Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Leif Anderberg » 2014-07-24/09:16

Motorrads 5000 mils Långtesthoj har fått växellådsras. Var det en på miljonen eller innebär detta att man bör byta hoj innan 5000 mil för att undvika ras. Några reflektioner på detta.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav tomten » 2014-07-24/09:57

......................
Senast redigerad av tomten 2015-02-16/23:50, redigerad totalt 1 gång.
tomten
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-07-14/08:42
Ort: Värmland

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-07-24/10:45

Jag har kört 4200 mil med min LC13 och känner ingen ångest!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-24/17:51

BMW verkar ha otur i MOTORRAD! K 1300 GT var ju ett sorgebarn, som inte rimligen var representativ för serien som helhet - och nu växellådsras på en vattenboxer!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-24/19:35

Jag sätter mina 5 öre på, att Motorrads testhojar lever ett tufft liv ...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-24/19:46

Helt enig - men det gäller väl oavsett tillverkare?
Senast jag tittade i deras resultatlista (det var ett tag sedan), låg H-D Road King bäst till av alla - i princip
5 000 problemfria mil. Måhända är det lika (lite?) representativt som problemen med BMW-maskinerna? Men det får onekligen läsaren att fundera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-24/19:57

Bror Gårdelöf skrev:Senast jag tittade i deras resultatlista (det var ett tag sedan), låg H-D Road King bäst till av alla (...)

Representativt eller ej - fördomsfull som jag är, anar jag att en Road King får mildare behandling av Motorrads testförare än R1200GS LC. :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-24/22:01

Kan nog stämma. Om inte annat finns ett antal möjligheter att köra en GS, som över huvud taget inte är praktikabla med en H-D.
Men K 1300 GT:s oblida öde är väl ändå ägnat att förvåna? Det måste ha varit ett måndagsexemplar - alternativt någon mekaniker, som klåpat till det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Roger Gross » 2014-07-25/06:18

GS-lådan rasade p g a att kulhållaren i ett kullager gick sönder och spred smådelar i lådan.
Motorraset på K1300 berodde i första fallet på att motorn kördes en längre sträcka på fullgas. Tillräckligt med olja nådde inte högra vevslängen (cyl 4), lagret nöp och vevstaken stack ut genom motorblocket.
Reparationen gjordes klantigt eftersom spån fanns kvar i smörjoljesystemet. Hela torrsumpen med slangar skulle bytts har man insett efteråt.
Efter denna händelse har en kraftigare oljepump införts och därmed nås även cylinder fyra av tillräckligt med olja även vid timslång fullgaskörning i hög temperatur - lite av hängsle OCH livrem. Ingen risk för varmgång alltså.
GS-lådan undersöks givetvis noggrant på fabriken, men felet med ett trasigt kullager bedöms som otypiskt och inte som ett konstruktionsfel.
Ungefär som bakstötdämparen på R1200RTLc med ESA. Inget fel på konstruktionen men miss i härdningen på de kolvstänger som gått av. (Två av cirka 8000 har havererat. Alla stötdämpare får nu nya kolvstänger.)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-25/06:42

Då hade jag tre kvarts rätt om det där med otur. K 1300-motorn behövde konstrueras om, men reparationen gjordes inte fackmannamässigt - och växellådsraset är en slumpmässig miss.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Dennis Johansson » 2014-07-25/07:09

Men om nu BMW gör de kvalitetsmässigt bästa hojarna, borde de väl ligga i topp i motorrads långtids tester?
Men ingen modell gör det ju. Det känns som att BMW anser att ny teknik är så viktig att kvaliteten inte alltid hänger med. Om nu ett lager rasat i växellådan, kan fråga sig vad är det för kvalitet på lagret, vem har tillverkat det och kanske även om det är rätt lager på platsen.

Även om en D ej körs som många andra hojar / modeller, ligger ju inte alla custom i toppen.

När jag läste en lista över ledare i Iron But,så han som låg i topp körde HD.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-25/07:19

Den diskussionen har ju förts förr på Forum. För sådär tio år sedan presenterade någon av de svenska hojtidningarna resultatet av en undersökning, som visade, att BMW-maskiner stod oftare på verkstad än japanska hojar - och att japanerna är duktiga på kvalitetsarbete är vid det här laget en truism.
Dock vet jag inte, om undersökningen korrelerat antalet verkstadsbesök till körsträckor. BMW-folk kör ofta långt, och då blir det fler verkstadsbesök - i alla fall om man lämnar hojen till proffs för service.

Sedan handlar det väl om, hur tillverkaren hanterar konstruktionsmissar etc. Där är BMW kända för generös policy med återkallelser etc. Hur konkurrenterna gör, vet jag inte.

Så i slutändan handlar det rimligen om, huruvida man är tillräckligt nöjd. Om inte, är väl det enda rimliga att byta märke? Det saknas ju inte tillverkare av bra hojar.

Till det kommer en notering, som jag läste (här på Forum?) för ett tag sedan - att om man tittar på sådär 40 år gamla brukshojar, ligger BMW i topp! Hur väl grundat det påståendet var, vet jag inte - men jag kom att tänka på det senast för ett par dagar sedan, när jag såg en synnerligen patinerad R 100 RS i Oslo. Den verkade fortfarande gå fint, och det syntes verkligen, att den hade använts!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav BrooklynS » 2014-07-27/07:26

Det var nog på det sättet i alla fall - bättre förr. Enklare konstruktioner som kostade 50% mer än konkurrenterna var rimligtvis hållbarare (särskilt som de primärt konstruerats med just denna egenskap som högsta prioritet).

Med den takt som BMW spottar ur sig nya modeller är jag inte förvånad om det dyker upp felkonstruktioner ibland. Men är det ens möjligt att köra K1300 på fullgas längre än någon minut?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Leif Anderberg » 2015-03-15/20:00

Jag har väntat på fortsättningen på 5000 mila testet så jag frågade Gerry på Motorrad var testet tog vägen och fick detta svaret.

Hej!
Nejdå, testet är kört, det kan ha blivit en tankevurpa här av oss, det publicerades i höstas i Offroad nummer 19.Vi bör kanske stoppa in det i ordinarie Motorrad också.
Hälsning
Gerry
Senast redigerad av Leif Anderberg 2015-03-16/06:35, redigerad totalt 1 gång.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Max Mad » 2015-03-15/21:19

Vilken tur att jag har klubbförsäkringen. 10 000 mil eller 6 år på motorn, vilket som kommer först.

Det gäller att ligga i de närmaste 3 åren, sedan blir det till att köra aldrig så försiktigt :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Leif Anderberg » 2018-09-18/17:22

Blåser liv i en gammal tråd. Ja då var det dags för växellådsbyte för min del tryckstången som går till slavcylindern har släppt i lagerläget i växellådsgaveln. Stången flyter nu fritt känns som kopplings punkten flyttas om motorn drar eller motorbromsas. Lägger jag två fingrar på kopplingsgreppet med lite lätt tryck när jag kör så rör sig kopplings greppet fram och tillbaka vid motorbroms och motorn drar. Ungefär som luft i kopplingen. Som tur är så byts det till den nya växellådan som också är längre vilket också gör att startmotorn måste bytas till den nya som är kortare. En affär för allt på ca 50000kr
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Max Mad » 2018-09-18/17:26

Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Leif Anderberg » 2018-09-18/17:41

Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Max Mad » 2018-09-18/19:02

Leif Anderberg skrev:Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.
Det var ju en farlig tur !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-19/11:32

Leif Anderberg skrev:Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.


Tråkigt med mc:n.
Vilket försäkringsbolag hjälper dig med detta?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

Inläggav Leif Anderberg » 2018-09-21/21:58

Svedea
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst