Tryckstång för koppling 1200GS LC

Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-11/08:59

Är det någon som fått ny slavcylinder/tryckstång. Och i så fall hur känns växlingarna efter byte är det som smör?
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-06-11/09:52

cpu skrev:Är det någon som fått ny slavcylinder/tryckstång. Och i så fall hur känns växlingarna efter byte är det som smör?


Ja, jag tycker att det känns mycket bättre, men då ska också tilläggas att motoroljan byttes samtidigt och ett oljebyte i sig brukar ha en positiv inverkan på hur växlingarna upplevs (förutsatt våtkoppling). Det är väsentligt mycket lättare att hitta friläget nu efter uppdateringen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Autolycus » 2014-06-11/10:01

Måste säga att lådan på min "problem"hoj är över förväntan, inte tillnärmelsevis så klonkig som BMW brukar vara. inte jättelätt med neutralen men absolut inte svårare än mina tidigare japanare, växlar som genom varmt smör.

(Med det sagt så havererar troligen lådan när jag kör till jobbet i em... :-) )
Autolycus
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2011-07-31/16:28

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-11/11:31

Har testat Castrol 10-50 och har nu Motul 5-40 har inte märkt någon skillnad. Det är samma klonkande från 1-4 från 4-5-6 är det helt ok
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-11/13:23

Jag har fått tryckstången utbytt. Det blev lite bättre, men lådan är fortfarande "klonkig" på de lägre växlarna.
När jag bytte olja sist, från Motul 300V till Castrol Power1, blev det sämre - det får bli Motul igen vid nästa oljebyte!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-11/18:01

Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-11/18:07

cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall

Jag tror att det räcker med att klaga. I alla fall om man har en bra verkstad.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-11/19:30

Fick svar via telefon att efter verkstan har provkört. Så bedöms det om den behöver bytas eller inte.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav meanjack » 2014-06-11/23:16

Verkar som ny tryckstång inte räcker som åtgärd för klonkiga upp och nerväxlingar på tidiga modeller så som min egen. Enligt detta engelska forum, http://www.ukgser.com/forums/showthread ... ar-changes , så har många fått hela sin koppling utbytt.

Genom att göra testet som visas här, https://www.youtube.com/watch?v=YCmRAiECCGI , så visar det att kopplingen på något sätt ligger an trots att handtaget är fullt indraget.

Jag har nu haft min hoj i 1 år och har försökt intala mig själv att växlingarna skall bli bättre efter ordentlig inkörning och div. GS växeltrix med gas och timing men nu är jag tveksam. Får ta en diskussion med min ÅF vad nästa steg blir.
R1250 GS -2019
Användarvisningsbild
meanjack
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2013-06-18/13:16
Ort: Visby

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2014-06-12/01:33

Betr klonk vid växling:
Under modellåret 2013 modifierades/utvecklades/förbättrades kopplingen vid tre tillfällen på vattenboxern.
Inte så att allt modifierades utan vissa ingående komponenter. Resultatet har i varje steg blivit en bättre/tystare växlingsfunktion. Som alla fabrikanter "förbehåller man sig rätten att under pågående modellår göra förändringar i den tekniska utvecklingens intresse."
Min R1200RT Lc -14 har en närmast perfekt fungerande växling. Att det hörs när man lägger i ettan är en egenskap sammanhängande med våtkopplingen som till skillnad mot en torrkoppling aldrig helt frikopplar. Oljan i lamellpaketet får lamellerna att klibba ihop en aning.
Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-12/08:39

Undrar om BMW har tänkt åtgärda alla 13 modeller eller finns det exemplar som är helt ok.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-06-12/09:12

Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14


Håller med.
Att "spänna upp" växelspaken precis innan man slår av på gasen/frikopplar ger mindre klonk än att försöka växla som i en bil där man frikopplar/släpper gasen - växlar - släpper ut kopplingen samtidigt som man möter upp med gasen. Den förstnämnda tekniken ger dessutom snabbare växlingar och kortare accelerationssträcka :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-12/11:45

Thomas Stadin skrev:
Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14


Håller med.
Att "spänna upp" växelspaken precis innan man slår av på gasen/frikopplar ger mindre klonk än att försöka växla som i en bil där man frikopplar/släpper gasen - växlar - släpper ut kopplingen samtidigt som man möter upp med gasen. Den förstnämnda tekniken ger dessutom snabbare växlingar och kortare accelerationssträcka :)


Ska man tolka detta som om det brakar lite när man växlar så beror det på sbs ;)
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav meanjack » 2014-06-12/12:24

cpu skrev:
Thomas Stadin skrev:
Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14


Håller med.
Att "spänna upp" växelspaken precis innan man slår av på gasen/frikopplar ger mindre klonk än att försöka växla som i en bil där man frikopplar/släpper gasen - växlar - släpper ut kopplingen samtidigt som man möter upp med gasen. Den förstnämnda tekniken ger dessutom snabbare växlingar och kortare accelerationssträcka :)


Ska man tolka detta som om det brakar lite när man växlar så beror det på sbs ;)



Det är ju allmänt känt att dessa maskiner kräver viss teknik att växla. Dock funkar det sällan att använda trixen på min 2013. Det enda som funkar ok är uppväxling vid ordentligt gaspådrag. Växling under glidkörning i stan låter som en gammal osynkad låda från 50-talet.

Att kopplingen är problemet är jag övertygad om.
Frågan är vad BMW gör för att åtgärda detta.
R1250 GS -2019
Användarvisningsbild
meanjack
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2013-06-18/13:16
Ort: Visby

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-06-13/18:50

Är den kopplingen åtgärdad eller är den original

Autolycus skrev:Måste säga att lådan på min "problem"hoj är över förväntan, inte tillnärmelsevis så klonkig som BMW brukar vara. inte jättelätt med neutralen men absolut inte svårare än mina tidigare japanare, växlar som genom varmt smör.

(Med det sagt så havererar troligen lådan när jag kör till jobbet i em... :-) )
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav L Gidlöf » 2014-06-16/17:21

Har bytt olja nu, jag byter var 500:e mil och växlingarna går mkt bra, men tyvärr vet man efter 2-300 mil r det samma klonkeliklonk i lådan igen och samma problem med få i friläget.

Vilka krav sätter BMW för en acceptabel låda`?
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-16/17:39

L Gidlöf skrev:Har bytt olja nu, jag byter var 500:e mil och växlingarna går mkt bra, men tyvärr vet man efter 2-300 mil r det samma klonkeliklonk i lådan igen och samma problem med få i friläget.

Vilka krav sätter BMW för en acceptabel låda`?

Jag föreslår, att Du kontaktar Din BMW-verkstad för garantiåtgärd, om Du inte är nöjd med hojens funktion!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav L Gidlöf » 2014-06-16/17:48

Gunnar Elmgren skrev:
L Gidlöf skrev:Har bytt olja nu, jag byter var 500:e mil och växlingarna går mkt bra, men tyvärr vet man efter 2-300 mil r det samma klonkeliklonk i lådan igen och samma problem med få i friläget.

Vilka krav sätter BMW för en acceptabel låda`?

Jag föreslår, att Du kontaktar Din BMW-verkstad för garantiåtgärd, om Du inte är nöjd med hojens funktion!


De ska skifta kopplingsservon,men de hävdar också att lådan inte blir mkt bättre
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Szinbad » 2014-06-16/23:17

Tillåt mig att berätta en sann historia.
Vi köpte en Land Rover Freelander Td4 automat från LandRover i Danderyd. Från dag 1 växellådan hoppade, hackade upp sig.
Service, åtgärd, reklamation service, åtgärd. Det blev alltid lite bättre men aldrig bra.
Danderyd lagts ner, kom Chevron auto. Chevron gick i KK kom Borgs Bil. Borgs bil blev BMW. Vid 105.000 km växellådan totalhavererat.
Land Rover Sverige, IF Försäkring, beklagade djupt att vi fick en komplett haveri.
Alla pekade mot alla, och inte en jävel tog sitt förbannade ansvar. Idag vi är 47.000 kronor fattigare.
Så sanna mina ord, det blir EXAKT samma story för många av oss, som dumt nog litade på BMW Fabrikens förträffliga konstruktion, och köpte den nya GS /WC modellen.
Min GS Adventure WC rullade 3.900 km. Växellådan är skit. Så enkelt är det.WC.
Håller aldrig i längden.
My2Cents
Zsolt med en WC :oops:
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Mimmi » 2014-06-16/23:58

Hej!

Så trist med växellådan i Din bil! :(

Om jag inte misstar mig (lite osäkert eftersom Du inte angivit årsmodell) så är det väl en Aisin AWF21 det handlar om; den växellådan sitter ju i mängder av bilar, bland annat Volvo av många typer, och den har ju inte gjort sig känd för att på något sätt vara dålig.
I Volvo är det i princip enbart i rejält trimmade T6 modeller som körs hårt (originaleffekt 272 hk, trimmade till >350 hk) som växellådan krånglar ibland. Så det måste nog tyvärr vara ett "måndagsexemplar" Du drabbats av. Fel och problem kan tyvärr drabba och hända för den bäste.
Men att ingen tagit ett ordentligt ansvar är ju riktigt illa, inte alls kul att åka på sådana oförutsedda kostnader!

Skriver detta mest för att inte någon skall komma och hojta om "engelsk skit". ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Kovlingen » 2014-06-17/00:04

Men Mimmi ! :o En Volvo kan väl aldrig krångla ? ? ?

/ Kovling på rymmen
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Szinbad » 2014-06-17/05:59

Tack Mimmi, trots misäret vi " still in love", med Land Rovern. Mina funderingar nämligen kretsar runt den nya BMW , jag är långt ifrån Din och några andras kompetens. Men min enkelspårig Ungerska hjärna hoppar till varje gång när man hör den enorma klonket och Gazella hoppet när man försöker peta in ettan. Måste slita oerhört på mekaniska delarna. I min enkla värd den här produkten är antingen felutvecklad eller halvutvecklad och det blir jag / vi som betalar kalaset på slutändan.
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav toien » 2014-06-17/07:40

AW-lådorna sitter mycket riktigt i många Volvo och även Saab använde sig av dessa, och funkade så vitt jag vet bra i dem. 9-5 Aero bl a med 250 hk och 350 nm . Dock inte i Volvo S80 T6,där använde man sig av en GM-låda, och det var av utrymmesskäl, tvärställd rak sexa med dubbelturbo tar plats..
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Julton » 2014-06-17/08:31

toien skrev:AW-lådorna sitter mycket riktigt i många Volvo och även Saab använde sig av dessa, och funkade så vitt jag vet bra i dem. 9-5 Aero bl a med 250 hk och 350 nm . Dock inte i Volvo S80 T6,där använde man sig av en GM-låda, och det var av utrymmesskäl, tvärställd rak sexa med dubbelturbo tar plats..
Tobbe


Hva har dette med trådens opprinnelse å gjøre?
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Julton » 2014-06-17/08:34

szinbad skrev:Så sanna mina ord, det blir EXAKT samma story för många av oss, som dumt nog litade på BMW Fabrikens förträffliga konstruktion, och köpte den nya GS /WC modellen.
Min GS Adventure WC rullade 3.900 km. Växellådan är skit. Så enkelt är det.WC.
Håller aldrig i längden.
My2Cents
Zsolt med en WC :oops:


Nå har min nye GSA LC rullet 12000km. Og det finnes ikke noe problem med girkasse eller kløtsj. :D
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Sv: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav toien » 2014-06-17/08:41

Julton skrev:
toien skrev:AW-lådorna sitter mycket riktigt i många Volvo och även Saab använde sig av dessa, och funkade så vitt jag vet bra i dem. 9-5 Aero bl a med 250 hk och 350 nm . Dock inte i Volvo S80 T6,där använde man sig av en GM-låda, och det var av utrymmesskäl, tvärställd rak sexa med dubbelturbo tar plats..
Tobbe


Hva har dette med trådens opprinnelse å gjøre?

Inte mycket, bara en reflektion på Mimmis inlägg, kära julton. Ber om ursäkt för mitt Off-topicinlägg, ska skärpa mig.
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-17/09:07

.
Senast redigerad av Kapten Stofil 2014-06-18/20:35, redigerad totalt 1 gång.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav L Gidlöf » 2014-06-18/20:26

Ser en hel del OT här men det verkar ju vara att vissa får vara det men inte andra i denna klubb.

Men till ämnet, det kan ibland räcka med att lufta kopplingen för att få bättre verkan på denna, och då kanske servobytet inte är nödvändigt.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Julton » 2014-06-18/21:17

Toien, du behøver ikke unnskylde deg til meg. Som Gidlöf skriver, så er det ulik policy fra moderator på OT i ulike emner. Det er noe jeg alltid har undret meg over :?:
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Szinbad » 2014-06-28/07:50

Gidlöf om Du läser engång till min polemik om LandRover eländet inser Du mycket snabbt att det handlar om mycket allvarligare saker, just om BMW WC modeller.
Efter att ha lyssnat på tämligen kompetent servicetekniker som har dessutom suttit på krismöte hos BMW - bägge part har en situation framför sig, tillverkaren som släpper ut en obeprövad hafsprodukt och vi som på slutändan betalar kalaset . Visst kan vi klaga bråka UNDER garantitiden. Men jag vet, jag har betalat en hel förbannad växellåda för en skItkonstruktion som LandRover godkände . Och jag vet det också att problemet blir olöslig när våra klenoder havererar efter 100.000 km. Så ämnet är definitivt inte OT med all respekt . Zsolt med sin WC
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-07-09/12:37

Gunnar Elmgren skrev:
cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall

Jag tror att det räcker med att klaga. I alla fall om man har en bra verkstad.


Var och gjorde min 1000 mils service på Bike i Trollhättan och fick en del bytt som knappsatser på vänster och höger sida. Även låsbleck till kardan men kopplingen ville dom inte göra något åt den får vara som den är sen är det svårt med kommunikationen dom har kundmottagare vill man fråga mekanikern så går det via ombud så jag bollade inte frågan vidare då är det bättre att byta verkstad till den där som Gunnar kallar för en bra verkstad.
Så nej det hjälpte inte att klaga.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Jarl Bellehed » 2014-07-09/19:25

cpu skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall

Jag tror att det räcker med att klaga. I alla fall om man har en bra verkstad.


Var och gjorde min 1000 mils service på Bike i Trollhättan och fick en del bytt som knappsatser på vänster och höger sida. Även låsbleck till kardan men kopplingen ville dom inte göra något åt den får vara som den är sen är det svårt med kommunikationen dom har kundmottagare vill man fråga mekanikern så går det via ombud så jag bollade inte frågan vidare då är det bättre att byta verkstad till den där som Gunnar kallar för en bra verkstad.
Så nej det hjälpte inte att klaga.


Jag har fått min tryckstång utbytt samt övriga åtgärder som nämns här på Kenneths MC i Göteborg. Det var inte svårare än ett telefonsamtal för att boka tid. Martin på Kenneths tog reda på vad som gällde och återkom dagen efter med en tid. BIKE i Trollhättan/Göteborg var ganska ointresserade och ville provköra först men jag som bor i Skövde vill inte åka fram och tillbaks flera gånger för det som Martin löser på telefon. Mitt råd: Kontakta Kenneths MC men räkna med väntetid nu mitt i säsongen.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-07-11/08:31

Nu har jag också fått tid hos Kenneths MC för kopplingen inga problem där inte.
Bike i Trollhättans ointresse för åtgärd av kopplingen är högst anmärkningsvärd. Man borde ha fått en motivering varför men inte ens det gick att få.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav MichaelWa » 2014-07-11/08:50

cpu skrev:Nu har jag också fått tid hos Kenneths MC för kopplingen inga problem där inte.
Bike i Trollhättans ointresse för åtgärd av kopplingen är högst anmärkningsvärd. Man borde ha fått en motivering varför men inte ens det gick att få.


Man kan ju undra varför det ska behöva vara sådan diff mellan verkstäderna, borde ju vara i Bmw intresse att alla är nöjda med hela biten inom kedjan.......

Jag får planera en semester resa (2015) för en service på Kenneths, tiderna är nog i vinter om jag ringer nu :mrgreen:
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Tomas H » 2014-07-11/10:11

Jag fick min slavcylinder/tryckstång bytt av Bike Trollhättan utan bekymmer. Det tillsamans med andra åtgärder.
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-07-11/10:47

Tomas H skrev:Jag fick min slavcylinder/tryckstång bytt av Bike Trollhättan utan bekymmer. Det tillsamans med andra åtgärder.

Hur blev bytet blev det en aha effekt.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Tomas H » 2014-07-11/11:16

cpu skrev:
Tomas H skrev:Jag fick min slavcylinder/tryckstång bytt av Bike Trollhättan utan bekymmer. Det tillsamans med andra åtgärder.

Hur blev bytet blev det en aha effekt.


Det blev skillnad, problemet var inte så stort innan dock, mer av karaktären vilket humör hojen va på den dagen. Dvs det va ett jä.... klonkande vissa dagar/efter olika stopp etc. För att nästa gång va helt tyst efter det initiala klonket när ettan las i.
En sak som dock blev mycket bättre är att lägga i friläget. Innan fick man göra det precis innan man stannat, så att bakhjulet hade lite rull :?
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav TPE » 2014-08-07/19:24

Har också fått min tryckstång utbytt idag på GMC i Karlstad i samband med 1000mila-servicen. Blev inte någon aha-upplevelse direkt men ändå något bättre tycker jag, sen vet man ju inte om det beror på den nya oljan eller den nya tryckstången :? Känner dock tydligt att det är lättare att hitta friläget. Kan tillägas att bytet gjordes helt utan tjat och ifrågasättanden av verkstan :)
TPE
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-09-15/17:31
Ort: Åmål

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Leif Anderberg » 2014-08-16/17:49

Ja då har jag också fått stången bytt och visst blev det bättre. Mycket lättare att hitta friläge nu och klonket Ca 30-40% bättre. Så det var klart värt ett byte.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav KtmJohan » 2014-08-20/16:42

Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?
KtmJohan
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-05-14/16:55

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2014-08-21/08:17

KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?


Hej KtmJohan,
Alltså snart dags byta ut den signaturen... ;)
Det har aldrig varit några problem med växellådan på vattenboxern. På tidiga GSLc byter man tryckstången i våtkopplingen för att något minska oljeflödet i kopplingen. Oljan mellan lamellerna gör att kopplingen drar något. Detta innebar att friläget var lite svårt att hitta samt att det därmed klonkade mera vid växling. Om du med "ny 1200GS" menar en av årsmodell 2014 är flera förbättringar redan införda. Vattenboxern modifierades flitigt av fabriken under modellår 2013. Om och hur mycket växlingarna hörs beror till stor del på din växlingsteknik - ju kvickare växling desto tystare.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2014-08-21/08:34

En annan sak som möjligen har med saken att göra, är att "klonk" ingalunda behöver ha med växellådans hållbarhet att göra. BMW har i alla tider haft "klonkiga" växellådor (enligt någon teori jag läste så har tillverkaren Getrag en något annorlunda filosofi än många andra) men ingen har någonsin haft större anmärkningar på hållbarheten. Detta trots tidigare genomgående använd torrkoppling, som ju kopplar ur helt.
Istället har föraren med tiden lärt sig att manövrera växellådan så att den klonkar mindre, exempelvis genom förspänning och anpassning av varvtal till växel genom tex mellangas. En bil med rakskurna drev i växellådan är betydligt mer svårmanövrerad, men håller å andra sidan för högre belastningar och används därför i tävlingsbilar där nödvändig skicklighet förutsätts hos föraren. (Idag finns förstås elektronik som löser detta).

Därför menar jag att det är vanskligt att dra slutsatser om bristande hållbarhet utifrån klonkig manövrering.
Enligt min erfarenhet så har dessutom valet av växellådsolja stor betydelse; Redline ger en stor förbättring och jag vet att Albert mfl är mycket nöjda med Omega - det kan absolut vara värt att prova en riktig kvalitetsolja först.

Välkommen att prova min gamla RS från 1978 med dryga 17.000 mil och Redlineolja. Klonk som vanligt mellan ettan och tvåan om man är oförsiktig med varvtalen, sedan helt tyst. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2014-08-21/09:55

BMW:s husleverantör GETRAG har bestämt sig för att fasa ut segmentet mc-växellådor. Vattenboxern har därför en växellåda tillverkad i Japan. Rakskurna eller snedskurna drev - eftersom dreven ligger i konstant ingrepp påverkas inte växlingsklonket av drevtypen. Däremot väsnas rakskurna drev mera än snedskurna när de snurrar.
Nackdelen med gemensam olja för motor och växellåda är att en multigrade motorolja egentligen inte är optimal i en växellåda.
Vattenboxern ska ha en multigrade olja med viskositeten 5W-40. Det är väl ok när oljan är ny.
En 5W-40 - olja är en SAE 5-olja som försetts med viskositetsmodifierare, en sorts mycket små plastkorvar som vecklas ut i värme och därmed ger en olja som i varmt tillstånd har en viskositet motsvarande en SAE 40 - olja.Det är ok i motorn. Men en växellåda är som en effektiv kvarn - dreven tuggar successivt sönder viskositetsmodifierarna och oljan närmar sig successivt en SAE 5 - olja. Man märker detta genom att växellådan växlas tystare direkt efter ett oljebyte, för då har ju den varma olja en viskositet enl SAE 40.
Den olja man tömde ut var kanske "nertuggad till en viskositet motsvarande SAE 20...)
Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!
Men - var och en får bli salig på sin tro...
Vänliga hälsningar,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-08-21/11:45

Upplever växellådan på min 2010 GS som en normal japanlåda, klonk och smällar är borta.
Att lager i slutväxel bara höll 4500mil är en annan historia :(
Så nu är man BMW-lös.
Har nu tagit till min Suzuki GS1000, den har 12000mil på mätaren utan fel :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav KtmJohan » 2014-08-21/17:34

Roger Gross skrev:
KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?


Hej KtmJohan,
Alltså snart dags byta ut den signaturen... ;)
Det har aldrig varit några problem med växellådan på vattenboxern. På tidiga GSLc byter man tryckstången i våtkopplingen för att något minska oljeflödet i kopplingen. Oljan mellan lamellerna gör att kopplingen drar något. Detta innebar att friläget var lite svårt att hitta samt att det därmed klonkade mera vid växling. Om du med "ny 1200GS" menar en av årsmodell 2014 är flera förbättringar redan införda. Vattenboxern modifierades flitigt av fabriken under modellår 2013. Om och hur mycket växlingarna hörs beror till stor del på din växlingsteknik - ju kvickare växling desto tystare.
//Roger
D14

Hej Roger
Tack för ett lugnande svar, jag fick provköra en 2014 under två dagar i Säfsen och vart djupt imponerad av hur lättkörd den var och tyckte då att växellådan var mycket smidig.
KTM:s låda klonkar då man lägger i ettan, då kopplingen drar lite trots indragen koppling, och växlas smidigast med snabba växlingar och gaspådrag. Misstänkte att BMW-ägare vana vid gamla motorn inte var vana vid våtkoppling :) Jag får fundera ut en ny signatur :D
KtmJohan
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-05-14/16:55

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-04/22:38

Roger Gross skrev:...enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!


Nu efter service är motorn fylld med Motul 7100 och det är stor skillnad på hur växellådan upplevs. Kan inte påminna mig om att den någonsin varit så lättväxlad med Castrololjan.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2014-09-04/23:24, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Marie » 2014-09-04/22:59

Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!

Är det inte ännu bättre att köpa en dyr högkvalitetsolja och ändå byta ofta?

Den gamla devisen gäller väl fortfarande:
"Det är svårt att smörja sig fattig"
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2014-09-05/01:52

Marie skrev:
Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!

Är det inte ännu bättre att köpa en dyr högkvalitetsolja och ändå byta ofta?

Den gamla devisen gäller väl fortfarande:
"Det är svårt att smörja sig fattig"


Tyska mc-tidningen MOTORRAD redovisade för ett antal månader sedan ett test av motoroljor. Det var inte någon klar relation mellan OLJEPRIS och TESTRESULTAT. T ex hamnade syntetoljorna från LOUIS mycket högt i resultatlistan. Men det jag ville säga med mitt inlägg längre upp i tråden är att jag inte tror på att köpa en jättedyr olja och därmed förlänga oljebytesintervallet. Töm ur oljan med sina föroreningar - ju förr desto bättre!
Att Thomas fann växellådan mera lätthanterlig efter oljebytet kan bero på två saker:
- Den gamla oljan söndertuggad i transmissionen och höll inte ursprungligt viskositetsindex.
- MOTULS oljor har även internt bland BMW:s tekniker ett mycket gott rykte. (Det är BMW:s ekonomer som gillar CASTROL... rätt som det är kanske vi får uppleva att de föreskriver ett annat fabrikat... :o )
Om man sedan tittar på pris och oljefabrikat kan konstateras att det är dyrt att sponsra olika stall inom Formel1 och MotoGP... :o ;)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-05/09:56

Roger Gross skrev:
Marie skrev:
Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!

Är det inte ännu bättre att köpa en dyr högkvalitetsolja och ändå byta ofta?

Den gamla devisen gäller väl fortfarande:
"Det är svårt att smörja sig fattig"


Tyska mc-tidningen MOTORRAD redovisade för ett antal månader sedan ett test av motoroljor. Det var inte någon klar relation mellan OLJEPRIS och TESTRESULTAT. T ex hamnade syntetoljorna från LOUIS mycket högt i resultatlistan. Men det jag ville säga med mitt inlägg längre upp i tråden är att jag inte tror på att köpa en jättedyr olja och därmed förlänga oljebytesintervallet. Töm ur oljan med sina föroreningar - ju förr desto bättre!
Att Thomas fann växellådan mera lätthanterlig efter oljebytet kan bero på två saker:
- Den gamla oljan söndertuggad i transmissionen och höll inte ursprungligt viskositetsindex.
- MOTULS oljor har även internt bland BMW:s tekniker ett mycket gott rykte. (Det är BMW:s ekonomer som gillar CASTROL... rätt som det är kanske vi får uppleva att de föreskriver ett annat fabrikat... :o )
Om man sedan tittar på pris och oljefabrikat kan konstateras att det är dyrt att sponsra olika stall inom Formel1 och MotoGP... :o ;)
//Roger
D14


OT!
"BMW recommends BP Fuels" står det numera på servicespecifikationen. Statoils soppa har funkat tidigare och den funkade bra igår också.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tryckstång för koppling 1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2017-11-27/12:51

Jag sålde min KTM1190-2014 på grund av att jag tröttnade på kvalitetsbristerna. Jag bytte lyftburk, startmotor, den startade inte när det var kallt ute, den började läcka olja pga en o-ring till vevhusventilationen gick sönder, hojen höll på att välta hela tiden när man satte den på sidostödet och med packväskor var det ett h-ve.
Jag bestämmde mig för att gräva djupt i fondkontot och köpa en bra premium motorcykel utan problem...trode jag. Köpte en ny R1200GS-2017 Rally som jag nu har avverkat 90mil på mätaren och jag tycker växellådan är under all kritik. Att det klonkar när man lägger i 1:ans växel har jag inga problem med men när man sedan växlar upp så känns det som om man inte använde kopplingen alls. På min tidigare Yamaha-2006, R1 klonka det också när man lägger i 1:an likaså med min KTM1190. Men nu skrapar det som jag vet inte vad. Växlinagrna funkar silkeslent dom första kilometrarna men när motorn är varm så låter det som en stenkross vid växlingarna och treans växel är värst och det går trögt att växla. Jag vill inte hålla på att fjanta runt med att, som andra beskriver här på forumet, hålla på att ligga på vissa varvtal på motorn för att få till stånd en hygglig växlingsupplevelse. Då kommer man bara att åka omkring och tänka på det hela tiden. Tar bort den positiva upplevelsen med motorcykelkörning.
Testade att byta oljan själv nu till Motul 7100 5W40 utan skillnad i växellådans beteende. Något är fel! Kan det vara så att kopplingen inte gör sitt jobb med att frikoppla som den ska? På min tidigare KTM 1190 var växellådan silkeslen. Fan att det alltid ska vara problem med nyare motorcyklar. Ska man behöva köpa sig en beprövad japanare till sist ändå?
Besviken......

uppl
KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Nästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst