En lång redogörelse:
Vad fick mig att falla för min GSLC?
Under första provkörningen körde jag asfalterade småvägar och mungiporna for omgående upp då hojen kändes som en oemotståndlig liten sexig motard.
Innan jag slog till ville jag ändå höra sambons åsikter från passagerarpallen. Efter en kortare provtur var hon lyrisk (trots att vi nätt och jämt hunnit hem från vår lånmgsemester på vår fina GSA -11)
Det blev köp och nu i efterhand kan jag konstatera:
-att den är grym på grusvägar så länge som man väljer rätt "kör-mode". Detta även med släta asfaltsdäck
-att ESA-fjädringen verkligen fungerar trots full last, passagerare och hög fart. Gamla GSA:n stod på Hard för att inte bli alltför svampig under resan men med den här kan man åka på soft även i alperna.
-att farthållaren faktiskt gör resan på långa motorvägsetapper njutbar
Sist men inte minst så tyckte vi att det var kul att kunna jaga sporthojar på Route Des Grandes Alpes trots att vår GSLC släpade på oss båda med mycket packning. Fin "handling", men framför allt så var det motorns dragvillighet som var den stora skillnaden då vi ganska ofta accelerade om de små radfyrorna på väg ut ur böjarna uppför bergen. det var kul
Om du jämför med andra fabrikanters adventurehojar så glöm inte att BMW´s framfjädring inte niger även vid hård inbromsning i utförsbackar samt att boxern drar stenhårt uppför. Detta är antagligen också orsaken till att det går ca tio GS på varje japs i alperna.
Om jag skulle (tvingas) byta idag - kanske KTM eller Multistrada men de saknar bla passagerarkomforten och niger vid inbvromsningen - singelhojar.
"Oerhört mångsidig" skulle jag vilja säga om GSLC.
Nackdelar:
-Bromspedalen är alldeles feljusterad och dessutom ej justerbar. Spelet är dessutom stort och försöker man justera så blir bromsen anliggande. Går iofs att lösa med en fil.
-Växellådan rasslade och "brakade" vid växlingar under de första 2.000 milen men med uppdaterad tryckstång och Motulolja är problemen borta.
-Tankar man fullt ställer hojen rinner bensin utmed motorn och missfärgar densamma. Dessutom känner man bensinångorna under ca 10 mil efter tankning.
Många potentiella fel elimineades med nya LC;n, däribland det dyra packboxproblemet mellan motor/växellåda.