800GS -13, färgen lossar från motorn...

800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Muhuu » 2014-11-13/23:48

Hej.
Köpte mig en ny 800GS i maj förra året av en stor mc handlare i Trollhättan, med fem års nonstop garanti..
När cykeln var knappt ett år och 800 mil gammal upptäckte jag bubblor i färgen och den började lossa från oljetråget och vänster sidokåpa.
Efter lite googlande verkar detta problem funnits minst 10 år.

Har kört cykeln ca 10 mil tur och retur till service i Februari, det är i stort sett enda gången den sett salt. Den spolades av och ställdes in i garage efteråt.
På en del cyklar verkar Bmw tagit sitt ansvar och bytt ut kåpor och oljetråg på garantin, men jag har väntat ca 4 månader nu på svar från Bike, som i sin tur väntar på svar från Bmw.

Det stör mig nåt fruktansvärt att ha slängt ut sexsiffriga belopp på en cykel som inte ens färgen sitter kvar på.
Någon som haft samma problem ?? Har du fått hjälp från Bmw??
Vad kan man göra som liten enskild konsument ?? Ingenting ?
Ska man behöva skruva isär motorn och lacka den själv ?

Katastrofalt dåligt Bmw !

Inget annat är dåligt på cykeln, endast vänster sidokåpa och oljetråg.
Googlar man Engine case corrosion hittar man massa om just left side och the oljetråg..

Tips, tankar och ideer är välkomna..
/ Markku
F800GS -13
K1200RS -04
Muhuu
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-10-27/10:33
Ort: Lisschööping

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Lars Westman » 2014-11-14/09:22

Jag har en tidig 08:a som inte har släppt en enda färgflaga på motorn. Du har helt klart ett exemplar där de misslyckats i produktionen och bör få det åtgärdat. Det är absolut inte normalt.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Muhuu » 2014-11-14/10:02

Jag hoppas verkligen att detta kommer åtgärdas, men efter flera månaders väntan utan svar känns det inget vidare.
Detta problem verkar tyvärr vara "normalt" från -00 och framåt på Rotax motorerna..
I bland annat dessa utländska trådar kan man läsa att kåporna ibland bytts och ibland inte bytts ut inom garantiperioden, men min hoj kan inte vara den enda i Sverige där färgen börjar lossa på vänster sidokåpa och oljetråg..
Dagens övning, ner på knä och kolla era sidokåpor samt oljetråg! :D

http://f800riders.org/forum/showthread. ... -Corrosion

http://f800riders.org/forum/showthread. ... aking-hell

http://f800riders.org/forum/showthread. ... coming-off

http://www.ukgser.com/forums/showthread ... sion/page2
F800GS -13
K1200RS -04
Muhuu
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-10-27/10:33
Ort: Lisschööping

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav neutral » 2014-11-14/10:53

Jag har en 2011 och har inte märkt något. Bilderna från dina länkar ser ut som vinter/saltslitage för mig i alla fall, både hojar och bilar i England brukar se för d-a ut pga att de kör året runt i dåligt väder. Problemet kanske är mer spritt än så men min har klarat sig i alla fall.

Har du inga bilder på din då?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-14/11:06

Muhuu skrev:Hej.
Köpte mig en ny 800GS i maj förra året av en stor mc handlare i Trollhättan, med fem års nonstop garanti..
När cykeln var knappt ett år och 800 mil gammal upptäckte jag bubblor i färgen och den började lossa från oljetråget och vänster sidokåpa.
Efter lite googlande verkar detta problem funnits minst 10 år.

Har kört cykeln ca 10 mil tur och retur till service i Februari, det är i stort sett enda gången den sett salt. Den spolades av och ställdes in i garage efteråt.
På en del cyklar verkar Bmw tagit sitt ansvar och bytt ut kåpor och oljetråg på garantin, men jag har väntat ca 4 månader nu på svar från Bike, som i sin tur väntar på svar från Bmw.

Det stör mig nåt fruktansvärt att ha slängt ut sexsiffriga belopp på en cykel som inte ens färgen sitter kvar på.
Någon som haft samma problem ?? Har du fått hjälp från Bmw??
Vad kan man göra som liten enskild konsument ?? Ingenting ?
Ska man behöva skruva isär motorn och lacka den själv ?

Katastrofalt dåligt Bmw !

Inget annat är dåligt på cykeln, endast vänster sidokåpa och oljetråg.
Googlar man Engine case corrosion hittar man massa om just left side och the oljetråg..

Tips, tankar och ideer är välkomna..
/ Markku


Hej Markku,
Jag blev så beklämd av din berättelse att jag tog mig friheten göra en del undersökningar.
Från mycket säkra källor kan jag ge dig följande information:
1. BMW åtgärdar som garantireparation. Ingen tvekan!
2. De inblandade beklagar att ärendet dragit ut på tiden. Här pratar vi om den mänskliga faktorn när ärendet ramlat mellan stolarna.
Vänd dig ånyo till din verkstad och du ska se att det löser sig...
Hoppas du nu storsint kan vända andra kinden till och njuta av din fina hoj!
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav SuperMek » 2014-11-14/12:47

Någon som vet vad för färg som skall användas vid bättringsmålning? Behöver den vara värmetålig? Går det bra med vilken metallfärg som helst?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Muhuu » 2014-11-15/11:24

neutral skrev:Jag har en 2011 och har inte märkt något. Bilderna från dina länkar ser ut som vinter/saltslitage för mig i alla fall, både hojar och bilar i England brukar se för d-a ut pga att de kör året runt i dåligt väder. Problemet kanske är mer spritt än så men min har klarat sig i alla fall.

Har du inga bilder på din då?


Bild

Dom länkarna var dom första som om upp på Google, men det finns folk runt alla delar av världen som drabbats av färgproblem, och det är just på kåpa / tråg på ena sida.. Resten av cykeln ser bra ut.
Så nåt fel är det vid produktionen / lackering av dessa motordelar.
Själv bor jag nära Lidköping, kört till service i Februari som sagt, men färgen ska ju inte släppa så direkt för det.
Här är det inte direkt salthaltig luft.
Har bara en bild för tillfället på tråget, och i framkant och runt sidorna börjar det bubbla och lossa färg. På sidokåpan har färgen bubblat sig mitt på kåpan och runt skruvar osv..
Resten av motorn ser ut som ny.
Det är bra att din klarat sig i alla fall..

Roger Gross skrev:
Muhuu skrev:Hej.
Köpte mig en ny 800GS.............................


Hej Markku,
Jag blev så beklämd av din berättelse att jag tog mig friheten göra en del undersökningar.
Från mycket säkra källor kan jag ge dig följande information:
1. BMW åtgärdar som garantireparation. Ingen tvekan!
2. De inblandade beklagar att ärendet dragit ut på tiden. Här pratar vi om den mänskliga faktorn när ärendet ramlat mellan stolarna.
Vänd dig ånyo till din verkstad och du ska se att det löser sig...
Hoppas du nu storsint kan vända andra kinden till och njuta av din fina hoj!
Mvh,
Roger
D14


Hej Roger och tack för ett bra svar.

Sån här information skulle man vilja ha direkt. Inte nån negativ njaaa,vi får se vad vi kan göra, det är nog ditt fel för du sköter inte din hoj och kört en gång i salt bla bla.
Cykeln var knappt ett år när detta upptäcktes, jag vet minsta lilla repa över hela hojen och säger till verkstan i tid innan skadorna börja spridas men ändå har det känts som man bara blir ignorerad.
Har även problem med att backupbatterierna i cykelns larmenhet laddar ur sig samt att cykeln inte går att larma av ibland och börjar tjuta när man ska åka iväg.
Jag har väskor och pakethållare och motorbågar osv liggandes som väntat länge på montering, men vill inte skruva på för mycket när dom (förhoppningsvis) ska byta larmenheten bakom sadeln och motorkåpor.
Så just nu är det inte så mycket njutning av hojen, bara väntan och oro för om problemen kommer ordnas.
Att utrusta med extratillbehör är en stor del av nöjet, och när man inte kan göra det så blir man lite trött..

Men det är en riktigt underbar fin hoj, svårt att säga nåt annat. Synd bara att servicen efter köpet förstör lite av nöjet.
Återigen tack Roger för dina undersökningar. Ska kontakta verkstan igen på måndag och se hur det går.


Angående färg så läste jag att en del använt vanligt motorfärg till bilar, en del har kört med hammarlack, nån skruvade ner kåpan och pulverlackade..
Värmetålig färg behöver det väl inte vara eller?? Motorn har ju arbetstemp på ca 90 grader. Oljan i tråget ska ju hålla lite mindre temperatur för att inte åldras i förtid så tråget borde väl bli max 75-80 grader ?
Sidokåpan borde inte heller bli så varm.. Det finns väl hotspots på motorn där det blir extra varmt, men överlag borde vanlig färg räcka långt gissar jag på. Eller ??
F800GS -13
K1200RS -04
Muhuu
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-10-27/10:33
Ort: Lisschööping

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-15/11:43

Om det så gäller TV, tvättmaskin, gräsklippare, bil eller mc - att vara kund hos en kompetent och kundvänlig verkstad är en del av nyckeln till ett bättre liv...
Vad gäller BMW och bra mc-verkstad torde det av andra trådar framgå vilka verkstäder som förtjänar att få våra pengar. Ett uttryck som passar väl in i sammanhanget är MONEY TALKS!
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Muhuu » 2014-11-18/10:21

Nu äntligen, idag fick jag höra glada toner i telefonen när verkstan ringde och sa att sidokåpa och oljetråg är beställt. Även larmet ligger och väntar på att få bytas ut.
Gööötttt !
Har även fått en tandläkartid för att operera ut en tand. Göööttt...
Eller nääää.

Får man fråga om du känner nån eller jobbar du på Bmw Roger ???
Dina fruktansvärda karatekunskaper verkar ha satt lite fart på verkstan i alla fall :D
F800GS -13
K1200RS -04
Muhuu
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-10-27/10:33
Ort: Lisschööping

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-18/12:03

Muhuu skrev:Nu äntligen, idag fick jag höra glada toner i telefonen när verkstan ringde och sa att sidokåpa och oljetråg är beställt. Även larmet ligger och väntar på att få bytas ut.
Gööötttt !
Har även fått en tandläkartid för att operera ut en tand. Göööttt...
Eller nääää.

Får man fråga om du känner nån eller jobbar du på Bmw Roger ???
Dina fruktansvärda karatekunskaper verkar ha satt lite fart på verkstan i alla fall :D


Hej Muhuu1
Nej, Muhuu - jag jobbar inte på BMW!
Men tung, saklig argumentation har inte sällan god verkan...
Lycka till! (hos tandläkaren menar jag... ;) )
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: 800GS -13, färgen lossar från motorn...

Inläggav Muhuu » 2014-12-16/21:18

Uppdatering:
Min tand är utdragen ajajaj..
Och så har jag fått verkstadstid för byte av larmenhet och motorkåpor plus årsservice om två veckor.
Gött gött. Sen åker det på lite extrautrustning.
Köpte mig en TIG svets och övade lite på att bygga pakethållare och hasplåt. Sen limmades två väskor ihop av nån typ av sandwichmaterial och lite alu vinklar, och även en plåt som ska täcka runt hastighetsmätaren, plus en hållare för Garmin gps på styret och ett rör för verktyg som ska sitta på motorbågen.
Ojoj, ja, det får nog bli nån liten projekttråd på det där sen kanske.

Återigen, tack för hjälpen Roger.
F800GS -13
K1200RS -04
Muhuu
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-10-27/10:33
Ort: Lisschööping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst