Sida 1 av 1

Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/09:16
av Leif Anderberg
Motorrads 5000 mils Långtesthoj har fått växellådsras. Var det en på miljonen eller innebär detta att man bör byta hoj innan 5000 mil för att undvika ras. Några reflektioner på detta.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/09:57
av tomten
......................

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/10:45
av Lars-Erik Holmberg
Jag har kört 4200 mil med min LC13 och känner ingen ångest!!

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/17:51
av Bror Gårdelöf
BMW verkar ha otur i MOTORRAD! K 1300 GT var ju ett sorgebarn, som inte rimligen var representativ för serien som helhet - och nu växellådsras på en vattenboxer!

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/19:35
av Gunnar Elmgren
Jag sätter mina 5 öre på, att Motorrads testhojar lever ett tufft liv ...

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/19:46
av Bror Gårdelöf
Helt enig - men det gäller väl oavsett tillverkare?
Senast jag tittade i deras resultatlista (det var ett tag sedan), låg H-D Road King bäst till av alla - i princip
5 000 problemfria mil. Måhända är det lika (lite?) representativt som problemen med BMW-maskinerna? Men det får onekligen läsaren att fundera.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/19:57
av Gunnar Elmgren
Bror Gårdelöf skrev:Senast jag tittade i deras resultatlista (det var ett tag sedan), låg H-D Road King bäst till av alla (...)

Representativt eller ej - fördomsfull som jag är, anar jag att en Road King får mildare behandling av Motorrads testförare än R1200GS LC. :mrgreen:

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-24/22:01
av Bror Gårdelöf
Kan nog stämma. Om inte annat finns ett antal möjligheter att köra en GS, som över huvud taget inte är praktikabla med en H-D.
Men K 1300 GT:s oblida öde är väl ändå ägnat att förvåna? Det måste ha varit ett måndagsexemplar - alternativt någon mekaniker, som klåpat till det.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-25/06:18
av Roger Gross
GS-lådan rasade p g a att kulhållaren i ett kullager gick sönder och spred smådelar i lådan.
Motorraset på K1300 berodde i första fallet på att motorn kördes en längre sträcka på fullgas. Tillräckligt med olja nådde inte högra vevslängen (cyl 4), lagret nöp och vevstaken stack ut genom motorblocket.
Reparationen gjordes klantigt eftersom spån fanns kvar i smörjoljesystemet. Hela torrsumpen med slangar skulle bytts har man insett efteråt.
Efter denna händelse har en kraftigare oljepump införts och därmed nås även cylinder fyra av tillräckligt med olja även vid timslång fullgaskörning i hög temperatur - lite av hängsle OCH livrem. Ingen risk för varmgång alltså.
GS-lådan undersöks givetvis noggrant på fabriken, men felet med ett trasigt kullager bedöms som otypiskt och inte som ett konstruktionsfel.
Ungefär som bakstötdämparen på R1200RTLc med ESA. Inget fel på konstruktionen men miss i härdningen på de kolvstänger som gått av. (Två av cirka 8000 har havererat. Alla stötdämpare får nu nya kolvstänger.)
//Roger
D14

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-25/06:42
av Bror Gårdelöf
Då hade jag tre kvarts rätt om det där med otur. K 1300-motorn behövde konstrueras om, men reparationen gjordes inte fackmannamässigt - och växellådsraset är en slumpmässig miss.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-25/07:09
av Dennis Johansson
Men om nu BMW gör de kvalitetsmässigt bästa hojarna, borde de väl ligga i topp i motorrads långtids tester?
Men ingen modell gör det ju. Det känns som att BMW anser att ny teknik är så viktig att kvaliteten inte alltid hänger med. Om nu ett lager rasat i växellådan, kan fråga sig vad är det för kvalitet på lagret, vem har tillverkat det och kanske även om det är rätt lager på platsen.

Även om en D ej körs som många andra hojar / modeller, ligger ju inte alla custom i toppen.

När jag läste en lista över ledare i Iron But,så han som låg i topp körde HD.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-25/07:19
av Bror Gårdelöf
Den diskussionen har ju förts förr på Forum. För sådär tio år sedan presenterade någon av de svenska hojtidningarna resultatet av en undersökning, som visade, att BMW-maskiner stod oftare på verkstad än japanska hojar - och att japanerna är duktiga på kvalitetsarbete är vid det här laget en truism.
Dock vet jag inte, om undersökningen korrelerat antalet verkstadsbesök till körsträckor. BMW-folk kör ofta långt, och då blir det fler verkstadsbesök - i alla fall om man lämnar hojen till proffs för service.

Sedan handlar det väl om, hur tillverkaren hanterar konstruktionsmissar etc. Där är BMW kända för generös policy med återkallelser etc. Hur konkurrenterna gör, vet jag inte.

Så i slutändan handlar det rimligen om, huruvida man är tillräckligt nöjd. Om inte, är väl det enda rimliga att byta märke? Det saknas ju inte tillverkare av bra hojar.

Till det kommer en notering, som jag läste (här på Forum?) för ett tag sedan - att om man tittar på sådär 40 år gamla brukshojar, ligger BMW i topp! Hur väl grundat det påståendet var, vet jag inte - men jag kom att tänka på det senast för ett par dagar sedan, när jag såg en synnerligen patinerad R 100 RS i Oslo. Den verkade fortfarande gå fint, och det syntes verkligen, att den hade använts!

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2014-07-27/07:26
av BrooklynS
Det var nog på det sättet i alla fall - bättre förr. Enklare konstruktioner som kostade 50% mer än konkurrenterna var rimligtvis hållbarare (särskilt som de primärt konstruerats med just denna egenskap som högsta prioritet).

Med den takt som BMW spottar ur sig nya modeller är jag inte förvånad om det dyker upp felkonstruktioner ibland. Men är det ens möjligt att köra K1300 på fullgas längre än någon minut?

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2015-03-15/20:00
av Leif Anderberg
Jag har väntat på fortsättningen på 5000 mila testet så jag frågade Gerry på Motorrad var testet tog vägen och fick detta svaret.

Hej!
Nejdå, testet är kört, det kan ha blivit en tankevurpa här av oss, det publicerades i höstas i Offroad nummer 19.Vi bör kanske stoppa in det i ordinarie Motorrad också.
Hälsning
Gerry

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2015-03-15/21:19
av Max Mad
Vilken tur att jag har klubbförsäkringen. 10 000 mil eller 6 år på motorn, vilket som kommer först.

Det gäller att ligga i de närmaste 3 åren, sedan blir det till att köra aldrig så försiktigt :mrgreen:.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-18/17:22
av Leif Anderberg
Blåser liv i en gammal tråd. Ja då var det dags för växellådsbyte för min del tryckstången som går till slavcylindern har släppt i lagerläget i växellådsgaveln. Stången flyter nu fritt känns som kopplings punkten flyttas om motorn drar eller motorbromsas. Lägger jag två fingrar på kopplingsgreppet med lite lätt tryck när jag kör så rör sig kopplings greppet fram och tillbaka vid motorbroms och motorn drar. Ungefär som luft i kopplingen. Som tur är så byts det till den nya växellådan som också är längre vilket också gör att startmotorn måste bytas till den nya som är kortare. En affär för allt på ca 50000kr

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-18/17:26
av Max Mad
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-18/17:41
av Leif Anderberg
Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-18/19:02
av Max Mad
Leif Anderberg skrev:Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.
Det var ju en farlig tur !

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-19/11:32
av Thomas Stadin
Leif Anderberg skrev:Jo det går på försäkringen även för mig som gjort servicen själv.
Max Mad skrev:
Leif Anderberg skrev: En affär för allt på ca 50000kr
S*t*n :o :shock:. Får du det på klubbförsäkringen eller !?

"By quality, cry once", hm :?.


Tråkigt med mc:n.
Vilket försäkringsbolag hjälper dig med detta?

Re: Växellådsras på BMW 1200GS LC 13

InläggPostat: 2018-09-21/21:58
av Leif Anderberg
Svedea