neutral skrev:Jag har en 2011 och har inte märkt något. Bilderna från dina länkar ser ut som vinter/saltslitage för mig i alla fall, både hojar och bilar i England brukar se för d-a ut pga att de kör året runt i dåligt väder. Problemet kanske är mer spritt än så men min har klarat sig i alla fall.
Har du inga bilder på din då?
Dom länkarna var dom första som om upp på Google, men det finns folk runt alla delar av världen som drabbats av färgproblem, och det är just på kåpa / tråg på ena sida.. Resten av cykeln ser bra ut.
Så nåt fel är det vid produktionen / lackering av dessa motordelar.
Själv bor jag nära Lidköping, kört till service i Februari som sagt, men färgen ska ju inte släppa så direkt för det.
Här är det inte direkt salthaltig luft.
Har bara en bild för tillfället på tråget, och i framkant och runt sidorna börjar det bubbla och lossa färg. På sidokåpan har färgen bubblat sig mitt på kåpan och runt skruvar osv..
Resten av motorn ser ut som ny.
Det är bra att din klarat sig i alla fall..
Roger Gross skrev:Muhuu skrev:Hej.
Köpte mig en ny 800GS.............................
Hej Markku,
Jag blev så beklämd av din berättelse att jag tog mig friheten göra en del undersökningar.
Från mycket säkra källor kan jag ge dig följande information:
1. BMW åtgärdar som garantireparation. Ingen tvekan!
2. De inblandade beklagar att ärendet dragit ut på tiden. Här pratar vi om den mänskliga faktorn när ärendet ramlat mellan stolarna.
Vänd dig ånyo till din verkstad och du ska se att det löser sig...
Hoppas du nu storsint kan vända andra kinden till och njuta av din fina hoj!
Mvh,
Roger
D14
Hej Roger och tack för ett bra svar.
Sån här information skulle man vilja ha direkt. Inte nån negativ njaaa,vi får se vad vi kan göra, det är nog ditt fel för du sköter inte din hoj och kört en gång i salt bla bla.
Cykeln var knappt ett år när detta upptäcktes, jag vet minsta lilla repa över hela hojen och säger till verkstan i tid innan skadorna börja spridas men ändå har det känts som man bara blir ignorerad.
Har även problem med att backupbatterierna i cykelns larmenhet laddar ur sig samt att cykeln inte går att larma av ibland och börjar tjuta när man ska åka iväg.
Jag har väskor och pakethållare och motorbågar osv liggandes som väntat länge på montering, men vill inte skruva på för mycket när dom (förhoppningsvis) ska byta larmenheten bakom sadeln och motorkåpor.
Så just nu är det inte så mycket njutning av hojen, bara väntan och oro för om problemen kommer ordnas.
Att utrusta med extratillbehör är en stor del av nöjet, och när man inte kan göra det så blir man lite trött..
Men det är en riktigt underbar fin hoj, svårt att säga nåt annat. Synd bara att servicen efter köpet förstör lite av nöjet.
Återigen tack Roger för dina undersökningar. Ska kontakta verkstan igen på måndag och se hur det går.
Angående färg så läste jag att en del använt vanligt motorfärg till bilar, en del har kört med hammarlack, nån skruvade ner kåpan och pulverlackade..
Värmetålig färg behöver det väl inte vara eller?? Motorn har ju arbetstemp på ca 90 grader. Oljan i tråget ska ju hålla lite mindre temperatur för att inte åldras i förtid så tråget borde väl bli max 75-80 grader ?
Sidokåpan borde inte heller bli så varm.. Det finns väl hotspots på motorn där det blir extra varmt, men överlag borde vanlig färg räcka långt gissar jag på. Eller ??