Bakbromsar GS/LC

Bakbromsar GS/LC

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-25/10:30

Bakbromsbeläggen slits fort och det känns verkligen att de tar hårt när man fiskör och ligger och småbromsar i stan.
Andra omgången belägg höll 1.600 mil. Det hade antagligen gått att krama ur ytterligare några hundra mil men eftersom semesterresan står för dörren byttes de redan nu.

Jag beställde lite mc-prylar från http://www.carpimoto.it och passade på att ta hem en omgång av de bakbromsbelägg som Brembo rekommenderar för GS/LC, "07BB03.35" ( http://am-moto.brembo.com/en/results/bmw/r-1200-gs/1200/2015/pads/rear ).

Nu har jag hunnit köra någon vecka och bakbromsen blev verkligen skönare. Känslan i pedalen ökade och rycket som tidigare blev då man bromsade med FRAMBROMSEN vid fiskörning är borta. Man känner fortf att bakbromsen går in, men nu mjukt och fint istf ryckigt som tidigare. Eftersom "rycket" nu är borta hoppas jag att även bakdäcket slits långsammare.
Återstår att se hur beläggen fungerar under semesterresan. De gamla beläggen får följa med i packväskan.

Priset var också tilltalande, 21€/sats och 8,50 € i frakt. Beställdes tors kväll, lev mån förmiddag.

Själva bromspedalen på GS/LC är ju ej justerbar och om man inte justerat bromskolvens läge (rörelsereserv) måste man trampa pedalen väldigt långt innan den tar ordentligt.
Irriterande tyckte jag och slipade bort av det material på bromspedalen som ligger an mot ramen och som hindrar pedalen från att gå tillbaks ordentligt.
Efter en stunds slipande kändes bromspedalens läge mer naturligt. Iom att själva stoppet ändrats var det också möjligt att återigen justera kolvens rörelsereserv och nu får jag inte förslitningsskador i fotleden pga bromsandet längre.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav reuter » 2015-06-25/19:52

Hej

Jag bytte bromsbelägg på bakhjulet på min R1200GS -13 för några veckor sen. De hade slitits ner efter cirka 1400 mil körning. Beläggen fram behövde inte bytas. Jag fick förklaringen av verkstaden att bakbromsen bromsar mer vid låga hastigheter. När man kommer upp i hastighet läggs större bromsverkan på framhjulet. Det handlar om att skapa ökad stabilitet vid bromsning i låga hastigheter och att BMW byggt in denna funktion. Gissar att resorna till alperna och Norge bidragit till ökat slitage i mitt fall.
Johan Reuterhäll
Malmö
R 1200 GS -13
Användarvisningsbild
reuter
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-31/15:46

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav SuperMek » 2015-06-25/20:32

Jag har fått byta bakre belägg vid både 2000 som 4000 mil. Den senaste med beläggen helt borta, det var metall mot metall...
Senaste bytet av belägg var till den nyare, bättre, typen. Vi får se om de orkar med 2000 mil eller ej...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-25/20:57

Ni är snälla mot era belägg.... jag fick byta första gången efter 800 mil, och den var det dags igen vid ca 1700 mil. Då fanns inga originalbelägg att tillgå, eftersom det första utförandet dragits tillbaka av BMW och ersatts av en hållbarare variant - som man omedelbart fick leveransproblem med....
Nu sitter det ett bar röda Brembo-belägg där bak, och dom verkar hålla rätt bra. Återstår att se när dom tar slut, dom har gått knappa 500 mil nu och det syns knappt att dom är slitna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Julton » 2015-07-02/20:00

Gunnar Elmgren skrev:Ni är snälla mot era belägg.... jag fick byta första gången efter 800 mil, och den var det dags igen vid ca 1700 mil. Då fanns inga originalbelägg att tillgå, eftersom det första utförandet dragits tillbaka av BMW och ersatts av en hållbarare variant - som man omedelbart fick leveransproblem med....
Nu sitter det ett bar röda Brembo-belägg där bak, och dom verkar hålla rätt bra. Återstår att se när dom tar slut, dom har gått knappa 500 mil nu och det syns knappt att dom är slitna.


Men kanskje har stålet i bremseskiven blitt tynnere? Noe må jo brukes opp for å stoppe MC'n?
Ser av statistikk på min Navi V at bakbremsene er på ca 20% flere ganger enn frambremsen, men ikke hvor mye kraft som blir overført.
Nå har jeg kjørt 34000 km og har skiftet bak 3 ganger allerede
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Snapphanen » 2015-07-02/20:24

Börja bli lite orolig, när ni säger att beläggen tar slut under tusen mil. Är i Dolomiterna och ska köra där ett par dagar till och hojen har gått 550 mil. Hade en Honda VFR förut och var här i tre år utan att byta några bromsbelägg. Vad är det för kvalitet BMW har? Körde lätt 3000 mil utan något byte av belägg. Är lite besviken på min nya BMW R 1200 GS 2015. Känns nästan som en skrothög efter 500 mil. Växellådan härstammar från en Bolinder Munktell eller en Puck Dakota.
//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Snapphanen » 2015-07-02/20:25

Börja bli lite orolig, när ni säger att beläggen tar slut under tusen mil. Är i Dolomiterna och ska köra där ett par dagar till och hojen har gått 550 mil. Hade en Honda VFR förut och var här i tre år utan att byta några bromsbelägg. Vad är det för kvalitet BMW har? Körde lätt 3000 mil utan något byte av belägg. Är lite besviken på min nya BMW R 1200 GS 2015. Känns nästan som en skrothög efter 500 mil. Växellådan härstammar från en Bolinder Munktell eller en Puck Dakota.
//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Mimmi » 2015-07-02/20:36

Snapphanen skrev: //Växellådan härstammar från en Bolinder Munktell ////Snappis


Hej!

Vad beträffar växellådan behöver Du i så fall inte vara orolig, de växellådorna var oförstörbara! Detta gäller även de senare Köpinglådorna från BM-Volvotiden.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-07-02/20:40

Snapphanen skrev:Börja bli lite orolig, när ni säger att beläggen tar slut under tusen mil. Är i Dolomiterna och ska köra där ett par dagar till och hojen har gått 550 mil. Hade en Honda VFR förut och var här i tre år utan att byta några bromsbelägg. Vad är det för kvalitet BMW har? Körde lätt 3000 mil utan något byte av belägg. Är lite besviken på min nya BMW R 1200 GS 2015. Känns nästan som en skrothög efter 500 mil. Växellådan härstammar från en Bolinder Munktell eller en Puck Dakota.
//Snappis

Du ska inte jämföra Japanskt med Tyskt ;)
En Hondamotor i min GS vore det optimala :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Snapphanen » 2015-07-02/20:47

Tack Mimmi. Då känner jag mig lite lugnare för växellådan. Fortfarande lite orolig för bromsarna. Förmodligen finns det bättre sintrade belägg än BMW original att tillgå. Annars är GSen är en härlig bike i denna miljön.
//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav MichaelWa » 2015-07-02/23:01

Snapphanen skrev:Tack Mimmi. Då känner jag mig lite lugnare för växellådan. Fortfarande lite orolig för bromsarna. Förmodligen finns det bättre sintrade belägg än BMW original att tillgå. Annars är GSen är en härlig bike i denna miljön.
//Snappis


Vi kör ju alla olika men jag blev nojig över detta och bad verkstaden kolla min,875mil och inga problem.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Thomas Stadin » 2015-07-03/12:09

Julton skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Ni är snälla mot era belägg.... jag fick byta första gången efter 800 mil, och den var det dags igen vid ca 1700 mil. Då fanns inga originalbelägg att tillgå, eftersom det första utförandet dragits tillbaka av BMW och ersatts av en hållbarare variant - som man omedelbart fick leveransproblem med....
Nu sitter det ett bar röda Brembo-belägg där bak, och dom verkar hålla rätt bra. Återstår att se när dom tar slut, dom har gått knappa 500 mil nu och det syns knappt att dom är slitna.


Men kanskje har stålet i bremseskiven blitt tynnere? Noe må jo brukes opp for å stoppe MC'n?
Ser av statistikk på min Navi V at bakbremsene er på ca 20% flere ganger enn frambremsen, men ikke hvor mye kraft som blir overført.
Nå har jeg kjørt 34000 km og har skiftet bak 3 ganger allerede


En bekant upptäckte för några år sedan att Biltema hade börjat sälja billiga bromsbelägg. Han slog till.
Bromsarna fungerade bra men jag minns att han klagade över att han hörde ett skrapljud när han bromsade.
Då han inspekterade skivorna efter några hundra mil förstod han varifrån skrapljudet kom. De billiga beläggen hade slitit ner skivorna.
För honom blev det dyrt att köpa billigt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bakbromsar GS/LC

Inläggav Snapphanen » 2015-07-04/15:52

Absolut. Inga belägg från Biltema. Min kompis satte Biltemas bromsbelägg på sin Husaberg. De varade i tre timmar.
De var bra så länge de varade. :D
//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst