Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Dalarö » 2014-09-08/14:42

Hej,

jag har nu efter många våndor bytt in min gamla 1200GS från 2004, gått som ett urverk men börjar bli gammal, får min nya 1200GS Avd i april. Provkörningen av den nya modellen var som att jämföra två olika världar, helt osannolikt vad som hänt under dessa år vilket jag förmodligen förträngt, vilken skillnad det var! Vad är era intryck ni som kört både GS and Avd under ett par år, är ni nöjda? Vad ångrar ni? Såg t.ex. att KTM skall lansera en 1290 KTM, antar att den kommer med kedja vilket jag personligen inte gillar men oavsett, det hårdnar bland "överlevnadshojar"...
Dalarö
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-03-03/15:21

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-09/05:06

Vettigaste konkurenten just nu tycker jag verkar vara Yamaha.
En av deras Super Tenneré har kardan och 21" framhjul :)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Moloc » 2014-09-09/10:37

Jag har väl knappt börjat slita in min GSA LC -14 jag fick i Maj ännu, men jag trivs verkligen som handen i handsken på den. Trivdes bra på min GSA -11 också, men den kändes klart klumpigare vid krypkörning och vid gruskörning. Att jag dessutom trivs mycket bättre med våtkopplingen rent generellt och alldeles särskilt eftersom jag pendelkör med den i Stockholm skadar ju inte mitt intryck. Då jag åker en del motorväg när jag hälsar på familjen på andra sidan landet så är farthållaren ett riktigt trevligt tillskott.

Uppe i fart på asfalt så skulle jag inte säga att det är allt för stor skillnad på dem dock. Satt möjligen aningen bekvämare på gamla än på nya. Ju aktivare körning desto mer föredrar jag dock nya.
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-09-09/15:13

Dennis Johansson skrev:Vettigaste konkurenten just nu tycker jag verkar vara Yamaha.
En av deras Super Tenneré har kardan och 21" framhjul :)


Jag har kört Super Tennerén över dagen en 20 milavända och det gav inte direkt mersmak. Funktionell och bekväm men riktigt jävla skittråkig i såväl motor som köregenskaper. Liknelsen med en Volvo 245 (brun) är inte långt borta.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-11/05:46

Daniel Bonnér skrev:
Dennis Johansson skrev:Vettigaste konkurenten just nu tycker jag verkar vara Yamaha.
En av deras Super Tenneré har kardan och 21" framhjul :)


Jag har kört Super Tennerén över dagen en 20 milavända och det gav inte direkt mersmak. Funktionell och bekväm men riktigt jävla skittråkig i såväl motor som köregenskaper. Liknelsen med en Volvo 245 (brun) är inte långt borta.


Jo visst kan det vara så.
Men för aktivt grusåka är ju alltid ett 21" att föredra.
Fattar inte varför inte BMW har det alternativet till sina 1200.
Om en motorär riktigt tråkig, vilket en del tycker 800 GS motorn också är, dvs linjär som en elmotor, gör den väl extra lätt körd?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-09-11/15:06

Dennis Johansson skrev:Om en motorär riktigt tråkig, vilket en del tycker 800 GS motorn också är, dvs linjär som en elmotor, gör den väl extra lätt körd?


Vissa motorcyklar talar inte till hjärtat och tyvärr var Yamaha Tenere en sådan för mig. Komforten är superb och drivlinan är fenomenal. Motorn drar precis som du skriver jämnt och fint men hojen känns kraftigt undermotoriserad. Man bara väntar och letar efter effekten men den finns inte där, körmässigt är den stabil men tråkig.

Den hojen som gett mig störts habegär på senare tid är den nya Suzuki V-Strom 1000, snacka om kul hoj som förnöjer genom att bara vara rent ut sagt skitrolig att köra. Däremot vet jag inte om den är ett seriöst alternativ till 1200 GS då den inte är helt hundra att åka två på med last.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2014-09-11/15:32

Den gamla V-Strom DL 1000 går då utmärkt att skjutsa med fullast. Har ägt en sådan av årsmodell 2002.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav crv » 2014-09-12/17:45

Går också i ”byta hoj tankar” och hyrde en LC för en dag i Italien. Och visst har det hänt en hel del gentemot min 2006 men lite besviken blev jag, var det allt? Tror nog att jag har blivit lite färgad av alla som har höjt den till skyarna. Men en godtagbar kandidat för eventuellt nyförvärv är den fortfarande.

Daniel Bonnér skrev:Den hojen som gett mig störts habegär på senare tid är den nya Suzuki V-Strom 1000, snacka om kul hoj som förnöjer genom att bara vara rent ut sagt skitrolig att köra. Däremot vet jag inte om den är ett seriöst alternativ till 1200 GS då den inte är helt hundra att åka två på med last.

Men måste hålla med Daniel att V strumpan var förbaskat mycket körglädje. Och den färgade mig med alldeles egen upplevelse. Tur är väl det att vi upplever olika skillnader mellan oss individer och slutsatser blir olika.

Och Dennis tänk inte så mycket på Teneren för du kommer att hitta så mycket fel att du aldrig hinner åka hoj ;)
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Era intryck av den

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-09-12/19:11

Olof Eriksson skrev:Den gamla V-Strom DL 1000 går då utmärkt att skjutsa med fullast. Har ägt en sådan av årsmodell 2002.


Jag håller inte riktigt med dig fullt ut där, den nya V-Strom känns spinkigare och mindre än den gamla som du refererar till. Jag kan ha fel då mina praktiska erfarenheter av nya GS är små men jag tror att GS är bättre hoj att packa stort på. V-Strom är en hoj man bör prova, den har dock inte kardan på gott och ont.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-12/22:15

En lång redogörelse:
Vad fick mig att falla för min GSLC?
Under första provkörningen körde jag asfalterade småvägar och mungiporna for omgående upp då hojen kändes som en oemotståndlig liten sexig motard.
Innan jag slog till ville jag ändå höra sambons åsikter från passagerarpallen. Efter en kortare provtur var hon lyrisk (trots att vi nätt och jämt hunnit hem från vår lånmgsemester på vår fina GSA -11)
Det blev köp och nu i efterhand kan jag konstatera:
-att den är grym på grusvägar så länge som man väljer rätt "kör-mode". Detta även med släta asfaltsdäck
-att ESA-fjädringen verkligen fungerar trots full last, passagerare och hög fart. Gamla GSA:n stod på Hard för att inte bli alltför svampig under resan men med den här kan man åka på soft även i alperna.
-att farthållaren faktiskt gör resan på långa motorvägsetapper njutbar
Sist men inte minst så tyckte vi att det var kul att kunna jaga sporthojar på Route Des Grandes Alpes trots att vår GSLC släpade på oss båda med mycket packning. Fin "handling", men framför allt så var det motorns dragvillighet som var den stora skillnaden då vi ganska ofta accelerade om de små radfyrorna på väg ut ur böjarna uppför bergen. det var kul :)
Om du jämför med andra fabrikanters adventurehojar så glöm inte att BMW´s framfjädring inte niger även vid hård inbromsning i utförsbackar samt att boxern drar stenhårt uppför. Detta är antagligen också orsaken till att det går ca tio GS på varje japs i alperna.
Om jag skulle (tvingas) byta idag - kanske KTM eller Multistrada men de saknar bla passagerarkomforten och niger vid inbvromsningen - singelhojar.
"Oerhört mångsidig" skulle jag vilja säga om GSLC.

Nackdelar:
-Bromspedalen är alldeles feljusterad och dessutom ej justerbar. Spelet är dessutom stort och försöker man justera så blir bromsen anliggande. Går iofs att lösa med en fil.
-Växellådan rasslade och "brakade" vid växlingar under de första 2.000 milen men med uppdaterad tryckstång och Motulolja är problemen borta.
-Tankar man fullt ställer hojen rinner bensin utmed motorn och missfärgar densamma. Dessutom känner man bensinångorna under ca 10 mil efter tankning.
Många potentiella fel elimineades med nya LC;n, däribland det dyra packboxproblemet mellan motor/växellåda.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Dalarö » 2014-09-13/19:06

Hej Thomas,

Vad som gjorde mig tveksam under provkörningen var växellådan, det bokstavligen small när man la i ettan, inget som säljaren kommenterade när jag påpekade detta. Cykeln hade även speedshift, helt ointressant i mina ögon, osmidig växling, inte värt pengarna. Kvalite'n i övrigt kändes bra.

Kul att du gillade ESA, en av anledningarna till att verkligen ville byta upp mig. Kände att det var en central funktion som jag skulle uppskatta. Provade aldrig hojen på grus, kan inte säga att jag gillar det men i vår går jag en kurs..Valde därför till pro paketet.
Dalarö
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-03-03/15:21

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-09-13/19:36

Växellådan kräver tillvänjning, alternativt starka nerver. Helst båda delarna.....
BMW:s drivline-konstruktion, med ganska stor svängmassa i kardanaxel och utgående axlar i växellådan, ger i sig lite "klonkig" växling. Så har det "alltid" varit på boxarna.
Tidigare generationers enkelskiviga torrlamellkoppling var "snäll" mot transmissionen, eftersom en sådan koppling frikopplar väldigt bra. De nya LC-motorn har flerskivig våtkoppling - den konstruktionen frikopplar aldrig helt och hållet, utan ligger alltid och "drar" lite grand. Att lägga i ettan ljudlöst med motorn igång är i praktiken omöjligt, det smäller alltid till. Även uppväxlingar på de lägre växlarna brukar vara svåra att göra utan att det låter, men genom att "förspänna" växelpedalen och göra en snabb växling kan man få det att låta lite mindre. (Det är f.ö. likadant på K-modellerna med tvärställd motor, både 4- och 6-cylindriga - växlingen är "klonkig".)
Min R1200GS LC -13 var förfärlig i början. Efter att jag fått tryckstången till kopplingen utbytt, och skiftat till bättre olja (Motul 300V) är det helt OK, även om det fortfarande smäller lite när man lägger i ettan.
Vad jag förstår ska årsmodell -14 ha fått den nya tryckstången (som ger mindre oljeflöde till kopplingens lamellpaket) från fabrik.

Det som fick mig att köpa LC:n var en spontan provkörning förra våren. Jag har aldrig riktigt varit förtjust i förra generationens R1200GS, varför kan jag inte riktigt säga men det där "klicket" har aldrig infunnit sig.
När jag satte mig på LC:n "klickade" det däremot direkt. Rapp motor, smidig och lättmanövrerad. Det blev en snabb försäljning av K1600GT:n (som i och för sig var en fantastisk hoj), och leverans på själva 17:e maj 2013.
Hojen har nu gått strax över 2.000 mil, och jag är fortfarande nöjd med den. Förutom "växelklonket" (som väl egentligen är att betrakta som ett skönhetsfel), har jag bara haft ett fel på hojen - det har gått hål(!) på gummidamasken mellan kardanrör och slutväxel, två gånger till och med! Tydligen är utrymmet inuti kardanröret lufttätt, så när luften inuti kyls av snabbt (exempelvis när man åker upp i ett alp-pass och temperaturen sjunker 25C eller mer på en kort stund) sugs damasken ihop, och går emot kardanknuten som sitter innanför. Jag har nu fått en ny damask med ändrat utförande monterad, får se om det hjälper....
Och så tar bromsbeläggen bak slut väldigt fort. De första höll 800 mil, andra omgången ca 1.100 mil - även här har BMW tagit fram ett nytt utförande, med hårdare belägg som ska hålla bättre.
Rent körmässigt har jag inte mycket att tillägga till det Thomas skriver ovan. Hojen är kapabel att hänga med en K1600GTL i Autobahn-tempo, men gör heller inte bort sig på usla grusvägar. Till ren "enduro-körning" är den väl inte det bästa valet, men det går att ta sig fram på förvånansvärt usel "väg" bara man tar det lugnt.
Och på serpentivägar i Alperna är den bara helt suverän - där kommer både motor och chassi till sin fulla rätt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav GS-Peppe » 2014-09-14/07:17

Skaffade en R 1200 GS -14 i våras som första väghoj sedan en RD 350 LC på -80 talet :shock:

Allt fungerar fint och det är alldeles för lätt att köra lite för fort när det svänger (och annars också för den delen). Fjädring, styrprecision, sittställning allt är kanonbra.

Men, ett minus som ingen tar upp är att jag upplever min maskin som "surrig" i handtag, fotpinnar och t o m sadel. Detta när det börjar gå 120 km/h och uppåt. Efter 20 mil i motorvägs/högt landsvägstempo domnar fingrarna. (Kan pirra i paketet med, men inte på ett skönt vis :) )
Alla Ni som blåser till alperna, inga bekymmer för Er? Sedan är det ett väl högljutt ljud från fronten. Om det är orginal Anakee III eller något annat vet jag inte. Blir tydligt vid ca 70 knyck.
R1200GS -LC
KTM EXC 450
Användarvisningsbild
GS-Peppe
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-06-15/11:19

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-09-14/07:24

Anakee 3-däcken är kända för att låta.
Vibrationer har jag personligen inga problem med, men jag har noterat att det blivit mindre med tiden - det tar ett antal mil innan motorn är helt "inkörd".
Och så går den "lenare" på bättre bränsle - prova 98-oktan, helst utan etanolinblandning (kan vara svår att få tag på idag, tyvärr - och bensinbolagen är usla på att informera).
När jag tankat 102-oktanig "supersoppa" på kontinenten (BP/Aral) har motorn gått som en symaskin.... ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2014-09-14/09:19

GS-Peppe skrev:Skaffade en R 1200 GS -14 i våras som första väghoj sedan en RD 350 LC på -80 talet :shock:

Allt fungerar fint och det är alldeles för lätt att köra lite för fort när det svänger (och annars också för den delen). Fjädring, styrprecision, sittställning allt är kanonbra.

Men, ett minus som ingen tar upp är att jag upplever min maskin som "surrig" i handtag, fotpinnar och t o m sadel. Detta när det börjar gå 120 km/h och uppåt. Efter 20 mil i motorvägs/högt landsvägstempo domnar fingrarna. (Kan pirra i paketet med, men inte på ett skönt vis :) )
Alla Ni som blåser till alperna, inga bekymmer för Er? Sedan är det ett väl högljutt ljud från fronten. Om det är orginal Anakee III eller något annat vet jag inte. Blir tydligt vid ca 70 knyck.


Hej GS-Peppe,
För att reducera det du kallar "surr i händerna" rekommenderar jag att du monterar "Grip-Puppies".
Det är skumgummihandtag som träs utanpå befintliga gummihandtag och dämpar vibrationer.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-15/12:22

GS-Peppe skrev:Men, ett minus som ingen tar upp är att jag upplever min maskin som "surrig" i handtag, fotpinnar och t o m sadel. Detta när det börjar gå 120 km/h och uppåt. Efter 20 mil i motorvägs/högt landsvägstempo domnar fingrarna. (Kan pirra i paketet med, men inte på ett skönt vis :) )
Alla Ni som blåser till alperna, inga bekymmer för Er? Sedan är det ett väl högljutt ljud från fronten. Om det är orginal Anakee III eller något annat vet jag inte. Blir tydligt vid ca 70 knyck.


Det där har jag aldrig haft problem med på GSLC.
Visst finns vibrationer i styret men inte värre än min förra GSA -11. Jag kör med originalhandtagen och har alltid handskar där insidan är gjort i ett tunt lager känguruskinn. Allt för att få maximal känsla. Tyvärr överförs styrets vibrationer till händerna men jag har ej upplevt att detta är något problem.
LC:ns farthållare gör att man kan man köra motorväg i timmar utan problem.
Du skriver att vibrationerna kommer vid 120 km/h. Kan du säga om de kommer med motorvarvet eller med hastigheten?
Om du tex kör på 4:an - kommer de långt tidigare än 120 då eller är det alltid vid 120?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Era intryck av den "nya" 1200GS LC

Inläggav Dalarö » 2014-09-15/14:53

Däckval,

tack för all intressant och uppskattad info! Med risk för att vara jobbig, vilken typ av däck valde ni? Jag hade lite bråttom i valet och säljaren var väl inte alltför kommunikativ..Det finns ju två alt. och nu börjar jag fundera...Jag valde "street" och nu förespeglar sig en Islandsresa till våren, oavsett jag kör 80/20 asfalt, grus, även efter kursen...
Dalarö
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-03-03/15:21


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst