Som nybliven deltagare här på forumet så tänkte jag ta tillfället i akt och be om synpunkter på några problem jag drabbades av förra våren.
Min R1200GSA var inne för en för mig sedvanlig service (jo jag vet, jag är lite lat...men försvarar mig med att jag tycker att jag med ålderns rätt kan tillåta mig att använda en märkesverkstad till sånt emellanåt... ) inför säsongstarten.
Trist nog informerar mig verkstan att de funnit glapp i styrlagren(t?) och att man rekommenderar ett omgående byte. BMW och mekarna angav att felet var mitt, eftersom jag "antagligen tvättat hojen med högtryck" och BMW sa dessutom att styrlagren är "slitage-del" och därför inte täcks av vare sig garanti eller ansvar...men samtidigt sa de att de "ibland varit storsinta och faktiskt ersatt slitna styrlager utanför garantin på lågmilare"...
Hojen har gått cirka 3500 mil, i stort sett "rakt fram" alla milen, och sällan varit riktigt genomskitig. Förvisso har jag använt den så länge det varit isfritt, men någon egentlig ansträngning har den inte utsatts för. Jag HAR använt högtryck i en del fall, framför allt för att få bort skit och ingrodd lera på motorkåpan/främre delen av avgasrören/hjulen, men på resten av hojen har jag i princip sprayat med trädgårdsslangen efter sedvanlig avfettning.
Jag står helt frågande till påståendet att orsaken sannolikt är att jag MÅSTE ha tvättat hojen med högtryck och därmed orsakat skador på lagren, men vad sjutton ska man göra...det är påsk 2014 (om ni minns så var det VÄLDIGT fint väder hela den helgen!) och jag vill ha min hoj!
Jag pratar med försäkringsbolaget som tar smällen, men 6K får jag punga ut med ändå. Surt.
Trodde det var över med detta, hämtade hojen en lördag och tog den till första besiktningen måndagen därefter (hann med ca 50 Km!). Besiktningskillen var väldigt artig när han påpekade att "bakdämparen svettas lite, ha koll på det...men det kan ju vara så om hojen stått hela vintern". Den hade stått uppallad i ca 2 mån i varmgarage...
Åkte hem, ca 10 km och förfasades över att det DROPPADE/rann olja från dämparen! Med panik i ryggslutet (oljan droppade ju rätt ner på bakdäcket...halka är väl bara förnamnet...) åkte jag tillbaka till verkstan och visade på vad som hänt.
Eftersom jag ju precis hade haft hojen inne på en "vårservice" så tog jag för givet (jaja....jag vet, man ska aldrig lita på nån annan när det gäller sin ögonsten!!) att de hade kollat dämparen också...varför gör man en betald vårkontroll om de inte ens ser detta???
Verkstan vidhöll att felet inte var deras, BMW angav att det aktuella felet inte var känt, men att de för att visa sin goda vilja kunde tänka sig att stå för halva kostnaden för dämparbytet...ett erkännande??
Så...nu har jag en hoj med nya styrlager, en ny bakdämpare och förvisso en fungerande hoj men med havererad tankmätare.
Någon som har några synpunkter?
Jag har begärt en ny bedömning av att tankmätaren havererat efter att garantin gått ut (efter goda råd här i forumet om prejudicerande fall i USA) och vissa förhoppningar finns ju...
Är det rimligt att på en sk. "äventyrshoj" (ööööhhhhh....äventyret ska väl vara det man GÖR med hojen, inte vad den orsakar pga defekter....eller har jag missat nåt??) som denna acceptera att styrlagren slits (HELT...STORT glapp enl. meken) på 3500 mil, att man anser att hojen inte går att tvätta med högtryck (jo jag vet att man inte kan/får sätta munstycket direkt mot känsliga delar, men vem gör så...inte jag i alla fall!!) och att bakdämparen ger upp efter några få mil rakt fram?
Känner mig lite tveksam till att fortsätta på BMW-spåret om det ska vara såhär....