Totalt bäst på allt

Totalt bäst på allt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-25/21:39

I senaste Bumsen skriver Roger Gross om BMW GS: "Övriga mc-tillverkare har under åren gjort förtvivlade försök att komma in på GS-marknaden. De har inte lyckats..."
Som engelsmännen artigt säger: "I beg to differ." Honda Varadero (som märkligt nog fått sitt namn efter en underbar strand på Kuba!), stora Suzuki V-Strom och Triumph Tiger är verkligen inga dåliga hojar, och de kom förvisso in på marknaden.

Triumph Tiger Explorer och KTM:s Adventuremodeller är inga dåliga alternativ till GSA, om man vill ge sig ut på riktiga långresor med skiftande vägförhållanden - och får man tro skribenterna, blir KTM mer och mer överlägsen, ju sämre vägen blir.

Det, som gör BMW unikt, är dels, att man skapade hojtypen. När R 80 GS presenterades, fick den omdömen som
"En mycket trevlig maskin, men vad skall man ha den till?" Några Paris-Dakarsegrar besvarade frågan.

Dessutom satsar BMW uppenbarligen målmedvetet på att behålla tätpositionen - och lyckas! Därom råder knappast tvivel. Triumph tog i, så att det knakade, när man skapade Tiger Explorer - som ett år tog delad förstaplats med
R 1200 GS i MOTORRAD:s Alpen Masters.
Därefter kom vattenboxern och återställde ordningen - i alla fall ur BMW:s synvinkel.

Men visst finns annat på marknaden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Roger Gross » 2015-02-25/22:07

Hej Bror!
Visst finns annat än R1200GS på marknaden. De flesta tillverkare har alternativ.
Men av någon anledning får man inte fart på försäljningen medan R1200GS bara ökar...
På Triumphs hemmamarknad dominerar R1200GS och på Ducatis hemmamarknad detsamma.
Man kan fråga sig vad det beror på!? ;)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Magnus von Melen » 2015-02-25/22:12

Nåja Bror
Roger är en utmärkt ambassadör för BMW, och förefaller även vara en trevlig karl, men speciellt nyanserad när det gäller märkets förträfflighet är han sällan ;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav BrooklynS » 2015-02-25/22:12

En ytterligare fördel som BMW har är den enorma eftermarknaden med flertalet stora firmor som specialiserat sig på tillbehör till BMW och inte minst serviceorganisationen.

Sedan har de lyckats med själva grundkonceptet, även om jag tycker att vattenkylning är ett steg bakåt vad gäller service och tillförlitlighet i bushen så innebär det ju ökad effekt och komfort på väg, något som för de flesta GS-ägare är helt avgörande.

Allt sammantaget är det nog rätt svårt att konkurrera med BMW R1200 GS/A.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Martin Bokman » 2015-02-25/22:15

För 3 år sedan sålde jag min K1200R sport efter ett mc ägande med stor besvikelse. Framför allt var det motorgången som var en besvikelse men även köregenskaperna. Det blev en KTM 990 SMT och större skillnad än så mellan 2 olika hojar är nog svårt att finna!
Efter att ha lekt mig fram under 3 år med KTMn föll jag för en R1200GS lc i höstas. Tröskeln att köpa BMW igen var stor pga tidigare erfarenheter.

Jag har haft den i en vecka nu och har bara kört 25 mil med den ännu men jag förstår alla GS ägare, wow!
Vilken mc, vilken motor! vilket chassi!

Jag provade mig runt bland konkurrenterna i höstas, det blev KTM 1190 adv, Yamaha super tenere, Honda crosstourer och GSn är helt i en egen klass. Visst har de andra tillverkarna saker som är bättre än på GSn, men sammantaget finns bara en.

Bästa köpet jag gjort, ska bli många mil i år!
Martin Bokman
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-15/21:41

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Roger Gross » 2015-02-25/22:45

Magnus von Melen skrev:Nåja Bror
Roger är en utmärkt ambassadör för BMW, och förefaller även vara en trevlig karl, men speciellt nyanserad när det gäller märkets förträfflighet är han sällan ;)


Hej Magnus!
I artikeln i Bumsen kommenterar jag försäljningssiffrorna för R1200GS.
Hade själv inte ägt och kört BMW mc om de inte passat mig bra/bäst.
(Äger även en Triumph Street Triple R med dess för-och nackdelar.)
I samma BUMSEN kan du förresten även läsa kritiken betr BMW:s multiknappar...
Om du läser några BUMSEN ser du att mina artiklar går ut på tre saker:
- Informera om tekniska nyheter
- Tekniska förbättringstips/reklamationsåtgärder
- Understödja klubbmedlemmarnas entusiasm för sina BMW mc
Det sistnämnda inte minst viktigt i en märkesklubb som BMW-klubben.
Hur vill du att artiklar i BUMSEN ska se ut?
Mvh,
Roger G
PS Jaa, jag gillar BMW-hojar med deras plus och minus... ;)
Mitt val av märke är starkt avhängigt av möjligheten till mycket bra service på mina hojar och det får jag på Kenneths MC-Service i Gbg.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Magnus von Melen » 2015-02-25/23:07

Roger, jag hade inte heller kört bmw den större delen av dom senaste tio åren om jag inte tyckt det var de bästa valet (och då är även klubben en del i detta) och jag har läst dina inlägg i Bumsen, och här.
Men jag tycker ändå att du är onyanserad i din syn på bmw, utan att för den skull tycka det minsta illa om att att läsa det du skriver.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Marie » 2015-02-26/00:28

Magnus von Melen skrev:Roger, jag hade inte heller kört bmw den större delen av dom senaste tio åren om jag inte tyckt det var de bästa valet (och då är även klubben en del i detta) och jag har läst dina inlägg i Bumsen, och här.
Men jag tycker ändå att du är onyanserad i din syn på bmw, utan att för den skull tycka det minsta illa om att att läsa det du skriver.


Det finns vissa skäl att jag använder epitetet "BMW-megafon" på två produktiva forumprofiler. Att Roger är en av dem förvånar nog inte någon...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Roger Gross » 2015-02-26/01:21

Magnus von Melen skrev:Roger, jag hade inte heller kört bmw den större delen av dom senaste tio åren om jag inte tyckt det var de bästa valet (och då är även klubben en del i detta) och jag har läst dina inlägg i Bumsen, och här.
Men jag tycker ändå att du är onyanserad i din syn på bmw, utan att för den skull tycka det minsta illa om att att läsa det du skriver.


OK, Magnus - ändå kul att du delvis uppskattar det jag skriver....
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav BrooklynS » 2015-02-26/06:54

Det är uppskattat att tex Roger skriver mycket om BMW-s företräden och tipsar om sätt att förbättra dem. Det behövs som konstruktiv motvikt till allt substanslöst gnäll över moderna prylar som en del andra gjort till sitt signum.

Åker själv gammelhoj och gillar gammaldags kvalitet men det är intressant att läsa om nytt också.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-26/08:13

Roger Gross skrev:På Triumphs hemmamarknad dominerar R1200GS och på Ducatis hemmamarknad detsamma.
Man kan fråga sig vad det beror på!? ;)

Det beror naturligtvis på, vad jag skriver i första inlägget - att BMW lyckats bäst. Det är ingen nyhet alls.
Men det är inte detsamma, som att alternativ saknas.
Alternativen är dessutom alldeles utmärkta hojar - men inte lika utmärkta som GS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-02-26/11:19

Gs är bra på det mesta.
Noterade på MC-mässan att andra fabrikat inte redan på konstruktionstadiet
tänkt till när det gäller monteringa av packfickor mm.
Ex Suzuki har en plastkåpa som gör att packlådor måste monteras 10cm längre
ut än ndvöndigt.
Fläckar finns dock på GS. det extremt breda styret, oduglig viddruta.
Avgasrör upp mot himmel, helt i onödan.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Buster » 2015-02-26/12:17

Hasse Gustafsson skrev:Gs är bra på det mesta..


Det är kallt ute.. rullgrus på vägarna och snö i vissa delar... mc-abstinensen är då som störst och det är oftast då forumen "kokar" enklast.

Självklart är rubriken satt av en anledning, och läser man så står det inte att den är bäst på något.
Utan att den är bäst på allt... totalt sett.
Sen är det alltid kul att kaxa och reta andra lite, så är det i alla läger.
Fråga hondakillarna vad de anser om BMW, eller HD-folket tex... visst kiv skall frodas!

Och som en fortsättning på ovanstående citat, så är den bra på det mesta... men troligen inte bäst på något.

Utom möjligen då försäljningssiffror, men det är inte samma sak som att ha bäst produkt.

För övrigt lite kul att det på just samma sida som dessa båda artiklar finns, även finns en annons från nämnda mc-firma.
:mrgreen:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Dennis Johansson » 2015-02-27/18:47

Att Roger Gross skriver onyanserat i en tidning för just BMW ägare i BMW klubbens medlemstidning är väl inte en skräll, och varför skall man göra något annat.
Skulle Roger Skriva i MC- folket eller e komersiell tidning kanske det skulle se annorlunda ut.

Dock kan man faktiskt se att nya KTM 1290 ADV har utrustning som vad jag vet inte BMW R1200GS har.
Kurv ABS t.ex. kom först på KTM.
Även om Stora K1600 kan fås med belysning som följer vägen, sitter inte det på GS, medan KTM just tagit fram ett system där led ljus tänds upp i olika steg beroende på lutningsvinkel.
Nu har jag ej kollat vikten på senaste KTM modellen men 950 / 990 adv var lättare 1200GS generation , och misstänker att så fortsatt är fallet.
Hur kvaliteten i längden på deras V-twin är vet jag inte.
Som jag ser det just nu har BMW en värdig konkurent på topp, Om 1200GS fortsatt är kungen är troligen KTM kronprinsen.
De övriga känns som tjänstefolk då de verkar vara kopior på olika sätt. Det roliga är att de flesta kopiorna mest vill likna GS.
Super Tenneré och Tigern påminner mycket vad gäller lastytan bak under passagerarsadeln t.ex. samt att de valt kardan, och det har ju även Honda och de andra vad jag vet.
Kvalitetsmässigt är jag dock nästan säker på att Honda har högst. D.v.s. minst haverier bra byggkvalitet.
När ett F- bolag i England jämförde olika bilmärkens olika kvalitet angående försäkringsärenden på motorer var Honda överlägset bäst, 100% bättre en 2:an som var Toyota. BMW vet jag ej var de låg, men efter 4:e iaf.
3:a och 4:a utan att veta ordningen var Mercedes och Volvo.
Den kvaliteten följer med på mc också Det är jag övertygad om. Honda är världens största motortillverkare.
De har tillverkat världens mest tillverkade mc, Honda Cub. Det gör man inte om man säljer skräp.

Än så länge rullar min GS fint efter 12000 mil, hoppas den fortsätter med det. Men förr eller senare är det ju kardanaxel byte och kanske även klumpen bak. Ekonomiskt hade då troligen varit att köra med Kedja.
Den som lever får se
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-27/19:11

Dennis Johansson skrev:... skriver onyanserat i en tidning för just BMW ägare i BMW klubbens medlemstidning är väl inte en skräll, och varför skall man göra något annat.

"I beg to differ." Min fars tre stora intressen var orientering, fotboll och bandy, men han tappade aldrig distansen. Sålunda hade han inget till övers för folk, som "bara såg ett lag på plan", utan han satte värde på bra prestationer - även när de innebar, att hans favoritlag förlorade.

Att som grabb ta till sig det synsättet var oskattbart! Antagligen är det därför, som jag å ena sidan gillar BMW, men å andra sidan inte gör mig blind för, att andra tillverkare levererar juveler. Honda VFR 800 håller jag fortfarande för att ha den finaste motorgången av alla - möjligen med undantag för K 1600 och Guldvingen, men då har man växlat upp i en annan klass.

Märk väl: Jag är mycket förtjust i bottendraget och den lena gången i K 1200-motorn ("Mk I"), men BMW har ju fuskat lite genom att göra den gummiupphängd. Har jag fattat rätt, går VFR:en ännu mjukare, trots att den inte är gummiupphängd.

Annorlunda uttryckt: BMW gör mycket bra grejor och har ett förnämligt servicesystem. Varken panegyrik eller enögdhet behövs.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Totalt bäst på allt

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-02-27/23:11

Nu är det så enkelt som att det fanns både ris och ros, vilket rimligen innebär att det inte var onyanserat, vad anbelangar BMW i det som RG skrev i senaste BUMSEN. Därmed är det färdigt med vart vi låter denna tråd fara iväg. Punkt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst