andra sidan är en makalös rese-maskin. Synnerligen bekväm sittställning, bra vind/väderskydd och mycket bekväm fjädring (jag har "Dynamic ESA", som blixtsnabbt anpassar stötdämparna efter underlaget).
Även sadeln är riktigt bekväm, i alla fall för min rumpa.
800:ans standardsadel ger tyvärr "träsmak" efter nån timme, och det är jag inte ensam om att tycka. Jag har BMW:s komfortsadel (standard på F800GSA), som jag använder när jag ska åka långt. För "grusbus" är den smalare standardsadeln bättre. Standard-vindrutan på F800GS är mest att betrakta som ett skydd för instrumenteringen, för något vindskydd värt namnet ger den inte - bara en elak turbulens, som orsakar ett hiskeligt dån i hjälmen..... Har bytt till en rejäl vindskärm/kåpa, Touratech Desertio F - den gör underverk.
Med komfortsadel och riktig vindruta/skärm är F800GS en klart kompetent långresemaskin. Passagerare klarar den också utan att knota, hojen är ganska rymlig så det blir inte trångt. Och effekten räcker också till - med passagerare kör i alla fall jag lugnare än annars, så behovet av motoreffekt blir inte jättestort.
Dilemmat är som sagt, att R1200GS är ännu bättre som långfärdshoj - och det redan i standardutförandet.
Allt F800GS kan göra på någorlunda bra väg, kan R1200GS göra bättre. 1200:an har bättre sittkomfort, bättre fjädringskomfort, bättre vindskydd, bättre bromsar, lugnare motgång, högre effekt, bättre lyse..... listan kan göras lång.
Det är först på riktigt "dålig" väg som F800GS har övertaget - då handikappas 1200:an av högre vikt, större bredd, mindre framhjul och kortare fjädringsväg.
Men.... skulle jag bli tvungen att välja bara en av hojarna, blev det F800GS alla dagar i veckan. Med lite "förädling" klarar den nästan (men bara nästan!) allt en R1200GS är bra på, och den klarar även en hel del som 1200:an är mindre bra på. Och så är den väsentligt billigare att äga - bara på försäkrings, service- och bränslekostnader handlar det om åtskilliga tusenlappar per år, och sen tillkommer att F800GS är billigare i inköp och sannolikt också över tid tappar mindre i värde (i kronor räknat) än "storebror".
Passagerar-dugligheten är helt OK på bägge (fast egentligen vet jag inte eftersom jag aldrig åkt bakpå någon av dom...... ) Så svaret på trådens ursprungliga fråga är obetingat ja - det går alldeles utmärkt att ha passagerare på en F800GS!