Tryckstång för koppling 1200GS LC

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-27/13:54

Gandalf the moron skrev:Jag sålde min KTM1190-2014 på grund av att jag tröttnade på kvalitetsbristerna. Jag bytte lyftburk, startmotor, den startade inte när det var kallt ute, den började läcka olja pga en o-ring till vevhusventilationen gick sönder, hojen höll på att välta hela tiden när man satte den på sidostödet och med packväskor var det ett h-ve.
Jag bestämmde mig för att gräva djupt i fondkontot och köpa en bra premium motorcykel utan problem...trode jag. Köpte en ny R1200GS-2017 Rally som jag nu har avverkat 90mil på mätaren och jag tycker växellådan är under all kritik. Att det klonkar när man lägger i 1:ans växel har jag inga problem med men när man sedan växlar upp så känns det som om man inte använde kopplingen alls. På min tidigare Yamaha-2006, R1 klonka det också när man lägger i 1:an likaså med min KTM1190. Men nu skrapar det som jag vet inte vad. Växlinagrna funkar silkeslent dom första kilometrarna men när motorn är varm så låter det som en stenkross vid växlingarna och treans växel är värst och det går trögt att växla. Jag vill inte hålla på att fjanta runt med att, som andra beskriver här på forumet, hålla på att ligga på vissa varvtal på motorn för att få till stånd en hygglig växlingsupplevelse. Då kommer man bara att åka omkring och tänka på det hela tiden. Tar bort den positiva upplevelsen med motorcykelkörning.
Testade att byta oljan själv nu till Motul 7100 5W40 utan skillnad i växellådans beteende. Något är fel! Kan det vara så att kopplingen inte gör sitt jobb med att frikoppla som den ska? På min tidigare KTM 1190 var växellådan silkeslen. Fan att det alltid ska vara problem med nyare motorcyklar. Ska man behöva köpa sig en beprövad japanare till sist ändå?
Besviken......

uppl
KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?


Ge inte upp! Det finns några saker att göra som gör att växlingarna går bättre:
1) Justering. Kontrollera att kopplingshandtaget justerats ut max med positionsjusteringen på handtaget.
2) Fler mil behövs. Växlingarna går lättare med tiden.
3) Oljenivån. Det har rapporterats att kopplingsfunktionen blir bättre om man endast fyller olja till mittpunkten i glaset.
4) Om din mc inte har QS Pro så går det att eftermontera.

För egen del använder jag nästan alltid QS vid både upp- och nedväxling, om inte så förspänner jag växelspaken så gott det går.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Föregående

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst