Är det bara jag som har problem med bälgen?

Är det bara jag som har problem med bälgen?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-04-23/20:03

Hej,
I höstas öppnade jag kardan-slutväxel på min R1200GS -10 för att kontrollera så att jag inte hade fått in vatten i kardantunneln. Jovisst, där fanns vatten. Jag gjorde rent och återmonterade efter bästa förmåga. "Nu skall det vara tätt."

Men redan vid årets första tvätt (efter 90 mil i torrt väder) såg jag att gummidamasken hade rört sig misstänkt mycket i den övre framkanten. Jag har nu demonterat och hittat vatten i tunneln. Förmodligen var det mitt tvättvatten.

Är det bara jag som har problem med denna gummidamask?
Finns det något som jag borde kontrollera?
Finns det någon bra lösning förutom att borra hål i godset och skruva fast damasken?
MVH
Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det bara jag som har problem med bälgen?

Inläggav Håkan » 2015-04-23/21:15

Hej Allan.
Bälgen skall var infettad på kanterna, så att den glider på plats ordentligt och ett vattenbeständigt fett gör att den förhoppnings vis tätar mot kardantunneln. Jag använder samma som till splines, Klüber Staburags NBU 30 PTM.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Är det bara jag som har problem med bälgen?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-04-23/21:26

Håkan,
Jag använder samma fett men det måste vara något annat som blir fel, när jag inte lyckas få bälgen att sitta kvar. Visserligen kör jag ganska ofta på dåliga vägar så att fjädringsrörelsen blir påtaglig men jag är väl inte unik med mitt sätt att använda en GS?
Om du kommer med på Allans Vårmix på onsdag 6/5, så får du gärna inspektera min bälg!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst