R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/07:58

Efter att ha fått förträffliga råd och hjälp av synnerligen kunniga och hjälpsamma medlemmar här på forumen, så inser jag att det är här som den verkliga källan till kunskap finns!
Min GSA -10, är lite av ett problembarn. Det har varit en massa mer eller mindre stora saker det senaste året, vilket gör att jag nästan har glömt ett litet irriterande särdrag som ibland till och med blir mer än besvärande.
Saken är den att, faktiskt ända sedan den var ny, när jag står still vid t.ex. rödljus eller vid stopplikt där motorn går på tomgång innan det är dags för gaspådrag för att komma iväg på sedvanligt sätt - ingen dragracing, utan bara en fullständigt vanlig start från stillastående - och då händer det sig att den nästan storknar och stannar! Oftast hinner jag dra in kopplingen och ge mer gas och sen få ut kopplingen igen för att komma igång i en lite ryckig start, men i oturliga fall så hinner den stanna innan jag hinner parera händelsen. (Det känns nästan som att jag "lyckas" dra på gasen mellan två taktslag och choka motorn vid precis fel tidpunkt...eller nåt sånt)
Jag har påpekat detta för verkstan upprepade gånger, har försökt provocera fram det för att visa vad som händer, men varje gång jag ska visa nån annan så fungerar den hur bra som helst. Man har kollat i stort sett allt från gashandtag till "gasspjäll", det har synkats och skruvats, men problemet kvarstår. :cry:
Det är spelar ingen roll vilket väder eller temperatur det är, om den är varmkörd eller nystartad, det kan hända flera gånger i rad, och sen vara helt borta i flera dagar innan det händer igen.
Är det någon som upplevt samma sak, nån som känner igen symtomet, kanske till och med någon som vet vad som är fel?
Jag köpte hojen samtidigt som en kompis köpte en exakt likadan hoj, och har provkört den flera gånger. Den har inte samma symtom, och min kompis säger att han inte varit med om något liknande. Dessvärre har han inte heller kunnat få fram några såna symtom när han provkört min.
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Kovlingen » 2015-07-03/08:08

Fundering
Kan det vara TPS:en som strular ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/08:13

Ursäkta en teknisk illiterat...vad är TPS? :?
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Thomas Stadin » 2015-07-03/08:18

Lite sådär var min -11:a GSA innan jag monterade på accelerator cable.
Det hände att den tjuvstannade när jag gav gas för att köra iväg, men efter att jag monterat kabeln slutade den att dö vid trafikljusen.

Om du inte redan har Accelerator Cable eller BoosterPlug så är min rekommendation att testa.

Vissa säger att BoosterPlug är bättre. Jag har haft både Accelerator Cable och BoosterPlug men inte på samma hoj och kan därför inte avgöra om den ena eller andra fungerar bättre. Jag var nöjd med båda fabrikaten på resp hoj.
På min nuvarande (GS/LC) har jag BoosterPlug och den fungerar fint.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/08:26

Ahhhha! Har ju läst lite om de där bosterpluggarna här på forumet, och fick faktiskt en känsla av att det kunde vara en väg att gå.
Blir nog tvungen att prova, tack för tipset, Thomas!
Ett problem kvarstår dock...varför det blir som det blir? Det borde väl rimligtvis vara någon form av inställning som borde kunna åtgärdas genom att skruva på någon potentiometer eller ändra nåt i mjukvaran...eller är det för enkelt?
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Perra_II63 » 2015-07-03/08:51

Tror att det har att göra med att det sitter katalysator på din MC. För att klara avgaskraven så måste den mappas så snålt att det uppstår magerryckningar. Det avhjälps med att sätta i en accelerator cabel. Det tag mig 5 minuter att montera min och alla magerryckningar försvann i ett nafs.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Kovlingen » 2015-07-03/08:59

WebDoc skrev:Ursäkta en teknisk illiterat...vad är TPS? :?

https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor
Det sitter en liten dosa på ena spjällaxeln som talar om datorn hur
mycket bensin den ska pytsa på . Iom. insprutningen måste något tala om
att det är dags att öka lite ;) ( om jag nu inte har missupfattat det hela )
Sedan får datorn info från lambdasonden om det duger och värdena ligger rätt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA -10,

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/09:05

Perra_II63 skrev:Tror att det har att göra med att det sitter katalysator på din MC. För att klara avgaskraven så måste den mappas så snålt att det uppstår magerryckningar. Det avhjälps med att sätta i en accelerator cabel. Det tag mig 5 minuter att montera min och alla magerryckningar försvann i ett nafs.

Ja det har jag läst en del om det här, har förstått att det är en av orsakerna till att den smäller och bluddrar så dant när man slår av på gasen. Får nog ge ditt tips en chans...återkommer om resultatet!
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/09:07

Kovlingen skrev:
WebDoc skrev:Ursäkta en teknisk illiterat...vad är TPS? :?

https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor
Det sitter en liten dosa på ena spjällaxeln som talar om datorn hur
mycket bensin den ska pytsa på . Iom. insprutningen måste något tala om
att det är dags att öka lite ;) ( om jag nu inte har missupfattat det hela )
Sedan får datorn info från lambdasonden om det duger och värdena ligger rätt .


Det ser ut som att ni är i stort sett ense om ursprung och åtgärd, vilket känns betryggande! Jag ska bara klura ut vilken av de två mojängerna (Booster Plug och Accelerator Cable) som ger mest "bang for the buck"! ;)
Tack så länge för goda råd, återkommer med resultat vad det lider!
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Björn Holmgren » 2015-07-03/09:57

Monterade på en Boosterplug på min R1200r i dagarna ingen revolutionerande skillnad men den " Puffar och "tjoffar mindre på tomgång. Det blir också bättre drag och jämnare gång på låga varvtal /hög växel. Omkörning på 6ans växel blir roligare med mindre tvekan.
En annan sak som jag har skrivit om tidigare är att jag bara tankar 95 oktan numera motorn går jämnare och mjukare än med 98 oktan. Det gäller min hoj och min körning men kanske något att prova.
BMW R1200R 2009
Björn Holmgren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-05-09/11:01
Ort: Växjö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Thomas Stadin » 2015-07-03/10:05

Vill du få motorgången silkeslen köper du en DynoJet PowerCommander ver III eller V och mappar hojen i bänk på ett DynoJet center.
Om mapparen gör ett gediget jobb blir du nöjd, annars inte.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-03/10:17

Det blev en "ole-dole-doff" och nu har jag beställt en Booster Plug.
Återkommer med info om hur det blev vad det lider.
Tack alla för engagerat bistånd! :D
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Enrosabil » 2015-07-07/07:57

Det är inte så att du är startsnabb o antispinnfunktionen tror du tänker wheela och sätter stopp för detta så snart som möjligt? Jag stängde jämt av TC när jag körde i stan med min...
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav gyver » 2015-07-07/11:52

Vid trottelsynk av dessa motorer är det dessutom av vikt att synk ställs så att vänster trottel öppnar liiiite före höger. En duktig verkstad vet givetvis om detta.

En anledning till detta är just att det bara finns EN TPS (trottelpositionsgivare) monterad på just vänster burk.

//Gabriel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Kovlingen » 2015-07-07/12:34

Något som inte står rätt till då problemet inte "är på" hela tiden utan kommer ibland :?
Skulle det kunna vara en givare av nått slag som inte är just eller ett begynnande kabelbrott .

Sedan kör jag en sväng på kärvande spridare när jag ändå skriver . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA -10,

Inläggav Roger Gross » 2015-07-07/15:57

gyver skrev:Vid trottelsynk av dessa motorer är det dessutom av vikt att synk ställs så att vänster trottel öppnar liiiite före höger. En duktig verkstad vet givetvis om detta.

En anledning till detta är just att det bara finns EN TPS (trottelpositionsgivare) monterad på just vänster burk.

//Gabriel


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hej Gabriel,
Vore mycket intressant om du ville redovisa källan till ditt påstående.
Varken BMW eller "duktig verkstad" har info som styrker ditt påstående...
På boxermotorer fram till vattenboxern kontrolleras/justeras cylinderbalansen vid varje servicetillfälle. Detta för att både vänster och höger cylinder ska arbeta samstämt. Ska man vara noggrann ska även ventilerna på vänster och höger cylinder justeras till samma spel. Då har man gjort vad man kan för att få en följsam och vibrationsfri motor. Det man mäter och jämför är att undertrycket är lika i insugsröret för vänster resp höger cylinder - då drar cylindrarna lika. MAN SKA ALLTSÅ INTE JUSTERA SÅ ATT ENA CYLINDERN DRAR HÅRDARE ÄN DEN ANDRA.
Vattenboxern är mycket mera sofistikerad i detta avseende. Med ride-by-wire finns inga vajrar som påverkar spjällen i insuget. En liten ställmotor i varje spjällhus övervakas kontinuerligt av motorstyrdatorn med resultatet att båda cylindrarna arbetar helt synkront oavsett varvtal.
Mvh,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GSA -10,

Inläggav gyver » 2015-07-07/17:12

Hej Roger,

Givetvis är LC:ns ride-by-wire-system bättre i den mån att spjällen "autosynkroniseras" vid varje körcykel med avseende på nollpunkt. Därmed inte sagt att insugstrycken blir ekvivalenta per cylinder eftersom dessa relativt enkla system inte har någon annan givardata att adaptera mot (såsom insugstryck eller massflöde) om man inte gjort något smart med att titta på variationer i motorvarvtalet. Förmodligen blir det dock bra mycket bättre än en vajer.

Mitt påstående kommer från BMWs egen "Repair and Service data", se bifogad bild.
RSD_Synchro.JPG
BMW R1200GS synchro, del av instruktioner

Jag tolkar onekligen texten som att man hellre ska ställa spjällen så att vänster trottel lyfter först, förmodligen eftersom "samtidigt" kan vara svårt att mäta. Däremot är jag tveksam till att inkorrekt synk skulle vara orsaken till trådstartarens problem. Då håller jag nog mer på tesen TPS/kablage-fel/glapp. Dataloggning med en GS-911 hade klart underlättat en felsökning av ett sådant här sporadiskt fel.

Styrsystemet på R1200GS före 2013 (som i grunden är ett Bosch ME9) verkar för övrigt vara väldigt känsligt just runt tomgång - en sydafrikan hade problem med att hans R1200GSA stannade sporadiskt vid rödljus. Vi kom gemensamt fram till att boven var en kombination av för hårt spänd trottelkabel samt främst hans körbeteende - att vid rödljus vila högerhanden på gasrullen mot motståndet för "mer gas".

Uppenbarligen finns en adaptionsfunktion i mjukvaran för att hitta TPS:ens 0-punkt som alltid är aktiv. Mätningar jag gjorde indikerade att denna luras till att felaktigt höja trottelns 0-läge om man yyyyyterst långsamt ansätter mer och mer gas vid tomgång. Kontentan blir att styrsystemet fortsatt tillsätter bränsle enligt "stängd trottel" medan trottlarna låångtsamt lååångsamt öppnats -> motorn går allt magrare -> tomgångsmotorerna bottnar -> motorn stannar slutligen. Förmodeligen är denna adaption en anledning till serviceinstruktionen om att alltid tillse att gasvajern har tillräckligt spel.

Ursäkta utläggningen som är lite off-topic - den intresserade hittar dock den diskussionen här:
Diskussion: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=753622&page=3
Mätning: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32457891/R1200GSA_DOHC_Idle.pdf

Mvh
//Gabriel
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: R1200GSA -10,

Inläggav Kovlingen » 2015-07-07/18:02

gyver skrev:Uppenbarligen finns en adaptionsfunktion i mjukvaran för att hitta TPS:ens 0-punkt som alltid är aktiv. Mätningar jag gjorde indikerade att denna luras till att felaktigt höja trottelns 0-läge om man yyyyyterst långsamt ansätter mer och mer gas vid tomgång. Kontentan blir att styrsystemet fortsatt tillsätter bränsle enligt "stängd trottel" medan trottlarna låångtsamt lååångsamt öppnats -> motorn går allt magrare -> tomgångsmotorerna bottnar -> motorn stannar slutligen. Förmodeligen är denna adaption en anledning till serviceinstruktionen om att alltid tillse att gasvajern har tillräckligt spel.

Rent fruktansvärt spännande tråd . Skulle kunna vara något sådant .
Kommer att följa denna tråd med stort intresse .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Håkan Jarnvall » 2015-07-07/18:08

Håller med Kovlingen, mycket spännande och lärorikt så här långt.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Roger Gross » 2015-07-07/19:09

Hej Gabriel!
"The same time or immediately before" tolkar jag som att samtidig spjällöppning är korrekt. Tror vi sätter myror i huvudet på många läsare om vi pratar om annan metod!?
En metod att kontrollera om synkroniseringen är ok, är att från tomgång (ospända gasvajrar) saakta vrida gashandtaget. Om då varvtalsökningen blir jämn är läget ok - om motorn börjar tveka precis när gasvajrarna sträcks är synkroniseringen inte helt ok. Testa - det fungerar bra!
Man ska nog ha klart för sig att den luft/oljekylda boxern aldrig blir perfekt i detta avseende. Gasreglering med två vajrar är för oprecist.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav gyver » 2015-07-07/20:20

Roger Gross skrev:Hej Gabriel!
"The same time or immediately before" tolkar jag som att samtidig spjällöppning är korrekt. Tror vi sätter myror i huvudet på många läsare om vi pratar om annan metod!?
En metod att kontrollera om synkroniseringen är ok, är att från tomgång (ospända gasvajrar) saakta vrida gashandtaget. Om då varvtalsökningen blir jämn är läget ok - om motorn börjar tveka precis när gasvajrarna sträcks är synkroniseringen inte helt ok. Testa - det fungerar bra!
Man ska nog ha klart för sig att den luft/oljekylda boxern aldrig blir perfekt i detta avseende. Gasreglering med två vajrar är för oprecist.
//Roger
D14

Absolut - inte alls meningen att missleda folk. Jag tror vi är helt överens;
- Korrekt trottelsynk vid synkvarvtalet fås givetvis vid så jämnt insugstryck mellan cylindrarna som möjligt. Korrekt justerade ventiler etc är en förutsättning.

Jag ville enbart påpeka att det är något lurt med hur BMS-KP hanterar "0% trottel"...
- dels relaterat till en gammal diskussion med fenomen som uppenbarligen kopplar till hur TPS mäts/adapteras
- dels till en verkstadsinstruktion som säger att en del av ok spjällsynk är att trottlarna lyfter samtidigt _eller_ om vänster trottel (den med TPS-givaren) har ett försprång, men underförstått inte vice versa.

Som sagt - detta råkade bli lite off-topic och har förmodligen inget med den "storknande GS:en" att göra.

Hoppas det löser sig och att TS kan meddela rotfelet.

Mvh
//Gabriel
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-08/10:52

Nu blev det väldigt mycket teknik på hög nivå...härligt att ni är så kunniga och engagerade! :) Och off-topic är ju ofta väldigt lärorikt, för mig i alla fall!
Först vill jag svara på kommentaren från "Enrosabil": nix, wheeles är inte min grej, ej heller dragrace vid rödljus. Däremot så är det självklart så att jag ibland försöker vara lite mer startsnabb än annars, särskilt inne i centrala Stockholm där så många bilister får mindervärdeskomplex och blir galet irriterade när man kör förbi i en kö vid ett rödljus! :shock:
Inte ens vid dessa tillfällen är det säkert att fenomenet uppstår, även om jag vid dessa situationer är lite mer beredd på att det ska inträffa...och därmed kanske har lite mer varv när jag kör iväg.
Så det är inte antispinnfunktionen som går in och kapar gasen.
Sen är det som sagt inte "reproducerbart", dvs jag kan inte demonstrera problemet eftersom det dyker upp slumpmässigt. Har också provat med sakta gaspådrag från tomgång, och det är helt som förväntat, jämn varvtalsökning utan poffar eller storkningar. Däremot kan jag ibland(!) provocera en storkning vid snabbt gaspådrag från tomgång i friläge...men inte ens det inträffar varje gång.
Vad gäller eventuell risk för kabelbrott så har jag som sagt kollat avseende fenomenet via mekarna på Probike i Sollentuna, och de har inte hittat nåt avvikande av alarmerande sort, och de har synkat och synkat om flera gånger, så jag tror att allt är kollat på den fronten - har ju inget annat val än att lita på att de gör vad de kan, såklart. Har dessutom precis gjort 4000-milaservice, vilket inte gav någon skillnad vad gäller "storkningarna".
Skulle tro att mitt problem inte kommer att hittas på LC:n med ride-by-wire med hänvisning till hur spjällen påverkas av gashandtaget, vilket gör att det väl är logiskt att anta att problemet sitter nånstans mellan gashandtag och spjällen (om det nu ändå inte är hur motorn och insprutningen är inställd vad gäller bränsle/luft-blandning - dvs att problemet löses med BoosterPlug-mojängen). Men ni som har såna hojar kanske har andra erfarenheter?
Har precis fått hem pluggen och kommer att installera den till helgen, återkommer med redovisning av hur det går!
/Anders
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav mumkas » 2015-07-08/17:12

WebDoc skrev:Det blev en "ole-dole-doff" och nu har jag beställt en Booster Plug.
Återkommer med info om hur det blev vad det lider.
Tack alla för engagerat bistånd! :D


Hej,

Var beställde du den? Har blivit sugen på att testa en, då hojen ibland poffar till och nästan dör när man ska iväg vid rödljus. Brukar råda bot på det genom att hålla en liten smula gas när jag väntar på grönt. Som notoriskt smitare förbi bilköer i Sthlm för att ställa mig längst fram vi rödljus verkar det värt att prova. Jäkligt pinsamt att få stopp då..
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav mumkas » 2015-07-08/19:01

mumkas skrev:
WebDoc skrev:Det blev en "ole-dole-doff" och nu har jag beställt en Booster Plug.
Återkommer med info om hur det blev vad det lider.
Tack alla för engagerat bistånd! :D


Hej,

Var beställde du den? Har blivit sugen på att testa en, då hojen ibland poffar till och nästan dör när man ska iväg vid rödljus. Brukar råda bot på det genom att hålla en liten smula gas när jag väntar på grönt. Som notoriskt smitare förbi bilköer i Sthlm för att ställa mig längst fram vi rödljus verkar det värt att prova. Jäkligt pinsamt att få stopp då..


Svarar på en min egen fråga. Har inte snappat att det var ett företag i Danmark som tillverkade dem. Beställning gjord. Ska bli kul att se hur hojen uppför sig med den.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-08/19:42

Som Janne redan listat ut så köpte jag den på nätet direkt från Danmark. Hittade ingen ÅF i Stockholm så det fick bli så.
Beställde den i torsdags, kom i brevlådan på måndag! Inget tjafs, enkelt och snabbt!

Mojängen är nu installerad (tog ca 20 min och två buntband) och hojen provstartad utan märkbara skillnader...ville dock inte ut och provköra eftersom Syndafloden drabbade norra Stockholm medans jag mekade!
Återkommer med rapport i morrn!
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Björn Holmgren » 2015-07-08/20:24

Mojängen är nu installerad (tog ca 20 min och två buntband) och hojen provstartad utan märkbara skillnader...ville dock inte ut och provköra eftersom Syndafloden drabbade norra Stockholm medans jag mekade!
Återkommer med rapport i morrn!
SKREV Web doc.....

Det verkar som motorn och elektroniken behöver "vänja sig" vid Boosterpluggen . Jag märkte ingen stor skillnad när jag hade monterat den för några dagar sedan. Men efter ett par tankar så är det stor skillnad på tomgången När motorn är kall så hummar den fint och jämt som en sexcylindrig med en aning högre varv än tidigare .Vid varm motor så går varvtalet ned till normalt, och mycket jämnare än tidigare. Svaret på gasen är mycket rappt och fint. Startar på tvåans växel utan problem .
ON OFF beteendet vid krypkörning är i det närmaste borta Så 1500:- som jag betalade för pluggen hos Claessons i Bromölla var det värt .Billigare på nätet JA men handlarna vill ju också leva.
BMW R1200R 2009
Björn Holmgren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-05-09/11:01
Ort: Växjö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-09/06:52

Björn Holmgren skrev:Det verkar som motorn och elektroniken behöver "vänja sig" vid Boosterpluggen . Jag märkte ingen stor skillnad när jag hade monterat den för några dagar sedan. Men efter ett par tankar så är det stor skillnad på tomgången När motorn är kall så hummar den fint och jämt som en sexcylindrig med en aning högre varv än tidigare .Vid varm motor så går varvtalet ned till normalt, och mycket jämnare än tidigare. Svaret på gasen är mycket rappt och fint. Startar på tvåans växel utan problem .
ON OFF beteendet vid krypkörning är i det närmaste borta Så 1500:- som jag betalade för pluggen hos Claessons i Bromölla var det värt .Billigare på nätet JA men handlarna vill ju också leva.


Första turen nu på morgonen till jobbet med nya pluggen - ca 20 km, varierande landsväg/motorväg inkl ett antal rödljus.
Jag är mycket imponerad! Rappare gasrespons, jämnare gång på "rull", inget "tjoffande" eller "bluddrande" och dessutom är "storkningarna" vid rödljuset borta....i stort samma upplevelse som Björn berättar om.
Men i ärlighetens namn så ska jag säga att det nog är liiiite tidigt att komma med en vederhäftig recension (som jag sagt tidigare så har jag ju inte kunnat provocera fram felet när jag vill, det har varit lite slumpmässigt, så det kan ju visa sig att morgonens behagliga upplevelse är ett undantag... :( ), även om det känns väldigt bra så långt. Funkar det fortsatt så var det definitivt värt pengarna, ca 140€!
En sak som jag märkte direkt är ju att jag måste lära om mitt beteende vid rödljusen - innan pluggen så var jag ju tvungen att dubbelgasa och ha lite varv för att vara säker på att komma iväg som planerat (inrotat i muskelminnet och ryggmärgen!), nu verkar det inte behövas längre, så jag får lära om.
När det gäller priset som du nämner, Björn, så håller jag absolut med om att våra handlare behöver sälja för att finnas till, men jag hittade ingen ÅF i Stockholm! Dessutom var det marginellt billigare än Claessons, så hade det funnits en ÅF här hade jag tveklöst köpt den därifrån för att ha en motpart om det visade sig krångla.
Jag ska testa och utvärdera pluggen under helgen och återkommer med en mer välgrundad recension efter det!
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav mumkas » 2015-07-14/15:09

Hej,

Har just varit ute på en premiärtur på dryga 11 mil efter att monterat en Boost Plug igår. Körde mest små smala asfalterade vägar på landsbygden mellan Sollentuna, Vallentuna och Arlanda. I stadstrafik och på sådana vägar tycker jag skillnaden på hojen är markant. Helt klart värt pengarna.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-14/16:15

Så har även jag lagt några mil till utvärdering av Boost Plug:en.
Har kört drygt 30 mil sen installation, alltifrån stadstrafik till krokiga Roslagsvägar samt en sväng ner på Södertörn.
Gången är definitivt jämnare och behagligare (svårdefinierat, en positiv känsla dock), inget bluddrande eller tjoffande (förutom vid hastigt gas-avdrag, men även då märkbart mindre) och definitivt rappare respons vid acceleration på alla växlar. Körupplevelsen är helt klart förhöjd!
Körd sträcka är för kort för att säga nåt om bränsleförbrukningen, men det verkar vara en marginell skillnad.
Jag har verkligen försökt få hojen att storkna som förut men det verkar faktiskt som att även den lilla "egenheten" har försvunnit.
Så jag instämmer med föregående talare och tycker definitivt att det var värt pengarna! 140€, tre dagars leveranstid och enkel installation.
Rekommenderas definitivt till den som har liknande problem i en R1200 GS/A - men det verkar funka även med andra hojar.
Tack för alla goda råd, är än en gång imponerad över dessa forum och alla kunniga medlemmar!
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Håkan » 2015-07-19/19:19

Hej WebDoc.
Hoppas din MC går bra nu.
Annars har jag en del ideer om hur man löser sånt här...
Jag fick nåt liknande på min R1200GS 2012 efter att jag gjorde 4000 mila service i helgen.
Brukar använda min GS-911 för avläsning av felkoder, synkronisering m.m. Se: http://www.hexcode.co.za/

När jag provkörde efter service gick hojen illa på på tomgång, storknade vid gaspådrag osv. liknande dina problem. Vid normal körning gick den däremot bra.

Jag gjorde , med GS-911, först en "Reset all adaptation values" sedan "Idle actuator calibration" sedan "Engine synchronization" efter det var alla problem borta. Hojen gick bra som vanligt igen.
Det kan kanske vara nåt sånt här som behövs på din maskin också?

Tilläggas bör att jag sedan länge har en accelerator cable monterad.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-21/17:52

Håkan skrev:Hej WebDoc.
Hoppas din MC går bra nu.
Annars har jag en del ideer om hur man löser sånt här...
Jag fick nåt liknande på min R1200GS 2012 efter att jag gjorde 4000 mila service i helgen.
Brukar använda min GS-911 för avläsning av felkoder, synkronisering m.m. Se: http://www.hexcode.co.za/

När jag provkörde efter service gick hojen illa på på tomgång, storknade vid gaspådrag osv. liknande dina problem. Vid normal körning gick den däremot bra.

Jag gjorde , med GS-911, först en "Reset all adaptation values" sedan "Idle actuator calibration" sedan "Engine synchronization" efter det var alla problem borta. Hojen gick bra som vanligt igen.
Det kan kanske vara nåt sånt här som behövs på din maskin också?

Tilläggas bör att jag sedan länge har en accelerator cable monterad.




Hej och tack för tipset, Håkan!
Mina problem har varit i stort sett oförändrat sen 1000-mila servicen. Har som tidigare sagt påpekat det för mekarna, som inte haft någon lösning att komma med. 4000-mila gjordes i april utan någon skillnad.
Jag har nu kört ca 150 mil (ca 50 mil själv, 100 står sonen för som övningskör med den) med BoosterPlug och såvitt jag kan bedöma det så verkar det funka. Tycker den går bättre och faktiskt lite snålare än tidigare.
Eftersom jag inte har tillgång till någon GS-911 så tänker jag låta det gå en tid för att se om det håller i sig, men annars kanske din lösning får bli nästa steg.
Ska ta en sväng runt Mälaren i morgon, så det kanske uppdagar sig nåt under resan.
Mvh
Anders
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Håkan » 2015-07-21/18:04

WebDoc skrev:Ska ta en sväng runt Mälaren i morgon, så det kanske uppdagar sig nåt under resan.
Mvh
Anders

Hojta om du behöver hjälp.

WebDoc skrev:Jag har nu kört ca 150 mil (ca 50 mil själv, 100 står sonen för som övningskör med den)


Det var ingen dålig övningskörnings-MC du håller din son med. :)
Min son för hålla tillgodo med min gamla R100GS när han övningskör. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2015-07-22/20:09

Håkan skrev:
WebDoc skrev:Ska ta en sväng runt Mälaren i morgon, så det kanske uppdagar sig nåt under resan.
Mvh
Anders

Hojta om du behöver hjälp.

WebDoc skrev:Jag har nu kört ca 150 mil (ca 50 mil själv, 100 står sonen för som övningskör med den)


Det var ingen dålig övningskörnings-MC du håller din son med. :)
Min son för hålla tillgodo med min gamla R100GS när han övningskör. ;)


Tack, Håkan! Behövde dock inte nyttja dina så generöst erbjudna tjänster!
Tog den "korta" sydliga versionen av "Mälaren Runt" genom att åka via Södertälje och tillbaka över Kviksund. Blev ca 32 mil, en skaplig resa i gott väder. Hojen (hojarna) skötte sig exemplariskt (bortsett från att den nyligen bytta tankmätaren återigen börjar strula...det tog en månad denna gång! Återkommer om detta i en annan tråd.). Inget puffande eller storknande alls! Verkar som att detta problem är löst...
När det gäller sonens "ÖvningsKör"-hoj (det står så på skylten som tyvärr gått sönder...;-) ) så är det förvisso en mäkta imponerande hoj att övningsköra på men det finns en förklaring till allt...grabben är 205 lång, 110 kg muskler och dessutom 23 år gammal, därutöver så har min kompis som köpte sin GSA samtidigt med mig inte tid att "motionera" hojen i sommar (småbarn, sommarstuga, krävande huskors o.s.v.) varför det blev en självklar grej att grabben kör min hoj och jag kompisens...mer eller mindre för att "köra in den"! ;)
Ibland kan livspusslet lösas till allas bästa...tro't eller ej!
Dessutom...vad sjtton skulle jag ha satt grabben på för hoj att övningsköra på ( har själv kört en R100GS en gång...funkade inte optimalt tyvärr...;))...de flesta är ju infernaliskt små...funkar inte när man är fullvuxen, juh! 8-)
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Håkan » 2015-07-22/20:53

WebDoc skrev: Inget puffande eller storknande alls! Verkar som att detta problem är löst...

Så bra! Det var trevligt att läsa. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2016-09-16/12:05

Hej igen!
Dags för en utvärdering ang "Booster-Plug" som lösning på puffandet och rödljusstorknandet!
Har nu framfört hojen i närmare 2000 mil sedan jag monterade pluggen förra året.
Efter ca 300 mil återkom problemet successivt, vilket råkade sammanfalla med en service. Kontaktade tillverkaren av pluggen som hävdade att det absolut inte berodde på pluggen utan mer sannolikt var en knickad bränsleslang eller liknande...
Efter kontroll där något sådant inte hittades, kopplade jag ur pluggen och körde vidare som tidigare. Ingen större skillnad gentemot när jag hade pluggen inkopplad. Har kört hela vintern utan den, kopplade in den igen tidigt i våras för att se om det blev någon skillnad. Icke det, inte nämnvärt i alla fall. Har nu kört med pluggen de senaste månaderna med successivt tilltagande puffande och storknande, vilket dock kan ha andra orsaker. Har precis lämnat in hojen på 6000-milaservice, så det återstår att se om de hittar någon rimlig orsak till det ökade problemet.
Det jag har kunnat konstatera är att bränsleförbrukningen har påverkats.
Med pluggen: ca 0,63L/mil, utan: ca 0,6. Och då har jag ca 1000 mil i båda konfigurationerna.
Konklusionen blir därför lite lakoniskt: ingen större skillnad förutom ökad bränsleförbrukning.
Sannolikt 1500:- till ingen större nytta, särskilt som problemet kvarstår i tilltagande grad. :cry:
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Olle Å » 2016-09-16/15:24

Många gånger ser man sig blind på det tekniska som en dator skall lösa. Försök med att hälla i en flaska STP i tanken och köe några mil. :D :D
Användarvisningsbild
Olle Å
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-09-16/11:09

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2016-09-20/10:36

Absolut, ibland ser man inte skogen för alla träd! 8-)
Har provat det utan större framgång innan jag köpte pluggen, gjorde absolut ingen skillnad.
Nu har jag haft hojen inne på 6000-mila service, där man bland annat hittade en möjligt bidragande orsak: en s.k. Bowdenkabel till gasspjället var tydligen trasig. Den är nu bytt med resultatet att hojen går lite bättre igen, ff.a. så har "storkningen" minskat, bluddrandet kvarstår. Pluggen är fortfarande inkopplad.
Ska köra ytterligare några mil innan jag kopplar bort den, så får jag se om den har någon betydelse i det nya läget...
Men min känsla kvarstår att pluggen inte gör särskilt stor skillnad, definitivt inte tillräckligt för att motivera inköpet.
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav Kovlingen » 2016-09-20/15:24

Fundering ang. "storknar" :
Kan det vara något fel på TPS:en eller kontakter så den inte talar om att det ska pytsas på mera
soppa när spjällen öppnar ? ? Får den då för lite kommer den att tvärdö när man vrider på rullen .
(för det är väl den funktionen den har eller :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1200GSA -10, "storknar" vid gaspådrag...!

Inläggav WebDoc » 2016-09-21/10:18

Din gissning är väl lika rimlig som nån annan.
Det låter ju fullständigt logiskt, men eftersom jag har haft hojen på service minst 3 ggr under det senaste året, och man inte har funnit något fel förrän nu förra veckan när den s.k. Bowden-kabeln konstaterades trasig och byttes, så är det lite oklart vad som är vad. Som jag nämnde så har just problemet med att den "storknar" minskat (eller kanske till och med upphört, eftersom jag inte har drabbats av detta fenomen sen jag fick tillbaka hojen) vilket kanske kan härledas till att Bowdenkabeln varit på G under hela den här tiden. Och i all rimlighet har nog det faktum att den har stannat vid gaspådrag att göra med att bränsletillförseln har strypts just i ett kritiskt ögonblick, precis som du beskriver.
Dock kvarstår bluddrandet och avgasknallandet, till och med lite värre nu efter senaste servicen.
Jag tror dock fortfarande att Booster-pluggen har en minimal, för att inte säga obefintlig, effekt på det hela som det nu har visat sig.
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst