Motstyrning på grus????

Motstyrning på grus????

Inläggav Allan Ericsson » 2015-07-03/10:20

Hej,
I onsdags var jag ute på en grusvägsrunda. Körningen fungerade inte alls på det hårda underlaget, som var belamrat med lösgrus. Ingångarna i kurvorna kändes helt felaktiga. Jag tyckte att jag hela tiden riskerade att få framhjulssläpp. Nu har jag funderat på detta.

Jo, sedan föregående grusrunda har jag kört trehundra mil på asfalt, varav det mest på serpentinvägar i Alperna. På dessa vägar har jag tillämpat en form av motstyrning, när jag gått in i en serpentinkurva. Jag har alltså tryckt neråt och framåt på innerhandtaget för att snabbt lägga omkull cykeln, varefter jag återhämtat balansen genom att styra in i kurvan. Tekniken förutsätter att man har bra fäste för framhjulet. På grusväg är villkoren annorlunda. Jag för min del strävar efter att "åka på framhjulet och skjuta på med bakhjulet".

Så min undring är: Är det lämpligt att förespråka motstyrning vid grusvägskörning? Hårdare formulerat: "Motstyrning skall endast tillämpas vid körning på asfalt?"

Jag ser fram mot era responser.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motstyrning på grus????

Inläggav enhjuling » 2015-07-03/16:59

Det går inte att svänga utan att använda motstyrning. Motstyr gör man ju för att luta hojen så att man inte välter utåt. Man kan förstås inte svänga lika kvickt på rullgrus, lera, snö eller nåt annat halt.
Men motstyr det gör man, lite försiktigare förstås.
Anpassning av fart, gaskontroll, motstyrning och mod är vad som krävs på löst/halt underlag.

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron