I senaste Bumsen skriver Roger Gross om BMW GS: "Övriga mc-tillverkare har under åren gjort förtvivlade försök att komma in på GS-marknaden. De har inte lyckats..."
Som engelsmännen artigt säger: "I beg to differ." Honda Varadero (som märkligt nog fått sitt namn efter en underbar strand på Kuba!), stora Suzuki V-Strom och Triumph Tiger är verkligen inga dåliga hojar, och de kom förvisso in på marknaden.
Triumph Tiger Explorer och KTM:s Adventuremodeller är inga dåliga alternativ till GSA, om man vill ge sig ut på riktiga långresor med skiftande vägförhållanden - och får man tro skribenterna, blir KTM mer och mer överlägsen, ju sämre vägen blir.
Det, som gör BMW unikt, är dels, att man skapade hojtypen. När R 80 GS presenterades, fick den omdömen som
"En mycket trevlig maskin, men vad skall man ha den till?" Några Paris-Dakarsegrar besvarade frågan.
Dessutom satsar BMW uppenbarligen målmedvetet på att behålla tätpositionen - och lyckas! Därom råder knappast tvivel. Triumph tog i, så att det knakade, när man skapade Tiger Explorer - som ett år tog delad förstaplats med
R 1200 GS i MOTORRAD:s Alpen Masters.
Därefter kom vattenboxern och återställde ordningen - i alla fall ur BMW:s synvinkel.
Men visst finns annat på marknaden.