WebDoc skrev:Ursäkta en teknisk illiterat...vad är TPS?
Perra_II63 skrev:Tror att det har att göra med att det sitter katalysator på din MC. För att klara avgaskraven så måste den mappas så snålt att det uppstår magerryckningar. Det avhjälps med att sätta i en accelerator cabel. Det tag mig 5 minuter att montera min och alla magerryckningar försvann i ett nafs.
Kovlingen skrev:WebDoc skrev:Ursäkta en teknisk illiterat...vad är TPS?
https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor
Det sitter en liten dosa på ena spjällaxeln som talar om datorn hur
mycket bensin den ska pytsa på . Iom. insprutningen måste något tala om
att det är dags att öka lite ( om jag nu inte har missupfattat det hela )
Sedan får datorn info från lambdasonden om det duger och värdena ligger rätt .
gyver skrev:Vid trottelsynk av dessa motorer är det dessutom av vikt att synk ställs så att vänster trottel öppnar liiiite före höger. En duktig verkstad vet givetvis om detta.
En anledning till detta är just att det bara finns EN TPS (trottelpositionsgivare) monterad på just vänster burk.
//Gabriel
Skickat från min iPhone med Tapatalk
gyver skrev:Uppenbarligen finns en adaptionsfunktion i mjukvaran för att hitta TPS:ens 0-punkt som alltid är aktiv. Mätningar jag gjorde indikerade att denna luras till att felaktigt höja trottelns 0-läge om man yyyyyterst långsamt ansätter mer och mer gas vid tomgång. Kontentan blir att styrsystemet fortsatt tillsätter bränsle enligt "stängd trottel" medan trottlarna låångtsamt lååångsamt öppnats -> motorn går allt magrare -> tomgångsmotorerna bottnar -> motorn stannar slutligen. Förmodeligen är denna adaption en anledning till serviceinstruktionen om att alltid tillse att gasvajern har tillräckligt spel.
Roger Gross skrev:Hej Gabriel!
"The same time or immediately before" tolkar jag som att samtidig spjällöppning är korrekt. Tror vi sätter myror i huvudet på många läsare om vi pratar om annan metod!?
En metod att kontrollera om synkroniseringen är ok, är att från tomgång (ospända gasvajrar) saakta vrida gashandtaget. Om då varvtalsökningen blir jämn är läget ok - om motorn börjar tveka precis när gasvajrarna sträcks är synkroniseringen inte helt ok. Testa - det fungerar bra!
Man ska nog ha klart för sig att den luft/oljekylda boxern aldrig blir perfekt i detta avseende. Gasreglering med två vajrar är för oprecist.
//Roger
D14
WebDoc skrev:Det blev en "ole-dole-doff" och nu har jag beställt en Booster Plug.
Återkommer med info om hur det blev vad det lider.
Tack alla för engagerat bistånd!
mumkas skrev:WebDoc skrev:Det blev en "ole-dole-doff" och nu har jag beställt en Booster Plug.
Återkommer med info om hur det blev vad det lider.
Tack alla för engagerat bistånd!
Hej,
Var beställde du den? Har blivit sugen på att testa en, då hojen ibland poffar till och nästan dör när man ska iväg vid rödljus. Brukar råda bot på det genom att hålla en liten smula gas när jag väntar på grönt. Som notoriskt smitare förbi bilköer i Sthlm för att ställa mig längst fram vi rödljus verkar det värt att prova. Jäkligt pinsamt att få stopp då..
Björn Holmgren skrev:Det verkar som motorn och elektroniken behöver "vänja sig" vid Boosterpluggen . Jag märkte ingen stor skillnad när jag hade monterat den för några dagar sedan. Men efter ett par tankar så är det stor skillnad på tomgången När motorn är kall så hummar den fint och jämt som en sexcylindrig med en aning högre varv än tidigare .Vid varm motor så går varvtalet ned till normalt, och mycket jämnare än tidigare. Svaret på gasen är mycket rappt och fint. Startar på tvåans växel utan problem .
ON OFF beteendet vid krypkörning är i det närmaste borta Så 1500:- som jag betalade för pluggen hos Claessons i Bromölla var det värt .Billigare på nätet JA men handlarna vill ju också leva.
Håkan skrev:Hej WebDoc.
Hoppas din MC går bra nu.
Annars har jag en del ideer om hur man löser sånt här...
Jag fick nåt liknande på min R1200GS 2012 efter att jag gjorde 4000 mila service i helgen.
Brukar använda min GS-911 för avläsning av felkoder, synkronisering m.m. Se: http://www.hexcode.co.za/
När jag provkörde efter service gick hojen illa på på tomgång, storknade vid gaspådrag osv. liknande dina problem. Vid normal körning gick den däremot bra.
Jag gjorde , med GS-911, först en "Reset all adaptation values" sedan "Idle actuator calibration" sedan "Engine synchronization" efter det var alla problem borta. Hojen gick bra som vanligt igen.
Det kan kanske vara nåt sånt här som behövs på din maskin också?
Tilläggas bör att jag sedan länge har en accelerator cable monterad.
WebDoc skrev:Ska ta en sväng runt Mälaren i morgon, så det kanske uppdagar sig nåt under resan.
Mvh
Anders
WebDoc skrev:Jag har nu kört ca 150 mil (ca 50 mil själv, 100 står sonen för som övningskör med den)
Håkan skrev:WebDoc skrev:Ska ta en sväng runt Mälaren i morgon, så det kanske uppdagar sig nåt under resan.
Mvh
Anders
Hojta om du behöver hjälp.WebDoc skrev:Jag har nu kört ca 150 mil (ca 50 mil själv, 100 står sonen för som övningskör med den)
Det var ingen dålig övningskörnings-MC du håller din son med.
Min son för hålla tillgodo med min gamla R100GS när han övningskör.
WebDoc skrev: Inget puffande eller storknande alls! Verkar som att detta problem är löst...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst