Havererad bakdämpare samt styrlager, R1200GSA -10

Havererad bakdämpare samt styrlager, R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2015-05-04/18:09

Som nybliven deltagare här på forumet så tänkte jag ta tillfället i akt och be om synpunkter på några problem jag drabbades av förra våren.
Min R1200GSA var inne för en för mig sedvanlig service (jo jag vet, jag är lite lat...men försvarar mig med att jag tycker att jag med ålderns rätt kan tillåta mig att använda en märkesverkstad till sånt emellanåt... 8-) ) inför säsongstarten.
Trist nog informerar mig verkstan att de funnit glapp i styrlagren(t?) och att man rekommenderar ett omgående byte. BMW och mekarna angav att felet var mitt, eftersom jag "antagligen tvättat hojen med högtryck" och BMW sa dessutom att styrlagren är "slitage-del" och därför inte täcks av vare sig garanti eller ansvar...men samtidigt sa de att de "ibland varit storsinta och faktiskt ersatt slitna styrlager utanför garantin på lågmilare"...
Hojen har gått cirka 3500 mil, i stort sett "rakt fram" alla milen, och sällan varit riktigt genomskitig. Förvisso har jag använt den så länge det varit isfritt, men någon egentlig ansträngning har den inte utsatts för. Jag HAR använt högtryck i en del fall, framför allt för att få bort skit och ingrodd lera på motorkåpan/främre delen av avgasrören/hjulen, men på resten av hojen har jag i princip sprayat med trädgårdsslangen efter sedvanlig avfettning.
Jag står helt frågande till påståendet att orsaken sannolikt är att jag MÅSTE ha tvättat hojen med högtryck och därmed orsakat skador på lagren, men vad sjutton ska man göra...det är påsk 2014 (om ni minns så var det VÄLDIGT fint väder hela den helgen!) och jag vill ha min hoj!
Jag pratar med försäkringsbolaget som tar smällen, men 6K får jag punga ut med ändå. Surt.
Trodde det var över med detta, hämtade hojen en lördag och tog den till första besiktningen måndagen därefter (hann med ca 50 Km!). Besiktningskillen var väldigt artig när han påpekade att "bakdämparen svettas lite, ha koll på det...men det kan ju vara så om hojen stått hela vintern". Den hade stått uppallad i ca 2 mån i varmgarage...
Åkte hem, ca 10 km och förfasades över att det DROPPADE/rann olja från dämparen! Med panik i ryggslutet (oljan droppade ju rätt ner på bakdäcket...halka är väl bara förnamnet...) åkte jag tillbaka till verkstan och visade på vad som hänt.
Eftersom jag ju precis hade haft hojen inne på en "vårservice" så tog jag för givet (jaja....jag vet, man ska aldrig lita på nån annan när det gäller sin ögonsten!!) att de hade kollat dämparen också...varför gör man en betald vårkontroll om de inte ens ser detta???
Verkstan vidhöll att felet inte var deras, BMW angav att det aktuella felet inte var känt, men att de för att visa sin goda vilja kunde tänka sig att stå för halva kostnaden för dämparbytet...ett erkännande??
Så...nu har jag en hoj med nya styrlager, en ny bakdämpare och förvisso en fungerande hoj men med havererad tankmätare.
Någon som har några synpunkter?
Jag har begärt en ny bedömning av att tankmätaren havererat efter att garantin gått ut (efter goda råd här i forumet om prejudicerande fall i USA) och vissa förhoppningar finns ju...
Är det rimligt att på en sk. "äventyrshoj" (ööööhhhhh....äventyret ska väl vara det man GÖR med hojen, inte vad den orsakar pga defekter....eller har jag missat nåt??) som denna acceptera att styrlagren slits (HELT...STORT glapp enl. meken) på 3500 mil, att man anser att hojen inte går att tvätta med högtryck (jo jag vet att man inte kan/får sätta munstycket direkt mot känsliga delar, men vem gör så...inte jag i alla fall!!) och att bakdämparen ger upp efter några få mil rakt fram?
Känner mig lite tveksam till att fortsätta på BMW-spåret om det ska vara såhär.... :(
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Havererad bakdämpare samt styrlager, R1200GSA -10

Inläggav Fredrik J » 2015-05-04/19:51

Att lager är en slitagedel är ju svårt att orda om, att det skulle vara utslitet efter 3500mil och framför allt att det från vad jag kan uttyda skulle kosta mer än 6000:- att byta låter dock bisarrt. Samtidigt kan man ju gentemot BMW hävda att om det är en slitagedel, vad är då service eller bytes intervallen? ;)

Att bakdämparen ger upp är nog inte första gången det hänt, hade jag varit dig hade jag inte bytt till BMW orginal utan satsat på Öhlins eller Wilbers. Vad jag minns från när jag tittade på nya dämpare till min R1200R så är både Öhlins och Wilbers signifikant billigare och framför allt renoveringsbara.

Att det går utmärkt att använda högtryckstvätt är jag övertygad om, i vart fall om man använder ett uns av förnuft. Kan man köra hojen i regn skall den ju tåla lite vatten.

Hade varit intressant att veta hos vem du servat hojen.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Havererad bakdämpare samt styrlager, R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2015-05-04/20:22

Tack för kommentaren, Fredrik!
Som jag hoppades var det nog inte jag som var helt knäpp....
Japp, jag fick ju också veta att det fanns alternativa versioner vad gäller dämparen. För att försvara mitt något akuta beteende så handlade det ju om att få ut hojen från verkstan hade ju redan väntat i veckor!
Men naturligtvis hade jag sökt renovering alternativt Öhlins (som har sitt HQ några km härifrån!) om jag inte varit så stressad. Nu vet jag bättre...men ärligt, jag hade inte ens en tanke på att det faktiskt kunde vara mitt eget fel alternativt utanför garantin, min tro på BMW har varit hyfsat hög...OCH jag vårdar min hoj minutiöst!!
Jag försökte också att argumentera om hojens profil (Äventyrshoj!!!!!!!!!!!) och motståndskraft mot fuktig väderlek...som det nu blev så fick man ju stå med skammen mellan benen mot kompisar med KTM, Suzuki, Yamaha, Honda eller Ducati - listan kan göras längre....vad jag förstår så tål i alla fall deras hojar vatten!! :-|
Mina argument emottogs dock med skepsis och BMW:s uppfattning blev rådande (fick dessutom ett mail från deras "chefstekniker" som argumenterade om orsaken till problemet var felaktigt tvättande!!!) -dvs de bestämmer, vi har att finna oss i detta.
När det gäller styrlagret har jag egentligen inte heller något att invända i detalj, men 3500 mil är definitivt VÄLDIGT mycket kortare än någon annan hoj jag haft....och det har hunnit bli några stycken. Den som jag drabbades mest av var en Suziki 1000GS -83 där jag blev tvungen att byta styrlager (enkel grej, av och på med nya på under en timme) efter totalt 5000 mil (direkt efter en tur med full packning, flickvän och autobahn sammanlagt ca 1500 mil), inte 3500 mil rakt fram med enda packningen en plånbok i topboxen!!!!
Problem med detta är naturligtvis det faktum att BMW håller sig undan från bristfällig konstruktion, men inte mindre viktigt är ju det faktum att vi alla får betala notan eftersom försäkringsbolagen tar ut sina omkostnader på oss alla! Dvs när Folksam accepterade mina krav (som BMW borde ha bekostat) så läggs det på premien...
inte kul.
Konsekvensen blir ju att nästa haveri kommer jag att kräva Öhlins som ersättning, inte BMW original, oavsett argument. Vad gäller styrlager före 5000 mil - bli en besvärlig kund och krångla tills BMW ger med sig!

Verkstad: Probike i Sollentuna.
Mekarna kommer från BMW:s tidigare verkstad i Solna, och är kunniga och såvitt jag kan bedöma kompetenta och noggranna. Tyvärr så gavs de inte maximala förutsättningar att utföra de nödvändiga åtgärderna om BMW säger nej...men de problem jag drabbades av hade nog sannolikt kunnat avhjälpas om verkstaden agerat mer bestämt.
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Havererad bakdämpare samt styrlager, R1200GSA -10

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-05-04/21:51

Att BMW har bristfällig kvalité det är ett faktum. När man sedan kontaktar verkstad så
har de aldrig hört talas om felet, detta trotts det skrivs spaltkilometer på olika forum.
Av BMW betraktas man också som mindre vetande om man nämner ett inslag läst på nätet :evil:
Mitt glappande lager i kardan möttes med stor förvåning, likaså trasig slavcylinder till koppling.
Tändningslåset gick som tur var sönder vid leveransservice.
Men det är en jävligt bra hoj att åka på när det fungerar, men andra tillverkare närmar sig!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst